Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikkitestin tekeminen
1 2
jaripat
28.02.2020 08:38:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähes kaikille mikeille löytynee joku, joka kehuu sitä. Yleisestihän "kukin kehuu omaansa" - oli paremmasta tietoa tai ei. No joo, mutta ihan ajattelin vertailumielessä äänittää eri mikkejä, mitä nyt sattuu olemaan. Lopputulos ei vaan ollut kummoinen, joten miten itse tekisit?
 
Mulla oli tossa muutama tele, joissa on eri mikkejä ja yritin Zoomilla niitä taltioida, mutta en kyllä kuule suuren suuria eroja. Ennemminkin niin, että mikä setti vaan kuullostais varmaan hyvältä paremman soittajan käsissä.
 
Yleisvahvarina oli Blues Junior ja tietenkin kaikilla samat asetukset, mutta siis; miten Sinä tekisit vastaavan testitallenteen?
 
Mä ehkä vielä yritän uudelleen äänittää toisella tallentimella, lähempää, ehkä ribbonmikillä, josko niihin sais "enemmän eroa".
 
Tämmönen aihe tänään.
 
Kefiiri
28.02.2020 08:46:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs niitä eroja väkisin kaivamaan jos niitä ei meinaa löytyä. Aloitus oli vallan ilahduttavan realistinen :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
jaripat
28.02.2020 08:55:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin. Lienen itse vähän "puurokorva", enkä yleensä kuuntelekaan "hifistien tapaan" laitteita, vaan musiikkia. Jotkut kuitenkin kai kuulee ne erot paremmin ja ehkä mulla oli sellanenkin ajatus, että jos joku "standardi" tällaselle löytyis, niin tuollaiseen "äänikirjastoon" vois ehkä lisätä ajan kanssa enemmänkin vertailtavaa laajempaankin käyttöön. Ja ehkä mä sen - jos teen uudestaan - niin käytän sit tota 606:sta. Se kun poimii aika hyvin sen mitä itekki kuulee.
 
hallu
28.02.2020 09:02:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussaa hyvästä avauksesta. Omat havaintoni on aivan samanlaisia eli mikkien välillä olevat erot ei yleensä saa sukkia pyörimään jaloissa jos pysytään samassa mikkityypissä. Joskus eron huomaa ja hyvin usein ei huomaa oikein mitään tai ero tulee niin kapealla alueella että sen esiin kaiveleminen vaatii vahvistimen säätämistä.
 
Yleisesti ottaen sanoisin, että semmoisella erolla jota ei voi korvin kuulla, ei ole mitään merkitystä.
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
nightbird
28.02.2020 09:07:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotta tuollainen testi olisi puolueeton pitäisi sitä varmaan lähestyä myytinmurtajien
tapaan:
-lankku johon mikki ruuvataan
-samaa lankkua käytetään kaikilla mikeillä, eliminoidaan puun vaikutus vertailussa
-sama vire kaikilla mikeillä
.mekaaninen kynsi joka 100% varmuudella näppää kieltä jokaisella kerralla samalla tavalla
-vertailukelpoinen data kaikista esim.mitataan kielen aikaansaama jännite, sustaini ,harmoniset ym. ääneen vaikuttavat parametrit
 
Live testissä soittaja on liian paljon soundiin vaikuttava tekijä, sillä kylläkin näkee jos jokin mikki sopii paremmin soittajan tyyliin ja tatsiin kuin jokin toinen.
Testi olisi liian subjetiivinen, pitää olla kliini testi.
 
jaripat
28.02.2020 09:21:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Just. Parashan se ois niin, että soittaja ei tiedä, millä mikillä vetää. No, vaimo tuskin alkaa mulle mikkejä vaihtelemaan... pitäs vaan yrittää olla mahdollisimman vähän subjektiivinen.
 
hallu
28.02.2020 09:23:42 (muokattu 28.02.2020 09:36:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaripat: Niin. Lienen itse vähän "puurokorva", enkä yleensä kuuntelekaan "hifistien tapaan" laitteita, vaan musiikkia. Jotkut kuitenkin kai kuulee ne erot paremmin ja ehkä mulla oli sellanenkin ajatus, että jos joku "standardi" tällaselle löytyis, niin tuollaiseen "äänikirjastoon" vois ehkä lisätä ajan kanssa enemmänkin vertailtavaa laajempaankin käyttöön. Ja ehkä mä sen - jos teen uudestaan - niin käytän sit tota 606:sta. Se kun poimii aika hyvin sen mitä itekki kuulee.
 
Tuskinpa olet mikään puukorva. Oma tuntumani on, että mikkien mahdolliset erot tulevat esille joissakin yhteyksissä helpommin ja ne ovat merkittäviä ainoastaan jos ne erot kuulee. Olen humpparimikeissä huomannut eroja lähinnä kirkkaudessa jolla on ollut itselleni eniten merkitystä Lespaulin kaulamikin kohdalla. Mutta esimerkiksi super58 mikin ja Gibson 490/498 mikkien välillä en huomannut merkittävää eroa soittaessani Koch Twintone vahvistimella ja ajattelinkin että niillä ei juuri ole eroa. Mutta kun vaihdoin vahvistimen Mesan mark IV , niin yllättäen niillä olikin merkittävä ero joka tuli esille kyseisen vahvistimen kakkoskanavalla ja se ero oli siinä keskialueella, jossa super58:n agressiivisuus kertautui vahvistimen agressiivisuuteen ja pompahti merkittävästi esille. Tuli tuntuma, että siinä missä Gibson 490/498 on varsin tasapainoinen, niin super58 omaa väkevän keskialueen korostuksen.
 
E: tuli vielä mieleen, että mikkien kuumuudella voi tulla eroja ja tuleekin. Samoin se vaikuttaa kuinkan lähelle kieliä mikki on säädetty. Mulla oli yhdessä jazzlootassa humpparit, joiden dc resistanssi oli vajaa viisi kiloohmia, niin ne oli todella dynaamiset ja vahvistettu soundi muistutti kitaran akustista sointia putkivahvistimellakin. Toisessa jazzlootassa oli taas kuumat super58:t niin niiden soittotuntuma oli taas intensiivinen ja hyökkäävä, vaikka soitti kliinillä soundilla niin ne tuntui kiihkeiltä mikeiltä (olihan se kitara muutenkin tosi herkkä ja ihan loistava).
 
Yleensäkin mikrofonien erot tai mahdolliset erot liittyvät koko signaaliketjuun ja eri vahvistimet ja kaapit ja muu laitteisto vaikuttaa siihen tuleeko ero esille saatika onko ne häiritseviä. Esimerkiksi jos on vaikkapa keskialuetta korostavat mikit ja samaan aikaan on vahvistin ja jopa kaapikin jotka ovat erityisen sensitiivisiä keskialueelle niin varmasti voi odottaa sille alueelle jääpiikkiä. Sen vuoksi sähkökitaran signaaliketjua kannattaa ajatella kokonaisuutena ja yrittää hahmottaa miten mikäkin osa siihen vaikuttaa. Olen myös huomannut, että kliineillä soundeilla tai hyvin miedoilla säröillä erot ei välttämättä kuulu tai ainakaan hyppää silmille, mutta isoilla säröillä pienetkin erot voi muuttua häiritseviksi jos tähtien asento on jotenkin väärä :-) .
 
Silti perustotuus on, että jos et kuule eroa, niin silloin sillä ei ole merkitystä.
 
E: niin ja joskus eq pedaali voi olla mikrofonin vaihtoa tehokkaampi työkalu erilaisten korostusten kesyttämiseen.
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
nightbird
28.02.2020 11:00:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tulemme siis loppupäätelmään että mikkien kliininen mittaus ja arviointi on täysin tyhjänpäiväistä ,, oikea mikki oikeaan paikkaan ja oikealle käyttäjälle oikeaan genreen.
Se on oikea lähestymistapa, se selviää vain kokeilemalla, ja sitten vielä se keppi mihin se tulee.Sekin vaikuttaa.
Muuttujia on siis liian paljon että voisi antaa tyhjentävää opastusta mikin valinnassa.
 
Laulava Kylätohtori
28.02.2020 11:09:18 (muokattu 28.02.2020 11:12:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin tullut sellainen olo, että se on enemmän kiinni siitä kitarasta kuin mikistä. Tarkoitan lähinnä, että kun vaihtaa tiettyyn stratoon muutamia eri mikkejä, jotka ovat kuitenkin suunnilleen samalla tontilla, niin erot ovat aika pienet lopulta ja tietty "ominaissoundi" säilyy ja tulee selkeästi esiin kaikilla mikeillä. Sitten taas, kun sen mikin laittaa toiseen stratoon, niin se kuulostaa yllättävän erilaiselta. Ja sitten, kun ne samat mikit käy läpi toisessa kitarassa, niin siinä on aina sen toisen kitaran "ominaissoundi" ja ne mikkien erot keskenään ovat taas varsin pienet.
 
E. Eikä kyse ole mikin korkeuksista. Ruuvaan niitä aina edestakaisin ja kyse on muutenkin eroista, joita ei mikkien korkeudella pysty aikaansaamaan.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
atct
28.02.2020 11:33:35 (muokattu 28.02.2020 11:48:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Jotenkin tullut sellainen olo, että se on enemmän kiinni siitä kitarasta kuin mikistä.
 
Aivan. Mulla on kahdessa stratossa (american standard ja Robin Trower signature) samat kaulamikit mutta ero niiden saundeissa todella suuret. Standardissa mun makuun aivan surkea ja Trower-stratossa upea. Standardissa ruusupuinen otelauta, mediumjumbo nauhat ja Trower-stratossa vaahteraotelauta, jumbo nauhat.
Vaikka Trower-stratossa jumbonauhat on sen saundi enemman "vintage".
 
atct
28.02.2020 11:35:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan. Mulla on kahdessa stratossa (american standard ja Robin Trower signature) samat kaulamikit mutta ero niiden saundeissa todella suuret. Standardissa mun makuun aivan surkea ja Trower-stratossa upea. Standardissa ruusupuinen otelauta, mediumjumbo nauhat ja Trower-stratossa vaahteraotelauta, jumbo nauhat.
Vaikka Trower-stratossa jumbonauhat on sen saundi enemman "vintage".
 
Entropia666
28.02.2020 11:49:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Jotenkin tullut sellainen olo, että se on enemmän kiinni siitä kitarasta kuin mikistä.
 
Ei kyllä oo. Sama mikki eri kitarassa kuulostaa suurinpiirtein samalta. Vaikuttavat tekijät talla, skaala ja kaulaliitos.
 
Tossa havainnollistava testi:
https://www.dropbox.com/s/qjazg0x0vfeb3ce/GTR%20L.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9c64ybviwxzbykg/GTR%20R.mp3?dl=0
 
Testissä sama soittaja, sama signaaliketju, sama mikki (SD:n SH5), mutta kitara vaihtuu. Toisessa klipissä Grover Jackson RR poppelirungolla, vaahteraläpikaula, eebenotelauta, floikka. Toisessa Burny LP, mahonkirunko, vaahterakansi, mahonkiliimakaula, ruusupuuotelauta, TOM. Perus LP-speksit siis. Kuka erottaa kumpi on kumpi?
 
Sit mitä tulee noihin mikkejen eroihin, niin mun makuun niissä asuu kyllä koko sen kitaran sielu ja niissä on paljonkin eroja, varsinkin noiden hyvien kesken. Mulla on nykyään Lundgrenin M6 mun jacksoneissa ja lespassa SD:n antiquity -setti. Ovat valovuosia edellä noita perus duncaneita, puhumattakaan sitten vakiomikeistä. Isoimmat erot on särön laadussa, erottelevuudessa, basson tiukkuudessa ja kirkkaudessa.
 
Toisella kitaristilla oli BKP:n keraaminen Nailbomb omassaan ja se oli ihan eri soundinen ku meikäläisen M6. Tossa toinen havainnollistava esimerkki. Taas sama soittaja, sama signaaliketju, mut kitara ja mikki vaihtuu:
 
https://www.dropbox.com/s/c1sblc9co4c8wp5/M6.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/onfjbia5pe5zipw/Nailbomb.mp3?dl=0
 
Ite tykkään noiden M6:n räyhästä, mutta tuo Nailbomb on myös todella hyvä erotteleva mikki.
hallu
28.02.2020 11:59:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Ei kyllä oo. Sama mikki eri kitarassa kuulostaa suurinpiirtein samalta. Vaikuttavat tekijät talla, skaala ja kaulaliitos.
 
