Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5220 221 222 223 224266 267 268 269 270
T_V_H
17.02.2020 14:16:08 (muokattu 17.02.2020 15:24:56)
WanhaWetäjä: Mulla on tollanen "ratakisko" ollut jo vuodesta 1980, tosin ei G vaan Yamaha SG 2000, ei soi akustisesti häävisti mutta sähköillä toimii eritoten säröillä mutta kyllä se ihan ok toimii myös suoraan pöytään, vanhassa musanäytteessä on vain joku soundia värittämätön Logicin etuasteplugari + joitain kaikuja eli onko tuo nyt sitten tuon kitaran oma soundi ja miten paljon puun sointi/soimattomuus vaikuttaa sähköiseen soundiin, ei voi tietää.

https://maihinnousu.net/s/13680

Oikein miellyttävä soundi ja soittonäyte, kiitos.

Sattuu olemaan itselleni yksi ns. haavekitara tuo SG-2000. Ollut itseasiassa siitä asti, kun näin siitä piirroksen vanhassa kunnon "Suuressa Kitarakirjassa". Hinnat ovat kuitenkin näissä nousseet yli kipurajan näin nykytilanteeseen, mutta joku päivä vielä :)

Onkos sinulla tässä kiinni ne alkuperäiset mikit? Minulla on ollut Yamaha SG-1000 (harmittaa tämä mennyt aikamuoto) ja käsittääkseni siinä on käytetty samoja mikkejä ja "no-load" potikoita. Niillä kyllä soittaa mitä vaan, mutta äkkiä ne mieltää liian kirkkaaksi, jos ei tätä edellä mainittua ominaisuutta huomaa. Tapanani on ollut kysyä kuulumiset soitinkauppojen jälkeen ja minulla on hatara muistikuva siitä, että tämä "kirkkaus" tuli puheeksi ja uudella omistajalla oli tämä aikomus korjata siirtymällä aktiiveihin. En tiedä kuinka sitten lopulta siinä kävi, mutta tämä tieto sai katumuksen hiipimään esiin vielä hiukan enemmän :)

Mitään ei ole aktiiveita vastaan, vaan nuo Yammun mikit alkuperäisin elektroniikkoineen vähän niin kuin tekivät koko kitaran mielestäni. Jos en väärin muista, niin mikeissä taisi olla kulman säätö myös.
WanhaWetäjä
17.02.2020 16:07:13

T_V_H: Oikein miellyttävä soundi ja soittonäyte, kiitos.
Kiitokset kannustuksesta.

Sattuu olemaan itselleni yksi ns. haavekitara tuo SG-2000. Ollut itseasiassa siitä asti, kun näin siitä piirroksen vanhassa kunnon "Suuressa Kitarakirjassa". Hinnat ovat kuitenkin näissä nousseet yli kipurajan näin nykytilanteeseen, mutta joku päivä vielä :)
Joo, uusiotuotantoa ei viissin enää ole, ainakaan noita ihan perinteisen näköisiä malleja. https://uk.yamaha.com/en/products/m … ars_basses/el_guitars/sg/index.html ...huh, aikas hintavia ovat.
Mullahan on vasuri ja niitä ei Suomessa montaa ole.

Onkos sinulla tässä kiinni ne alkuperäiset mikit?
Juu, puolitettavat humpparit, taitaa tuo musanäyte olla kaulamikin puolituksella soitettu.

Minulla on ollut Yamaha SG-1000 (kaduttaa tämä mennyt aikamuoto) ja käsittääkseni siinä on käytetty samoja mikkejä ja "no-load" potikoita. Niillä kyllä soittaa mitä vaan, mutta äkkiä ne mieltää liian kirkkaaksi, jos ei tätä edellä mainittua ominaisuutta huomaa.
Mulla oli tapana keikoilla pudottaa kitaran tonea ihan hitusen, toimi hyvin varsinkin sellasessa lievässä rokkisärössä ja kaulahumparilla kun tuli soiteltua jotain jatsahtavaa viihdehuttua. Tosiaankin tuo kitara taipuu soundeiltaan melkein mihin vaan.

Tapanani on ollut kysyä kuulumiset soitinkauppojen jälkeen ja minulla on hatara muistikuva siitä, että tämä "kirkkaus" tuli puheeksi ja uudella omistajalla oli tämä aikomus korjata siirtymällä aktiiveihin. En tiedä kuinka sitten lopulta siinä kävi, mutta tämä tieto sai katumuksen hiipimään esiin vielä hiukan enemmän :)
Jotenkin tuntus että aktiivit vie tuosta(kin) kitarasta jotain sen ominta, ite en aktiiveista juurikaan välitä, jossain kitarassa oli joskus, ei oikeen toiminut sen aikasissa huttukuvioisssa.

Mitään ei ole aktiiveita vastaan, vaan nuo Yammun mikit alkuperäisin elektroniikkoineen vähän niin kuin tekivät koko kitaran mielestäni.
Juurikin näin. Mulla on muistaakseni volapotikat vaihdettu jossain kohtaa, en muista milloin, kitara oli laukussaan varmaan 15 vuotta, nyt se on ollut taas suht ahkerassa käytössä muutaman vuoden.

Jos en väärin muista, niin mikeissä taisi olla kulman säätö myös.
Taitaa olla.
Miinuksenahan ko kitarassa on jumalaton paino, kaikkeen kyllä tottuu mutta harvemmin tuota enää keikalle tulee otettua, GAS thinline telellä hoituu kyllä kaikki kun laitatin siihen 10 asentoisen switchin.
Mutta jos himassa tarvii äänityksissä oikeen laulavaa säröä niin aika usein tulee otettua Yamaha tulille.

Kyllähän ko kitara kumoaa sen että jos kitara soi huonosti/heikosti akustisesti niin se kuuluu myös sähköisessä soitossa, varmaan myös rakenteella on vaikutusta mm sustainiin, läpibodyn kaula + sustainplokki tallan alla lienee oleellinen osa sustainia. Taisi olla niin että noissa tonninissa ja siitä alaspäin olevissa malleissa joitain ominaisuuksia on karsittu jos en väärin muista.

Ite oon enempi soittaja kuin kamafriikki/hifistelijä sanan varsinaisessa merkityksessä joten tälläset puujutut menee vähän ohi, toki kyllähän se kiinnostaa miksi esim just ko Yamaha SG on mitä se on, onko se rakenne + omanlaiset mikit + raskas ja paksu mahonkibody.
Kun ei ole ollut mahollista verrata esim Les Pauliin muuten kuin ostamalla sellasen vasurin niin jään siihen uskoon että en sellasta tarvi koska Yamaha hoitaa sen(kin) osaston tyylikkäästi.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
2randpo
17.02.2020 20:16:08

pappasfin: Luottakaa omiin korviinne ja jos se soundi on hyvä ja omaan mieleen sopiva niin sehän on pääasia.

Joo, turha luulla puiden vaikutusta kitaran sointiin, jos sitä ei voi kuulla.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
Metalkallo
18.02.2020 05:44:30
Jos puilla ei olisi mitään vaikutusta, niin miksi vaikka maailman halvin kitara soi huonommin samoilla osilla kuin maailman kallein kitara? (Tässä olisi kyllä hyvä idea jollekin videoon).
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Kefiiri
18.02.2020 08:12:26 (muokattu 18.02.2020 08:34:51)
Edit: annetaas olla... eiköhän tämä vänkäys hoidu ilman minuakin :)
En ole musiikin asiantuntija.
Seba
18.02.2020 14:16:01

Metalkallo: Jos puilla ei olisi mitään vaikutusta, niin miksi vaikka maailman halvin kitara soi huonommin samoilla osilla kuin maailman kallein kitara? (Tässä olisi kyllä hyvä idea jollekin videoon).

Lyö sen seittemän sirkkelisäröä päälle ja kukaan ei erota 10K kitaraa nuudeleista tehtyyn verrattuna.
Kivijalka
18.02.2020 14:38:25
Seba: Lyö sen seittemän sirkkelisäröä päälle ja kukaan ei erota 10K kitaraa nuudeleista tehtyyn verrattuna.

Tonenuudelit on vakava asia, currykatkaravulla saavutetaan kuulas ylämiddle ja harmoniset kerrannaiset.
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
Mikko1978
18.02.2020 14:43:01
WanhaWetäjä:
Kyllähän ko kitara kumoaa sen että jos kitara soi huonosti/heikosti akustisesti niin se kuuluu myös sähköisessä soitossa, varmaan myös rakenteella on vaikutusta mm sustainiin, läpibodyn kaula + sustainplokki tallan alla lienee oleellinen osa sustainia. Taisi olla niin että noissa tonninissa ja siitä alaspäin olevissa malleissa joitain ominaisuuksia on karsittu jos en väärin muista.

Veikkaanpa, että samalla tavalla se pitkä sustain on läsnä kitarassasi sähköisesti ja akustisesti. Sustain on luonteeltaan vähän kaksijakoinen juttu. Ratakiskoon viritetyn kielen vaimeneminen olisi vieläkin hitaampaa, vaikka akustisesti ei tuollainen kitara olisi hyvin hiljainen. Kun kielen värähtely ei siirry kitaran rakenteisiin, niin se värähtelyenergia pysyy kielessä pitkään. Toisaalta sitten taas kitaran resonanssi voi varsinkin vahvistettuna vahvistaa värähtelyä. Käytännössä puhutaan vielä näiden yhdistelmästä.

Se on kuitenkin täysin selvää, että kitaran runkomateriaalieilla on selvä vaikutus sustainiin. Se kuulee jo siitäkin, että joissakin kitaroissa on pidempi sustain kuin ulkoisesti samanmallisissa toisissa kitaroissa. Jos kitaran tehtäisiin jostakin voimakkaasti värähtelyjä vaimentavasta materiaalista kuten kumista, niin sustain olisi hyvin heikko.

Tuo Yamaha on mielenkiintoinen esimerkki. Santana halusi siitä nimenomaan sustainin vuoksi raskaan ja lopputuloksena tuli kitara, joka on tunnetttu pitkästä sustainistaan. Sitten kun Carlos hyppäsi Paul Reed Smithin kelkkaan, kitara oli rakennettu pitkälti eri periaatteella, mutta niin vain siinäkin on erittäin pitkä sustain.
Mikko1978
18.02.2020 14:44:52 (muokattu 18.02.2020 14:45:04)
2randpo: Joo, turha luulla puiden vaikutusta kitaran sointiin, jos sitä ei voi kuulla.

Se on juuri näin. Ei kannata maksaa kalliista viinistäkään, jos ei maista tai ei välitä viinien eroista.
p130
18.02.2020 16:02:28

Kivijalka: Tonenuudelit on vakava asia, currykatkaravulla saavutetaan kuulas ylämiddle ja harmoniset kerrannaiset.

Tonekaali löytyisi varmaan vielä jostain verkon syövereistä kun jaksaisi kaivaa. Hyvin toimi, en viitsi etsiä...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Lennu
18.02.2020 18:23:30

Käsittääkseni puut ei vaikuta kitaran sointiin mitenkään. Yhellä kaverilla oli tehty muovista ja se soi ihan all right.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
Guitarfreak
18.02.2020 21:39:48
Eisss...

Oiskohan aika jo heilauttaa lukkoa. Mielipiteet ei tule muuttumaan lisätirinällä suuntaan tahi toiseen.
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Laulava Kylätohtori
18.02.2020 21:44:41
Guitarfreak: Eisss...

Oiskohan aika jo heilauttaa lukkoa. Mielipiteet ei tule muuttumaan lisätirinällä suuntaan tahi toiseen.

No mutta eihän MiNuN tarvitsekaan muuttaa mielipidettä, koska MiNä ollen oikeassa, vaan niiden mUiDeN!
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Guitarfreak
18.02.2020 21:48:28
Laulava Kylätohtori: No mutta eihän MiNuN tarvitsekaan muuttaa mielipidettä, koska MiNä ollen oikeassa, vaan niiden mUiDeN!

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!!
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Jii
18.02.2020 22:27:37
Ehkä ne ei ole ne puut. Kaveri kertoi että strato resonoi sillä viisteellä kaljamahaan. ehkä soundi lähteekin siitä kaljamahasta. mutta se oli kaveri. mulla on hyvä strato.
And I can't help but love the stench of loss...
Guitarfreak
18.02.2020 22:38:15
Jii: Ehkä ne ei ole ne puut. Kaveri kertoi että strato resonoi sillä viisteellä kaljamahaan. ehkä soundi lähteekin siitä kaljamahasta. mutta se oli kaveri. mulla on hyvä strato.

Mut jos se on kasvanut lantaisessa maassa niin siihen tulee paska soundi. Hautausmaalla taasen kuollut soundi.
Lennu
18.02.2020 23:54:25

Lennu: Käsittääkseni puut ei vaikuta kitaran sointiin mitenkään. Yhellä kaverilla oli tehty muovista ja se soi ihan all right.

Tai no ei se kaveri ollut. Joku tutun tuttu, muistaakseni Austraaliasta.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
pappasfin
19.02.2020 13:01:23
2randpo: Joo, turha luulla puiden vaikutusta kitaran sointiin, jos sitä ei voi kuulla.

Juu, toiset kuulee ja toiset ei kuule.

Jos jollain on vaikka Ibanezin AT100 ja AT300, jotka poikkeavat rungon materiaaliltaan ja otelaudan materiaaliltaan ja snadisti rungon muodoltaan niin kandee kokeilla kuuleeko ne erot vai ei.

Muitakin verrokkeja kandee kokeilla ja vaikkapa tehdä eri puista täsmälleen samoilla mitoilla ja täsmälleen samalla mikkien kiinnityksillä ja käyttää samaa mikkiä, tallaa jne. ja vertailla onko niissä eroja korvin tai mittalaitteilla (tällänenkin testi löytyy netistä jo valmiina).

Ja kuten sanoin, jokaisella on oma mielipiteensä asiasta, mun voi lukea tuolta vuosien takaa olevista kirjoituksista mutta en usko, että vastakkaisen mielipiteen omaavat muuttavat sen takia mielipidetään asiasta ja toisaalta en minäkään muuta, olen edelleen samaa mieltä.

Mun puolesta tämän ketjun voisi laitella lukkoon mutta sen saa muut päättää, ei tämä miksikään muutu :D
PappaSFin
WanhaWetäjä
19.02.2020 13:58:07

Metalkallo: Jep, mutta kun kerran toiset kuulee ja toiset ei, niin se alleviivaa hyvin sen, että eroja löytyy. Jos eroja ei kuulisi kumpikaan, niin silloin eroja tosiaan ei olisi.
Eroja varmasti on MUTTA kuinka paljon jos verrataan vaikka siihen miten soittajan tatsi, kielisetti, mikit, nauhat, tallasysteemi etc etc vaikuttavat kitaran soundiin.

On myös heitä(meitä) joita asia ei ihmeemmin edes kiinnosta koska se omin juttu on musiikki ja soittaminen monissa eri muodoissaan.

Koska olen itse pitkän linjan tanssimuusikko, keikkavuosia n. 40, soittimina basso, kiipparit ja kitara niin voin lukea näitä juttuja joskus jopa huvittuneena ja vähän niinkuin ulkopuolisena. Jottei ala kuittailu mun ammatista niin toki nuoruuteen liittyy rock/blues/Purple/progeosasto eli ei tässä mitään humppauunoja olla.
Ns yhden asian ja usein yhden genren umpikitaristeille asia lienee paljon henkilökohtaisempi ja aikaa ja tarmoa riittää kaikenmoiseen mun mielestä turhaankin pähkäilyyn jolla ei ole suurtakaan merkitystä soivan loppputuloksen kannalta JOS musiikkia soitetaan livena ja hyvin erilaisissa tilanteissa.

En siis väitä etteikö eroja olisi mutta kun muuttujien määrä ns oikeassa elämässä on loputon.
Jos jossain on 3-4 erilaista puista tehtyä muuten identtistä vasurikitaraa niin tottahan toki olen valmis kokemaan erot henkilökohtaisesti sillä siitähän tässä on kysymys, miten kukin asian kokee jos pääsee sitä testaamaan.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)