Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaksi reverb-pedaalia lautaan?
1
Juutas
22.02.2020 15:30:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoittelut pitkästä esipuheesta - koittakaa kestää.. Olen käyttänyt vuosikaudet yhtä reverbiä laudassa tuomassa "tilaa" soittoon kun triossa ei ole pelkoa tilan loppumisesta. ;) Tähän asti olen tyytynyt kompromissiratkaisuun, jossa HOF2 on päällä koko ajan miedoilla asetuksilla ja kun haluan lisää efektiä, niin polkaisen MASH-nappulalla lisää höökää kaikuun. Tällä konstilla lopputulos on aina kompromissi eli joko perussoundi alkaa olla turhankin "kaikuisa" (eli puuroinen) tai sitten sooloissa tai muissa osissa lisäefekti jää hiukkasen vaisuksi. Koska (vähintään) puolet huomiosta menee laulamiseen, niin en todellakaan pysty/ehdi vääntelemään pedaalia lennossa mihinkään suuntaan ja biisien välissäkin on muutakin puuhaa (kuten spiikkaaminen). Siksi pyrin asettamaan kaikki pedaalit sellaisiin asetuksiin, että haluttu soundi syntyy pelkästään jalan nopealla polkaisulla.
 
Asiaan. Nyt olen alkanut pähkäillä kahden reverbin kattausta, jossa yksi olisi koko ajan päällä luomassa perus tilaa ja toisella voisi sitten huoletta vetää överiksi. Kaapista löytyy jo entuudestaan esim. mini-HOF, jonka voisi uhrata käyttötarkoitukseen, jos ei lähdetä hankintalinjalle. Nyt siis esitän arvon soittoniekoille kolme kysymystä:
 
1) Järjestys: kumpi kannattaa laittaa ensimmäisenä - se tilaa luova perus-reverb vai se överi efekti-reverb? (Tietenkin kokeilen itse ja luotan lopulta omiin korviini, mutta on kiva kuulla perusteltuja mielipiteitä asiasta.)
2) Mikä reverb-tyyppi sopii TEIDÄN mielestänne always-on-tyyppiseen tilan luomiseen? Spring, plate, room, hall jne? Puhutaan siis hyvin hillitystä lähestulkoon huomaamattomasta maustamisesta.
3) Laudasta puuttuu "kunnon" tremolo - nykyisin virkaa toimittaa Mooerin Trelicopter, joka omasta mielestä pesee mm. Bossin TR-2 pedaalin ja pari muutakin kokeiltua. Tuo on kuitenkin aika epäluotettava peli mm. sen isoimman säätönapin löysyyden ja herkkäliikkeisyyden vuoksi - haettu "optimi" hukkuu turhankin helposti (ja jos tyydyn tähän, niin jatkossa varmaan teen napille jonkin patentin). MUTTA markkinoila tuntuu olevan runsaahkosti tremolo-reverb-yhdistelmiä (Flint ja Tre-Verb tulee heti mieleen). Voitteko suositella jotain tällaista?
 
Kiitos jos jaksoitte lukea koko viestin ja ehkä jopa vastata siihen jotain punnittua! ;)
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
VIPMetal
22.02.2020 16:10:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite käytän oikeastaan Hall -reverbiä. Laittaisin överin viimiseks. Perustella en osaa. =D
 
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
winstoni
22.02.2020 18:04:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän "always on"-reverbinä platea, överin kaiun laittaisin ennen sitä jos moiseen ryhtyisin - varmaan Walrusin Fathom olisi aika jees tuohon tarkoitukseen.
 
Strymonin Flintiä voin kyllä suositella, etenkin sen plate ja tremolo ovat erinomaiset ja stereolähtökin löytyy.
 
"Monet ihmiset antavat huolilleen uimaopetusta sen sijaan, että hukuttaisivat ne."
Pinewood
22.02.2020 20:16:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ymmärsin oikein, minulla on suunnilleen vastaavana lähes aina päällä olevana tilantuojana Proffan Deep Blue Delay. Kannattaa kokeilla myös tuon kaltaista vaihtoehtoa.
 
Sammo
22.02.2020 20:31:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuis Source Audion Ventris, siinä kaksi kaikukonetta, pienestä tilasta jättihalleihin sekä just noita luonnottomia tiloja häröilyyn. Lisäksi yhdessä algoritmissa on delay (echoverb) ja toisessa tremolo (modverb). Tremolo ei varmasti ole yhtä hyvä kuin Flintissä, mutta reverb-osio pesee kevyesti Strymonin Big Skyn, joka mulla oli ennen (cloud ja chorale -algoja on kyllä vähän ikävä tuosta...).
 
Ite oon miettinyt että luonnollinen tila on lähellä signaaliketjun loppua, niinkuin luonnossakin ja överijutut ennen niitä, että värittää sitten mahdollisimman paljon. Muistelen että Andy Othlingilla oli aika samantapainen filosofia kahden reverbin käyttöön.
 
This is on a whole other level. Its level one.
pvais
22.02.2020 20:33:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähtisin kokeilemaan olemassa olevia purkkeja, HOF mini:stä se peruskaiku ja HOF2:sta sitten tehostekaiku. Laittaisin peruskaiun viimeiseksi, joka jäljittelee tilan tuomaa kaikua.
 
Jos haluaa huomaamatontatila kaikua niin silloin mun mielestä room tai hall kaiku, jos "efektiä" saa kuulua niin laittaisin platen, ehkä joskus jousikaiku. Itellä tulee käytettyä noita kaikkia vähän fiiliksestä mukaan, kaikki saa kyllä toimimaan ;)
 
petteri m
22.02.2020 23:26:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ulkopuolinen henkilö mitään järkevää vastausta pysty aloittajalle antamaan, käyttäköön korviaan kuten lupasikin tehdä ja tehköön omat kokeilunsa, muuten ei ajatus kehity mihinkään. Turha ketju.
 
Juutas
23.02.2020 10:21:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turha ketju.
 
Kiitos tästä täysin turhasta ja tyhjästä mielipiteesrä! :D
 
Kuten muut vastaajat ovat jo osoittaneet, asiaan löytyy monta mielenkiintoista ja opettavaista näkökulmaa. Jos jotain olen (nyt jo varsin pitkän) soittouran aikana oppinut, niin aina kannattaa kuunnella myös toisten näkemyksiä ja kaikkea ei ole pakko keksiä ja kokeilla itse vaikeimman kautta - kunhan lopullisen päätöksen tekee itse omiin korviin ja näkemyksiin luottaen.
 
Kiitos kaikista hyvistä kommenteista - toivottavasti keskustelu jatkuu!
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
J.Nikkanen
23.02.2020 10:34:21 (muokattu 23.02.2020 10:43:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petteri m: Ei ulkopuolinen henkilö mitään järkevää vastausta pysty aloittajalle antamaan, käyttäköön korviaan kuten lupasikin tehdä ja tehköön omat kokeilunsa, muuten ei ajatus kehity mihinkään. Turha ketju.
 
Höhö! Itseasiassa olen hieman samoilla linjoilla. Kaikkea pitää kokeilla ja päätyä siihen mikä juuri sillä hetkellä toimii ja kuulostaa omaan käyttöön parhaalta. Purkkien järjestystä vaihtelee siinä kohtaa kun tuntuu että laudassa kyllä on kaikki mutta ikäänkuin se jokin puuttuu tai käytössä on joku mikä vaatii turhaa kikkailua. Toki voi laittaa laudasta kuvan nettiin ja vaihdella purkkeja ja järjestystä sitä mukaa kun jengi kommentoi että ei tolla purkilla, ei näin, tämä ennen tuota jne.
 
Mutta ei välttämättä turha ketju?
 
edit: jos nyt jotain kiinnostaa niin delay ja reverb laudassa viimeisinä, ihan ensimmäisenä testaisin överiä muljutusta ihan viimeisenä purkkina
 
edit2: ja ketjun aloittajalle kunniamaininta pitkästä mutta hyvästä aloituksesta, tulihan siellä se tärkein eli loppupeleissä kuitenkin valinta tehdään omia korvia käyttäen
 
peteihis
23.02.2020 11:11:49 (muokattu 23.02.2020 11:17:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ollenkaan turha ketju, jos kerran näkemystä asiaan kaipaa.
 
Eli tietenkin:
 
- Pitkä reverb tai muu varsinainen tilakaiku ihan viimeseksi.
- Lyhyempi reverb, jos sellainen on ennen sitä
- Delay ennen sitä
 
Muut vatkaimet ennen sitä.
 
Perustelu on se, että reverbin olisi tarkoitus kuitenkin luoda vaikutelma, että soitetaan jossain isommassa tilassa. Isommasta tanssisalista heijastuvia kaikuja nyt ei tietenkään enää millään muokata vaan ne todellakin tulevat vasta kaiken muun jälkeen.
 
Ja sitten toinen perustelu (elikkäs vasta-argumentin kumoaminen): Itse käytän (noh, laikuuksissani tai pihiyttäni) vahvistimen omaa reverbiä, joka on typerästi laitettu ennen efektilenkkiä. Reverbin laittaminen wah-wahin, flangerin tai tremolon läpi kuulostaa sitten viimesen päälle typerältä. -- Eikä se oiken mun jakelun mene, että isoa pitkää tilakaikua ajetaan vielä delayn läpi vaan kun delayn toistama ääni saa uuden kaiun reverbistä, niin taas on tilaefekti enempi luonnollinen.
 
Samaa järjestystä käytän myös mikserissä silloin kun miksauskeikka sattuu kohdalle: Viimeisenä signaalitiessä on joku pitkä hallikaiku. Laulut ajetaan (niissä piiseissä, missä se sopii), ensin monona rinnakkain oleviin lyhyeen, paremminkin tuplaavaan kaikuun ja toiseen "moonlight shadow" kaikuun, joista otetaan sen verran kuin tarvitaan (tap tempo molemmissa) ja laulusignaali sekä molemmat toistavat kaiut vielä kaikki erikseen sinne viimeiseen hallikaikuun.
 
Aika useinhan tilanne on tietenkin se, että meteliä ja heijastuvaa ääntä on ilmassa muutenkin niin paljon, että vähempi on parempi, mutta noilla voi aina fiilistellä, kun aika ja tilanne sallivat.
 
McNulty
23.02.2020 12:13:19 (muokattu 23.02.2020 12:19:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän kaksi reverbiä hyvin sopii yhteen...
Itse laittaisin ns. "lyhyemmän" ensin. Pidempi ja ambience-mallinen sitten perästä päin. Mutta eihän tässä väärin voi mennä mikään jos lopputuloksena on tavoiteltu soundi.
 
Uudella tc Electronicin Plethora X5:llä voi ilmeisesti laittaa peräkkäin 5kpl Hall of Fame toneprinttejä... joten viisi reverbiä peräkkäin :D
https://www.youtube.com/watch?v=dHCabnX0jug
 
moving in stereo
mike tapping
23.02.2020 14:59:57 (muokattu 23.02.2020 15:00:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katseltu That Pedal Show:ta? Siellähän äskettäin käsiteltiin juuri kaikuhommia. Olisiko sieltä apua?
 
10 Ways To Make Reverb Pedals Work For You That Pedal Show
https://youtu.be/DcvKhl60I-o?t=1365
 
Juutas
24.02.2020 15:43:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mike tapping: Katseltu That Pedal Show:ta? Siellähän äskettäin käsiteltiin juuri kaikuhommia. Olisiko sieltä apua?
 
10 Ways To Make Reverb Pedals Work For You That Pedal Show
https://youtu.be/DcvKhl60I-o?t=1365

 
TPS on kyllä jatkuvassa seurannassa, mutta tätä jaksoa en ole vielä huomannut - pitää tsekata! :)
 
EDIT: TPS ei siis ole se Turkkulaine palloseura... :D
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Tomtom
24.02.2020 17:30:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei minullakaan mitään asiallista tähän ole, muuta kuin että vähintään kaksi on minimi. More is more.
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «