Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5224 225 226 227 228266 267 268 269 270
McLeach
26.04.2020 23:50:21 (muokattu 26.04.2020 23:51:01)
Terry Pantheras: Eilen tuli Teemalta mainio hyvän mielen dokkari Carmine Street Guitars. Heppu käyttää kitaroissaan New Yorkin vanhoissa rakennuksissa käytettyjä puita. Yli 100-vuotiaita lankkuja pitkälti. Liippaa hyvin tätäkin aihetta, eli kyllä ne puut soundiin vaikuttavat melkoisesti, varsinkin akustiseen resonointiin.

Hyvä dokkari. Ei tullut ilmi, näkyykö myyntihinnassa, että äijä saa/varastaa puut ilmaiseksi. Mageen näkösiä keppejä kyllä oli ja hyvältä kuulosti. En kehtaisi mennä liikkeeseen itkemään, ettei roskiksesta dyykatut 150v vanhat random puut ole välttämättä muusikoiden.net-hyväksyttyä soitinpuuta.
Kefiiri
27.04.2020 07:37:43 (muokattu 27.04.2020 07:51:37)
Carmine Street Guitars näyttää olevan varsin aktiivinen Facebookissa. Edulliset puumateriaalit eivät taida kauheasti vaikuttaa hintaan... kitarat mitä ilmeisimmin tehdään ihan tosissaan ja asiallisella hardwarella. Kyllä minäkin laittaisin hintaan hieman legendaarisuuslisää jos minulla olisi tuommoinen putiikki noilla seuduilla.

https://fi-fi.facebook.com/CarmineStreetGuitars/

Ne männyltä näyttävät kaulat vissiin tosiaan oli tehty männystä. Aikamoista.
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
27.04.2020 08:22:27
Kefiiri: Carmine Street Guitars näyttää olevan varsin aktiivinen Facebookissa. Edulliset puumateriaalit eivät taida kauheasti vaikuttaa hintaan... kitarat mitä ilmeisimmin tehdään ihan tosissaan ja asiallisella hardwarella. Kyllä minäkin laittaisin hintaan hieman legendaarisuuslisää jos minulla olisi tuommoinen putiikki noilla seuduilla.

https://fi-fi.facebook.com/CarmineStreetGuitars/

Ne männyltä näyttävät kaulat vissiin tosiaan oli tehty männystä. Aikamoista.

Tollaset rujot soittimet on siitäkin mukavia että niitä raskii soittaa kun ei tarvii pelätä haurasta ja herkkää lakkapintaa eikä naarmuja senkun painaa meneen vaan :-). Olen itse vanhemmiten muuttunut muutenkin reliikkien ystäväksi eikä uutuuttaan kiiltävät kitarat samalla tavalla sytytä kun vähän kuluneemmat yksilöt.
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Alfons Åberg
27.04.2020 08:56:58
Kefiiri: Ne männyltä näyttävät kaulat vissiin tosiaan oli tehty männystä. Aikamoista.

Toisaalta, käytetäänhän mäntyä rakennus -ja huonekalupuuna myös rasituksen alaisena, joten en näe syytä miksei mänty kestäisi kitaran kaulana.

Vaikkakin em. käyttötarkoituksissa syy männyn käyttöön on enempi pragmaattinen, rungot kun ovat suoria ja kuivatusaika lyhyt.
"Kysyt nyt dataa kaverilta, joka luulee että jenkeissä kaikki asuu omakotitalossa koska Yksin kotonassakin se poika asu." -elon arska
Terry Pantheras
27.04.2020 09:07:20 (muokattu 27.04.2020 09:07:32)
McLeach: Hyvä dokkari. Ei tullut ilmi, näkyykö myyntihinnassa, että äijä saa/varastaa puut ilmaiseksi. Mageen näkösiä keppejä kyllä oli ja hyvältä kuulosti.

Tuskin nuo mitään erityisen tyyriitä on? Mulle tuli polte päästä rakentamaan taas jotain kitaraa saman tyyppisellä metodilla. Joku doom-keihäs tommosella rujolla meiningillä ois herkkua.

En kehtaisi mennä liikkeeseen itkemään, ettei roskiksesta dyykatut 150v vanhat random puut ole välttämättä muusikoiden.net-hyväksyttyä soitinpuuta.

Voisit saada samanlaisen kohtelun, kuin se naapuritaloa myyvä kiinteistönvälittäjä, joka tuli käyntikortteineen rehailemaan kitaraa soittavilla työkavereillaan. :D
Mpox
28.04.2020 22:32:20
Pop Corn:Veikkaisin, että tuosta sitten ylöspäin.

Päin vastoin.. Hakeekapa huvikseen vaikka TGP kautta tietoa, niin halpoja että alkoi välittömästi vit*ttaa, ettei voi kesällä pistäytyä paikanpäällä. Odotusaika luutulle on tilauksesta kylläkin pari kolme vuotta.
zipa
29.04.2020 12:06:32
Laulava Kylätohtori: Tietäisit paremmin, jos olisit lukenut koko ketjun.

Minä olen mielestäni lukenut koko ketjun mutta en muista että missään olisi esitetty että millä mekanismilla ne puut ylipäätään voisi vaikuttaa kitaran sointiin ja että tällaisia eroja olisi sitten mittaamalla osoitettu. Sitä ennen keskustelu on mielestäni samalla tasolla kun pohdiskeltaisiin että lentääkö ihminen nopeammin käsiä vai jalkoja räpyttelemällä kun todellisuus antaa meidän ymmärtää että kumpikaan keino ei saa ihmistä lentämään.

En kyllä ihan herkästi myöskään keksi että miten tuollaista sitten pitäisi mitata? Sähkökitaroiden mikrofonit tuskin on niin tarkoilla toleransseilla tehty että voisi sanoa kahden mikin toistavan signaalin täysin identtisesti joten sitä värähtelyä pitäisi mitata jollain toisella tavalla. Todennäköisesti ihan kokonaan ilman mikkiä, koska voitaneen olettaa että sen magneettikenttä vaikuttaa jollain tapaa kielen värähtelyyn ja on siis ylimääräinen muuttuja tässä kokeessa.

Aihe on sinäänsä kiinnostava kyllä, mutta en tiedä miten tuota lähtisi mittaamaan.
McNulty
29.04.2020 16:11:43
zipa: Minä olen mielestäni lukenut koko ketjun mutta en muista että missään olisi esitetty että millä mekanismilla ne puut ylipäätään voisi vaikuttaa kitaran sointiin ja että tällaisia eroja olisi sitten mittaamalla osoitettu. Sitä ennen keskustelu on mielestäni samalla tasolla kun pohdiskeltaisiin että lentääkö ihminen nopeammin käsiä vai jalkoja räpyttelemällä kun todellisuus antaa meidän ymmärtää että kumpikaan keino ei saa ihmistä lentämään.

En kyllä ihan herkästi myöskään keksi että miten tuollaista sitten pitäisi mitata? Sähkökitaroiden mikrofonit tuskin on niin tarkoilla toleransseilla tehty että voisi sanoa kahden mikin toistavan signaalin täysin identtisesti joten sitä värähtelyä pitäisi mitata jollain toisella tavalla. Todennäköisesti ihan kokonaan ilman mikkiä, koska voitaneen olettaa että sen magneettikenttä vaikuttaa jollain tapaa kielen värähtelyyn ja on siis ylimääräinen muuttuja tässä kokeessa.

Aihe on sinäänsä kiinnostava kyllä, mutta en tiedä miten tuota lähtisi mittaamaan.

Helpointa on todeta soittimen olevan kokonaisuus, osiensa summa. Mitä enemmän muuttuvia tekijöitä (joista mm. käyttökohde ja tarve eivät ole vähäpätöisimpiä), sen vaikeampi on todeta yhden tietyn asian olevan juurisyy millekään.

Ts. tarvitseeko tätä asiaa edes mitata? Pelkkä puu yksistään ei muodosta kokonaisuutta, jota kuitenkin lopulta kaikki mittaukset mittaisivat.

Onko käytetyillä materiaaleilla muita ominaisuuksia, joita ei välttämättä voida yksiselitteisesti sanoa huonommaksi tai paremmaksi? Esim. soittimen paino. Jotkin puulajit ovat tiheämpiä kuin toiset, joka vaikuttaa mm. soittimen tuntuun, painoon jne. Käytettävän materiaalin määrällä on myös merkitystä, jolloin se vaikuttaa myös lopputuloksen painoon. Vrt. solid body vs. semi-hollow. Molemmat saattavat olla samasta lankusta veistettyjä, mutta täysin erilaisia soundiltaan, soinniltaan, äänensävyltään, tuntumaltaan, käytettävyydeltään, käyttötarkoitukseltaan jne.

Esitän tähän loppuun myös sen yksinkertaisen seikan, että mikä tahansa kitara voidaan "virittää" materiaaleilla ja käytettävillä osilla tiettyyn haluttuun suuntaan. Yksinkertaistettuna ja karrikoiden ohutsoundista lankkua voidaan tukevoittaa kuumilla mikeillä. Tai päinvastoin... laitetaan tuhtisoundiseen Les Pauliin reilusti yläkertaa tukevat mikit.

Ja auta armias kun joku vielä keksii ottaa mukaan kaiken sen elektroniikan mikä itse sähkökitaraa seuraa perässä. Se mitä kaiuttimesta kuuluu pihalle on niin monen tekijän summa, ettei pelkkä soitinpuun tarkastelu ole edes järkevää. Mutta keskusteluhan on aina ihan paikallaan kyllä.
moving in stereo
PIM
29.04.2020 16:30:06
Eiköhän se ole niin, että kun kerran perussähkiksessä ei ole mitään aktiivista vähähtelyä tuottavaa komponettia niin kaikki värähtely juontaa juurensa siitä kun soittaja virittää kielen venyttämällä sitä plekulla tai sormella ja päästää sen sitten soimaan elikkäs värähtelemään. Tällöin kaikki eri taajuiset värähtelyt eli yläsävelsarjat on itsessään kielessä, joka sitten johtuu tallan kautta bodyyn ja sormen/satulan kautta otelautaan ja kaulaan ja koko systeemi alkaa värähteleen. Matkan varrelle sattuvat eri materiaalit, puut, raudat, muovit jne. sitten absorboi (demppaa, vaimentaa.. mitä sanaa nyt haluat käyttää) näistä värähtelystä tietyt taajuudet omien akustisten ominaisuuksiensa mukaan ja sen mikä jää jäljelle värähtelystä mikrofoni sitten poimii ja koska mikrofonikin on yleensä passiivinen se suodattaa signaalista taas oman osuutensa pois omien sähköisten ominaisuuksiensa mukaan. Jos siis yksi puulaji demppaa matalia taajuuksia ja toinen korkeita niin se vaikuttaa syntyvään akustiseen ääneen ja vastaavasti jos toinen mikki ei napsi bassoja ja toinen ei napsi diskantteja niin tällä on vastaava suodattava vaikutus sähköiseen signaaliin. Jos taas saat päähäsi liimata vaikka paksua kumilevyä kitaran kanteen niin se kumi demppaa eli suodatta akustisestä äänestä taas osansa pois. Eli kaikki vaikuttaa (=vaimentaa), muttei välttämättä samalla tavallan, koska kyse on passiivisesta systeemistä niin siihen ei tule mistään ulkoapäin ylimääräistä värähtelyenergiaa.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Lunnu
29.04.2020 19:23:57
Mutta sähkökitara ei ole akustinen soitin vaan signaali muodostuu sähköisen kielen muodostamasta värähtelystä magneettikentässä.
Nostalgy is not what it used to be
Laulava Kylätohtori
29.04.2020 20:53:46
Lunnu: Mutta sähkökitara ei ole akustinen soitin vaan signaali muodostuu sähköisen kielen muodostamasta värähtelystä magneettikentässä.

Mutta se sähköinen kieli ei värähtele tyhjiössä yksinään.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
29.04.2020 21:17:02
Tätä hyrrää on varmaan hauska pyörittää "kännissä ja läpällä", mutta tästä yhdestä mnetin klassikkoketjusta on ollut ihan oikeaakin hyötyä. Itse tämän vänkäämisen myötä sain selvitettyä itselleni mitä mieltä minä olen tästä asiasta ja sen mielenrauhan myötä on vähän niinkö nälkä tyydytetty.

Niin joo ja mitä mietä olen? no tietenkin sitä mieltä, että jokainen etsiköön oman totuutensa ja pitäkööt siitä kiinni ja älkööt käännyttäkö muita niin maailma on parempi paikka :-)
Laulava Kylätohtori
29.04.2020 21:22:35
hallu: Tätä hyrrää on varmaan hauska pyörittää "kännissä ja läpällä", mutta tästä yhdestä mnetin klassikkoketjusta on ollut ihan oikeaakin hyötyä. Itse tämän vänkäämisen myötä sain selvitettyä itselleni mitä mieltä minä olen tästä asiasta ja sen mielenrauhan myötä on vähän niinkö nälkä tyydytetty.

Niin joo ja mitä mietä olen? no tietenkin sitä mieltä, että jokainen etsiköön oman totuutensa ja pitäkööt siitä kiinni ja älkööt käännyttäkö muita niin maailma on parempi paikka :-)

Ei ei ei ei, vastauksesi ei kelpaa. Kyllä sun nyt pitää ottaa kantaa. Kyllä vai ei? ;)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
29.04.2020 21:30:15
Laulava Kylätohtori: Ei ei ei ei, vastauksesi ei kelpaa. Kyllä sun nyt pitää ottaa kantaa. Kyllä vai ei? ;)

No ei tietenkään, mutta siinä on se ongelma, että astun naulaan saman tien kun käännyn jollekin kannalle :-) . Ei vaan oma kiinnostukseni alkoi hiipua siinä vaiheessa, kun tuolla joskus puolitoistasataasivua sitten päätettiin, että soinnilla tarkoitetaan vain sointiväriä siis tonewood on niinkö vaan se tone eikä atakkia, sustainia tai decayta lasketa lainkaan siihen asiaan. No minä yksinkertaisena ihmisenä ajattelin, että jos kerran kaikkein tärkeimmät soittamisen kannalta merkityksellisimmät tekijät rajataan tän vänkäämisen ulkopuolelle, niin tone hoituu kaikkein tohokkaimmin niillä potikoilla eikä millään wuudeilla :-D. Niinpä olen tyytynyt vain seurailemaan tätä depattia, joka varmaan on puristanut kivestä jo kaiken veden.... jos multa kysytään :-)
zipa
29.04.2020 22:05:32
Laulava Kylätohtori: Mutta se sähköinen kieli ei värähtele tyhjiössä yksinään.

Mutta kun se kitaran soundi ei muutu siitä että kieltä painaa sormella tai capolla, jolla nyt on kaiken järjen mukaan monikymmen, -sata tai -tuhatkertainen vaikutus verrattuna johonkin puuhun joka ei ole missään kontaktissa koko kieleen niin aika vaikeaa on keksiä mikä se mekanismi olisi joka mahdollistaisi sen puun vaikuttavan siihen sointiin.

Ainoa oikeastaan mikä itselle tulee mieleen on että jos se kitara on niin fletku että koko ruoska joustaa niin paljon että kielen jännitys vaihtelee niin se kyllä vaikuttaisi mutta en näe että mikään mahdollisesti tallan tai kaulan runkoon johtuva värähtely vaikuttaisi edes murto-osaa taustakohinan määrästä. Etenkin kun verrataan niihin eksponentiaalisesti suurempiin voimiin ja muuttujiin jotka sen kielen saavat soimaan ja sitä ääntä ämyriin tuottaa.

Sinäänsä viestisi sisältää mielenkiintoisen testiskenaarion jota olen miettinytkin. Mitä jos tosiaan sen koko kitaran poistaa kuvioista? Vain kahden kiinnityspisteen väliin viritetyt kielet joiden alla on kelluva mikrofoni. Ei puuta eikä mitään muutakaan. Minkälainen ääni tuosta lähtee? Jos se muistuttaa sähkökitaraa, niin asia lienee taputeltu?
WanhaWetäjä
29.04.2020 22:18:09

https://www.youtube.com/watch?v=0wBlYwNWpYQ
Sellasta...tuonne voi laittaa vaikka sitä itteään jos joutuu soittaan oikeen kusenpolttamia biisejä.

Talvella pitää olla tarkkana kuljetuksen kanssa, toki jos uskaltaa niin voihan tuon pakastaa ja koettaa miltä jääkitara soundaa...no taitaa sekin olla jo testattu.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
hallu
29.04.2020 22:22:57
WanhaWetäjä: https://www.youtube.com/watch?v=0wBlYwNWpYQ
Sellasta...tuonne voi laittaa vaikka sitä itteään jos joutuu soittaan oikeen kusenpolttamia biisejä.

Talvella pitää olla tarkkana kuljetuksen kanssa, toki jos uskaltaa niin voihan tuon pakastaa ja koettaa miltä jääkitara soundaa...no taitaa sekin olla jo testattu.

Tai sitten siihen voi asentaa pillin ja täyttää viinalla :-D . Mutta olihan tossa sinisessä vedessä jotenkin avarampi kaiku ;-)
Mikko1978
30.04.2020 01:56:31
zipa: Mutta kun se kitaran soundi ei muutu siitä että kieltä painaa sormella tai capolla, jolla nyt on kaiken järjen mukaan monikymmen, -sata tai -tuhatkertainen vaikutus verrattuna johonkin puuhun joka ei ole missään kontaktissa koko kieleen niin aika vaikeaa on keksiä mikä se mekanismi olisi joka mahdollistaisi sen puun vaikuttavan siihen sointiin.

Ainoa oikeastaan mikä itselle tulee mieleen on että jos se kitara on niin fletku että koko ruoska joustaa niin paljon että kielen jännitys vaihtelee niin se kyllä vaikuttaisi mutta en näe että mikään mahdollisesti tallan tai kaulan runkoon johtuva värähtely vaikuttaisi edes murto-osaa taustakohinan määrästä. Etenkin kun verrataan niihin eksponentiaalisesti suurempiin voimiin ja muuttujiin jotka sen kielen saavat soimaan ja sitä ääntä ämyriin tuottaa.

Sinäänsä viestisi sisältää mielenkiintoisen testiskenaarion jota olen miettinytkin. Mitä jos tosiaan sen koko kitaran poistaa kuvioista? Vain kahden kiinnityspisteen väliin viritetyt kielet joiden alla on kelluva mikrofoni. Ei puuta eikä mitään muutakaan. Minkälainen ääni tuosta lähtee? Jos se muistuttaa sähkökitaraa, niin asia lienee taputeltu?

Tarkoitatko, ettei avoimet kielet kuulostaisi eriltä nauhoja vasten painettuihin verrattuna?

Luonnollisesti kielen värähtelyyn vaikuttaa se, miten kielen kiinnityspisteet värähtelevät. John Suhr esitti asian mielestäni hyvin kansantajuisesti: odotatko, että kumista ja teräksestä tehty kitara soisi samalla tavalla? Jos et odota noin, niin miksi et usko puiden vaikuttavan soundiin?
Kefiiri
30.04.2020 08:34:17
Täällä M.netissä Suhrille vastattaisiin, että ne soinnin erot, joita kumi ja teräs tuossa tapauksessa tuottavat, ovat eri asia kuin soundi :D
En ole musiikin asiantuntija.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)