Aihe: 5-kielisen basson soundi
1 2
ketju_123
09.02.2020 12:35:26
5-kielisessä bassossa se juttu on mielestäni nimenomaan matala B-kieli. Nämä taajuudet ovat jo hertseissäkin ilmoitettuna matalia lukemia. Itselläni käytännön kokemus onkin, että B-kieli ei ainakaan omissa bassoissani (esim. Ibanez BTB) soi voimallisesti ja mureasti kuin kuulemissani ja näkemissäni esimerkeissä.

Youtubessa esim. studiomuusikko Damien Langkamerin bassosoundissa on jotain, jota olisi mukava tavoittaa omassa bassossani. Damienin bassossa B-kieli soi voimallisesti, menee alas saakka helposti ja lisäksi mukana on paljon murinaa, joka lisää äänen läpitunkevuutta entisestään.

Nathan Eastin bassosoundissa en kuule niin paljon murinaa, mutta B-kieli menee alas voimalla, joissakin kuulemissani esimerkeissä.

Onko tavallisella tallaajalla millaisia mahdollisuuksia saada vastaavaa murinaa bassoon sekä hyvin ja alhaalle asti toistavan B-kielen soundia. Toisin sanoen, kaikilla ei ole varaa Roscoen tai Foderan bassoihin, mutta jos lähelle pääsisi muilla taloudellisin keinoin, niin tämä olisi hienoa.
J.Nikkanen
09.02.2020 13:06:26 (muokattu 09.02.2020 13:16:57)
Haetaanko tässä nyt murinaa treenikselle vaiko äänityshommiin?

Kokemukseni ibanezin BTBeestä ovat täysin päinvastaiset, B-kieli murisee mukavasti ja saundi on vallan käyttökelpoinen äänitystilanteessa. Toki tässäkin vaikuttaa, niinkuin aina, koko signaaliketju sekä soittajan tatsi ja mieltymykset ihan kielivalinnoista lähtien.

Treenikselle murinan saa vahvistimella ja kaapilla, ihan turha koittaa kaivaa sitä B-kielen reilua 30 hertsiä saada ulos, ei onnistu ilman subbasta ja kun sen subbasen täräyttää hönkimään bassoja treeniksellä niin oma kokemukseni on että se vain sotkee kaiken ja basson matalat ja laiskat taajuudet eivät edes soi kämpässä vaan jossain sen ulkopuolella.

Toistaiseksi parhaiten matalia taajuksia on murautellut 2x15" sekä moderni 8x10" refleksikaappi. Huomioitavaa on se että 2x15" alkoi toimittamaan ensimmäisiä kerrannaisia eli pelitti ihan oikeasti jo 60 hertsissä, 8x10" taas korosti ihan hitosti siellä 100-130 hertsin paikkeilla. Molemmilla siis jylisi mutta eri tavalla toki. Myös vahvistimissa on eroja, hyvä ja tehokas vahvistin ei kyykkää vaikka hieman alakertaa korostaisikin. Tästähän on foorumeilla "kovat ukot" milloin mitäkin mieltä mutta itse olen kantapään kautta opetelleena sitä mieltä että ei ne vahvistimen potikat siellä koristeina ole. Jos tehot ja kaappi kestää korostaa matalia taajuuksia niin antaa palaa vaan.

Siltikin, vaikka kamoista ns. lähtee, on mun treenissaundi ollut kuitenkin enemmän selkeätä ja erottelevaa kuin pehmeetä ja tuuheeta bassosaundia. Tämä ihan vain siksi että äänenvoimakkuus pysyy paremmin kontrollissa ja kuulee paremmin mitä itse ja mitä muut soittaa. Jotenkin semmoinen vähemmän on enemmän meininki. Demotuksissa saundi on ollut sitten jotain ihan muuta, yleensä vähintään tuplabassoraita missä toinen huolehtii ala- ja yläkerrasta ja toinen keskiäänistä ja yleensä särön kera.

edit: Niin ja nykyinen basso on mallia Korealainen ritsa ja mikit perusedulliset Teslat, komeesti alta tonnin vehje. Äänitykset ja keikat tuli pääsääntöisesti tehtyä Lehle basswitch IQ aktiivi DI boksilla, pizzerian nurkasta riippuen on bassoja saanut myös leikellä pois kun subbaset on töötänneet talon täyteen huminaa. Muistikuva olis että pyysin leikkurin karvan alta kuudenkympin alapäähän ja yläpäätäkin leikeltiin ettei särösaundi porautuisi kuulijoiden korviin kuin vahva jääpuikko.

edit2: Ja äänityshommissa osaava kaveri kyllä kaivaa sen saundin, itse en ihan osaa mutta onneksi on niitä osaavia kavereita joiden neuvojen ja vinkkien avulla homma meni melkein maaliin.
ketju_123
09.02.2020 15:46:21
Oikeastaan tässä tapauksessa kyse on sekä treenissoundista että myös jossain määrin äänityksestä.

Bändihommissa soitettiin itse asiassa pelkästään korvamonitoreilla. Lisäksi meillä oli tapana laittaa treenit purkkiin, näin pystyi arvioimaan jälkeenpäin soundeja yms. Itselläni oli signaaiketjussa mukana Bossin 6B -efektilaite. Kävi kuitenkin niin, että varsinkin rumpali tuntui haluavan lisää bassotaajuuksia bassosoundiin. Itse olin selkeämmän bassosoundin kannalla, koska en halunnut riidellä basaritaajuuksien kanssa, ja, koska koin, että muiden raitojen kanssa selkeämpi bassosoundi erottuisi miksistä paremmin. Olen ylipäätään tasapainoisen soundin kannalla ja vaikka on varmastikin mukavaa, että lahkeet lepattavat ja ilmamassat liikkuvat, olisi kiva saada jotain selvääkin soitosta (tässä olen siis eri linjoilla yleisestä live-miksauslinjasta, jossa basso laitetaan puhaltamaan aivan liikaa - mutta tämä siis oma mielipiteeni ja koitan kunnioittaa kaikkien mielipiteitä). Kun sitten katselin noita videoita, hokasin, että on saavutettavissa jonkinlainen hyvä kompromissi bassotaajuuksien sekä erottelevuuden suhteen. Minusta tuo Damienin bassosoundi on siitä aika hyvä esimerkki.

Pitäisikö kokeilla vahvistin- ja kaappisimulaatioita, vaikka ne eivät tietenkään vastaa täysin oikeita esikuviaan? Entäpä jotain saturaatiopedaalia tai oktaaveria? Kielten näppäily läheltä tallaa tuottaa myös tiukemman soundin, jossa tuota murinaa vähän enemmän (vrt. Jaco Pastoriuksen soundi). Kielten jännitys lähellä tallaa on tosin aika paljon suurempi kuin lähempänä kaulaa, mikä ottaa sormiin vähän enemmän. En tiedä auttaisiko sitten vähän kevyempi (tai kovempi) tatsi ja olisiko kielivalinnalla jotakin suurta merkitystä. Toki mikitkin ja niiden säädöt vaikuttavat, lisäksi basson puut yms, mutta lähinnä tässä viestialoituksessani hain sitä, mitkä asiat olisivat olennaisimpia tuon soundin kannalta.

Jostakin netin syövereistä olin lukevinani, että bassosoundin saaminen "oikeaksi" on eräs hankalimmista hommista miksauksessa. Näin ehkä on. Tasapaino on hiukan hankala: bassot eivät saisi puhaltaa liikaa, oikea määrä keski(basso)taajuuksia tuo erottelevuuden ja bodyn, toisaalta korkeita taajuuksia halutaan ehkä myös "oikea" määrä erottelevuuden ja ilmavan soundin saavuttamiseksi.

Meneekö hifistelyksi? Ehkä, mutta olisi toisaalta basistin kunnia-asia saada taiottua bassosta sellainen saundi, joka miellyttää omaa korvaa. Etua olisi myös siitä, että saavutettu soundi ei olisi kovin vastenmielinen muillekaan kuuntelijoille.
rotix
09.02.2020 16:11:07

ehkä siksi ääni on heikko, koska alkuperäinen BTB-basson viritys on

1C, 2G, 3D, 4A, 5E
J.Nikkanen
09.02.2020 16:58:03
rotix: ehkä siksi ääni on heikko, koska alkuperäinen BTB-basson viritys on

1C, 2G, 3D, 4A, 5E

Mistäköhän nyt näin älyttömän idean sait päähäsi?

Tuo vire ollut joskus muinaisina aikoina Fender bass V härvelissä.
J.Nikkanen
09.02.2020 17:17:38
Basson saundi on kyllä vaikea asia ja harvoin hifistelyä. Ei se väärin ole että tuntee omat kamppeensa ja niistä saatavat saundit ja osaa vielä ruuvata omista laitteistaan toimivat saundit eri tilanteisiin.

Ibanezin etuasteista en itse tykkää, mun mielestä ne antavat mahdollisuuksia ruuvata saundia suuntaan jos toiseen mutta se yksi hyvä saundi puuttuu. Suuri osa Ibanezin bassoista on passiivimikeillä joissa aktiivi etuaste, etuasteen riisuminen pois sieltä välistä ei vielä kertaakaan ole ollut mun mielestä huono juttu. Saundille tapahtuu mun mielestä vain hyviä asioita kun sen muutaman euron piirin nappaa pois sieltä välistä. Tämä toki vain oma mielipiteeni ja koskee myös muutamaa LTD bassoa sekä nykyistä vehjettä josta aktiivipiirin riisuin pois jo hyvän aikaa sitten.

Ja nämä digimultihärpäkkeet. Ei. KORG, Line6, Vox, Zoom ja Boss testattujen listalla ja en tykkää. Muokkaa ja muljuttaa saundia heti kättelyssä liikaa. Osassa noista ollut kuitenkin bypass mutta silti saundista on hävinnyt jotain olennaista laatikon syövereihin. Atakki kärsii myös, eli hyvä syy välttää.

Mutta! Tämä on kaikki vain harrastelijan höpöttelyä, itse opiskeltua ja viisaampien neuvojen hyödyntämistä. Soittohommatkin nykyään melko vähissä kun ei kiinnosta, mutta jos nyt tarttis keikalle yllättäen lähteä niin tietäisin kyllä mitkä purkit lautaan kiinni.

Niin joo, kaappimallinnoksista. Äänityshommissa tekee sen vasta DAWissa, livenä voi kokeilla noita impulssipurkkeja mutta esmeks puhdas bassosaundi toimii ilman kaappimallinnoksiakin, munsta.
iec
09.02.2020 17:18:06 (muokattu 09.02.2020 17:20:15)

rotix: ehkä siksi ääni on heikko, koska alkuperäinen BTB-basson viritys on

1C, 2G, 3D, 4A, 5E

Joo en ole minäkään kuullut koskaan tuollaisesta virityksestä 5-kieliselle normikäytössä. Toki onhan se mainittu "Tenorivirityksenä" täällä: https://en.wikipedia.org/wiki/Bass_guitar_tuning

Itse kyllä virittäisin 5-kielisen B0, E1, A1, D2, G2 -vireeseen. Joku saattaa virittää muunkinlaiseen vireeseen. Eli saahan bassonsa virittää miten itse haluaa ja mikä omaan soittoon parhaiten sopii, mutta kannattaa huolehtia että kielten jännitys on sellainen, että kaularaudan säädöt riittävät ja että soitto onnistuu mallikkaasti.

Mulla oli yksi 4-kielinen "köyhän miehen" 5-kielisenä, eli soitinrakentaja viilasi satulan urat isommaksi ja laitoin siihen kielet B0, E1, A1, D2 Warvickin 5-kielisestä setistä.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
rotix
09.02.2020 17:20:22

J.Nikkanen: Mistäköhän nyt näin älyttömän idean sait päähäsi?

Tuo vire ollut joskus muinaisina aikoina Fender bass V härvelissä.

Katso tämä sivu

https://www.ibanez.com/usa/products/detail/btb845v_01.html
iec
09.02.2020 17:29:12

rotix: Katso tämä sivu

Oho.... No tuohon ei kyllä saa tungettua normi 5-kielistä settiä, sillä ei sovi kunnolla satulaan (en usko että tehtaalla laitetaan isommat urat, sillä niistä koituu vaikeuksia vakiokielisetin kanssa). Ketjun aloittajalla saattaapi olla jokin toinen BTB-malli kuin tämä minkä linkitit. Aktiivipiirin osalta tuon ei pitäisi ainakaan leikata bassotaajuuksia pois, että tuskin ohut soundi johtuu siitä.

Hyvä että toit asian esille. Oikeassa olit tuon kyseisen mallin suhteen.
J.Nikkanen
09.02.2020 17:34:14
rotix: Katso tämä sivu

Oletko trolli?

BTB tais tulla markkinoille ysikutäluvun lopussa ja yksi olennainen osa soittimessa (ja sen markkinoinnissa) oli skaalan pidentäminen vakiintuneesta 34 tuumasta 35 tuumaan jolla saatiin kielten löysää tatsia eliminoitua.

Se että nappaat esimerkiksi Ibanezin Bass Workshopin joka on erikoistunut hieman erikoisempiin keksintöihin ja spesiaaleihin ratkaisuihin ei nyt oikein vakuuta.
J.Nikkanen
09.02.2020 17:41:57
iec: Oho.... No tuohon ei kyllä saa tungettua normi 5-kielistä settiä, sillä ei sovi kunnolla satulaan (en usko että tehtaalla laitetaan isommat urat, sillä niistä koituu vaikeuksia vakiokielisetin kanssa). Ketjun aloittajalla saattaapi olla jokin toinen BTB-malli kuin tämä minkä linkitit. Aktiivipiirin osalta tuon ei pitäisi ainakaan leikata bassotaajuuksia pois, että tuskin ohut soundi johtuu siitä.

Hyvä että toit asian esille. Oikeassa olit tuon kyseisen mallin suhteen.

Jep jep, Bass Workshopin tuote joka on monella tapaa erilainen BTB, yksi asia on tuo tehdasvire ja toinen on soittimen skaala joka on poikkeava 33".

Ja sitten jokainen voi vaikka googlailla tuosta ibamehin bass workshopin ideasta.
J.Nikkanen
09.02.2020 17:52:49 (muokattu 09.02.2020 17:56:14)
Uncle Johnson: Omien havaintojen mukaan kielen paksuus näyttelee aika merkittävää roolia. Mulla on yks ritsa (pulttikaula 34"), jossa oli alkuun ihan kuollut koko H. Vähän jo kerkesin masentua sen kanssa kunnes kokeilin vaihtaa kielen 130 -> 135 jolloin se kampe heräsi eloon ihan toisella tavalla. Olen myös tavannut yhden viiskielisen joka soi parhaiten 125 paksuisella H:lla, eli kannattaa kokeilla vaihtoehtoja sen suhteen.

Moni myös tuntuu vannovan ylipäästösuotimen nimeen, kun on H-kielen soinnista kyse. Ilmeisesti leikkaamalla sitä alinta mölinää saadaan lisää tehoa niiden kerrannaisten toistamiseen tms. Itseltä tämä vaihtoehto vielä kokeilematta.

Kieliä kannattaa testailla kyllä. Mä olen käyttänyt .145 B-kieltä jo vuosia vaikka takaraivossa hakkaa ajatus että nykyinen basso saattaisi haluta vähän ohuempaa kieltä. Toimii tuolleenkin ja tatsi on just eikä melkein se mitä haluan. Juontaa juurensa vuosien taakse kun yksi 34" skaalainen femma alkoi toimittamaan mun näpeissä juurikin tuommosella .145 kielellä. Skaala vaihtunut tuuman pidempään ja sitä kautta myös kielen jännite on kasvanut mutta vain parempaan suuntaan. Mutta joo, tarttis kyllä testata myös .140 ja .135 kielet tuossa.

edit: ja kun kielet vanhenee niin ensimmäisenä ikä tuntuu puraisevan B ja E kieleen, lakkaavat soimasta, en ennen niin tykännyt uusien kielien saundista mutta nykyään saundi on uusilla kielillä parasta mahdollista mitä bassosta irti saa
rotix
09.02.2020 17:58:02

J.Nikkanen: Oletko trolli?

BTB tais tulla markkinoille ysikutäluvun lopussa ja yksi olennainen osa soittimessa (ja sen markkinoinnissa) oli skaalan pidentäminen vakiintuneesta 34 tuumasta 35 tuumaan jolla saatiin kielten löysää tatsia eliminoitua.

Se että nappaat esimerkiksi Ibanezin Bass Workshopin joka on erikoistunut hieman erikoisempiin keksintöihin ja spesiaaleihin ratkaisuihin ei nyt oikein vakuuta.

Halusin vain auttaa
J.Nikkanen
09.02.2020 18:25:32
rotix: Halusin vain auttaa

Keskustellaan B-kielestä ja sen soimisesta, linkität soittimen missä ei ole B-kieltä. Asia kunnossa. Jatkakaa. Eiköhän tässä tullut taas tarpeeksi julkista keskustelua tälle vuodelle, painun takaisin huoneisiin.
iec
09.02.2020 19:11:19 (muokattu 09.02.2020 19:11:58)

J.Nikkanen: ...Eiköhän tässä tullut taas tarpeeksi julkista keskustelua tälle vuodelle, painun takaisin huoneisiin.

Älä luovuta vielä. Sinun kirjoituksiasi lukee mielellään.
hallu
09.02.2020 19:42:57
J.Nikkanen: ..........julkista keskustelua tälle vuodelle, painun takaisin huoneisiin.

Mä tykkään sun jutuista ja olen oppinut sinulta paljon. Mistä huoneista sinut tavoittaa?
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Saimou
09.02.2020 21:48:35 (muokattu 09.02.2020 21:53:40)

ketju_123: 5-kielisessä bassossa se juttu on mielestäni nimenomaan matala B-kieli. Nämä taajuudet ovat jo hertseissäkin ilmoitettuna matalia lukemia. Itselläni käytännön kokemus onkin, että B-kieli ei ainakaan omissa bassoissani (esim. Ibanez BTB) soi voimallisesti ja mureasti kuin kuulemissani ja näkemissäni esimerkeissä.

Muutama huomio tähän:
*Laadukas 5-kielinen on yleensä kalliimpi kuin laadukas 4-kielinen. Juuri soitin tällä viikolla reilusti alle tonnin Jazz-bassoa, joka laadullisesti kelpaa ihan mihin vain käyttöön. Erinomaista 5-kielistä josta voi sanoa samaa ei meinaa helposti löytää alle 2000 €.
*Toisaalta esim tuo Ibanezin BTB on edullisemmista 5-kielisistä ollut mielestäni aina parhaasta päästä, ainakin mitä B-kieleen tulee.
*Hyvällä soittotekniikalla ja kovettuneilla sormenpäillä on valtava vaikutus (taas kerran).

Pari käytännön ehdotusta, ihan kokeiltavaksi (jos et ole vielä kokeillut):
*Uusi setti, esim DAddarion NYXL 45-130 sarja tuntuu toimivan tosi hyvin omassa 5-kielisessäni. Kuolleilla kielillä on hankala saada B:tä soimaan.
*Kielen asennuksessa kannattaa pitää huolta siitä, että tallan ja kielen kosketuskohtaan muodostuu selvä "witness point" (googlettamalla "string witness point" selviää, jos ei ole tuttu idea...Paksummilla kielillä A-E-B viritetään vähän ylävireeseen ja painetaan sitten tallan kohdalla kieli niin, ettei se mene pyöreästi tallapalan yli, vaan selkeästi palan kohdalta).
*Mikkibalanssi niin, että tallamikki täysin auki, ja kaulamikkiä sillai, että tuo sopivasti lämpöä mukaan. Ei kannata boostata liikaa bassoa etuasteesta, ihan inan verran vaan, miksaaja on muuten ihan kusessa sen kanssa...
piivei
10.02.2020 08:22:57
Pitkästä aikaa todella mielenkiintoinen keskustelu. Itse olen myös ihaillut alkup viestissä esiintyneiden huippubasistien soundia ja soittamista. Ainoastaan levytysten kautta heitä kuunnelleena olen sitä mieltä että ainakin kompressointi on sellainen asia mikä vie myös oman soundin varsinkin 5-kielisellä lähemmäksi juuri sellaista soundimaailmaa mitä heidän soundi edustaa. 5-kielisessä kielibalanssi on usein paljon hankalampi saavuttaa kuin 4-kielisellä. Matalat kielet, varsinkin B ja E tahtovat korostua varsinkin jos matalia taajuuksia korostetaan etuasteella. Pieni korostus on silti monesti paikallaan jos halutaan saada massiivinen soundi myös niille ylemmille kielille kuten herroilla on. Kompressori oikeilla asetuksilla auttaa mielestäni tässä aika hyvin. Muistaa vaan ettei lyttää ihan täysin sitä soundia vaan jättää riittävästi atakkia ja käyttää blendiä jos mahdollista eli päästää myös käsittelemätöntä ääntä sekaan.
Saimou
10.02.2020 08:57:32

... Pieni korostus on silti monesti paikallaan jos halutaan saada massiivinen soundi myös niille ylemmille kielille kuten herroilla on. Kompressori oikeilla asetuksilla auttaa mielestäni tässä aika hyvin...

Osin samaa mieltä. Täytyy kuitenkin muistaa, että ei esim. EQ-lla voi korostaa sellaista mitä ei ole olemassakaan ja toisaalta kompressorillakaan ei tehdä ihmeitä, varsinkaan jos alakerrassa soi koko ajan demppaamaton humina. Hyvä soitin ja paljon soittoa vaan on sellainen resepti ettei sitä mikään voita.

Mutta mitä kompressoreihin tulee, niin ominaisuuksien, monipuolisuuden ja soundin puolesta tuo Darkglass Hyper Luminal on kyllä aivan mahdottoman hyvä...;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)