Tossa havainnollistava testi:
https://www.dropbox.com/s/qjazg0x0vfeb3ce/GTR%20L.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9c64ybviwxzbykg/GTR%20R.mp3?dl=0
 
Testissä sama soittaja, sama signaaliketju, sama mikki (SD:n SH5), mutta kitara vaihtuu. Toisessa klipissä Grover Jackson RR poppelirungolla, vaahteraläpikaula, eebenotelauta, floikka. Toisessa Burny LP, mahonkirunko, vaahterakansi, mahonkiliimakaula, ruusupuuotelauta, TOM. Perus LP-speksit siis. Kuka erottaa kumpi on kumpi?
 
Sit mitä tulee noihin mikkejen eroihin, niin mun makuun niissä asuu kyllä koko sen kitaran sielu ja niissä on paljonkin eroja, varsinkin noiden hyvien kesken. Mulla on nykyään Lundgrenin M6 mun jacksoneissa ja lespassa SD:n antiquity -setti. Ovat valovuosia edellä noita perus duncaneita, puhumattakaan sitten vakiomikeistä. Isoimmat erot on särön laadussa, erottelevuudessa, basson tiukkuudessa ja kirkkaudessa.
 
Toisella kitaristilla oli BKP:n keraaminen Nailbomb omassaan ja se oli ihan eri soundinen ku meikäläisen M6. Tossa toinen havainnollistava esimerkki. Taas sama soittaja, sama signaaliketju, mut kitara ja mikki vaihtuu:
 
https://www.dropbox.com/s/c1sblc9co4c8wp5/M6.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/onfjbia5pe5zipw/Nailbomb.mp3?dl=0
 
Ite tykkään noiden M6:n räyhästä, mutta tuo Nailbomb on myös todella hyvä erotteleva mikki.

 
Nuo SD antiikit teki muhun kyllä vaikutuksen ja jos joskus tuohon Tokaihin mikkejä vaihtaisin, niin ehdottomasti tommoset SD Antiquet olisi ykkös vaihtoehtoina.
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Entropia666
28.02.2020 12:18:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Nuo SD antiikit teki muhun kyllä vaikutuksen ja jos joskus tuohon Tokaihin mikkejä vaihtaisin, niin ehdottomasti tommoset SD Antiquet olisi ykkös vaihtoehtoina.
 
Mulla ne tuli kitaran mukana. En tiiä ostaisinko täyteen hintaan, mutta kyllä noista lähtee kohtuu autenttinen rokkenroll-soundi.
Sammo
28.02.2020 13:24:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisesti puuttumatta teknisiin yksityiskohtiin, niin mun mielestä vertailtavien näytteiden pitää olla lyhyitä ja aivan peräkkäin. Eli aina sama lyhyt muusikillinen idea ja vertailtava kohde vaihtuu ilman kelausta tai paikan etsimistä. Auditiivinen muisti on oikeasti tosi lyhyt, joten oikeat(kin) erot hukkuvat kelatessa.
 
This is on a whole other level. Its level one.
Entropia666
28.02.2020 13:27:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Yleisesti puuttumatta teknisiin yksityiskohtiin, niin mun mielestä vertailtavien näytteiden pitää olla lyhyitä ja aivan peräkkäin. Eli aina sama lyhyt muusikillinen idea ja vertailtava kohde vaihtuu ilman kelausta tai paikan etsimistä. Auditiivinen muisti on oikeasti tosi lyhyt, joten oikeat(kin) erot hukkuvat kelatessa.
 
Tämä pitää paikkansa. Myös testiolosuhteet pitäis pysyä mahdollisimman muuttumattomina.
 
Paras testi on sellainen, mistä saa itse ladattua filut ja pistettyä ne DAWiin. Niitä sit soolottelee vuorotellen loopilla, niin alkaa hyvin valottumaan erot.
jaripat
28.02.2020 13:52:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä yritin itse kuunnella niitä niin, että kirjasin vaan järjestyksen ylös ja annoin saman tien "kouluarvosanan" yleisfiiliksestä. Yks mikki sai kasin, neljä sai 7+ ja loput kolme seiskan. Siis, ei juuri eroja ja jonain toisena päivänä tuokin arvio saattais heittää.
Ehkä mä vielä teen tän uudelleen sillä 606:lla ja lähempää - joskus jos/kun on aikaa ja viittii...
 
Testissä oli telen Roswell-setti, Lollarin vintaget, GFS:n "52" -setti ja Duncan talla + P90 kaulamikki -pari. Yks setti olis viel testaamatta, mutta se on merkitykseltään vähäinen, kun en muista mitä ne on.
 
jaripat
28.02.2020 13:57:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja senhän vois tehä myös silleen, että tosiaan lyhyet samplet ilman höpinöitä, enkä kerro mikä on mikäkin. Siinä jäis kuulijalta turha bias pois. Olis kiva nähdä / kuulla, miten mielipiteet jakautuu. Löytyykö jollekin mikille enempi faneja ku toiselle - ja mikä se sit lopulta oli..?
 
velipekka
28.02.2020 14:16:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Yleisesti puuttumatta teknisiin yksityiskohtiin, niin mun mielestä vertailtavien näytteiden pitää olla lyhyitä ja aivan peräkkäin.
 
Juurikin näin.
Ja koskee kaikkea; kitaroiden, vahvistimien, pedaalien, kaiutinelementtien
yms. vertailua. Todella turhauttava yrittää löytää eroja 1/2 minuutin pituisten
näytteiden jälkeen.
 
jhlamm
28.02.2020 16:12:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nightbird: Jotta tuollainen testi olisi puolueeton pitäisi sitä varmaan lähestyä myytinmurtajien
tapaan:
-lankku johon mikki ruuvataan
-samaa lankkua käytetään kaikilla mikeillä, eliminoidaan puun vaikutus vertailussa
-sama vire kaikilla mikeillä
.mekaaninen kynsi joka 100% varmuudella näppää kieltä jokaisella kerralla samalla tavalla
-vertailukelpoinen data kaikista esim.mitataan kielen aikaansaama jännite, sustaini ,harmoniset ym. ääneen vaikuttavat parametrit
 
Live testissä soittaja on liian paljon soundiin vaikuttava tekijä, sillä kylläkin näkee jos jokin mikki sopii paremmin soittajan tyyliin ja tatsiin kuin jokin toinen.
Testi olisi liian subjetiivinen, pitää olla kliini testi.

 
Tällä mäkin lähtisin itse tutkimusnäkökulmasta liikkeelle. Aloittajalla kyllä siisti ja hieno idea ja propsit siitä. Hankala vaan on noissa sitä mikkiä erottaa a) soittajasta b) vahvistimesta c) kaiuttimesta d) mikityksestä ja e) musatyylistä.
 
Omana huomiona on ollut mikkirumban yhteydessä, että toiselle vahvarille toinen mikki on ollut parempi kuin toinen syystä x. Sama kitarojen kanssa. Sitten soitettaessa esim humppaa haluttaneen hieman eri soundimaailmaa kuin shreddatessa niin että on kyrpänä säröä. Siinä siis lähinnä toi arvostelupolitiikka ja mieltymykset tulee enemmän kysymykseen. Jos mä sanon, että mun mikki on 5/7 niin toiselle se voi olla jotain muuta aivan samoilla vermeillä.
 
Itse pohdin joskus, että just palikkaan kielet samaan vireeseen, alta ladataan mikki aina samalle etäisyydelle ja kädellä pyritään lyömään noin 10 kertaa samalla voimalla aina yksittäistä kieltä. Näistä taajuuskäyrä keskiarvoistettuna. Ei kaappia, ei vahvistinta, vaan suoraan se mikin signaali. Näin saisi suhteet toisiin mikkeihin ehkä objektiivisemmin selville. Se mitä se tarkottaa sitten oikeassa soitossa niin jää täysin unholaan. Ainakin saa tietoon millä mikillä saa mitäkin taajuusaluetta ja kuinka lujaa buustattua. Ehkä kerrannaisten piikinleveydestä saisi jotain kiinni erottelukyvystä. Tiedähäntä...
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «