Aihe: Cyber Bass
1
Henri Henri Olavi
22.03.2020 21:45:22
Mahtavan marmorikuulasoittimen isä rakentaa cyber basson.

https://www.youtube.com/watch?v=vR25TPPpGVg
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
ituvirtanen
22.03.2020 23:54:08

Henri Henri Olavi
23.03.2020 16:03:27
Hirveän laimea esitys ylempään linkkiin verrattuna.
ituvirtanen
23.03.2020 20:59:37

Henri Henri Olavi
24.03.2020 09:13:45
Minusta noilla kahdella linkittämälläsi esimerkillä ei ole mitään tekemistä cyberin kanssa, eivätkä ne mitenkään vertaudu moiseen fantastiseen taidonnäytteeseen, kuten marmorikuulakoneen ja basson yhdistelmä.
ituvirtanen
24.03.2020 15:40:27

Niin, paitsi tuotenimi. Peavey MidiBasesta tuli riitojen takia myöhemmin CyberBass. Mutta se historiasta, painun maisemaan.
Henri Henri Olavi
24.03.2020 15:45:53
ituvirtanen: Niin, paitsi tuotenimi. Peavey MidiBasesta tuli riitojen takia myöhemmin CyberBass. Mutta se historiasta, painun maisemaan.

Ai sillä oli jokin tällainen kytkös. Mielestäni itse bassossa ei ollut mitään cyberiä.
basisti1971
30.03.2020 07:58:00
Moi.

Henri Henri Olavi: Mahtavan marmorikuulasoittimen isä rakentaa cyber basson.

https://www.youtube.com/watch?v=vR25TPPpGVg

Tuolla videolla ei kyllä varsinaisesti bassoa rakenneta, korkeintaan räpiköidään ja kompuroidaan keksintönä ~60 vuotta vanhan säädettävän muten kopioimisen kanssa.
(Fenkun bassoissa oli ei-säädettävä mute alusta asti tallasuojassa)

Muten, jolle jostain käsittämättömästä syystä on ollut pakko keksiä "Funkalizer" nimitys?

Se kuinka äärimmäisen haastavaa jannulle näyttää olevan ihan perus mekaniikkasuunittelu ja etenkin käsin/käsityökaluin tekeminen, asettaa marmorikuulasoittimen ainakin mulla ihan uuteen valoon.

Jos perusasiat ovat noinkin haastavia, herääkin kysymys siitä kuinka paljon Martin Molinilla loppupelissä on soittimien kanssa tekemistä jos cnc-ohjelmointi ja-työstö jätetään pois.
Työstöjäljestä päätellen työkiertojen optimointi ja/tai terien terottaminen on myös aikalailla hakusessaan edelleen :/.

Henri Henri Olavi: Mielestäni itse bassossa ei ollut mitään cyberiä.

Mielipiteensä kullakin.

Käytti sitten klassista tai modernia Cyber-määritettä, Peaveyssä sitä on/oli kuitenkin enemmän kuin tuossa Wintergatanin versiossa joka on lähinnä Steampunkkia, jos sitäkään.

T:Samuli
headhead
31.03.2020 19:13:57
Henri Henri Olavi: Ai sillä oli jokin tällainen kytkös. Mielestäni itse bassossa ei ollut mitään cyberiä.

Mitä tarkoitat Cyberillä? Pikainen googletus kertoo että sanaa käytetään yleensä kuvaamaan jotain missä tietokoneet ovat mukana. Rikolliset ja tietokoneet --> cyberrikollisuus. Basso ja tietokone --> cyberbasso.
Sanoinko jotain typerää?
headhead
31.03.2020 19:22:38
Se kuinka äärimmäisen haastavaa jannulle näyttää olevan ihan perus mekaniikkasuunittelu ja etenkin käsin/käsityökaluin tekeminen, asettaa marmorikuulasoittimen ainakin mulla ihan uuteen valoon.

Jos perusasiat ovat noinkin haastavia, herääkin kysymys siitä kuinka paljon Martin Molinilla loppupelissä on soittimien kanssa tekemistä jos cnc-ohjelmointi ja-työstö jätetään pois.
Työstöjäljestä päätellen työkiertojen optimointi ja/tai terien terottaminen on myös aikalailla hakusessaan edelleen :/.

Olen tuota Marble Machine X:n rakentamista seurannut youtubesta, Martinillahan on jonkinmoinen tiimi palkattuna avuksi. Se ensimmäinen marble machinehan ei tainnut toimia ollenkaan ongelmitta. Ja videoista olen ymmärtänyt että hän on kaikkea opetellut kierteiden tekemisestä lähtien noita rakentaessa. Ja moneen kertaan rakentanut joitain osia uusiksi.
Sanoinko jotain typerää?
Henri Henri Olavi
01.04.2020 07:59:14
headhead: Mitä tarkoitat Cyberillä?

Tässä tapauksessa lähes pelkästään ulkonäköä. Steampunk-henkinen tuo ehkä enemmän on, kuten ylempänä joku totesi. Varsinkin silloin, kun on yhdistettynä tuohon marmorikuulakoneeseen.
basisti1971
01.04.2020 08:45:03
Moi.

headhead: Olen tuota Marble Machine X:n rakentamista seurannut youtubesta, Martinillahan on jonkinmoinen tiimi palkattuna avuksi. Se ensimmäinen marble machinehan ei tainnut toimia ollenkaan ongelmitta. Ja videoista olen ymmärtänyt että hän on kaikkea opetellut kierteiden tekemisestä lähtien noita rakentaessa. Ja moneen kertaan rakentanut joitain osia uusiksi.

Itse tutustuin vasta valmiiseen alkuperäiseen versioon ~16, joten synnytyskivuista -jotka toki kuuluvat olennaisena osana tuonkaltaisiin projekteihin- ei ole kovinkaan tarkkaa käsitystä.

Mekaaniset automaattisoittimet ovat kuitenkin olleet aina lähellä sydäntä joten oli toki piristävää huomata että joku oli jaksanut dokumentoida "modernin" teeseitseposetiivin konstruoimista.
Sinänsähän tuonkaltaisista automaattisoittimista ei varsinaisesti pulaa ole, mutta rakentelijat ovat olleet pitkälti varttuneempiin ikäluokkiin kuuluvia, ja joille nettinäkyvyys ei ole ollut merkityksellistä.

Aivan oma osastonsa ovat kaupallisesti valmistetut mekaaniset automaattipianot kuten player piano/pianola, noita löytyykin moninkertainen määrä muihin automaattisoittimiin verrattuna.

Hatunnoston arvoinen suoritushan tuollaisen marmorikuulaposetiivin valmiiksisaaminen toki on, mutta ainakin näin koneinsinöörin silmään homma on jäänyt enemmän tai vähemmän puolitiehen tässä X versiossakin.

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)