Aihe: Technics sl 221
1
Daniell
26.03.2020 17:42:45
Moro!

Ostin Tori.fistä levysoittimen mallia Technics sl 221. Unpacking kokemus ei ollutparas mahdollinen, sillä levysoittimen neulapaino oli irronnut äänivarresta ilmeisesti lohkeamalla. Vastapainon sisällä on pieni pyörivä kartio, joka kiinnittyy äänivarteen jollakin tavalla, joka ei vielä ole minulle selvinnyt. Olen etsinyt netistä varaosia, turhaan.

Olisi kiva tietää miten tämä vastapaino oikein kiinnittyy äänivarren päähän. Olisiko kellään esim. kuvaa ehjästä? Mahdollista varaosaa, tai tietoa mistä kandee kysyä.

Jos kuulolla on alan miehiä niin kysyisin myös voiko kyseiseen levysoittimeen laittaa kokonaan uutta äänivartta jostain muusta technicsin tai muun valmistajan mallistosta. Tämä siis tapauksessaettä en löydä mistään varsinaista varaosaa. Onko kellään kokemusta?

Voin lähettää kuvia lohjenneesta vastapainosta jos joku tietäväinen löytyy. Tällaisenaan levysoitin on käyttökelvoton ja joku oma superliimaviritys ei oikein hehkuta.

Daniell
anapena
26.03.2020 19:36:22
Googletin tuolla nimellä ja löysin tällaisen:
https://images.app.goo.gl/o1uTegdjR3UkqPJTA
Sen jälkeen niitä näytti riittävän aika lailla.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
73nd3r
26.03.2020 21:57:00
SL Q2 -mallissa ei *muistaakseni* kiinnittynyt millään vimpulalla tai vempaimella, vastapaino vain työnnettiin äänivarteen ja noilla numeroilla haettiin sopiva tasapaino.
Sit kun vaihdoin Ortofon Concorden rasiaksi niin siinä oli myös kevyempi vastapaino ja neulaa varten keinulautavaakakin. Kyl tuli HiFiä.

Ihmettelisin, jos ei ainakin SL-sarjan painot sopis paikalleen tuohonkin. Mahtaiskohan mulla olla jossain miljoonalaatikossa se Q2-originaali...
Kefiiri
27.03.2020 07:45:08 (muokattu 27.03.2020 07:50:11)
En tunne kyseistä levysoitinmallia, mutta aloittaja puhuu vastapainon sisällä olevasta pyörivästä _kartiosta_. Eli millä systeemillä se vastapaino kiinnittyy äänivarteen? Ihan vaan kitkalla?

Tuon sorttisessa vinyylisoittimessahan se vastapainon asteikon nollakohta jotenkin asetetaan silloin kun varsi on tasapainossa, ja sen jälkeen neulapainon näkee vastapainon asteikosta. Mutta miten moinen operaatio käytännössä tehdään?
En ole musiikin asiantuntija.
nightbird
27.03.2020 08:05:56 (muokattu 27.03.2020 08:06:24)
Vastapainossa on sisäpuolella kierteet jotka sopivat äänivarren takapäässä oleviin kierteisiin. Vastapaino kierretään äänivarteen niin että varsi on tasapainossa,
Tämän jälkeen asteiikko kierretään näyttämään nollaa sen viivan kohdalle liikuttamatta vastapainoa eli siis pitämällä siitä kiinni.
Nyt olemme siis köytäneet balanssin ja nollakohdan.
Tämän jälkeen koko vastapainoa kiertämällä säädetään asteikolla sopiva neulapaino.
Mlcd
28.03.2020 00:47:17
Hyvin yleinen moka jossa yleensä käy just noin että äänivarsi katkeaa neulapainon kohdalta. Neulapaino pitää ottaa aina pois ja äänivarsi täytyy sitoa/teipata tukevasti vinyylisoitinta lähettäessä.

Itselle kävi myös huonosti ja tämä unpacking kokemus oli jopa hyvin traumaattinen :D

Tilasin briteistä 2kpl Technicsin SL-1200 soitinta jotka saapuivat minulle alkuperäisissä laatikoissaan ilman mitään pehmusteita, kaiken lisäksi vinyylisoittimet lepäsit pölykansien päällä laatikoissaan. vahinkoja oli vaikka missä ja lähes uudenveroiset soittimet eivät olleet enään kovin uudet.

Onneksi minulla ei ollut äänivarret katkenneet, mutta molemmat levylautaset olivat pilalla ja pölykannet tuhannen palasina.

Suosittelen etsimaan Ebaysta varaosia.
Kefiiri
28.03.2020 08:48:32
Jos sekä äänivarsi että painon sisään jäänyt pätkä ovat onttoja, niin äkkiäkös sinne sisään laittaa jonkin tukiputkenpätkän jonka varassa varren saa liimattua kasaan?

Ankarimmat resonanssinvartijat moista toki paheksuvat, mutta itse kokeilisin :)
En ole musiikin asiantuntija.
nightbird
29.03.2020 12:35:26 (muokattu 29.03.2020 12:35:48)
Jos vastapainon säätöalue riittää balanssin saavuttamiseen ja jää vielä säädölle varaa ei pari grammaa lisää vielä mahdottomaksi asiaa tee.
Lisäksi sen laakeroinnin taakse jäävä äänivarren pituus ei ole suuri verrattuna varteen etupuolella niin vipuakaan ei kovasti tule..Antiskatingia vaan lisää ???Onko tuossa mallissa äänivarsi muovia jos noin herkästi katkeaa? 1200 mallissa ainakin taitaa olla metallia....
s151669
30.03.2020 14:51:56

Kefiiri: Jos sekä äänivarsi että painon sisään jäänyt pätkä ovat onttoja, niin äkkiäkös sinne sisään laittaa jonkin tukiputkenpätkän jonka varassa varren saa liimattua kasaan?

Ankarimmat resonanssinvartijat moista toki paheksuvat, mutta itse kokeilisin :)

Mulla on ollut Pioneerin PL200:ssa M8-pultin pätkä parikymmentä vuotta samassa paikassa tukena. Ei havaittavia ongelmia. Pultinpätkän paino suhteessa äänivarren massaan on kumminkin luokkaa 10% tai alle.
Antikitarasankari. Siis basisti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)