Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5193 194 195 196 197202 203 204 205 206
Stone
29.02.2020 12:09:15 (muokattu 29.02.2020 12:14:08)

Laulava Kylätohtori: Tuo dp172 Twang King kaulaan on kyllä mielestäni melko lailla paras telen kaulamikki, mitä mulle on tullut vastaan. Ja noin halpakin vielä, eihän tuohon hintaan saa kunnon putiikkimikkiä edes käytettynä. Ja nämä menevät torillakin kuin kuumille kiville, jos ei miellytäkään.

Ja tallaan voin suositella BKP:n the Bossia. Perinnehenkinen, mutta kuitenkin pikkasen enemmän potkua. Mulla on siis nämä kaksi omassa telessä tällä hetkellä.

Tuo BKP Boss on kyllä mukava ja tasapainoinen mikkisetti. Sen eron huomasi, kun omassa Green TL custom telessä orig. mikit olivat hieman tummat tai sen huomasi konkreettisesti viimeistään, kun nuo BKP bossit päivittyivät kitaraan. Alkoi näet kitaran artikulointi kuulumaan nyt selkeämmin.
Kivan heleä, mutta samalla luonnetta ja soundivivahteita löytyy.

Kitarasepän luona verrattiin BKP bosseja toiseen teleen, jossa oli asialliset duncanit (en muista mallia), niin BKP veti kuitenkin pidemmän korren. Duncaneilla kun laitettiin keskimikki asento, niin soundi hieman oheni, mutta BKP säilytti keskiasennon täyteläisenä.
Itselläni toisessa 72' custom ri telen kaulassa on duncan stl-1 lead vintage, niin BKP eroaa siitä heleydellään, mutta kuten aiemmin joskus todettu, niin kitaran puut ym. vaikuttavat tässä siihen yhtälailla.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Stone
25.04.2020 11:22:53 (muokattu 25.04.2020 11:26:29)

Onko kenelläkään tietoa, että mikä telecaster malli tässä MXR dyna comp esittelyvideossa on? Tuon telen olemus jotenkin vain puhuttelisi. Yritin vähän haeskella googlella tuollaista, mutta en vielä päässyt ihan jyvälle.

https://youtu.be/_h9uMjUc-Zw

Edit.
Nyt kun katselen tarkemmin , niin sehän voi olla mikä vaan, josta irroitettu jälkikäteen vain plektrasuoja, koska kiinnitysrei'ät näkyvät bodyssa.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
jpousi
25.04.2020 11:47:26
Stone: Onko kenelläkään tietoa, että mikä telecaster malli tässä MXR dyna comp esittelyvideossa on? Tuon telen olemus jotenkin vain puhuttelisi. Yritin vähän haeskella googlella tuollaista, mutta en vielä päässyt ihan jyvälle.

https://youtu.be/_h9uMjUc-Zw

Edit.
Nyt kun katselen tarkemmin , niin sehän voi olla mikä vaan, josta irroitettu jälkikäteen vain plektrasuoja, koska kiinnitysrei'ät näkyvät bodyssa.

Näyttäisi olevan joku lukuisista Fender '51 Nocaster reissue-malleista.

Esimerkiksi tässä on sellainen:
https://www.chicagomusicexchange.co … terscotch-blonde-2006-s914/15094052
Oho, eiku!
Joees
25.04.2020 12:29:44
jpousi: Näyttäisi olevan joku lukuisista Fender '51 Nocaster reissue-malleista.

Pleksi vaan hiitsin vintulaan ja menoksi. Mun perusmodi telelle.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Stone
25.04.2020 13:51:59

jpousi: Näyttäisi olevan joku lukuisista Fender '51 Nocaster reissue-malleista.

Kiitosta, nätti peli!

Joees: Pleksi vaan hiitsin vintulaan ja menoksi. Mun perusmodi telelle.

Twang :D :D
Joees
25.04.2020 14:18:00
Stone: Twang :D :D

Tykkään usein pitää komppikäden pikkusormea tallan reunalla hakemassa tukea tai mitälie, aina jurppi se pleksin reuna mikä oli just siinä sormen kohdilla. Pleksin ottaminen pois ratkaisi tilanteen. Tykkään siitä ylimääräisestä tilasta mikä siihen tulee, se on kuitenkin yllättävän paksu se pleksi. Tykkään myös ulkonäöstäkin pääasiassa enemmän, joissain tapauksissa toki pleksin kanssa näyttää paremmalta mutta harvemmin.

Kymmeneen vuoteen en ole pleksejä teleissä kiinni pitänyt.

Toki tele myös soundaa paremmalta ilman pleksiä, lähinnä siksi että se näyttää paremmalta ja ulkonäköhän on tunnetusti puolet kitaran soundista... ;-D
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Stone
25.04.2020 16:45:43

Joees: Toki tele myös soundaa paremmalta ilman pleksiä, lähinnä siksi että se näyttää paremmalta ja ulkonäköhän on tunnetusti puolet kitaran soundista... ;-D

Noin se menee. Ulkonäkö ruokkii ja motivoi mitä tulee pedaaleihin ja vahvistimiin... itse soittimen ulkonäöstä puhumattakaan. Allekirjoitan myös :)
statistiÖ
25.04.2020 23:38:31

Yle Teemalta klo 20 tuli hauska ohjelma Nykin Garmine streetin kitara verstaasta. Muistettiin Leo Fenderiäkin.
¤ jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ lisää alapäätä ¤
samiko
26.04.2020 09:20:42
statistiÖ: Yle Teemalta klo 20 tuli hauska ohjelma Nykin Garmine streetin kitara verstaasta. Muistettiin Leo Fenderiäkin.

Ollut Areenassa jo pitkän tovin. Eikä kannata katsoa, ihan humpuukkia. Äijä hommaa vanhaa puuta kitaran rakennusmateriaaliksi. Luulee että on olemassa jotain tonewoodia.

Squier Affinityn puristettu lastulevy kuulostaa ihan yhtä hyvältä kun vaan laittaa kuumat mikit.
PIM
26.04.2020 10:32:38
samiko:

Squier Affinityn puristettu lastulevy kuulostaa ihan yhtä hyvältä kun vaan laittaa kuumat mikit.

Kellä nyt olis oikeaan Affinityyn varaa? Mulla on keikkakitarana Squierin halvin Bullet hardtail Strato, josta maksoin 99e uutena, päivitettynä Bullet Mustangin humppareilla, joista maksoin 20 euroa. Harvemmin on uusi kitara tienannut hintansa jo ekalla keikalla.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
The Jack
26.04.2020 12:16:15
Joees: Kymmeneen vuoteen en ole pleksejä teleissä kiinni pitänyt.

Toki tele myös soundaa paremmalta ilman pleksiä, lähinnä siksi että se näyttää paremmalta ja ulkonäköhän on tunnetusti puolet kitaran soundista... ;-D

Itsekin aina Les Paulista revin suojan irti, koska on tielllä ja pilaa mielestäni ainakin akustista soundia. Luultavasti telekin voisi olla ilman muoviläpyskää paremman kuuloinen, koska vaimentaa kait se ylimääräinen muovi puun sointia. Näkyviin jäävät liian suuret mikkikolot ja johdot on vaan liian rivon näköisiä. Telessä ja SG:ssä pitää olla pickguardit ulkonäön takia.

Olen harkinnyt pientä projektia. En ala 3-asentoista kytkintä vaihtamaan neliasentoiseen, mutta kiinnostaisi kokeilla keskiasennossa tallaa ja kaulamikkiä sarjassa. Kytkennässä on oma vaivansa, kun pitää vetää ylimääräisiä maadoitusjohtoja niin kysytään ensin. Miten huomattava nousu volumeen tulee tehonnousun myötä jos kolvaa keskiasennon sarjaan? Pystyyko sitä äänenvoimakkuutta tasoittamaan pienellä volapotikan kääntämisellä vai muuttaako se koko kitaran luonteen kahdeksi eri soittimeksi jolloin keskiasento on jatkossa humbucker ja telesoundit pitää ottaa ylä- ja ala-asennoista. Mikit on vintagetehoisia, jos sillä on asiaan mitään merkitystä.
Iiwana-80
27.04.2020 16:12:20
Telecastereista puheen ollen:

Hurmaava dokumenttielokuva New Yorkin Greenwich Villagen legendaarisesta kitarakaupasta. Rick Kelly ja hänen nuori oppilaansa Cindy Hulej rakentavat kitaroita Villagen vanhojen rakennusten puusta, ja näillä soittimilla onkin ihan oma soundinsa. Ronn Mannin ohjaamassa dokumentissa seurataan kitarakaupan elämää viiden päivän ajan. Kaupassa vierailevat muun muassa Jim Jarmusch, Lenny Kaye, Bill Frisell, Nels Cline ja Marc Ribot. Kuulemme myös upeita musiikkiesityksiä.

https://areena.yle.fi/1-50333427
Osmo Komppi
30.04.2020 23:36:18 (muokattu 01.05.2020 00:01:45)
The Jack:
Olen harkinnyt pientä projektia. En ala 3-asentoista kytkintä vaihtamaan neliasentoiseen, mutta kiinnostaisi kokeilla keskiasennossa tallaa ja kaulamikkiä sarjassa. Kytkennässä on oma vaivansa, kun pitää vetää ylimääräisiä maadoitusjohtoja niin kysytään ensin. Miten huomattava nousu volumeen tulee tehonnousun myötä jos kolvaa keskiasennon sarjaan? Pystyyko sitä äänenvoimakkuutta tasoittamaan pienellä volapotikan kääntämisellä vai muuttaako se koko kitaran luonteen kahdeksi eri soittimeksi jolloin keskiasento on jatkossa humbucker ja telesoundit pitää ottaa ylä- ja ala-asennoista. Mikit on vintagetehoisia, jos sillä on asiaan mitään merkitystä.

Itellä nykyään Squieri Tele kahella humpparilla. Kaulassa series/single/parallel switch, tallassa series/parallel -valinta. Ja normi kolmiasentoinen mikkivaltisin ohjaa noin muuten.

Onhan siinä, muttei ne toki maailmaa mullista. Enämpi saa aina aikaan signaalikäsittelyllä outputin jälkeen.. Ennen kun oli orkkis sinkku Squirrell tallassa ja kaulassa SD eri vaiheessa, niin oli jännä se väliasento. Oliko se hyvä sitten tai käyttistä, se on eri juttu se.

Kuvittelisin, että kaulan eri vaihtoehdoilla saa loivennettua tallan twängiä ja trebleä kys. kaulavalinnan outputin dominanssin mukaisesti (onneton amatööriteoria?). Ja ehkä vähän Strato-tyyppisiä juttuja saa esim. kahella parallellilla tai sinkku/parallel -kombolla. Mut suurimmat karikatyyrit piirtyy edelleen pelkällä kaulalla tai pelkällä tallalla. Ja siinä runkkailemalla niitä mikkikohtaisia kytkimiä sitten.
Mikko1978
01.05.2020 00:49:05
The Jack:

Mulla on Schecterin Telessä keskiasennolle vetopotikka, jolla voi valita rinnan- ja sarjaankytkennän väliltä. En oikeastaan edes ajattele volaeroja yksittäisten tai jommalla kummalla tavalla paritettujen mikkien välillä. Hommaa dominoi eri kytkentöjen vaikutukset soundiin. Yhdessä välissä tuossa kitarassa oli John Page Bloodline P90 kaulassa. Se, tallamikin kanssa muistaakseni sarjassa, oli tosi jännä yhdistelmä. Keskialueelle tuli joku väkevä piikki, joka muistutti vähän sopivassa asennossa olevaa wahia. Sopi tietynlaiseen laulavaan lead-soundiin tosi hyvin. Harmi kun muuten en pitänyt siitä P90:stä ja vaihdon klassisempaan Telen kaulamikkiin.

Stratossakaan en 10-asetoisella Freewayn kytkimellä koe noita eroja volassa mitenkään olennaisina, vaikka erilaisia kytkentöjä on viljalti. Sellainen muistikuva mulla kuitenkin on, että kun kaikki kolme mikkiä olivat joskus sarjassa, niin silloin eroa alkoi olemaan tuntuvasti.
Haeroe
02.08.2020 19:31:39

Onko tele-kansalla kattavaa käsitystä, missä tele-malleissa (valmistajalla ja/tai valmistusmaalla ei ole väliä) on paksuhko kaula? American Standardin kaula on liian tikku, mutta siitä lihaisampaan olisi haussa. Hintaluokka olisi 2k:n luokkaa eli Fenkun custom shop ei taida ihan mahtua tuohon.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
McNulty
02.08.2020 19:41:46
Haeroe: Onko tele-kansalla kattavaa käsitystä, missä tele-malleissa (valmistajalla ja/tai valmistusmaalla ei ole väliä) on paksuhko kaula? American Standardin kaula on liian tikku, mutta siitä lihaisampaan olisi haussa. Hintaluokka olisi 2k:n luokkaa eli Fenkun custom shop ei taida ihan mahtua tuohon.

Ihan vain "out of box" ajatteluna... mitä jos teettäisi Teleen oman maun mukaisen kaulan kotimaisella soitinrakentajalla?

Toki, Fenkun decaleja ei saa lapaan, mutta jos on muutoin tyytyväinen soittimeensa, niin pelkän kaulan teettäminen voisi olla kannatettavaa. Säilyttää Fenkun oman kaulan siltä varalta että skeban joskus hukkaa etiäpäin...
moving in stereo
Haeroe
02.08.2020 19:50:43

McNulty: Ihan vain "out of box" ajatteluna... mitä jos teettäisi Teleen oman maun mukaisen kaulan kotimaisella soitinrakentajalla?

Toki, Fenkun decaleja ei saa lapaan, mutta jos on muutoin tyytyväinen soittimeensa, niin pelkän kaulan teettäminen voisi olla kannatettavaa. Säilyttää Fenkun oman kaulan siltä varalta että skeban joskus hukkaa etiäpäin...

Omistan tällä hetkellä 4 GAS:iä eli kotimainen soitinrakennus on aina vaihtoehto. Yritin tuossa kirjoittaa, että merkillä tai valmistusmaalla ei ole mitään merkitystä, jos soitin on jees. Tällä hetkellä mulla ei ole kokovaahterakaulaista teleä eli pelkkä kaula ei ole vaihtoehto, joten aattelin vähän tutkia vaihtoehtoja. Oletan, että joissain teleissä on jo tehtaalta tullessa lihaisampi kaula.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
McNulty
02.08.2020 19:53:13 (muokattu 02.08.2020 19:58:48)
Haeroe: Omistan tällä hetkellä 4 GAS:iä eli kotimainen soitinrakennus on aina vaihtoehto. Yritin tuossa kirjoittaa, että merkillä tai valmistusmaalla ei ole mitään merkitystä, jos soitin on jees. Tällä hetkellä mulla ei ole kokovaahterakaulaista teleä eli pelkkä kaula ei ole vaihtoehto, joten aattelin vähän tutkia vaihtoehtoja. Oletan, että joissain teleissä on jo tehtaalta tullessa lihaisampi kaula.

Muistaakseni '52 AVRI:ssa oli tuhdimpi kaula. Sellaisesta diggailen itsekin.

Pitää myös muistaa että radius ja nauhat vaikuttavat suuresti tuntumaan. Ohuempikin kaula 7,25" radiuksella saattaa tuntua monelle "tuhdilta", kun taas läskimpi kaula ja lättänämpi radius ohuelta. Pitäisikin joskus testata tuhtia U-profiilia jumbonauhoilla ja 7,25" radiuksella :)

Edit: Fenkun uudempikin AV 52 tulee U-profiilin kaulalla. Kandee ainakin tsekata. Siinä on pyöristetymmät reunat otelaudassa, joten tuntuma on mainospuheiden mukaan "kotoisa heti alusta alkaen".
moving in stereo
Mikko1978
02.08.2020 21:43:59
Vähän tuhdimpien kaulojen löytäminen on työn ja tuskan takana. Tykkään tuhdeistä C-kauloista, jollaisia minulle on päätynyt kaksi Nashiä - Tele Dlx ja Strato. John Page AJ:ssä on myös hieman hieman tuhdimpi kaula hieman vähemmän kaarevalla ja leveämmällä otelaudalla, joka kokonaisuutena tuntuu myös sopivan tuhdilta.

Fenkuista mulle paras, myös muutenkin kuin kaulan profiilin suhteen, on olut `51 Nocaster CS, josta lyhyen testin ajan pidin tosi paljon. 7,25 radius ei koskaan aiemmin ollut tuntunut oikein omalta, mutta tuossa se toimi hienosti. Kaula oli myös mun standardeillakin tosi tuhti, mutta varmaan tuin radiuksen ja reilusti pyöristettyjen otelaudan reunojen ansiosta tuntui tosi mukavalta. Tämä oli jotain sellaista, johon on pakko palata joskus.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)