Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5221 222 223 224 225266 267 268 269 270
pappasfin
19.02.2020 14:09:19
Metalkallo: Jep, mutta kun kerran toiset kuulee ja toiset ei, niin se alleviivaa hyvin sen, että eroja löytyy. Jos eroja ei kuulisi kumpikaan, niin silloin eroja tosiaan ei olisi.

Itselläni on aina ollut todella hyvä kuulo. Tuossa lähiaikoina modautin marsun jtm45 vahvariin Hendrix modin eli 33k/500pf joka tarkoittaa lähinnä kirkkautta lisää. Tuo meni kytkimen taakse. Siinä sitten normi 56k/250pf vs tuo Hendrix modi vertailin modin tekijän kanssa (Rikstone) noita ja kuulin eron vaikka se oli suht pieni. Moni ei olisi varmaan kuullut, kun ei tainnut Ristokaan meinata kuulla sitä.

Jep, myös mulla on hyvä kuulo ja erot kuulee.

Vastaisin tähän sen takia, että jostain syystä ilmeisesti mielipiteeni ei ole tullu selväksi --> puut vaikuttaa kitaran soundiin ja myös sähköiseen soundiin, se kokonaisuus vaikuttaa.

Soundiin vaikuttaa moni muukin asia eli se koko ketju, joka on muka soitossa, esim. plektra vaikuttaa soundiin paljon ja asian voi todeta käyttämällä vaikka 0.50 mm. lärpätintä tai 2 mm. paksuista tuhdimpaa soittolehteä ;D

Asiaan liittyviä videoita löytyy netistä, osa on hyvin tehty ja osa huonosti eli myös täytyy mainita, että osa videoissa, jossa puolustetaan puiden vaikutusta on huonosti tehty mutta löytyy sitten muutama jossa asia on todettu myös mittarein ja muutenkin hyvin tehdyllä vertailulla.

Kaikista tärkein tekijä on edelleen se soittaja ja ylipäätään se, että homma kuullostaa hyvältä. Onneksi on erillaista musiikkia ja erillaisia soittajia, olisi tylsää, jos kaikki kuullostais samalta ;D

Ne ketkä ovat asiasta erimieltä niin ovat eikä siinä ole mitään ihmeellistä eikä ne ole yhtään sen pekkaa pahempia ;D
PappaSFin
pappasfin
19.02.2020 14:11:37
WanhaWetäjä: Eroja varmasti on MUTTA kuinka paljon jos verrataan vaikka siihen miten soittajan tatsi, kielisetti, mikit, nauhat, tallasysteemi etc etc vaikuttavat kitaran soundiin.

On myös heitä(meitä) joita asia ei ihmeemmin edes kiinnosta koska se omin juttu on musiikki ja soittaminen monissa eri muodoissaan.

Koska olen itse pitkän linjan tanssimuusikko, keikkavuosia n. 40, soittimina basso, kiipparit ja kitara niin voin lukea näitä juttuja joskus jopa huvittuneena ja vähän niinkuin ulkopuolisena. Jottei ala kuittailu mun ammatista niin toki nuoruuteen liittyy rock/blues/Purple/progeosasto eli ei tässä mitään humppauunoja olla.
Ns yhden asian ja usein yhden genren umpikitaristeille asia lienee paljon henkilökohtaisempi ja aikaa ja tarmoa riittää kaikenmoiseen mun mielestä turhaankin pähkäilyyn jolla ei ole suurtakaan merkitystä soivan loppputuloksen kannalta JOS musiikkia soitetaan livena ja hyvin erilaisissa tilanteissa.

En siis väitä etteikö eroja olisi mutta kun muuttujien määrä ns oikeassa elämässä on loputon.
Jos jossain on 3-4 erilaista puista tehtyä muuten identtistä vasurikitaraa niin tottahan toki olen valmis kokemaan erot henkilökohtaisesti sillä siitähän tässä on kysymys, miten kukin asian kokee jos pääsee sitä testaamaan.

Oli pakko mätkäistä plussalla. Juurikin niin eli pitäisi keskittyä olennaiseen eli itse siihen musiikkiin ja soittotaitoon etc. koska jos se soundi on muuten kohdillaan vehkeillä niin vaikka vaikuttaa tai ei niin tärkeintä on itse musiikki :D
PappaSFin
Mikko1978
19.02.2020 21:18:13
Mitä ihmettä! Jotku keskustelevat otsikon mukaisesti ilman kettuilua. Akkiä ketju lukkoon tai vähintään jokaisen keskustelijan on alettava kirjoittamaan vain mukahauskaa potaskaa vailla sisältöä. Ai niin ja pitää määrätä myös se, että täällä saa keskustella vain soittamisesta ja säveltämisestä - tämä tietenkim pätee myös osiossa kitarakamat.
Guitarfreak
19.02.2020 21:50:44
Mikko1978: Mitä ihmettä! Jotku keskustelevat otsikon mukaisesti ilman kettuilua. Akkiä ketju lukkoon tai vähintään jokaisen keskustelijan on alettava kirjoittamaan vain mukahauskaa potaskaa vailla sisältöä. Ai niin ja pitää määrätä myös se, että täällä saa keskustella vain soittamisesta ja säveltämisestä - tämä tietenkim pätee myös osiossa kitarakamat.

Eiku nää samat potaskat on kirjotettu jo 200 sivua sit...
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Mikko1978
19.02.2020 21:55:02 (muokattu 19.02.2020 21:55:20)
Guitarfreak: Eiku nää samat potaskat on kirjotettu jo 200 sivua sit...

Jos jonkin aiheen suosia aiheuttaa mielipahaa, niin minkä vuoksi ylipäätään pitää tulla purkamaan pahoinvointiaan tuohon ketjuun? Eikö voisi vain keskittyä niihin aiheesiin, jotka kiinnostavat itseään?
Guitarfreak
19.02.2020 22:02:00
Mikko1978: Jos jonkin aiheen suosia aiheuttaa mielipahaa, niin minkä vuoksi ylipäätään pitää tulla purkamaan pahoinvointiaan tuohon ketjuun? Eikö voisi vain keskittyä niihin aiheesiin, jotka kiinnostavat itseään?

Ei. ;)

Ilonpilaus ja mielensäpahoitus on päivän sanat. Muttapa lähinnä ihmetyttää se että vielä jaksaa molemmat argumentointipuolet aukoa päätänsä ja yrittää kääntää toiset puolelleen :) (ja välissä aukoo tietty läpiään ne jotka heittää lisää vettä kiukaalle :D)

Eikä myöskään osapuolet tee itse sitä mistä vaahtoaa: soittaisi sitä kitaraa ja tuottaisi sitä oikeaa musiikkia muidenkin nautittavaksi. :D Ainii... se maailma on niille jotka oikeasti osaa. Ei meille nettiuiveloille.
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Jucciz
19.02.2020 22:04:04
Snapo: Täältä puuttuukin vielä puiden vaikutus kaapin soundiin -ketju. Anna palaa!

Ei lainkaan merkityksetön aihe. Esimerkiksi tusinavanerista vs. männystä tehty kaappi ovat kaksi täysin eri asiaa.
parek
19.02.2020 22:50:34 (muokattu 19.02.2020 23:00:49)
Edit. Eipä mitään sittenkään.
Lennu
20.02.2020 08:19:29

Seba: Riippunee pitkälti rakenteesta jos halutaan mitään eroja havaita.
Jos silloinkaan.
Isoimmat erot lienee ulkonäössä.

Kaverilla olis voinu olla kaappi, joka olis ollu tehty muovista. Ei olis ollu mitään eroa saundissa.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
Guitarfreak
20.02.2020 08:26:41
Lennu: Kaverilla olis voinu olla kaappi, joka olis ollu tehty muovista. Ei olis ollu mitään eroa saundissa.

Ai niinku toob?
Pauli Lappalainen
20.02.2020 08:45:25
Lennu: Kaverilla olis voinu olla kaappi, joka olis ollu tehty muovista. Ei olis ollu mitään eroa saundissa.

Mitenköhän hyvä humppakiikari olisikaan ollut jos se olisi tehty puusta, tai saippualaatikko, puhumattakaan suurimmasta osasta nykyisiä laulukamalaatikoita.
Kefiiri
20.02.2020 09:14:44
Guitarfreak: Ai niinku toob?

Siitä tulee pyöreä soundi.
En ole musiikin asiantuntija.
parek
20.02.2020 09:39:19
Ei kait kukaan oikeasti väitä etteikö kitarakaapissa vaikuta tosi paljon soundiin onko se tehty esim. vanerista vai männystä? Jos se on ainoa muuttuja ja eroa ei kuule, niin kannattaa oikeasti mennä kuulotutkimuksiin!

Itse kun rakennan kaappeja niin yhdistän vaneria ja mäntyä. Pitkät sivut mäntyä, lyhyet vaneria. Tai vaihtoehtoisesti yläpaneeli vaneria, muut mäntyä. Pelkkä mäntykaappi on mun makuun usein esim. bassoiltaan liian epäselvä ja pelkkä vanerikaappi on liian kuiva. Riippuu tapauksesta (koko, kaapin syvyys).
Seba
20.02.2020 09:44:05 (muokattu 20.02.2020 09:45:24)

o0o: Ei kait kukaan oikeasti väitä etteikö kitarakaapissa vaikuta tosi paljon soundiin onko se tehty esim. vanerista vai männystä? Jos se on ainoa muuttuja ja eroa ei kuule, niin kannattaa oikeasti mennä kuulotutkimuksiin!

Itse kun rakennan kaappeja niin yhdistän vaneria ja mäntyä. Pitkät sivut mäntyä, lyhyet vaneria. Tai vaihtoehtoisesti yläpaneeli vaneria, muut mäntyä. Pelkkä mäntykaappi on mun makuun usein esim. bassoiltaan liian epäselvä ja pelkkä vanerikaappi on liian kuiva. Riippuu tapauksesta (koko, kaapin syvyys).

Varmaan suurin osa ei ole päässyt testaamaan kahta identtistä kaappia, ainoana muuttujana valmistusmatsku, niin sulla kun vissiin referenssikaapit löytyy niin kansa odottaa jo innolla saundiklippejä.

Itseä kiinnostaisi eniten avointen kaappien välinen saundiero.
parek
20.02.2020 09:58:28
Seba: Varmaan suurin osa ei ole päässyt testaamaan kahta identtistä kaappia, ainoana muuttujana valmistusmatsku, niin sulla kun vissiin referenssikaapit löytyy niin kansa odottaa jo innolla saundiklippejä.

Itseä kiinnostaisi eniten avointen kaappien välinen saundiero.

Jos ei ole edes kuullut kahta samanlaista kaappia, joiden ero on vain kaapin materiaalissa, niin kannaatko täällä vihjailla ettei niissä eroja olisi...

Esim. Fender tweed vahvareistahan usein sanotaan, että ne soi ihan kuin niissä olisi reverb, vaikka reverbiä ei ole. Se johtuu niistä mäntykoteloista.
Seba
20.02.2020 10:16:45

o0o: Jos ei ole edes kuullut kahta samanlaista kaappia, joiden ero on vain kaapin materiaalissa, niin kannaatko täällä vihjailla ettei niissä eroja olisi...

Esim. Fender tweed vahvareistahan usein sanotaan, että ne soi ihan kuin niissä olisi reverb, vaikka reverbiä ei ole. Se johtuu niistä mäntykoteloista.

No oon itse rakennellut aika monta kaappia, suurimman osan vanerista, muutaman saarnista ja varsinkaan avoimista kaapeista en ole juuri eroa huomannut, olkoonkin etten ole koskaan kahta täysin identtistä kaappia tehnyt, saati verrannut niitä rinnakkain samoilla elementeillä.

Edelleenkään en usko että saman jäykkyyden omaavat avoimet kaapit soisivat mitenkään merkittävästi erilailla, mutta olen mielelläni väärässä jos toisin todistetaan.
Voisihan tuon toki itsekin testata ihan huvikseen jos nyt olisi aikaa rakennella, mutta saanee odottaa tulevaisuuteen.
parek
20.02.2020 10:26:02 (muokattu 20.02.2020 10:28:04)
Seba: Edelleenkään en usko että saman jäykkyyden omaavat avoimet kaapit soisivat mitenkään merkittävästi erilailla, mutta olen mielelläni väärässä jos toisin todistetaan.

Tostahan se ero tulee. Vanerikaapin ja mäntykaapin seinät ei taida olla ihan samaa jäykkyyttä vaikka kaapit olisikin rakennettu samalla lailla. Ellei sitten tee kaappia ohuesta vanerista tai mäntykaappia paksusta.

Mulla oli yksi mäntykaappi joka muistaakseni humisi liikaa. Liimasin 3mm vaneria kaapin kolmeen sisäseinään. Peitti n. 50% pinta-alasta. Humina poistui.
J.Nikkanen
20.02.2020 10:33:45 (muokattu 20.02.2020 10:35:29)
Jonkin verran kaappeja tehneenä totean että kitarakaapin tekeminen lähentelee jo salatieteitä. Soimaton kaappi on helppo tehdä, hyvin soiva kaappi taitaa tarvita jo hieman onneakin matkaan. Jucciz tietää ja tajuu tän homman, moni muu ei.

edit: ja siis soimaton tarkoittaa sitä että äänen tekee asennettu töttörö/töttöröt, ei välttämättä huono juttu ja jossain hommissa jopa suotavaa
Seba
20.02.2020 10:35:25

Tonewood kaappitesti.
Tämä alkoi oikeasti hieman kiinnostaa ja on ehkä pakko testata jossain välissä.
Pitäisi vaan ennakkoon löytää pömpeleille ostajat kun ei mahdu enempää lootia nurkkiin pyörimään :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)