Aihe: Harley Benton (kitarat)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Metalkallo
28.02.2020 17:58:44
Mun mielestä paras Benton humpparikitaroista on tuo HB-35 Vintage Series sekä sen plus versio, eli puiolakustiset. Nuo on hyvän näköisiä, kuulostavat todella hyviltä ja tuntuvat hyvältä soittaa. Ainakin oma vintage series kuulostaa todella hyvältä jopa akustisestikin rämpyteltynä.

Eli https://www.thomann.de/fi/harley_benton_hb35_ch_vintage_series.htm
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
munkero
28.02.2020 18:26:06
Työkaveria jännitti vähän hellasärö ja mä pääsin tilaamaan: https://www.thomann.de/fi/harley_benton_fusion_t_hh_ht_eb_oct.htm

Suoraan paketista hyvissä säädöissä. Tehdaskielet ei ollu ihan totaalisen kuolleet ja viimeistelykin oli varsin hyvä. Harmi ettei näitä ollut tarjolla sillon kun itse aloitti soittohommia. Vähän eri peli kun se RG321 aikoinaan. :)
Itekki joskus soitellu.
Stone
28.02.2020 20:32:00 (muokattu 28.02.2020 22:46:08)

Metalkallo: Mun mielestä paras Benton humpparikitaroista on tuo HB-35 Vintage Series sekä sen plus versio, eli puiolakustiset. Nuo on hyvän näköisiä, kuulostavat todella hyviltä ja tuntuvat hyvältä soittaa. Ainakin oma vintage series kuulostaa todella hyvältä jopa akustisestikin rämpyteltynä.

Eli https://www.thomann.de/fi/harley_benton_hb35_ch_vintage_series.htm

Aikoinaan HB kitaroille hymyiltiin, jollei lähes naurettu ivallisesti, mutta alkaa pikku hiljaa se hymy hyytymään, kun lukee näitä, että laatu alkaa olemaankin varsin hyvää näissä.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
munkero
28.03.2020 15:08:49
Noniin...

Sekoilu alkoi jo joskus loppukesästä kun pistin Thomannilta tulemaan Fusion sarjan kalleimman kitaran: https://www.thomann.de/fi/harley_be … ton_fusion_ii_hh_fr_roasted_fbb.htm

Kitara itsessään ei tarjonnut mitään uutta tuon paahdetun loimuvaahterakaulan lisäksi sillä omistin jo yhden Fusionin...

Kitara oli suoraan paketista nätti ja hyvä: https://i.imgur.com/jCTe1Co.jpg

Tämä ei kuitenkaan minulle riittänyt ja vaihdoin kitaraan lähes heti mustat raudat: https://i.imgur.com/H3KtYc2.jpg

Kevyen ulostulon mikit jäivät vielä vaivaamaan ja jotenkin tämä musta rautakaan ei tuntunut siltä oikealta... Kullatut osat houkuttelivat ja mikeiksikin teki mieli jotain muuta. Viime viikolla Thomann olikin saanut kultaista Schallerin Lockmeisteria varastoon ja tilaukseen lähti! Mukaan Harley Bentonin kullatut lukkovirittimet ja suunnitelma oli valmis: Kultahardis ja mikeiksi nurkissa pyörivät Suhrin SSH+ ja SSV.

Ja näin myös tapahtui: https://imgur.com/a/stwaqjB

Kromisiksi "puutteiksi" tässä jäi vieläkin erikoisen mallinen lukkosatula joka ei täsmää schallerin tuotteiden kanssa ja hihnatapit. Tästä huolimatta keppi jyrähtää nyt kuten pitääkin. Kultahardisesta en ole ihan varma, eli never stop the madness ja kohta vedetään taas!

TL;DR: ostin benttonin ja tuunasin siitä tonnin kepin. AMA!
Itekki joskus soitellu.
Funkånaut
28.03.2020 15:47:43

munkero: Noniin...

...

...

Tämä on kunnollista.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Gary the pine
28.03.2020 16:23:46 (muokattu 28.03.2020 19:26:20)
munkero: Noniin...

Ja näin myös tapahtui: https://imgur.com/a/stwaqjB

Kromisiksi "puutteiksi" tässä jäi vieläkin erikoisen mallinen lukkosatula joka ei täsmää schallerin tuotteiden kanssa ja hihnatapit. Tästä huolimatta keppi jyrähtää nyt kuten pitääkin. Kultahardisesta en ole ihan varma, eli never stop the madness ja kohta vedetään taas!

Noi potikan hatut vielä kullitetuiksi, esim semmoset mitä Carvin käyttää CT-6 Californiassa.

Tai sit vastaavasti mustat rojut takas ja samanlaiset mustat potikan hatut mitkä löytyy Charvelin kutosesta.
Tulin, näin, paskoin housuun.
munkero
28.03.2020 16:38:40
Gary the pine: Noi potikan hatut vielä kullitetuiksi, esim semmoset mitä Carver käyttää CT-6 Californiassa.

