Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5320 321 322 323 324444 445 446 447 448
Laulava Kylätohtori
12.02.2020 12:37:17
mikki73: Loppupeleissä ihan sama, koska ne on kuitenkin erittäin hyviä kitaroita. Kiinalaiset ajelee kuussakin jo ni miksei ne kitaroita tekis?

Case is closed luulisin.

Kuulostaa kuin joku yrittäisi uskotella jollekin jotakin, mihin ei itsekään usko. ;)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Metalkallo
12.02.2020 13:37:46 (muokattu 12.02.2020 13:38:50)
Laulava Kylätohtori: Kuulostaa kuin joku yrittäisi uskotella jollekin jotakin, mihin ei itsekään usko. ;)

Hyviä kitaroita Edwardsit on. Mutta...

Näköjään ne sitten on puoliksi Kiinalaisia ja puoliksi Japanilaisia (Edwardsit siis), kun kerran puut työstetään Kiinassa. Eipä tuo erikoista sinänsä ole koska on kyse halvemmasta kitarasta kuin esim. Navigator sarjalaiset, että puut työstetään Kiinassa.

Itse olen "järkeistynyt" kitaroiden suhteen nykyään tilattuani Harley Benton kitaran enkä pidä enää kaikkia halvempia huonoina automaattisesti, niiden suhteen pitää vaan osata tehdä vähän enempi taustatyötä ja olla viisas mitä ostaa. Jos HB mikit vaihdettuna toimii noin hyvin miten ne itselläni on toimineet, en kyllä kaipaa kalliimpaa, vaikka onhan niissä kalliimmissa tip top kaikki puut ja osat silti.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
miikamustanaamio
12.02.2020 15:04:56
Pitkään oli hiljaista. Tällä viikolla kuitenkin saanut poistaa jo 3 ilmoitusta torilta. Vielä olisi tuo hopeapurkaus SG myymättä.

Eilen sillä soittelin pitkästä aikaa ja mietin että miksi edes myyn näin hyvin soivan kitaran? Soi meinaan akustisestikin hiton lujaa vaikka SG:n bodyssä sitä massaa ei oo nimeksikään.

Noh, pidetään kaupan ja jos jää itselle ni ei kai se haittaa...
Eet Fuk.
Kuha
12.02.2020 18:57:04

Les Paulista kaupat tänään ja tuohet oli tänään tilillä, nopea kauppa-akti.
Old Fenders never die
Jaz
13.02.2020 08:47:03

Hitaasti tuntuu käyvän, tai sitten minulla on vääränlaista kamaa myytävänä. Koska jos hinta on liian korkea, niin ainahan sitä voi tinkiä.

Voxin ja H&K putkivahvistimet, Behringerin mikseri ja Takaminen elektroakkari torilla eikä tule kauppoja
Kai/Musamaailma
13.02.2020 10:42:57
Edwards by ESP kitarat. Olen seurannut suurella mielenkiinnolla keskustelua siitä, missä Edwards kitarat on valmistettu. Asiasta kirjoittavien henkilöiden motiivit herättävät minussa eniten kysymyksiä. Miksi ? Olen henkilökohtaisesti tällä palstalla kertonut ESP kitaroiden maahantuojan ominaisuudessa, että Edwards kitarat on valmistetaan Japanissa. Tämän on ESP vahvistanut kysyttäessä ( vaikka me sen jo tiesimmekin ). Sitten voidaan käydä oma keskustelu siitä, missä osissa maapalloa tietyt soittimiin käytettävät puut kasvavat ja/tai missä valmistetaan metalliosia tai mikrofoneja. Jos keskustellaan jälkimmäisellä argumentilla niin esim. Gibson kitaroita ei valmisteta Amerikassa. Ne kasataan Amerikassa. Sitten tulevat valmistajat ( isotkin ), jotka mainitsevat kitaroissaan ympäripyöreitä lauseita. Kitaroissa ei lue lainkaan Made in ..., vaan esim. "Corona California". Tässä uskotellaan kuluttajalle, että kitara olisi valmistettu Amerikassa, mutta se ei ole. Itse katson tällaisten "mainintojen" kitarassa johtavan asiakasta harhaan ja se on erittäin paheksuttavaa. Ikään kuin valmistaja itse häpeäisi sitä, että kitara onkin valmistettu Meksikossa/muualla. Edwards kitaroissa lukee rehellisesti Made in Japan ja tällaista mainintaa kitaraan ei voi laittaa juridisesti, ellei asia ole niin. Valmistajia sitoo kansainväliset sopimukset. Kansainvälisten sääntöjen rikkominen voi johtaa sanktioihin. Huijarit ovat sitten asia erikseen. Heitä riittää aina. Ikävä kyllä. Onneksi he ovat pieniä valmistajia. He tulevat ja menevät. Kannattaakin keskittyä oleelliseen ja testata miten hyviä soittimia Edwards kitarat ovat omassa hintaluokassaan. Mitkä materiaalit ja osat niissä on. Tee henkilökohtaisia A/B vertailua eri merkkien kesken ja valitse mieluisin. Se mikä sopii sinulle, ei välttämättä sovi minulle. Olemme kaikki onneksi yksilöitä. Toivotan kaikille kitaristeille/basisteille mukavuutta vuodelle 2020. Kai Saarikko / Musamaailma Oy since 1985 / perustaja
mikki73
13.02.2020 11:46:10 (muokattu 13.02.2020 12:05:54)
Kai/Musamaailma: Edwards by ESP kitarat. Olen seurannut suurella mielenkiinnolla keskustelua siitä, missä Edwards kitarat on valmistettu. Asiasta kirjoittavien henkilöiden motiivit herättävät minussa eniten kysymyksiä. Miksi ? Olen henkilökohtaisesti tällä palstalla kertonut ESP kitaroiden maahantuojan ominaisuudessa, että Edwards kitarat on valmistetaan Japanissa. Tämän on ESP vahvistanut kysyttäessä ( vaikka me sen jo tiesimmekin ). Sitten voidaan käydä oma keskustelu siitä, missä osissa maapalloa tietyt soittimiin käytettävät puut kasvavat ja/tai missä valmistetaan metalliosia tai mikrofoneja. Jos keskustellaan jälkimmäisellä argumentilla niin esim. Gibson kitaroita ei valmisteta Amerikassa. Ne kasataan Amerikassa. Sitten tulevat valmistajat ( isotkin ), jotka mainitsevat kitaroissaan ympäripyöreitä lauseita. Kitaroissa ei lue lainkaan Made in ..., vaan esim. "Corona California". Tässä uskotellaan kuluttajalle, että kitara olisi valmistettu Amerikassa, mutta se ei ole. Itse katson tällaisten "mainintojen" kitarassa johtavan asiakasta harhaan ja se on erittäin paheksuttavaa. Ikään kuin valmistaja itse häpeäisi sitä, että kitara onkin valmistettu Meksikossa/muualla. Edwards kitaroissa lukee rehellisesti Made in Japan ja tällaista mainintaa kitaraan ei voi laittaa juridisesti, ellei asia ole niin. Valmistajia sitoo kansainväliset sopimukset. Kansainvälisten sääntöjen rikkominen voi johtaa sanktioihin. Huijarit ovat sitten asia erikseen. Heitä riittää aina. Ikävä kyllä. Onneksi he ovat pieniä valmistajia. He tulevat ja menevät. Kannattaakin keskittyä oleelliseen ja testata miten hyviä soittimia Edwards kitarat ovat omassa hintaluokassaan. Mitkä materiaalit ja osat niissä on. Tee henkilökohtaisia A/B vertailua eri merkkien kesken ja valitse mieluisin. Se mikä sopii sinulle, ei välttämättä sovi minulle. Olemme kaikki onneksi yksilöitä. Toivotan kaikille kitaristeille/basisteille mukavuutta vuodelle 2020. Kai Saarikko / Musamaailma Oy since 1985 / perustaja

Koska japanissa tehdyt kitarat on "myyntikelpoisempia" kuin Kiinassa tehdyt. Siksi. Jos on epäilys ettei kitara ole sitä mitä pitäisi, se vaikuttaa kaupankäyntiin. Näin siis täällä palstalla ainakin. Eikö mielestäsi asiasta voi keskustella?
Edwardsin kepin omistaneena voin vakuuttaa sen olevan hyvä kitara, ainakin omasta mielestäni.Eihän täällä kukaan ole kirjoittanut asiasta mitään faktaa, vaan esittänyt mietteitä ulkomaisten foorumien kirjoituksista. Eihän me mitään tiedetä vaan joku muu on tietävinään.Onko siis netistä löytyvät lukemattomat keskustelut asiasta tuulesta temmattuja provokaatioita vailla mitään todellisuuspohjaa?

Mutta nyt kun itse maahantuoja näin vakuuttaa, niin ne ovat sitten japseja ja siellä tehty alusta loppuun (paitti sähköosat kenties). Ainakin itse uskon nyt näin.
Nyt sitä faktaa tuli (en ole lukenut aikasempaa postaustasi).
Laulava Kylätohtori
13.02.2020 11:53:49
Ensin pitäisi varmaan määritellä, mitä "Made in Japan" tarkoittaa. Sitä ennen on aika hankala yrittää todistaa täyttääkö joku em. määritelmän vai ei.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
T_V_H
13.02.2020 12:06:57 (muokattu 13.02.2020 12:16:56)
Olen tätä keskustelua seurannut mielenkiinnolla sivusta ja itse näen koko kysymyksen valmistusmaasta aika turhana. Hyvä soitin on hyvä soitin, oli lähtöpaikka mikä tahansa. Toki ymmärrän soittajan närkästyksen hänen saadessaan tietää, että Made in Japanina myyty kitara onkin suurimmilta osin tehty jossain muualla. Soittimen hylkääminen pelkän valmistusmaan perusteella onkin sitten sitä elitismiä ja korkinhaistelua pahimmillaan/parhaimmillaan. Toisilla voi myös olla poliittisia ja enemmän tai vähemmän perusteltuja eettisiä syitä olla ostamatta tietyssä maailmankolkassa valmistettuja kitaroita ja senkin ymmärrän.

Edwardsin tapauksessa se kuluttajan kannalta tärkein ja kenties ainoa merkittävä prosessi, eli laadunvalvonta on kuitenkin tehty Japanissa. Jos sudet lentävät roskiin ja kauppoihimme päätyvät ainoastaan kelvot yksilöt, niin onko muulla väliä?

Tosin jos se kauppa on tämä yksi tietty kotimainen, niin jätän mielummin hyllyyn tai tilaan suoraan Japanista.

Ei olisi pari kappalejakoa haitannut kuule Kaitsu.

E: Tietysti jos tässä tapauksessa homma menee niin, että Grass Rootsin ja Edwardsin välillä kohtuu merkittävän hinnaneron tekee ainoastaan laadunvalvonnan tekevän henkilön kansalaisuus, niin ollaan jo hieman kyseenalaisilla vesillä. Puhdasta spekulointia, eikä perustu mihinkään, mutta heräsi vaan uteliaisuus siitä, että linkittyvätkö nämä kaksi brändiä missään kohtaa valmistuprosessia?
Ochmo
13.02.2020 12:16:26
Laulava Kylätohtori: Ensin pitäisi varmaan määritellä, mitä "Made in Japan" tarkoittaa. Sitä ennen on aika hankala yrittää todistaa täyttääkö joku em. määritelmän vai ei.

Tämä on aina hyvä ja mielenkiintoinen keskustelunaihe, missä mikäkin kampe on valmistettu. Riittääkö esim. avainlippuun Suomessa pelkkä kasaus tms. kokoonpano. Mulla on Rossanon cyclocross pyörä, joka on myyty minulle "Suomalaisena laatupyöränä". Ostin uutena kivijalkaliikkeestä. Jouduin taannoin Rossanon kanssa selvittelemään takuuaikana rungon halkeamista ja tämän yhteydessä selvisi, että heidänkin rungot tulevat maalattuina kaukoidästä (kontti oli matkalla Suomeen ja jouduin odottelemaan uutta runkoa pari kk). Suomalaista tuossa on ainoastaan kasaajan hiki ja rasvaiset sormenjäljet. Kaikki osat tulevat Suomen ulkopuolelta. En kyllä itse kehtaisi myydä tuotetta suomalaisena.

Ja olipas muuten Rossanolla Euroopan paskin asiakaspalvelu!
Ochmo
13.02.2020 12:19:35
T_V_H: Olen tätä keskustelua seurannut mielenkiinnolla sivusta ja itse näen koko kysymyksen valmistusmaasta aika turhana. Hyvä soitin on hyvä soitin, oli lähtöpaikka mikä tahansa. Toki ymmärrän soittajan närkästyksen hänen saadessaan tietää, että Made in Japanina myyty kitara onkin suurimmilta osin tehty jossain muualla. Soittimen hylkääminen pelkän valmistusmaan perusteella onkin sitten sitä elitismiä ja korkinhaistelua pahimmillaan/parhaimmillaan. Toisilla voi myös olla poliittisia ja enemmän tai vähemmän perusteltuja eettisiä syitä olla ostamatta tietyssä maailmankolkassa valmistettuja kitaroita ja senkin ymmärrän.

Edwardsin tapauksessa se kuluttajan kannalta tärkein ja kenties ainoa merkittävä prosessi, eli laadunvalvonta on kuitenkin tehty Japanissa. Jos sudet lentävät roskiin ja kauppoihimme päätyvät ainoastaan kelvot yksilöt, niin onko muulla väliä?

Tosin jos se kauppa on tämä yksi tietty kotimainen, niin jätän mielummin hyllyyn tai tilaan suoraan Japanista.

Ei olisi pari kappalejakoa haitannut kuule Kaitsu.

E: Tietysti jos tässä tapauksessa homma menee niin, että Grass Rootsin ja Edwardsin välillä kohtuu merkittävän hinnaneron tekee ainoastaan laadunvalvonnan tekevän henkilön kansalaisuus, niin ollaan jo hieman kyseenalaisilla vesillä. Puhdasta spekulointia, eikä perustu mihinkään, mutta heräsi vaan uteliaisuus siitä, että linkittyvätkö nämä kaksi brändiä missään kohtaa valmistuprosessia?

Valmistusmaalla/-paikalla luodaan voimakas mielikuva tuotteen laadusta jne. Ajatellaan tuohon Edwards/ESP tilalle esim. xxx/Gibson ja made in USA niin keskustelu saa aivan uudet sfäärit.
mikki73
13.02.2020 12:25:11
Ochmo: Valmistusmaalla/-paikalla luodaan voimakas mielikuva tuotteen laadusta jne. Ajatellaan tuohon Edwards/ESP tilalle esim. xxx/Gibson ja made in USA niin keskustelu saa aivan uudet sfäärit.

Koska en ole koskaan fenderin modern playereitä testannut (kiinalaisia ainakin kuulemani mukaan), niin onko suuri heitto laadullisesti/soitannollisesti muihin fendereihin, siis japseihin/jenkkeihin.
Vai ovatko yhtä päteviä. Hintojen ero on ainakin huomattava, varsinkin käytetyissä?
T_V_H
13.02.2020 12:35:37 (muokattu 13.02.2020 12:39:31)
Ochmo: Valmistusmaalla/-paikalla luodaan voimakas mielikuva tuotteen laadusta jne. Ajatellaan tuohon Edwards/ESP tilalle esim. xxx/Gibson ja made in USA niin keskustelu saa aivan uudet sfäärit.

Juuri näin. Vahva painoarvo sanalle "mielikuva". Ilmiönä varsin mielenkiintoinen ja melko käsittämättömän voiman omaava tekijä soitinmarkkinoilla.

En itsekkään ole sille immuuni ja johonkinhan menneeseen, jopa joskus faktoihin ne mielikuvat pohjautuvat. Minulla on yksi Korealainen Hondo 70-80 luvun taitteessa ja aika sympaattista räpellystä siinä on paikoitellen, eli en yhtään ihmettele sitä vielä noin reilut 10 vuottakin sitten vallinnuta negatiivista suhtautumista Koreaan valmistusmaana. Hommahan on Korean suhteen kääntynyt ihan päälaelleen. Indonesia ja Kiina ovat nyt samassa asemassa pikkuhiljaa kuin Korea oli ennen, eli laatukamaa saa kyllä vaikka maine on jotain ihan muuta.
Laulava Kylätohtori
13.02.2020 12:49:27
T_V_H: Juuri näin. Vahva painoarvo sanalle "mielikuva". Ilmiönä varsin mielenkiintoinen ja melko käsittämättömän voiman omaava tekijä soitinmarkkinoilla.

Kaikki, mitä ostat, perustuu mielikuville, brändeille ja ennen kaikkea tunteeseen. Mä en ymmärrä, miksi tästä koko ajan jankutetaan kitarapalstoilla. Siitä vaan ostetan tonnin paska kiinalainen iPhone ja sitten tullaan muita älykkäämpänä nettiin kertomaan, miten joku oli tyhmä, kun maksoi brändi X:n kitarassa "ilmasta".

Tutkimuksen mukaan ihminen ostaa autot, asunnot, ym. pääasiassa tunteella, vaikka tosin kuvittelee tekevänsä sen järjellä, mutta ei tee. Miksi kitarakamat olisivat poikkeus. Ja vielä, kun se tuotteen arvo on pitkälti käyttäjän subjektiivinen kokemus, niin ei ole olemassa mitään objektiivisia "paras hinta-laatu-suhde" kitaroita tai muutakaan. Toiselle tämä tuottaa eniten vastinetta rahalle, mutta toinen on asiasta ihan toista mieltä.

Toisaalta se brändi tai "ilma", kuten jotkut kutsuvat, maksaa, mutta tuo myös lisäarvoa. Yhtenä esimerkkinä jälleenmyyntiarvo. Ja kyllä jokainen varmaa maksaa ennemmin 2000 euroa tunnetusta jälleenmyyntiarvonsa pitävästä brändikitarasta kuin takametsien Sepon tekemästä, vaikka molemmat olisivat ns. yhtä hyviä.

Tuli vaan siis tuosta sun kirjoituksesta mieleen tällainen kitarapalstan kummallisuus, ei tämä suoraan sulle ole osoitettu. :)
T_V_H
13.02.2020 13:14:55 (muokattu 13.02.2020 13:29:19)
Laulava Kylätohtori: Kaikki, mitä ostat, perustuu mielikuville, brändeille ja ennen kaikkea tunteeseen. Mä en ymmärrä, miksi tästä koko ajan jankutetaan kitarapalstoilla. Siitä vaan ostetan tonnin paska kiinalainen iPhone ja sitten tullaan muita älykkäämpänä nettiin kertomaan, miten joku oli tyhmä, kun maksoi brändi X:n kitarassa "ilmasta".

Tutkimuksen mukaan ihminen ostaa autot, asunnot, ym. pääasiassa tunteella, vaikka tosin kuvittelee tekevänsä sen järjellä, mutta ei tee. Miksi kitarakamat olisivat poikkeus. Ja vielä, kun se tuotteen arvo on pitkälti käyttäjän subjektiivinen kokemus, niin ei ole olemassa mitään objektiivisia "paras hinta-laatu-suhde" kitaroita tai muutakaan. Toiselle tämä tuottaa eniten vastinetta rahalle, mutta toinen on asiasta ihan toista mieltä.

Toisaalta se brändi tai "ilma", kuten jotkut kutsuvat, maksaa, mutta tuo myös lisäarvoa. Yhtenä esimerkkinä jälleenmyyntiarvo. Ja kyllä jokainen varmaa maksaa ennemmin 2000 euroa tunnetusta jälleenmyyntiarvonsa pitävästä brändikitarasta kuin takametsien Sepon tekemästä, vaikka molemmat olisivat ns. yhtä hyviä.

Tuli vaan siis tuosta sun kirjoituksesta mieleen tällainen kitarapalstan kummallisuus, ei tämä suoraan sulle ole osoitettu. :)

Tottahan tämä on. Hyvä kuitenkin että tarkensit lopussa, sillä minä olen ihan yhtä perseestä/nörtti/ocd kaikilla elämän osa-alueilla oli sitten kyse kitaroista, puhelimista, salsapurkeista, tai vaikka vanupuikoista. Kaikesta pitää tehdä vertailu ja taulukointi :)

Tunne tulee kitaroiden kanssa minulla kuitenkin esiin muotoa valitessa. Muistuttaa jostain biisistä, genrestä, soittajista, yms. Ei millään muotoa järkiperuste, mutta vaikuttaa kyllä. Uskallan myöntää vaikka hävettää moinen.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että sähkökitaroita pystyy aika pitkälle "ränkkäämään" ominaisuuksien puolesta mallia valitessa. Mieltymyksillä on toki paikkansa.

Jälleenmyyntiarvo ja mielikuvien vaikutus sen pysyvyyteen on todellakin tärkeä juttu, jos meinaa soittimia tiuhaan vaihdella. Mullehan kaikki soittimet tulee "pysyvästi", niin brändi ei enää vaikuta. ;)

Ettei ihan oftopiciksi mene niin on sanottava, että ongelma ei ole tavaran myynti, vaan vaikeus ostaa. Kahteen edelliseen kysymykseen en ole saanut myyjältä vastausta.

E: Nämä "Seppojen" tekemät kitarat eivät tosiaan tunnu menevän kaupaksi vaikka osa varmasti erinomaisia onkin. Kerran olen sellaiseen sortunut ja toista kertaa ei tule. Se onkin ainoa kerta kun olen tullut Muusikoiden.netin torilla borderline "kusetetuksi". Sama "seppä" taitaa edelleen siellä Turussa kitaroita veistellä kasaan. Tai siis ruuvata, ei Kiinasta tilattuja osia tarvi kauheasti veistellä.

En siis tullut täysin kusetetuksi, sillä en usko myyjän tienneet kitaran valmistaneen sepän metodeista, moraalista ja hankintakanavista. Siinä särkyikin kerralla mielikuva "Made-in-Finlandin" merkityksestä laatuun.
Snapo
13.02.2020 14:06:27
Invader: Fenderillähän oli myös vastaava keissi joskus 20v sitten, olikohan ne American Traditional -sarjan kitaroita, joissa luki Made in Usa, mutta olivat todellisuudessa tehty puutöiden osalta Meksikossa (muistaakseni) ja ainoastaan final assembly oli sitten jenkeissä.

Koskee myös Highway Oneja.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Metalkallo
13.02.2020 14:12:57
Kai/Musamaailma:Gibson kitaroita ei valmisteta Amerikassa. Ne kasataan Amerikassa. Sitten tulevat valmistajat ( isotkin ), jotka mainitsevat kitaroissaan ympäripyöreitä lauseita. Kitaroissa ei lue lainkaan Made in ..., vaan esim. "Corona California". Tässä uskotellaan kuluttajalle, että kitara olisi valmistettu Amerikassa, mutta se ei ole.

Ou nou, nyt Gibson uskovaiset kyllä haukkoo henkeään :)
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Traditional
13.02.2020 14:16:42 (muokattu 13.02.2020 14:17:21)
Itseähän Edwardsien kiinanjuuret haittaa ainoastaan kun sellaista olen ostamassa ja yritän huudattaa hintaa alas. Myydessä sitten Made in Japan-lisä.
mikki73
13.02.2020 14:17:00 (muokattu 13.02.2020 14:19:23)
Metalkallo: Ou nou, nyt Gibson uskovaiset kyllä haukkoo henkeään :)

Jees, aika häkellyttävä tieto. Missähän gibsonien rungot veistetään? Intiassa?
Oon ollu siinä uskossa et ne tehdään alusta loppuun yhdysvalloissa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)