Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänittäminen etänä
1
hietsu
22.03.2020 15:06:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkään osviittaa miten voisi äänittää etänä? Koronan takia en voi enää mennä fyysisesti studiolle ja jotenkin pitäisi pystyä jatkamaan hommia. Studiolla on käytössä Logic Pro - ohjelmisto. Minulla kotona on midi - kiippari ja PC tai iPad. Tarkoitus olisi äänittää etänä synaraitoja ja laulua. Olen kiitollinen neuvoista, olisiko näistä lähtökohdista kellään kokemusta toimivasta ratkaisusta, miten päästä alkuun ja edetä?
 
SnowCrow
22.03.2020 15:56:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asenna koti-PC:lle joku DAW, vaikka Reaper. Äänität sillä sitten synat ja laulut?
 
hietsu
22.03.2020 18:45:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SnowCrow: Asenna koti-PC:lle joku DAW, vaikka Reaper. Äänität sillä sitten synat ja laulut? Kiitos tiedosta, vaikuttaa hyvältä.
 
hietsu
23.03.2020 10:36:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimisikohan Garage Band tässä tarkoituksessa? Mulla on myös iPad, jossa tuo sovellus on valmiina.
 
sepisti
23.03.2020 11:07:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hietsu: Toimisikohan Garage Band tässä tarkoituksessa? Mulla on myös iPad, jossa tuo sovellus on valmiina.
 
Otetaas ihan alusta. Äänittääksesi kotona mitä tahansa, tarvitset vastaavia laitteita kuin siellä studiollakin. Tarvitset siis mikrofonin lauluja varten, jonka perään tarvitset jonkun audio interfacen, että saat äänet koneelle. Kone voi olla mikä tahansa, kunhan saat pyörimään siinä jonkun äänitysohjelman. Myös iPad käy koneesta tässä tapauksessa, mutta siihenkin tarvii jonkun interfacen väliin, jos haluaa laulua äänittää.
 
Midikiipparilla voit syöttää midi-informaatiota koneelle, mutta tarvitset sinne jonkun ohjelman, jota midillä ohjata. https://youtu.be/JaTR2enu6Hk , linkin takaa neuvoja siihen mitä tarvitset midikiipparin ja iPadin yhdistämiseen.
 
anapena
23.03.2020 19:14:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Garageband-projektit aukeavat suoraan studion Logiciin, tarvittaessa raitoja voi sitten siirrellä kahden Logic-projektin välillä.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Henri Henri Olavi
23.03.2020 19:21:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikä mitään mikkiä tarvita. Äänität laulut siihen padille suoraan. Niissä on maailmanluokan mikit nykyään. Uusissa MBP-läppäreissäkin on :)
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Jucciz
23.03.2020 19:47:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikrofonit on heikkoäänisille: kunnon laulajalle riittää pelkkä mikkipiuha. Siihen kun kajauttaa tarpeeks kovaa, se riittää.
Hanuriin
24.03.2020 12:34:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Eikä mitään mikkiä tarvita. Äänität laulut siihen padille suoraan. Niissä on maailmanluokan mikit nykyään. Uusissa MBP-läppäreissäkin on :)
 
Itse asiassa oon mä yhteen kappaleeseen äänittänyt vokaalit MBP:n sisäisillä mikeillä.
 
Tsekatkaas tämä, jos ei ole tullut ennen vastaan
https://youtu.be/z0Ytf_9ZqKY
Kaveri äänittää ja miksaa koko kappaleen pelkällä iPhonella.
 
Henri Henri Olavi
24.03.2020 12:39:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Itse asiassa oon mä yhteen kappaleeseen äänittänyt vokaalit MBP:n sisäisillä mikeillä.
 
Tsekatkaas tämä, jos ei ole tullut ennen vastaan
https://youtu.be/z0Ytf_9ZqKY
Kaveri äänittää ja miksaa koko kappaleen pelkällä iPhonella.

 
Joo, ei tuo heittoni ollut kuin 90% vitsi. Itsekin olen iPhonella ja 2018 MBP:lla äänittänyt hyvässä dempissä tilassa voice overeita ja muutamia reploja.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
-Q-
24.03.2020 13:46:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Itse asiassa oon mä yhteen kappaleeseen äänittänyt vokaalit MBP:n sisäisillä mikeillä.
 
Tsekatkaas tämä, jos ei ole tullut ennen vastaan
https://youtu.be/z0Ytf_9ZqKY
Kaveri äänittää ja miksaa koko kappaleen pelkällä iPhonella.

 
Jonkun isommankin artistin hitti pari vuotta takaperin oli äänitetty keittiön pöydän ääressä laulamalla macbuukkiin. Ei hidastanut radiosoittoa yhtään. Ei millään tule mieleen kuka / mikä biisi mutta kait näitä tarinoita on useampiakin..
 
Jucciz
24.03.2020 14:03:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Jonkun isommankin artistin hitti pari vuotta takaperin oli äänitetty keittiön pöydän ääressä laulamalla macbuukkiin. Ei hidastanut radiosoittoa yhtään. Ei millään tule mieleen kuka / mikä biisi mutta kait näitä tarinoita on useampiakin..
 
Näiden tarkoitus silti tuskin on se, että studiot voidaan lakkauttaa tarpeettomina. :)
Henri Henri Olavi
24.03.2020 14:07:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänitettiinhän se Jukan Paratiisin pojat -levykin muistaakseni yhdellä edullisella kasikuvioisella mikillä pirtinpöydän ääressä. Jukka toisella ja Vellu toisella puolella.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
WanhaWetäjä
24.03.2020 20:39:48 (muokattu 24.03.2020 20:43:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hietsu: Toimisikohan Garage Band tässä tarkoituksessa? Mulla on myös iPad, jossa tuo sovellus on valmiina.
 
Tämän testasin, toimii ok jos sulla on iCloud, toki jonkun pitää siirtää studiomasiinasta tarvittavat wawit TAI bouncata projekti vaikka demobiisiksi, voit tehä omat lisäykset Garagessa eri raidoille ja sitten kun taas pääset studioon niin iPadilta tekemäsi raidat Logicilla olevaan projektiin.
 
Logicissa on flie>share osastossa mahollisuus siirtää projekti suoraan iOS versioksi eli se tekee projektista stereoraidan joka näkyy iCloud tiedostoissa, siltä se aukeaa suoraan Garageen, tämä on ehkä nopein ja helpoin tapa. Toki waweinakin raidat voi exportatata erikseen "all tracks as audio files" mutta se on työläämpää ja vaatti Garagessa jotain säätöä, ainakin raitojen pituus pitää säätää, se on oletuksena aika lyhyt + wawit pitää siirtää /raahata tiedostoista manuaalisesti yksi kerrallaan, Garage tekee niistä jokaisesta oman raitansa.
 
JOS ei ole iCloudia ja mp3 riittänee demotaustaksi niin sehän siirtyy vaikka puhelimella.
Niinkun joku jo totesi, joku audio/midi-interface pitää olla mikä toimii iPadissa, noita onkin sitten aika kirjava joukko ja eri hintaisia.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
anapena
25.03.2020 11:08:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää oli itselle uutinen, että Logicista saa projektin myös Garaten suuntaan. Huippua!
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Skeletor_
26.03.2020 12:10:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olikos Reaperin omissa plugareissa jokin etä-juttu? Jos on niin miten käytetään?
Käsittääkseni voi mennä säätäämään vaikkapa bändikaverin miksauksia.
 
Onko tuosta oikeasti jotain hyötyä?
 
Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta.
Antti1
26.03.2020 17:08:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skeletor_: Olikos Reaperin omissa plugareissa jokin etä-juttu? Jos on niin miten käytetään?
Käsittääkseni voi mennä säätäämään vaikkapa bändikaverin miksauksia.
 
Onko tuosta oikeasti jotain hyötyä?

 
Ehkä ReaMoten tai NINJAMin kautta voi saada toimimaan. ReaMotesta en tosin ole ihan varma, se taitaa olla vain prossukuorman jakamista varten.
Kalmo
28.03.2020 15:44:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meninpä vähän ulalle ensin. Luulin, että kysyjä haluaa äänittää etänä - siis soittaa himassa netin kautta ja tallennus reaaliajassa studiolla. Mutta ilmeisesti siis kysyjä vain haluaa äänittää normaalisti himassa, kuten suurin osa meistä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «