Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5327 328 329 330 331444 445 446 447 448
Makelele
24.03.2020 12:35:52
Krice: Suomalaiset osaa ottaa nämä tosissaan. Eristyksissä ollaan terveenäkin, vaikka ideana tuossa on se, että jos olet sairastunut niin sitten vasta pitäisi eristäytyä.

Ei se nyt ihan noin mene. Osa tartunnan saaneista ovat täysin oireettomia ja osalla tulee vain lieviä oireita - eli ihmiset pystyvät hyvinkin levittämään koronaa oireettomana tai ennen oireiden puhkeamista. Tästä syystä sosiaalisten kontaktien määrää kannattaa rajoittaa vaikka onkin terve eikä riskiryhmässä.
Metalkallo
24.03.2020 12:56:05
Se on nyt vähän niin kuin korona vs gas. Kumpi voittaa? :)
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
mikki73
24.03.2020 15:37:37
Eristys pitäisi olla täydellistä noin 1kk-2kk koko maassa.
Koska jos tietty alue eristetään, ja kun alue avataan alkaa seuraava suuri epidemiapesäke muualla todella helposti. Jälleen eristystä lisää. Ainoa keino selvitä tästä nopeasti on laumaimmuniteetin saaminen, ja se ei onnistu ilman suurta kuolleisuutta tai sen saavuttamisessa kestää vähintään vuosi.
Vaihtoehdot ei ole hyvät missään tapauksessa...Vielä kun kukaan ei oikeasti edes tiedä sairastaako flunssaa vai koronaflunssaa, kun testit on niukilla.
Laulava Kylätohtori
24.03.2020 15:38:59
Metalkallo: Se on nyt vähän niin kuin korona vs gas. Kumpi voittaa? :)

Jos gas häviää, niin ei se mitään gasiä ikinä ollutkaan..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Guitarfreak
24.03.2020 16:59:49
Laulava Kylätohtori: Jos gas häviää, niin ei se mitään gasiä ikinä ollutkaan..

No näin. Kamat saunaan ennen ja jälkeen lähetyksen. :)
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
kalmerk
24.03.2020 20:49:23
Metalkallo: Se on nyt vähän niin kuin korona vs gas. Kumpi voittaa? :)

Kyllä gas voittaa. Punta syöksyy ja muutenkin brexit käynnissä, niin briteista saa! Ja lähtetyskin 20 punnan maissa! Jus jounittelen yhden LP specialin hankkimista.
Arbitrator
24.03.2020 20:52:53
iec: Niin... nähtiinhän se jo miten asiat menivät Italiassa. Siellä ei otettu asiaa tosissaan. Taisi se kiinalainen asiantuntijakin ihmetellä ihan paikan päällä että mitä ihmettä ihmiset touhuavat Italiassa kun kokoonnutaan kaveriporukoilla ravintoloihin ja kaikenlaisiin tapahtumiin täysin välittämättä koronaviruksesta.

Siihen vielä sitten eteläeurooppalaiset poskisuudelmatervehdykset kaupan päälle ja pikkulasten hiuksia pörrötetään ja poskista vedetään, niin a-vot.

Täällä Suomessa auttaa hieman se (ironista kylläkin), että kulttuurista on hävinnyt puolen suvun viikonloppulounaat ja illalliset - jos niitä on koskaan ollutkaan- ja muutenkin pidetään pitkät turvavälit (henkilökohtainen alue). Se on muuten jännä huomata kuinka iso eri siinä henkilökohtaisessa suoja-alueessa on vaikka verrattuna aasialaisiin. Eräänkin kerran yksi aasialainen alihankkijan edustaja tuli ihan kylkeen kiinni katsomaan papereita. Minä sitten hivutin itseäni kauemmaksi ihan vaistonvaraisesti ja tämä sankari vain seurasi perässä, että melkein kierrettiin kokouskuoneen pöytä ympäri palaverin aikana :D

Aika pienellä kontaktilla pystyy tavaraa vielä myymään. Itse lähetin tänään kitaran Matkahuollon kautta siten, että ostin etukäteen lähetyksen MH:n sivuilta ja jätin kitaran kaupan kassalle samalla, kun muutenkin olin kaupassa ruokaostoksilla. Siinä ei tullut yhtään ylimääräistä kohtaamista. Tällä hetkellä en kuitenkaan menisi kenenkään luo kamoja testaamaan.
Laulava Kylätohtori
24.03.2020 21:20:02
Arbitrator: Aika pienellä kontaktilla pystyy tavaraa vielä myymään. Itse lähetin tänään kitaran Matkahuollon kautta siten, että ostin etukäteen lähetyksen MH:n sivuilta ja jätin kitaran kaupan kassalle samalla, kun muutenkin olin kaupassa ruokaostoksilla. Siinä ei tullut yhtään ylimääräistä kohtaamista. Tällä hetkellä en kuitenkaan menisi kenenkään luo kamoja testaamaan.

Ja kun postin kautta lähettää, niin menee sen verran aikaa, että sitkeimmätkin virukset ehtivät kuolla myytävän tuotteen pinnoilta pois.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
jhlamm
24.03.2020 23:17:23
Krice: Suomalaiset osaa ottaa nämä tosissaan. Eristyksissä ollaan terveenäkin, vaikka ideana tuossa on se, että jos olet sairastunut niin sitten vasta pitäisi eristäytyä.

Musta nämä on aina vähän harhaanjohtavia. Tai ainakin usein puhutaan eristäytymisestä, mutta englannissa se usein sotketaan social distancingiin. Eli eristyätymisen lievempään muotoon, jossa sosiaalista kontaktia. Koronahan voi olla melko oireeton ja ennen oireitakin se voi olla tarttuva. Siksi eristäytyminen mahdollisissa määrin on suotavaa, vaikka terveitä ollaankin. Enemmänkin se pakollinen sulku yhteiskunnasta sairaana on karanteeni. Mediassa nämä kaikki viuhuvat komeasti sekaisin.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Karhukoira74
25.03.2020 00:34:07

Ei mee. Sättänä.
-So many assholes, so few bullets-
Pinewood
25.03.2020 06:15:56
Karhukoira74: Ei mee. Sättänä.

Ja minä edelleen ihmettelen... kyllä se vielä menee.
Invader
25.03.2020 09:40:04
Kitara meni ihan markkinahintaan parissa päivässä. Ihan suht edullista Mesan Triple Rectoa merkattiin ahkerasti muistiin kyllä mutta kyselyitä ei tullut juurikaan. Meni sitten vaihtokaupassa Engliin. Muutenkin tuntuu vaihtokaupat onnaavan helpommin kuin myyntihommat.
Tai sitten ei..
hallu
25.03.2020 10:26:04 (muokattu 25.03.2020 10:26:27)
Mulle on alkanut hiljalleen valkenemaan, että on ihan täysin mahdollista.... jopa todennäköistä, että minä tai joku läheiseni tullaan kuolemaan syksyyn mennessä. Jos jotain gassia on ikinä ollutkaan, niin nyt on itselleni koittanut täysi stoppi edes ajatella torikauppaa. En ole edes pariin viikkoon juuri toria vilkuillut. Himassa soitan edelleen, mutta treenit bändin kanssa on pantu jäihin kunnes tää katastrofi on ohi ja jos jotain tehdään niin korkeintaan verkon välityksellä puuhataan. Mutta toisaalta duunissa on mahanalus täynnä jalkoja ja kuulin juuri että meidän lomat luultavasti perutaan, niin kaikki kulutusjuhlatunnelma on kyllä täysin nollassa.
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Krice
25.03.2020 19:27:05

hallu: Mulle on alkanut hiljalleen valkenemaan, että on ihan täysin mahdollista.... jopa todennäköistä, että minä tai joku läheiseni tullaan kuolemaan syksyyn mennessä.

Tuota nyt ei kannata ajatella, koska jokainen meistä voi kuolla mihin ja milloin tahansa, sitä ei voi ennustaa. Koronaan kuolleisuus on kuitenkin kohtalaisen pieni prosentti kuka heittää veivin siihen.
Laulava Kylätohtori
25.03.2020 21:21:42
Krice: Tuota nyt ei kannata ajatella, koska jokainen meistä voi kuolla mihin ja milloin tahansa, sitä ei voi ennustaa. Koronaan kuolleisuus on kuitenkin kohtalaisen pieni prosentti kuka heittää veivin siihen.

Puhut täyttä asiaa. Tuollaisia on turha miettiä. Kuka vain meistä voi kuolla ensi yönä vaikka aivoverenvuotoon, joten jos tuollaisia alkaa miettimään, ei loppuelämänsä aikana ehdi sitten muuta tekemäänkään.

Mulla ainakin on kaikenlaiset illuusiot kuolemattomuudesta tai kaikkivoipaisuudesta karissut monta monta vuotta sitten. Tiedostan varsin hyvin, että kuka vain voi lähteä koska vain. Ja yleensä se on aivan joku muu kuin sitä voisi etukäteen kuvitella. Sitä en osaa sanoa, onko se hyvä vai huono asia. Hyvä varmaan siinä mielessä, ettei siirrä kaikkea elämistä tulevaisuuteen ja kai se jonkinlaista kiitollisuuttakin tuo elämään, kun ei pidä kaikkea itsestään selvänä.
Guitarfreak
25.03.2020 21:35:35
Kenelle kellot soivat...

Nauttii näistä hetkistä mitä on ja tekee niillä parhaansa :) kahvi on hyvää niin kauan kun sitä saa ja kitara on vielä vireessä... mitäs sitä sen isompia murehtimaan.
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
paskiaispaska
26.03.2020 12:47:54 (muokattu 26.03.2020 12:56:18)

Itse olen juuri kärsiny 90% todennäkösyydellä koronan 32-vuotiaana astmaatikkona. Ensimmäiset oireet alko noin viikko muijan ulkomaanmatkan jälkeen reilu kaks viikkoa sitten. Muijalla alko pari päivää mua aiemmin ja kaverillani myös alko oireet samaan aikaan, kenen kanssa oltiin vietetty viikonloppu soittelujen merkeissä. Testejä ei otettu, koska ei ollu just italiassa ollu reissussa ja ei hengenvaaraa.

Muijalla oli kolmisen päivää kuumetta ja yskä vähän jatkuu vieläkin, mutta suht nopeesti toipu koska ihan perusterve. Muhun puri vähän kovemmin tietty ku oon "riskiryhmässä" tän astmani kanssa. Mulla alko yskällä mihin rupesin heti ottamaan kortisonisuihketta ja yskä lähtiki muutamassa päivässä sitte pois, mutta heikko olo jatku koko viikon ja kova päänsärky oli kahtena päivänä. Seuraavalla viikolla luuli jo olevani tervehtymään päin, mutta maanantaina en meinannu päästä illalla sohvalta ylös sänkyyn ku lihaksista hävis voimat ihan täysin sitte tiistaina aamulla nous kuume niin nopeesti, että meinas jalat lähteä alta ja koko kropassa alko sellanen pieni tärinä. Kuume lähti sitte 5-tuntia myöhemmin ihan yhtä kovalla rytinällä ja kaikki vaatteet oli ihan likomärät ja olo koheni tosi paljon. Puolessavälissä viikkoa oli taas aika hyvä olo ja kokeilin lähteä vähän pihalle kävelylle koiran kanssa(asun maalla), mutta aika nopeesti tajusin - vaikka oli tosi energinen ja suht terve olo, ni tauti oli edenny keuhkoihin asti ja keuhkoissa rupes sitte tuntumaan paineentunnetta ja pientä kipua ja rupes heikottamaan ja ahistamaan henkeä. Olo huononi seuraavaks päiväks ja makasin sitte ihan suosiolla sunnuntaihin asti pelkästään sängyssä ja sohvalla - vaikka oon sellanen perus suomisisuvittuperkelesaatana, että heti vaa ku jalat kantaa ni ylös sängystä(eli tyhmä).

Mut nyt ei viittiny leikkiä, ku vissii vähän vakavempi ku perus flunssa ja mä oon tosiaan kaks ensimmäistä elinvuottani viettäny sellasessa happiteltassa astmani takia. Sillon jo sairastuin rs-virukseen ja olisin kuollu jos ei olis tehty reikää henkitorveen. Kymmenen vuotta sitte kärsin tosi pahan keuhkokuumeen ja olin sängynpohjalla kaks kuukautta. Ei koskaan tutkittu mikä virus sen aiheutti, mutta armeijasta pääsin juuri ku kuume alko. Muuten oon kyllä kipee tosi harvoin, ehkä kerran kahteen vuoteen ja muutamia päiviä kestää vaan.

Kolmas viikko puolivälissä ensioireista ja nyt on jo ihan terve olo muuten, mutta varsinki makuullaan henkeä vähä ahistaa ja jos rasittaa itteensä ni vähä keuhkossa jyskyttää. Ilmeisesti pieni keuhkokuume pääs tulemaan ja nestettä kertymään keuhkopussiin. Katon tässä viel viikonlopun yli lähteekö itestään nesteet pois vai pitääkö lääkkeillä tyhjennellä.

Kertaakaan en oo lääkäriin soittanu, koska on ollu kyllä aika pirun paljon pahempiaki oloja joskus - yleensä sunnuntaisin krapulassa. Henkeä ku rupes ahistamaan, ni toki seurailin hyvin tarkkaan että jos rupee menemään liian vaikeeks se hengitys, ni sit tarvii soitella... Mutta avaavilla astmalääkkeillä, tiikeribalsamin hengityksellä selvis ja öisin mulla on tuuletin puhaltamassa noin metrin päässä suoraan naamaan, ni ei tuu nukkuessaan sellasta tukehtumisen tunnetta sillon ku henkeä ahistaa. Toi tuuletinkikka auttaa tosi hyvin.

Niin se pointti... Gas ei oi hetkeksikään laantunu ja toria selailen ahkerasti edelleen. Ja ikinä ei oo edes käyny mielessä, että ite kuolisin tähän virukseen tai joku kaveri. Sen tiedän, että Isäni todennäkösesti lähtee jos hänellä tää pääsis keuhkoihin asti, koska paha keuhkoahtauma + sydämen vajaatoiminta + diabetes. Mut en mä sitä murehdi tai stressaa saati edes mieti - vaikka oon varmasti ihan paskana jos niin kävis. Ollaan hyvin läheisiä. Mutta ei se murehtiminen auta suuntaan eikä toiseen ja jos lähtee ni sit niin vaan käy ja käydään se surutyö läpi. Toki kaikki maholliset toimet tehdään että hän ei sairastuis. Toki hän on mun tapaan kans koko ikänsä asunu ns. maalla ja kädet paskassa ja riistaeläinten suolissa, ni voihan tuo vastustuskyky olla ehkä vähän erilainen - verrattuna ihmiseen joka pienestä asti eläny tosi steriilissä ympäristössä ja käsidesin ympäröimänä. Tiedä noista...

Nyt pitää olla tarkkana sen taudin levittämisen kanssa, mutta ei sitä sen enempää kannata miettiä tai murehtia. Noudattaa vaan määräyksiä. Talousvaikutjs se isompi murhe on.

Mulla on jopa sellane vahva tunne, että me täällä kylmässä pohjolassa asuvat kestetään hiukkasen paremmin tollasia hengitystieoireita ja sairauksia ku noissa lämpimissä maissa asuvat, ja sillä täällä jää kyllä kuolleisuus alhasemmaksi ku jossain italiassa ja espanjassa.
Snapo
26.03.2020 14:00:48 (muokattu 26.03.2020 14:02:24)
Täällä tulee kans tänään kaks viikkoa täyteen koronaoireiden alkamisesta Itävallan laskureissulla just ennen kuin keskukset lyötiin säppiin. Koko ajan mennyt melko samanlaisessa pöhnässä, välillä enemmän välillä vähemmän kuumetta. Ikävintä on tuo helkutinmoinen yskä. Eilen piti olla kaupat mutta pyysin ostajalta että siirrettäis viikolla jos olo tästä menisi parempaan. Kiinnostavaa nähdä miten torikauppa käy jos tästä luisutaan taantumaan.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Metalkallo
26.03.2020 15:27:14 (muokattu 26.03.2020 15:35:33)
Snapo: Täällä tulee kans tänään kaks viikkoa täyteen koronaoireiden alkamisesta Itävallan laskureissulla just ennen kuin keskukset lyötiin säppiin. Koko ajan mennyt melko samanlaisessa pöhnässä, välillä enemmän välillä vähemmän kuumetta. Ikävintä on tuo helkutinmoinen yskä. Eilen piti olla kaupat mutta pyysin ostajalta että siirrettäis viikolla jos olo tästä menisi parempaan. Kiinnostavaa nähdä miten torikauppa käy jos tästä luisutaan taantumaan.

Ei kannata kyllä nyt tehdä kauppaa vähään aikaan, kun olet tavallaan vastuussa toisen hengestä jos toinen saa sulta tuon viruksen, ja varmasti saa jos kauppaa teet viikon päästä.

Tää korona on melkein kuin normi kuume flunssa, mutta se käy hengityselimiin kovemmin ja se on se mihin monet kuolee tän sairauden kohdalla. Kaikki ei sitä tunnu tajuavan ja pitävät vaan normi flunssana.

Nyt kannattaa pistää kaikki kaupat seis vähäksi aikaa vaikka kuinka kaasuttais. En tiedä olisko jopa oikein muusikoiden.netin pistää Tori kiinni kokonaan viikoksi tai pariksi ettei tauti pääsisi leviämään gasin takia? :)
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)