Aihe: Tanakkaa bassosoundia etsimässä
1 2
lmu2002
27.02.2020 15:37:03
iec: Tuossa on yksi malli jota itsekin mietin, ennenkuin päädyin Yamaha TRBX 504-malliin. Oli tosiaan hyvin lähellä etten ostanut. Testasin Oulussa Musiikkikullaksella ja oli hyväntuntuinen soitettava. Sähköillä en testannut, mutta eiköhän nuo mikit ole ihan jees: https://www.musamaailma.fi/basisti/ … 8c-3-tone-sunburst-sahkobasso.html?

Kyseessä siis Tokai ajb-28 jazzbasso. Tokai olisi ollut vähän Yamahaa halvempi. Tuossa minun Yamahassa on yhtä leveä, mutta ohuempi kaula kuin Tokaissa. Luultavasti haluat tuollaisen 38mm leveän kaulan, mikäli olet tykännyt Warwickin kaulasta. Yamahaa en olisi uskaltanut ostaa aktiiviina, ellei siinä olisi aktiivi/passiivi-kytkintä. Sen verran vainoharhainen olen aktiivielektroniikan suhteen. Yamahalla pystyy soittamaan vaikka paristo loppuisi kesken keikan.

Täytyy katsastaa. Mites tuo ostamasi Yamaha sitten? Tulikin juuri vastaan jossain netissä.
lmu2002
27.02.2020 15:40:10
sepisti: Mun tällä hetkellä kotona olevat bassot käyttäytyy taajuuksien suhteen aivan samalla tavalla. En usko, että pääset ongelmasta, joka ei siis ainakaan mulle ole ongelma, eroon bassoa vaihtamalla.

Tuo säröjuttu on tietenkin vika ja siihen en ota kantaa.

Mielenkiintoista. Oletko silmäillyt myös 5-kielisten spektriä? Onko skaalan pituudella merkitystä?
sepisti
27.02.2020 18:04:21
lmu2002: Mielenkiintoista. Oletko silmäillyt myös 5-kielisten spektriä? Onko skaalan pituudella merkitystä?

Mulla ei tällä hetkellä ole yhtään viisikielistä bassoa, joten ei pysty testaamaan. Mutta sinällään tää on ihan mielenkiintoinen juttu, vaikka sillä ei käytännössä merkitystä olisikaan.
iec
27.02.2020 18:26:14

lmu2002: Täytyy katsastaa. Mites tuo ostamasi Yamaha sitten? Tulikin juuri vastaan jossain netissä.

Eipä ole ollut valittamista Yamahan TRBX504-mallista. Sitäkin voin suositella. Helpposoittoinen ja mikit kuulostavat ihan asiallisilta. Kaula on kapea ja ohut. Sillä esitin tuon edullisemman Tokain, kun ajattelin että basso ei ollut sinun pääinstrumenttisi. Edullisemman pään malleista mulla on hyviä kokemuksia myös Yamahan TRBX 174-mallista. Siinä on passiivi PJ-mikitys ja kaula on tuhdimpi Presarin kaula (leveä ja paksu.) Käytettynä löytyy 150-200 eurolla. Eipä ollut siinäkään mitään ongelmaa. Myin sen pois ainoastaan sen takia kun halusin siromman Jazz-basson kaulan.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
sepisti
27.02.2020 19:41:12
lmu2002: Mielenkiintoista. Oletko silmäillyt myös 5-kielisten spektriä? Onko skaalan pituudella merkitystä?

Pyysin lystikseni faijaa testaamaan tuota juttua Yamahan viisikielisellä. Lopputulema oli se, että b-kielellä viidenneltä nauhalta soitetussa e-sävelessä varsinainen sävel soi suoraan kerrannaisia kovempaa, kun taas vapaana soitetussa e-kielessä spektri oli samanlainen kuin sinun videossa tai mun omilla bassoilla.

Näin basistina ole koskaan tuon spektrin pohjalta asiaa edes miettinyt, mutta toki soittaessa asiaa lähestyy siltä kantilta, että mikäli tarvitaan sellaista muhkeaa ja pyöreätä soundia, tulee soitettua mahdollisuuksien mukaan nauhojen 5-8 ympäristössä. Jos taas hakusessa on selkeä ja napakka soundi, soittaa mahdollisuuksien mukaan lähempää satulaa ja näppäilee tallan läheltä.

Vaikka nää mun tutkimusmetodit on vaan vähän sinne päin, uskallan sanoa, että bassoa vaihtamalla et pääse asiasta eroon.
Tietokoneen kanssa musaa touhutessa saa muuten olla tarkkana, ettei ala tekemään musaa korvien sijasta silmillään :D
iec
27.02.2020 19:55:00

sepisti: Pyysin lystikseni faijaa testaamaan tuota juttua Yamahan viisikielisellä. Lopputulema oli se, että b-kielellä viidenneltä nauhalta soitetussa e-sävelessä varsinainen sävel soi suoraan kerrannaisia kovempaa, kun taas vapaana soitetussa e-kielessä spektri oli samanlainen kuin sinun videossa tai mun omilla bassoilla.

Näin basistina ole koskaan tuon spektrin pohjalta asiaa edes miettinyt, mutta toki soittaessa asiaa lähestyy siltä kantilta, että mikäli tarvitaan sellaista muhkeaa ja pyöreätä soundia, tulee soitettua mahdollisuuksien mukaan nauhojen 5-8 ympäristössä. Jos taas hakusessa on selkeä ja napakka soundi, soittaa mahdollisuuksien mukaan lähempää satulaa ja näppäilee tallan läheltä.

Vaikka nää mun tutkimusmetodit on vaan vähän sinne päin, uskallan sanoa, että bassoa vaihtamalla et pääse asiasta eroon.
Tietokoneen kanssa musaa touhutessa saa muuten olla tarkkana, ettei ala tekemään musaa korvien sijasta silmillään :D

On muuten joo tosiaan tanakampi soundi esim A:lle jos sen soittaa E-kielen 5. nauhalta eikä vapaalla A-kielellä..
lmu2002
27.02.2020 20:15:26
sepisti: Pyysin lystikseni faijaa testaamaan tuota juttua Yamahan viisikielisellä. Lopputulema oli se, että b-kielellä viidenneltä nauhalta soitetussa e-sävelessä varsinainen sävel soi suoraan kerrannaisia kovempaa, kun taas vapaana soitetussa e-kielessä spektri oli samanlainen kuin sinun videossa tai mun omilla bassoilla.

Hienoa tutkimustyötä. Mikähän kumma tuossa vaikuttaa sitten? Luulisi että pidempänä soiva kieli soisi paksummin. Onko kieli siinä liian paksu tai ohut jotta voisi värähdellä optimaalisesti? Testasin, että d ja g kielillä tätä ilmiötä ei ole.
Eli jos haluaa tuhdin E sävelen bassosta niin joko a) virittää kielen matalalle esim C ja soittaa nauhalta tai b) hommaa 5-kielisen ja soittaa nauhalta.
Ehkä harkitsenkin 5-kielistä sitten tämän nykyisen kaveriksi.

Aloin tutkia asiaa sen takia kun soittelin pitkiä perus F-G A sointuja biisiin ja bassosta ei tuntunut tulevan mitään selkänojaa tuohon F sointuun kun taas A tulee niin helvetisti. Miten te basistit pärjäätte näitten hommien kanssa jos tuo on normitilanne?
lmu2002
27.02.2020 20:20:35
iec: Eipä ole ollut valittamista Yamahan TRBX504-mallista. Sitäkin voin suositella. Helpposoittoinen ja mikit kuulostavat ihan asiallisilta. Kaula on kapea ja ohut. Sillä esitin tuon edullisemman Tokain, kun ajattelin että basso ei ollut sinun pääinstrumenttisi. Edullisemman pään malleista mulla on hyviä kokemuksia myös Yamahan TRBX 174-mallista. Siinä on passiivi PJ-mikitys ja kaula on tuhdimpi Presarin kaula (leveä ja paksu.) Käytettynä löytyy 150-200 eurolla. Eipä ollut siinäkään mitään ongelmaa. Myin sen pois ainoastaan sen takia kun halusin siromman Jazz-basson kaulan.

Uskon ettei kaula ole mulla se ratkaiseva ominaisuus. Täytyy vaan ryhtyä ostoksille.
lmu2002
28.02.2020 22:32:41
Osaatteko antaa vihjeitä? Katsoin jonkin kokoelmavideon eri bassoista ja vähiten miellytti noi fender soundit. Onkohan noi paljonkin mikeistä kiinni vai mikä? Havaintoni mukaan joissain 5 kielisissä jyrähtää myös jämäkkä alapää eikä pelkät hyminät. Samoin joissain nelikielissäkin e kielen alanauhat soi ihan mielekkäästi.
sepisti
28.02.2020 23:02:01
lmu2002: Osaatteko antaa vihjeitä? Katsoin jonkin kokoelmavideon eri bassoista ja vähiten miellytti noi fender soundit. Onkohan noi paljonkin mikeistä kiinni vai mikä? Havaintoni mukaan joissain 5 kielisissä jyrähtää myös jämäkkä alapää eikä pelkät hyminät. Samoin joissain nelikielissäkin e kielen alanauhat soi ihan mielekkäästi.

En oikein tiedä, mitä vihjettä kaipaat. Itse olen puhtaasti Fender-tyyppisten bassojen käyttäjä, joten lienen puolueellinen... Sen voin kuitenkin sanoa, että koskaan ei ole ollut ongelmaa liian vähäisen botnen kanssa. Ei edes siellä e- tai a-kielen alapäässäkään.
Bassossa, kuten monissa muissakin soittimissa, tatsi on tärkein soundiin vaikuttava tekijä. Tämä olkoon vastaus myös tuohon aiemmin esittämääsi kysymykseen :)
Kefiiri
29.02.2020 08:51:43
En minäkään oikein usko että Fenderin bassot olisivat jotenkin lähtökohtaisesti tavallista huonommin soivia... varmaan sen olisi joku vuosikymmenten mittaan huomannut.
En ole musiikin asiantuntija.
lmu2002
29.02.2020 11:56:23
sepisti:
Bassossa, kuten monissa muissakin soittimissa, tatsi on tärkein soundiin vaikuttava tekijä. Tämä olkoon vastaus myös tuohon aiemmin esittämääsi kysymykseen :)

Aivan varmasti juuri näin. Katselin tuossa juuri Geddy Leen soittoa ja hänpä näpsyttelee välillä ihan kaulan päältä. Piti heti testaa miten tuo vaikuttaa spektriin: perustaajuus soi kovemmin ja harmoniset hiljempaa. Olen sitä vaistomaisesti jo aiemminkin miedosti hieman toteuttanut mutta en ole huomannut katsella hyvien soittajien tekniikkaa sen tarkemmin. Kaikkea sitä oppii kun viitsii vaan ottaa vastaan :)
ituvirtanen
29.02.2020 17:11:04 (muokattu 29.02.2020 17:12:15)

Värkki, joka tuottaa tuon 31.5 Hz, on iso ja vahva eikä sellaisen roudaaminen keikoille ole järkevää. Kavereita ei ainakaan löydy avuksi. Tuosta luettavaa alkuun:

https://www.puremix.net/blog/musical-instruments.html
lmu2002
29.02.2020 19:29:38
ituvirtanen: Värkki, joka tuottaa tuon 31.5 Hz, on iso ja vahva eikä sellaisen roudaaminen keikoille ole järkevää. Kavereita ei ainakaan löydy avuksi. Tuosta luettavaa alkuun:

https://www.puremix.net/blog/musical-instruments.html

Hyvä teksti. Siinähän tuo sama asia on ilmaistu kirjoittajan presarin osalta:

"You can see that the second and third harmonic components are louder than the fundamental. However, plucking the string farther from the bridge, closer to the center of the string, creates a mellower tone having more fundamental with softer harmonics."

En ole keikoille menossa vaan äänittelen ja harrastelen. Yritän ymmärtää ja punnertaa näitä alaoktaaveja aisoihin. Vaikea löytää hyvää ja asiallista infoa aiheesta.
Oan
29.02.2020 19:55:15
lmu2002: Aivan varmasti juuri näin. Katselin tuossa juuri Geddy Leen soittoa ja hänpä näpsyttelee välillä ihan kaulan päältä. Piti heti testaa miten tuo vaikuttaa spektriin: perustaajuus soi kovemmin ja harmoniset hiljempaa. Olen sitä vaistomaisesti jo aiemminkin miedosti hieman toteuttanut mutta en ole huomannut katsella hyvien soittajien tekniikkaa sen tarkemmin. Kaikkea sitä oppii kun viitsii vaan ottaa vastaan :)

Siitä sitten lisää perusteita: https://guitarscience.net/papers/guibook.pdf

Luvusta 2.1 lähtee. Sähköisessä soittimessa soivan kielen fysiikan lisäksi muuttujana on tietysti myös se mikki, eli miten se reagoi liikkuvaan kieleen. Olikohan niin, että mikki vastaa yllättävänkin herkästi sivusuuntaiseen liikkeeseen, mitä ei ihan äkkiseltään tulisi ajatelleeksi (eikä yleensä huomioida noissa yksinkertaisissa kielimallinnuksissa).
Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ.
Starver
23.03.2020 21:01:15
Onko kielet vaihdettu milloin? Kerran olen törmännyt siiheenki että uus kieli oli paska,aiheutti vähän samanlaista vaivaa.
lmu2002
27.03.2020 17:26:27
Starver: Onko kielet vaihdettu milloin? Kerran olen törmännyt siiheenki että uus kieli oli paska,aiheutti vähän samanlaista vaivaa.

Eikös nää aina kesällä vaihdeta?
Täytyy katsoa miten käy seuraavan setin kanssa. Tätä varten olis kyllä kätevä saada irtokieliä eikä koko pakkaa.
iec
27.03.2020 18:32:23

lmu2002: Eikös nää aina kesällä vaihdeta?
Täytyy katsoa miten käy seuraavan setin kanssa. Tätä varten olis kyllä kätevä saada irtokieliä eikä koko pakkaa.

https://www.strings.fi/

Vaikka voisi kuvitella että tuo verkkokauppa myy naisten alushousuja, myy se kuitenkin lähinnä kielisoitinten kieliä ja muita soitintarvikkeita. Sieltä saa myös basson irtokieliä Daddariolta ja Rotosoundilta.
lmu2002
31.03.2020 18:45:33
Ai juma! Tilaankin tuolta sitten.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)