Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Heittäkääs omat teräskieliset lempparit 800-1500e hinnoissa
1
Jaicus
11.02.2020 03:54:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs yksinkertaisesti mielipiteitä lemppareista. Oon ostamassa liukavalla budjetilla uutta tai käytettyä kitaraa. Mikä teidän näkemys on satsaamisesta sinne lähemmäs parin tonnin kitaraan versus noihin tonnin ympärillä pyöriviin?
 
Pinewood
11.02.2020 11:20:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Larriveen 3-sarjalaiset katsastaisin - uutena ja käytettynä. Kokovaihtoehtoja on riittävästi, mutta saatavuudesta en ole varma. Hyvältä kuulostavia ja ihania soitettavia kaikki, joita olen kokeillut. Hiukan on syntynyt sellainen mielikuva, että Suomessa noissa on suhteessa enemmän haljenneita kansia kuin esim. Martineissa, joten talviajan kostutukseen kannattaa suhtautua vakavasti. Omassakin käytettynä ostetussa P-03:ssa oli kansivika, jonka korjautin. Loisto-ostos silti.
 
hallu
11.02.2020 15:15:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blueridge BR160 on ollut itselleni aivan nappihankinta. Maksoin siitä melko tarkkaan kymmenen vuotta sitten espoon F-musiikissa 800 euroa ja se on ollut kyllä jokaisen pennin väärti. Kymmenen vuotta ja yhä iloitsen joka kerta kun kaapaisen kitaran syliini. Tämän kitaran ainoa miinuspuoli on periaatetasolla siinä, että tämä on kopio jostakin Martinin fiinistä mallista ja jonkun mielestä voi olla moraalitonta että Blueridge tarjoaa vajaalla tonnilla samaa mitä amerikkalaiset tarjoaa kahdella. Mutta kun nyt kysyttiin lemppareita niin omani on tämä. Päätin aikoinaan ostaa rahaa säästämättä hyvän kitaran ja niiltä kaupoilta kouraan jäi tämä ja tämä sammutti akkarikuumeeni nähtävästi lopullisesti :-D
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Pinewood
12.02.2020 04:44:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piti itsekin käydä lukemassa lisää tuosta Blueridge BR160sta. Kiinnostava kitara. Vaikka uudelle akustiselle kitaralle ei ole tarvetta, täytyy joskus testata, jos mahdollisuus tulee.
 
Omia suosikkeja tässä kysyttiin ja siihen vastasin aiemmin. Koska keskustelu on ollut hiljaista, heitänpä yhden vaihtoehdon, jota en ole itse vielä koskaan soittanut. Takamine EF341SC on saanut erinomaisia arviota vähän joka suunnalla. Hintaansa nähden malli vaikuttaa myyvän todella hyvin (Thomannin myyntitilasto) ja on myös hyvässä maineessa laadukkaana keikkakitarana.
 
pappasfin
19.02.2020 13:33:41 (muokattu 21.02.2020 13:32:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaicus: Elikkäs yksinkertaisesti mielipiteitä lemppareista. Oon ostamassa liukavalla budjetilla uutta tai käytettyä kitaraa. Mikä teidän näkemys on satsaamisesta sinne lähemmäs parin tonnin kitaraan versus noihin tonnin ympärillä pyöriviin?
 
Jaa, merkeissä löytyy ja muutama niistä jo mainittu.
Kyllä tuo hintahaarukka on ihan hyvä sulla eli valinnanvaraa sillä jo saa.
 
Aina puhutaan noista Martineista ym. mutta kukaan ei ikinä mainitse esim. Ibanezin Artwood sarjaa, itellä on ollut AW800 ECE-NT ja AW4000 soololovellinen mikillinen sarjalaiset ja molemmat ovat olleet erittäin hyviä soittimia niin äänellisesti kuin laadullisesti jne. eikä moitittavaa niistä.
 
Se miksi mulla ei niitä enää ole on se, että päätin satsata erittäin kalliiseen vehkeeseen eli Taylorin 814CE, joka on tälläkin hetkellä mulla ja rahoitin tämän hankintaa myymällä Ibanezin AW sarjalaisia pois.
 
Jos Ibanezia testaat niin Levytukku löytyy Helsingin ihan keskustasta n. ehkä 350-400 metrin päästä Helsingin Rautatieasemalta.
 
Mulla ei kauheasti ole kokemusta esim. PRS kitaroista mutta niitä voi käydä alustavasti kattelemassa DLX:n sivuilta, mistä löytyy myös Martineita jne., noi PRS menee hintahaarukkaasi.
 
Kitarapajalta löytyy sitten ainakin sivustoa selatessa aika monta Martinia hintahaarukkaan sopivasti ja jopa Gibsonin tiettyä mallia ja silmiin pisti sieltä sitten sellainen suht kehuttu merkki kuin Sigma https://www.kitarapaja.com/sigma-gja-sg200+ , joka kyllä näyttää aika herkulliselta ;D , ehkä tuo Sigma voisi sinua kiinnostaa, tuossa pitäisi olla tuhti soundi ja botnea kun koppa on Jumbo.
 

 
Musamaailmasta sitten löytyy tuo Tanglewood ja menee hyvin hintahaarukkaasi, olen muutamia kokeillut ja ihan hyviltä vaikuttivat mutta en tiedä paljonko on kokemuksia noista porukoilla.
 
Yamahalta löytyy esim. LL16 ARE https://www.f-musiikki.fi/kitarat-j … l16are-teraskielinen-kitara-ll16are
 
Ehkä tuokin kandee katsastaa.
 
Sun kandee miettiä mikä body-malli, haluatko isoa jumboa vaiko vähän pienempää Grand Audio bodyllä jne. tai pitääkö olla soololovi tai ei ja tarviiko olla elektroniikkaa vai ei.
 
Valinnan varaa on melkoisesti onneksi tänä päivänä.
 
Sorry, että tuli pitkä postaus mutta ehkä tästä jotain sait irti ;D
 
EDIT: Unohtu mainita, että jos mulla olisi rahaa ja tilaa niin olisi aika monta erillaista merkkiä lempparina, nyt se kotona oleva on merkkiä Taylor, mutta se on kallis ja tuohon hintahaarukkaan ei Tayloria ehkä kannata miettiä ellei käytettynä löydy sitten.
 
PappaSFin
pappasfin
19.02.2020 14:41:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä löysin jonkun vanhan videon tuosta mun Ibanez AW4000CEBS elektroakustisesta kitarasta, laittelin sen Youtubeen ihan vaan esimerkiksi miltä Ibanezin akustinen kuullostaa.
 
https://www.youtube.com/watch?v=8n0699ug0-Q
 
Alkuun sormenpäiden nahoilla soitettuna ja perään pieni pätkä plekulla soittoa.
Eli ei tarvi edes tonnia laittaa kitaraan, että saa laatua ja suht kivaa äänisen kitaran.
 
Tuo kyseinen kitara soi hyvin myös sillä omalla elektroniikalla, täytyy katsoa jos löydän siitäkin jonkin pätkän.
 
PappaSFin
Anarkiapurilainen
21.02.2020 09:46:48 (muokattu 21.02.2020 09:47:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blueridgejä tuli kans katseltua ja testailtuakin kerran ulkomaan liikkeessä. BR-140A (eli D-18-kopio) oli harkinnassa kunnes satuin löytämään Sigman limited editon-version aiheesta (SDM-18VT, kokopuinen adriondack-kannella ja mahonkikopalla, 30-luvun speksit ja riittävän leveä kaula.) Sitä ei kaupoissa Suomesta saa, mutta Saksassa on pari yksilöä kaupan noin 1200 € hintaan.
 
Jos härskit Martin- ja Gibson-kopiot kiinnostaa niin Sigman kokopuisia kannattaa katella tuohon hintaluokkaan ja vaikka Kitarapajasta kysellä saisko niitä kokeiluun jos ei ulkomailta tilailu kiinnosta: https://www.sigma-guitars.com/guitars?pa_all-solid=yes&order=ASC.
Lilli
01.03.2020 17:41:20 (muokattu 01.03.2020 17:48:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeisin ostokseni eli Lag Tramontane T90PE on kyll varsin hyvä ja perusteltu suositus,
vaikka hinta jää tuon antamasi haarukan alapuolelle. - Paras akkari jolla olen koskaan soittanut (nooo... pieni varaus!) ja etenkin sähköosasto pelittää. Soundi jämäkkä ja voimakas, keskialuepainotteinen. Koppa hieman ohuempi kuin tavallisissa akkareissa ja kooltaan pienempi kuin dreadnought, siksi tosi hyvä syliin, istuu hienosti.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L7ccvisCJgk
 
https://www.youtube.com/watch?v=hx-HmzOI6h0
 
Näitä löytyy ainakin Tampereen Musiikista, saattaa löytyä useitakin kappaleita vertailuun.
 
'Pitäkää varanne lehmät, sillä elämä on lyhyt.' - Gabriel Garcia Marquez
john clayton third
03.06.2020 08:04:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tervehdys
olen aloittamassa kitaransoiton todella monen vuoden tauon jälkeen.
taidot on melko ruosteessa ja sorminäppäryys luokkaa krampissa.
 
nyt olen hankkimassa akustista teräskielistä, tarjontaa on aivan jumalattomasti ja olen
ihan shokissa tavarapaljoudesta.
 
ikuisena jenkkifanina amerikkalaiset kiinnostavat, martin, gibson jne...
mitä mieltä täällä ollaan esim martininilta löytyy mexico malleja tuonne 600€ hintaluokkaan, onko joku muu merkki järkevämpi siihen rahaan?
ton hintanen martinhan ei ole kokopuinen mikä tietty vaikuttaa sointiin...
 
jos mennään noin 1500€ hintaluokkaan niin mikä olisi paras vaihtoehto?
gibson olisi tietty myös hieno peli varmaan....?
 
entä noi japsi/kiina pelit, niitähän on tarjolla vaikka mitä: ibanez, takamine ym ym?
 
Kiitos jo etukäteen neuvoista
 
T: ei vielä amerikan kiertueelle
 
iec
29.08.2020 20:58:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

john clayton third: tervehdys
olen aloittamassa kitaransoiton todella monen vuoden tauon jälkeen.
taidot on melko ruosteessa ja sorminäppäryys luokkaa krampissa.
 
nyt olen hankkimassa akustista teräskielistä, tarjontaa on aivan jumalattomasti ja olen
ihan shokissa tavarapaljoudesta.
 
ikuisena jenkkifanina amerikkalaiset kiinnostavat, martin, gibson jne...
mitä mieltä täällä ollaan esim martininilta löytyy mexico malleja tuonne 600€ hintaluokkaan, onko joku muu merkki järkevämpi siihen rahaan?
ton hintanen martinhan ei ole kokopuinen mikä tietty vaikuttaa sointiin...
 
jos mennään noin 1500€ hintaluokkaan niin mikä olisi paras vaihtoehto?
gibson olisi tietty myös hieno peli varmaan....?
 
entä noi japsi/kiina pelit, niitähän on tarjolla vaikka mitä: ibanez, takamine ym ym?
 
Kiitos jo etukäteen neuvoista
 
T: ei vielä amerikan kiertueelle

 
Yksi asia mikä kannattaa aivan ensin miettiä, on se soittaako pääasiassa plektralla vai sormilla, ja mitä tyylisuuntaa enimmäkseen soittaa. Lisäksi sekin kannattaa ottaa huomioon laulatko samalla kun soitat kitaraa. Teräskielisiä akustisia kun löytyy 0/parlor-koosta aina jumbo-malleihin saakka ja niillä on omat luonteensa. Pienikoppaisempi soi yleensä hiljempaa ja dreadnoughtissa ja Jumbossa on voimakkaampi basso-osasto. Samoin puut vaikuttavat myös, eli karkeana yleistyneenä voisi heittää, että ruusupuiset sivut ja pohja tekevät soundista heleämmän tai kirkkaamman kuin mahonkiset pohja ja sivut.
 
Mulla oli itsellä eka teräskielinen kokopuukantinen mallia Dreadnought, kun en muusta tiennyt (kaikilla tutuilla oli Dreadnoughtit). Seuraavaksi hommasin Auditorium-kokoisen kokopuisen kitaran ja sillä soittelin tyytyväisenä jotain 8 vuoden ajan, kunnes aloinkin soittamaan enemmän sormilla kuin plektralla. Nyt ostin sitten Folk/consert-kokoisen kitaran joka sopii omaan fingerstyleen paremmin kuin edellinen, eli soi hiljempaa ja herkemmin, ja keskialue tulee paremmin esille (Lisäksi välillä laulan ja säestän itseäni samalla). Tämä tarina nyt ihan vaan sen takia, että miettisit tarkemmin, että tulee heti oikeanlainen kitara. Aika moni tajuaa vasta pitemmän ajan kuluttua, että on muitakin malleja kuin Dreadnought ;) Toki en dissaa Dreadnought-mallia, sillä se sopii tiettyihin juttuihin oikein mainiosti.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «