Aihe: Gibson Les Paul Standard 2020
1 2 3 4 5 6
Metalkallo
24.04.2020 09:13:13
Onkohan 50's mallissa 50's tyylinen johdotus vai normi moderni? Tuli vaan mieleen näistä, että ovatko myös elektroniikka puolelta tarkkoja vuosimallin suhteen? 50's johdotus pitää kirkkauden, jos rullaa kitaran volapotikkaa pienemmälle.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
vkiilako
24.04.2020 11:04:04 (muokattu 24.04.2020 11:04:40)
Tuo 50s wiringin tuottama kirkkaus koko volume-potikan alueella on kyllä hyvä ominaisuus.
En ole varma onko se johdotus käytössä näissä uusissa. Piirilevyistä on ainakin luovuttu ja on siirrytty käsin kolvattuun vanhaan meininkiin.

Tuossa videolla on selvitetty speksejä:

https://youtu.be/aDuedEe2vPM

Edit. Kirjoitusvirheet

Metalkallo: Onkohan 50's mallissa 50's tyylinen johdotus vai normi moderni? Tuli vaan mieleen näistä, että ovatko myös elektroniikka puolelta tarkkoja vuosimallin suhteen? 50's johdotus pitää kirkkauden, jos rullaa kitaran volapotikkaa pienemmälle.
RjW
24.04.2020 11:09:14 (muokattu 24.04.2020 11:15:56)
Käsittäisin että moderni johdotus. Mulla on 2019 50s P90-versio ja tykkään todella paljon, sopivan jämäkkä (oma painaa 4,2 kg) ja soi hyvin. Mulla ehti mennä reilu 10 vuotta ilman Les Paulia mutta nämä uudet 50s-mallit herätti taas kiinnostuksen.

Edit: tässä näkyy johdotus hyvin https://youtu.be/ez0JOBzZcBM?t=663
TTV
24.04.2020 13:03:57 (muokattu 24.04.2020 14:48:51)
Itsellä kävi kääntymässä uusi 60s tyylinen Standard Original, UnBurst värisenä. Kaulaprofiili oli SlimTaper, mutta itselleni se ois vaaatinut vielä sen Asymmetric hionnan. Mikit olivat omaan korvaani kehnommat kuin BurstBuckerPro:t, joku muu voi tykätä enemmän. Tuo UnBurst oli pettymyt, sillä toivoin sen olevan hyvin Natural, mutta siinä oli ikävästi punaista mukana ja puun kuvio todella hailakka.

Paino oli ok, mutta muiden seikkojen takia palautin sen pois.

Edit: mikkielektroniikka oli kytkennältään 1960 mukainen, ei moderneja hienouksia.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Metalkallo
24.04.2020 14:45:59
RjW: Edit: tässä näkyy johdotus hyvin https://youtu.be/ez0JOBzZcBM?t=663

Jep, modernilta tuo näyttää. Mun mielestä olisi hieno yksityiskohta ja miksei muutenkin asentaa 50's johdotus jos kerran 50's malli on, mutta tuo 50's taitaa viitata vain kaulan profiiliin?
vkiilako
24.04.2020 21:27:48
Niin se voi olla. Mutta hyvältä tosiaan soundasi tuo yksi 50's yksilö ainakin. Saattaapa olla, että semmosen joutuu ostamaan, ellei sitten päätäkin ostaa käytettyä R0:aa tai R9:iä.

Metalkallo: Jep, modernilta tuo näyttää. Mun mielestä olisi hieno yksityiskohta ja miksei muutenkin asentaa 50's johdotus jos kerran 50's malli on, mutta tuo 50's taitaa viitata vain kaulan profiiliin?
uimahallinvalvoja
25.04.2020 09:03:18
Metalkallo: Jep, modernilta tuo näyttää. Mun mielestä olisi hieno yksityiskohta ja miksei muutenkin asentaa 50's johdotus jos kerran 50's malli on, mutta tuo 50's taitaa viitata vain kaulan profiiliin?

Tuossahan ei tarvitse kuin siirtää konkan toinen pää volumepotikan reunimmaisesta lugista keskimmäiseen ja 50's wiring on valmis.
Metalkallo
25.04.2020 13:35:13
uimahallinvalvoja: Tuossahan ei tarvitse kuin siirtää konkan toinen pää volumepotikan reunimmaisesta lugista keskimmäiseen ja 50's wiring on valmis.

Tiedän, tosin kummankin mikin tonen keskimmäinen jalka pitää myös juottaa potikan päälle oikean sijaan. Voisivat tehdä silti Gibsonilla jo valmiiksi.

https://www.sixstringsupplies.co.uk/modern-vs-50s-les-paul-wiring
Mape
25.04.2020 14:30:02
Aika painavia yksilöitä on näkynyt joissain kaupoissa myynnissä jos on paino ollut näkyvillä. Ei tuossa keventämättömässä rungossa ole mitään järkeä jos kitarasta tulee ihan poskettoman painava sen seurauksena. Ainakin kannattaa tarkkaan tsekata jos tilailee ilman testaamista.
Got a six-string heartbeat
hallu
25.04.2020 17:14:21
Mape: Aika painavia yksilöitä on näkynyt joissain kaupoissa myynnissä jos on paino ollut näkyvillä. Ei tuossa keventämättömässä rungossa ole mitään järkeä jos kitarasta tulee ihan poskettoman painava sen seurauksena. Ainakin kannattaa tarkkaan tsekata jos tilailee ilman testaamista.

Ei kaikki ole riisikeppejä :-). Ihan hyvä, että umpipuisiakin taas tehdään kevennettyjä on kaupat väärällään, niin on siellä heppoisammillekin kavereille soittopelejä.
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Joees
25.04.2020 18:41:22
hallu: Ei kaikki ole riisikeppejä :-). Ihan hyvä, että umpipuisiakin taas tehdään kevennettyjä on kaupat väärällään, niin on siellä heppoisammillekin kavereille soittopelejä.

Ei kyse ole pelkästä riisikeppeydestä.

Mun mielestä on täysin absurdia tehdä painavaa ritsaa vaan siksi että saatais keventämätön joka kuitenkin soundaa samalta kuin sopivasti kevennetty.

Chamberit summuut sit erikseen, niissä sen eron jo huomaakin.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
hallu
25.04.2020 19:28:40
Joees: Ei kyse ole pelkästä riisikeppeydestä.

Mun mielestä on täysin absurdia tehdä painavaa ritsaa vaan siksi että saatais keventämätön joka kuitenkin soundaa samalta kuin sopivasti kevennetty.

Chamberit summuut sit erikseen, niissä sen eron jo huomaakin.

No voit olla oikeassa, mutta mun mielestä olisi absurdia jos ei olisi vaihtoehtoja. Eikö asiakas äänestä lompakollaan mikä on absurdia? kyllähän ne painavat kepit katoaa markkinoilta kun kaltaiseni ihmiset kyllästyy niitä ostamaan.
Metalkallo
26.04.2020 09:23:37
Itse vaihdoin sitten kokeilun vuoksi takaisin modernin johdotuksen lespaan (ei Gibson) ja pakko se oli todeta, että omaan mieleen se toimii vaan paremmin kun kitaran volumessa on laajempi säätövara. 50's:llä säätövara loppuu aika äkkiä, ja muutenkin ääni hiljenee liikaa liian äkkiä. Modernissa vaan se huono, että pakittaessa soundi vähän paksuuntuu/tummentuu, mutta pakko se kestää. Ehkä treble bleed on enemmän suositeltava kuin 50's jos haluaa pakittaessa pitää kirkkauden.
nightbird
26.04.2020 10:01:35
uimahallinvalvoja: Tuossahan ei tarvitse kuin siirtää konkan toinen pää volumepotikan reunimmaisesta lugista keskimmäiseen ja 50's wiring on valmis.

Mielestäni siinä vanhemmassa kytkennässä tulee RC ketju jonka vaikutus riippuu siitä missä asennossa potikka on, mitä pienemmällä sen isompi RC ketjun etuvastus.En laittaisi omaani, samoin se bleedikin kompensoi potikan vastus/kitarapiuhan kapasitanssi
yhdistelmän suotoa.
Modernissa se tone säädön RC on vakiopaikassa kytkentää eli suoraan mikin rinnalla
riippumatta volan asennosta, tuohon kun laittaa sen treble bleedin niin luulisin
oltavan järkevällä säätöalueella.
Jucciz
26.04.2020 17:50:00
Kuinka painavia nämä keventämättömät ovat olleet?
hallu
26.04.2020 17:54:18
Jucciz: Kuinka painavia nämä keventämättömät ovat olleet?

No Tokain keventämättömät on 4 - 5 kiloisia noin suurinpiirtein. Varmaan Noi Gibsonit täytyy olla samassa haarukassa koska eikös ne CS reissuet ole siinä neljänkilon molemmin puolin ja varmaan ne kuitenkin on kevyempiä kuin keventämättömät stankun..... kaiken järjen mukaan.
Jucciz
26.04.2020 17:58:25
hallu: No Tokain keventämättömät on 4 - 5 kiloisia noin suurinpiirtein. Varmaan Noi Gibsonit täytyy olla samassa haarukassa koska eikös ne CS reissuet ole siinä neljänkilon molemmin puolin ja varmaan ne kuitenkin on kevyempiä kuin keventämättömät stankun..... kaiken järjen mukaan.

No 4-5 kiloa on aika iso haarukka. Kilogramma on kitaran painossa paljon. Nelikiloinen on mallista riippuen siedettävä, viisikiloinen taas aivan mahdoton.

R9-mallisista monetkin ovat alle nelikiloisia. Muistan kun yksi kaveri osti Thomannilta uuden R9:n ja sen paino oli 3760 grammaa - muistan siksi, että se oli 20 grammaa kevyempi kuin omani. Ärsytti! :D
TTV
26.04.2020 18:59:03
Jucciz: Kuinka painavia nämä keventämättömät ovat olleet?

Mun oli 4,4kg
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
hallu
26.04.2020 19:57:13 (muokattu 26.04.2020 20:14:45)
Jucciz: No 4-5 kiloa on aika iso haarukka. Kilogramma on kitaran painossa paljon. Nelikiloinen on mallista riippuen siedettävä, viisikiloinen taas aivan mahdoton.

R9-mallisista monetkin ovat alle nelikiloisia. Muistan kun yksi kaveri osti Thomannilta uuden R9:n ja sen paino oli 3760 grammaa - muistan siksi, että se oli 20 grammaa kevyempi kuin omani. Ärsytti! :D

No sinne neljän ja viiden kilon väliin ne osuu yhtä kaikki. Mitä sitä 20 grammasta ärsyyntymään, pikkuisen hiekkapaperia niin se olisi ollut siinä :-D E: tai laita pykälää ohuemmat kielet, niin sitten sulla on kevyempi :-)

EE: Tsori pakko vielä lisätä, että kuten tiedät niin itse en ole järin tarkka kitaran painosta kunhan se nyt on alle viiskiloa (sen painavemmilla en ole soittanut, niin en tiedä alkaisiko sellainen möhkäle jo jossakin vaiheessa tuntua). Mutta siis kävin kitarapajalla niitä Gibsoneita stedaamassa pari vuotta sitten niin siinä oli mm. ne 2018 vuosimallin R8 ja R9 ja niissä oli pieni paino ero niin, että kasi taisi olla karvan yli neljä kiloa ja ysi oli karvan alle neljä kiloa. Myyjä ilmoitti mielipiteenään, että se kasi soundaa paremmalle. Itse en huomannut kitaroissa minkäänlaista eroa, edes se kahdensadan gramman paino ero oli asia jota en pystynyt havaitsemaan vaikka testasin niitä vierekkäin. Ne tuntuivat ja soundasivat mun puukorviin ja puukäsiin ihan identtisiltä. Tokikaan en sitä kehdannut sille myyjälle tunnustaa vaan nyökyttelin tietäväisenä, että juu on tää kasi kyl vähän parempi :-D . (tosiasiassa ne kumpikin oli aivan ihania ja jos varaa olisi ollut, olisin ostanut niistä jomman kumman silmää räpäyttämättä). Voi kai noita tuunata kevyemmäksi, jos jotakuta ärsyttää.... ruuvaa mikin kuoret menemään ja kai siitä pleksistä jo saa sen kakskyt grammaa pudotettua ja kaularaudan suojuksen irroittaa ja ei kai niitä tekniikkapoteroiden kansiakaan mihinkään tarvitse tai sitten korvaa ne jollain kevyemmällä. Virittimet, stopparin ja tallan voi myös varmaan korvata jollain kevytmetallisella tai komposiitista valmistetuilla..... vähän kuin ralliautoa virittelisi :-D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)