Tai sit vastaavasti mustat rojut takas ja samanlaiset mustat potikan hatut mitkä löytyy Charvelin kutosesta.

Mutku mä tykkään stratonupeista. :(
Itekki joskus soitellu.
Jeszse
28.03.2020 16:39:58
munkero: Mutku mä tykkään stratonupeista. :(

Hullu &#032
munkero
28.03.2020 16:42:01
Jeszse: Hullu

Myönnän sen.

Mulla pyörii varmaan toistakymmentä dome-mallsita potikannuppia jossain laatikoissa. Mustia oli ainakin joskus ihan kauhee kasa. :D
Itekki joskus soitellu.
Walk1net
01.04.2020 14:19:52
Jackson King V jäi roikkumaan seinälle, kun HB XT-22 vakiinnutti asemansa. Todella loistava kitara, eikä edes hintaisekseen vaan ihan ylipäätänsä. Vaarin American Strato ei tuntumaltaan hirveästi eroa.

Mikit ihan hyvät, metalli ja stoner miehet (eli minä) vaihtakaa tilalle EMG:t tai jotkut. EMG H4 on mukavan kirkas ja "chuggimainen" jos passiivilla haluaa mennä. Jacksonissa on jo, joten taidan tähän harrikkaankin laittaa. Soittelen tällä lähinnä Kyussta ja Qotsaa.

Virittimet eivät ole lukkiutuvat mutta pitävät silti vireen hyvin! Satula oli ihan kohdilleen trimmattu, ei ole tarvinnut mitenkään huoltaa. Potikoiden nupit löysällä ja ne piti kiristää.

Summarum summarum: ostakaa ihmeessä, jos tarvitsette perus kitaran tyyliin katsomatta! Tällä soittelisi niin Matt Heafy kuin Carlos Santana.
Soitan brutaalia fennoskandialaista grindcore deathglam punkmetallia
elon arska
01.04.2020 14:42:34
Tuo TE-52 NA on kummitellut jo tovin... uskaltaiskohan tuon syssymmällä tilata...
no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio
samiko
02.04.2020 15:31:16
Walk1net: Jackson King V jäi roikkumaan seinälle, kun HB XT-22 vakiinnutti asemansa. Todella loistava kitara, eikä edes hintaisekseen vaan ihan ylipäätänsä. Vaarin American Strato ei tuntumaltaan hirveästi eroa.

Mikit ihan hyvät, metalli ja stoner miehet (eli minä) vaihtakaa tilalle EMG:t tai jotkut. EMG H4 on mukavan kirkas ja "chuggimainen" jos passiivilla haluaa mennä. Jacksonissa on jo, joten taidan tähän harrikkaankin laittaa. Soittelen tällä lähinnä Kyussta ja Qotsaa.

Virittimet eivät ole lukkiutuvat mutta pitävät silti vireen hyvin! Satula oli ihan kohdilleen trimmattu, ei ole tarvinnut mitenkään huoltaa. Potikoiden nupit löysällä ja ne piti kiristää.

Summarum summarum: ostakaa ihmeessä, jos tarvitsette perus kitaran tyyliin katsomatta! Tällä soittelisi niin Matt Heafy kuin Carlos Santana.

Ei eroa paljon stratosta vaikka HB XT-22:n mitat lähinnä Gibsonia?
jukkaz
04.04.2020 15:28:49
Mulla yksi HB Stratokopio. soitan sillä enemmän kuin Squirella. Squiren mikit tosin todella hyvät. HB sopii vain joihinkin soundeihin. Olen sittanut +45vuotta ja uskaltaisin ostaa HB:n. mieluisin merkki itselle myös akustisissa on Epiphone, akustisissa myös Tanglewood Crossroads sarja. Soi hyvin, eikä maksa juuri mitään. Musamaailma ainakin tuo maahan.
mika123
05.04.2020 13:15:39
Olen harrastanut yli 40 vuotta, kitaroita on semmonen 30+. Siellä on Lespauleja ja stratoja, mutta en ole juuttunut "klassikoihin". Ekan HB:n ostin n. 20 v. sitten, eikä ne pelota vieläkään. Hiljattain ostin 2-kaulaisen HB:n, ja se herätti kaksi kysymystä: 1) Miksi joku valmistaja tekee nallekarkin hinnalla jotain näin älyttömän laadukasta (mm. massiivinen runko yhdestä palasta) ja 2) miksi maksaa kymmenkertainen hinta Gibsonista?Missäs ne minun lohikäärmehaalarit ovatkaan...
2randpo
05.04.2020 13:52:43 (muokattu 05.04.2020 13:53:06)

Ei varmasti soittimina ole vikaa Harley Bentoneissa. Vaikea vaan perustella itselle sellaisen hankkimista, varsinkin kun on jo joka lähtöön kitaroita ja bassoja. En viitsi huvikseen ostella, ylipäätään mitään muutakaan. Mutta huvinsa kullakin.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
Metalkallo
05.04.2020 15:54:02 (muokattu 05.04.2020 15:54:34)
Kyllähän kalliissa Gibsonissa on käytetty parempia puita aivan varmasti, mutta kyllä nää nyky bentonit alkaa olemaan jo todella mainioita kitaroita, ainakin osa jos ei kaikki.

Itselläni ollut nyt noin about vuosi tuo 450plus les paul bentonilta ja yhä tyytyväinen olen ja aion kitaran pitää. Laitoin tuohon aiemmin kaula ja talla volumeihin uudet splittaus potikat ja mikeiksi Dimarzio 36th paf setin ja on hyvä kitara, vaikka oli se hyvä jo valmiinakin mutta nyt se on todella hyvä ja varmasti kelpaisi jopa Gibsonistillekin soundin puolesta :)
Jäärä
06.04.2020 14:14:24 (muokattu 06.04.2020 15:15:17)
Itselläni on tuollainen 450Plus Les Paul kopio, Wilkinsonin mikeillä ja ilman niitä puolituspotikoita. Ostinkohan se n. 4 vuotta sitten? Todella hyvä kitara, mitään ei ole tarvinnut muokata ja on kestänyt säänvaihteluitakin hyvin. Kaulamikki on ehkä hippasen verran liian tumma omaan makuun mutta sen kanssa pärjää kyllä. Hinta-laatusuhteeltaan ihan pistämätön peli. Ja muutenkin.

Viime syksynä hankin Fusion II:sen. Roswellin mikit lähtivät hetimiten vaihtoon ja yhtä nauhaa piti hieman hioa. Muuten oikein hyvä kitara.

Sitten on tollanen akustinen:
https://www.thomann.de/fi/harley_be … _hb_custom_line_clg_414ce_nt_wn.htm
Sekin on hintaansa nähden todella hyväsoundinen peli.

Sitten taloudessa on vielä HB:n banjo. Sisäinen Sulo Vilèn sai vallan, kujn tuo oli myytävänä netissä niin halvalla. En oikeastaan osaa vertailla sitä muihin banjoihin, ajaa itselleni kuitenkin asiansa.

Edit: Tuossa Fusion kakkosessa pitäisi olla rosterinauhat. Kuitenkin se pieni hiominen oli yhtä helppoa kuin normaalien nauhojen. Lisäksi nauhat kiillottuivat helposti mutta kuitenkin näyttävät menettäneen kiiltoa hieman. Tatsi on kuitenkin liukas. Onkohan noissa oikeasti rosterinauhoja?
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
zipa
29.04.2020 13:03:19
Lainaan tätä lankaa: joku stratontapainen pitäisi saada ja mielessä pyörii nyt oikeastaan tuo Benttonin Fusion II (https://www.thomann.de/fi/harley_benton_fusion_hsh_roasted_maple.htm) ja Fenderin Vintera (https://shop.fender.com/en-FI/elect … ratocaster-modified/0149993366.html)

Kysymys kuuluukin lähinnä että mistä jään paitsi tuon benttonin kanssa, paitsi siitä aidon (halpis)fenderin omistamisen tunteesta? Jolle toki jotain arvoa annan, mutta jääkö sitten kaivelemaan että pitäisi olla ihan kunnon american standard...

Keppi tulee ihan puhtaasti kotisoitteluun, ja vaikka periaatteessa budjetti kestää kummankin niin keksin kyllä tuolle mahdollisesti säästyvälle 600 € paljon muutakin käyttöä.
Metalkallo
29.04.2020 14:54:22 (muokattu 29.04.2020 14:56:05)
Kantsii muuten kokeilla 50's tyylistä johdotusta Bentonin les pauleissa sekä puolakustisissa, miksei muissakin. Tonesta menee siis johto volumeen, josta yksi pää on maa eli potikan päälle (se jätetään rauhaan), ja toinen pää joka menee potikan vasempaan jalkaan (jos katsotaan potikkaa edestäpäin). Siirrä johto vasemmasta jalasta keskimmäiseen jalkaan, ei muuta.

En ole 100% varma onko tuo 50's wiring, mutta se käyttäytyy kuten se. Tein tuon myös siksi, kun halusin kuulla minkälaisen eron se tekee halvempaan mikkiin, ja sehän teki, bassoa on nyt vähemmän ja itse soundi on nyt kirkkaampi sekä selkeämpi että dynaamisempi. Halvemmat mikit tuppaa puskemaan kauheasti bassoa ja täten ne menettää selkeyttä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)