Aihe: Paras läppäri musiikintekoon
1 2 3 4 5
ydinaukio
28.04.2020 12:45:32
Hei vaan, nostelen vanhaa topikkia josko täältä saisi apua.

Olen siis tehnyt musaa viimeiset 8 vuotta macbook pro/Logic Pro -combolla. Nyt alkaa läppäri vetelemään viimeisiään, ja pitäisi hankkia uusi. Osaako kukaan suositella hyvää windows-läppäriä musiikintekoon? Tai tietääkö kukaan edes mikä noista lukuisista pc-merkeistä (huawei, lenovo, acer, hp, asus jnejne) olisi hyvä? Hinta saisi olla maksimissaan 1000e.
Hanuriin
28.04.2020 13:20:49
ydinaukio: Hei vaan, nostelen vanhaa topikkia josko täältä saisi apua.

Olen siis tehnyt musaa viimeiset 8 vuotta macbook pro/Logic Pro -combolla. Nyt alkaa läppäri vetelemään viimeisiään, ja pitäisi hankkia uusi. Osaako kukaan suositella hyvää windows-läppäriä musiikintekoon? Tai tietääkö kukaan edes mikä noista lukuisista pc-merkeistä (huawei, lenovo, acer, hp, asus jnejne) olisi hyvä? Hinta saisi olla maksimissaan 1000e.

Jos vaihdat MBP/LPX-ympäristöstä pois, ja tykkäät värkkäämisestä, niin olisiko paras vaihtoehto sitten kuiten Linux? Näissä uusimmissa ubuntu distroissa on kuitenkin jo pitkään ollut graafinen gui-käyttöjärjestelmä ja kaikille normielämässä tarvittaville kikkuloille on avoimen lähdekoodin vastine, joka toimii melkein yhtä hyvin. Musiikkipuolella ei ohjelmistotarjonta taida olla yhtä taajaa, eivätkä juuri mikään rauta toimi mutta latenssit ovat pieniä!

Onko mäkkimaailmassa jotain (hinnan lisäksi), miksi olet vaihtamassa leiriä? Onko toimivasta ja tutusta DAWista syytä hypätä tuntemattomaan? Ärsyttääkö jokin tietty asia koko ajan? Toisaalta jos olet ostamassa konetta seuraavaksi 8 tai edes viideksi vuodeksi, ei välttämättä sitä halvinta aceria kannata valita.
Hanuriin
28.04.2020 15:32:21 (muokattu 28.04.2020 15:33:12)
Krice: Käytätkö itse linuxia musiikin tekemiseen, jos se on "paras" vaihtoehto?

No en varmasti käytä!

Mulla on tarkkaan ottaen vieläkin vanhempi MBP (peräti 2011) ja ainakaan musiikintekoani ajatellen läppärin teho ei ole este. Akussakin riittää edelleen hönkää muutaman tunnin miksailusessioon, ei paha! Mielenkiintoista olisikin tietää, missä mielessä vanhan langan uuden aloittajan läppäri alkaa tulla tiensä päähän. Mulla isoin ongelma on se, että lapset ovat repineet pari nuolinäppäintä irti ja toisaalta se, että näin vanhaan koneeseen ei saa enää uusimpia OS-päivityksiä, joten en pysty päivittämään Loogista äXään. No, ysillä mennään katkeraan loppuun ja sitten uudella koneella LPX vai onkohan se silloin jo Y.
Henri Henri Olavi
28.04.2020 18:58:01 (muokattu 28.04.2020 18:58:13)
Jos PC-linjalle lähdet, niin mielestäni parhaimpia läppäreitä ovat Dell Precision -sarja. Sieltä löytyy valinnanvaraa. Hinnat huitelevat MBP:n tasolla, mutta suorituskykyä saa runsain mitoin.

https://www.dell.com/fi/yritykset/p/precision-laptops?~ck=anav
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
sepisti
29.04.2020 00:13:35
Hanuriin: No en varmasti käytä!

Mulla on tarkkaan ottaen vieläkin vanhempi MBP (peräti 2011) ja ainakaan musiikintekoani ajatellen läppärin teho ei ole este. Akussakin riittää edelleen hönkää muutaman tunnin miksailusessioon, ei paha! Mielenkiintoista olisikin tietää, missä mielessä vanhan langan uuden aloittajan läppäri alkaa tulla tiensä päähän. Mulla isoin ongelma on se, että lapset ovat repineet pari nuolinäppäintä irti ja toisaalta se, että näin vanhaan koneeseen ei saa enää uusimpia OS-päivityksiä, joten en pysty päivittämään Loogista äXään. No, ysillä mennään katkeraan loppuun ja sitten uudella koneella LPX vai onkohan se silloin jo Y.

Kyllä tuon ikäiseen koneeseen saa Logic X:n. Mulla on on yksi kaksitoista vuotias macci, jossa toimii oikein mainiosti X.
Hanuriin
29.04.2020 08:02:31
sepisti: Kyllä tuon ikäiseen koneeseen saa Logic X:n. Mulla on on yksi kaksitoista vuotias macci, jossa toimii oikein mainiosti X.

Ai joo niinhän se menikin, että Logic Pro 9 ei toimi näitten uusimpien (olikohan jo high Sierrasta eteenpäin) MacOS-versioiden kanssa ja siksi päätin, etten päivitä OS:ssää uudempaan kun joutuisi ostamaan uuden version Logicista täydellä hinnalla. Uuden koneen hankinnan myötä Logicin päivittäminenkin on sitten ajankohtaista.

Nyt sitten näköjään tämä kone kestää iänkaiken!
Henri Henri Olavi
29.04.2020 08:53:17
Hanuriin: Nyt sitten näköjään tämä kone kestää iänkaiken!

Paitsi jos se on 15-tuumainen. Lähes kaikilla, joilla on 2011-vuoden 15" MBP, kosahtaa näytönohjain jossain kohtaa. Omastani meni, puolisoni koneesta meni, olen korjannut lukuisia sellaisia koneita ihmisille. Jos se on 13", niin sitten ei hätää, vaan kovaa ajoa auringonlaskuun.
Danko
29.04.2020 10:13:11 (muokattu 29.04.2020 11:14:25)

Henri Henri Olavi: Paitsi jos se on 15-tuumainen. Lähes kaikilla, joilla on 2011-vuoden 15" MBP, kosahtaa näytönohjain jossain kohtaa. Omastani meni, puolisoni koneesta meni, olen korjannut lukuisia sellaisia koneita ihmisille. Jos se on 13", niin sitten ei hätää, vaan kovaa ajoa auringonlaskuun.

Nimenomaan early-2011. Miten olet korjannut? Disabloimalla AMD-ajurit käytöstä koneen saa toimimaan Intelin integroidulla gpu:lla, mutta ulkoista näyttöä ei sen jälkeen voi käyttää.

Suurimmassa osassa MacBookeista on huonoa suunnittelua, nämä ois varmimmat mallit: 13 inch A1466 MacBook Air i7 Mid 2013, 2014 (820-3437 MB) *Meh one, ~300$ on Ebay
- 13 inch A1502 Mabook Pro Retina i5 Mid 2014 (820-3536 MB, 820-3476 MB) *Ok one, ~500$ on Ebay
- 15 inch A1398 Mabook Pro Retina i7 Late 2013, 2014 (820-3787 MB) (AVOID IRIS ONLY, GET GPU ONE) *Best one, ~650$ on Ebay

https://youtu.be/xFIVZYevfGU

E: Saman videon pc-suosituksena Lenovo Thinkpad P52
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
Henri Henri Olavi
29.04.2020 23:15:07 (muokattu 29.04.2020 23:15:52)
Danko: Nimenomaan early-2011. Miten olet korjannut? Disabloimalla AMD-ajurit käytöstä koneen saa toimimaan Intelin integroidulla gpu:lla, mutta ulkoista näyttöä ei sen jälkeen voi käyttää.

Olen tehnyt disabloimalla, että myös fyysisesti irrottamalla resistorin emolevystä.
Näiden ohjeiden mukaan olen tehnyt tuon fyysisen irroituksen pari kertaa: https://realmacmods.com/macbook-2011-radeon-gpu-disable/

Siinä on hyvää se, että voi päivittää, eikä resetit vaikuta. Tuon ohituksen joutuu tekemään aina uudelleen, jos päivittää konetta tai tekee SMC- tai PRAM/NVRAM -resetin.

Ja tosiaan, kummallakin tavalla, loppuu ulkoisen näytön käyttö, sillä se vaatii tuon näytönohjaimen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)