Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran bodyn refinishaus (hinta, kokemuksia, suosituksia?)
1 2
Striku
06.02.2020 10:47:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs itsellä löytyy Fenderin Classic Player 60's stratocasteri (mexicossa tehty), joka on sunburst värinen. Kuitenkin jotenkin tuo sunburst väri ei enää omaa silmää miellytä, ja kiinnostaisi hieman saada infoa mahdollisesta refinishauksesta. Olen ajatellut, että musta voisi näyttää siistiltä!
 
Itsellä ei ole kokemusta kuin joidenkin satunnaisten huonekalujen maalaamisesta, ja joskus pentuna muutaman kitaran bodyn spraylla maalaamisesta (lue pilaamisesta), joten ei varsinaisesti ole halua itse tuota alkaa maalailemaan, koska todennäköisesti lopputulos ei ole mikään paras mahdollinen.
 
Oletteko koskaan käyttäneet kitaran bodya maalauttamassa ammattilaisella, ja mitä sellainen suurin piirtein kustantaa? Lähinnä vaan mietin, että tuleeko halvemmaksi maalauttaa vanha body, vai tilata uusi musta Mexicon body.
 
Jos on jotain suosituksia, että kuka tekee näitä refinishauksia hyvällä laadulla, niin laittakaa ihmeessä! Plussaa on jos löytyisi 200km säteellä Lappeenrannasta, mutta muitakin saa ehdottaa.
 
You want to be like Sid Vicious.. But good!
zedder
06.02.2020 11:01:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melko varmasti tulee halvemmaksi hankkia uusi tai käytetty valmiiksi sopivan värinen runko (tai koko kitara) kuin maalauttaa vanha ammatilaisella.
 
Näyttäisi rungon pintakäsittelyn hinta pyörivän 350 € paikkeilla.
 
Jos tavoiteltu värisävy on "oudompi", niin sitten pintakäsittelyn teettäminen saattaa olla "jarkevää".
 
Hyvin resonoiva yksilö.
Lepinkäinen
06.02.2020 11:12:47 (muokattu 06.02.2020 11:14:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko vähän mainostaa pikkunfirmaa Pohjois-Irlannista nimeltä Screlics.
 
Itse tilasin nitrolakatun telebodyn olympic white over sunburst viimeistelyllä ja relicoituna. Todella tyytyväinen olen ollut, kauniisti cräkkelöitynyt nitro on vaan niin upea. 300 puntaa oli hinta.
 
Tekee myös uudelleen viimeistelyjä käsittääkseni.
 
Jonoa voi olla, sillä maine on kiirinyt sittemmin mm. Guitarist-lehdessä oli artikkeli heebosta.
 
Matias.
06.02.2020 11:32:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä löytyykö kuinka paljon diy -henkeä, mutta yhden Telen rungon olen maalauttanut pienessä automaalaamossa. Kävin ensin paikalla kysymässä hommaa ja ohjeet pohjatöihin. Sain ohjeet ja pajan kalenterissa oli lähiaikoina tulevat autot mainittuna jotka tulevat remonttiin. Niistä löytyi hyvä väri ja sovittiin että teen pohjat itse, ruuvaan kaulataskuun laudan pätkän helpottamaan maalattavan bodyn käsittelyä ja tuon sen maalattavaksi että menee samalla maalilla ja ruiskun pesulla kun se autokin. Se oli yhden miehen paja ja hintaa hyvälle maalipinnalle tuli vuonna 1999 150 markkaa. Olin tyytyväinen. Isoista pajoista noita pikkuhommia ei kyllä kannata kysellä. Mikä lie käytäntö nykyään......
 
18is9
06.02.2020 11:42:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on starto johon joku edellinen omistaja on vetänyt suoraan sunburstin päälle mustan mattamaalin. Näyttää omaan silmään tosi hyvältä, varsinkin kun se ohut maali on kulunut sieltä täältä jo pois ja sunburst paistaa alta. Että hinta riippuu varmaan myös ihan siitä mitä on hakemassa.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Striku
06.02.2020 14:22:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matias.: En tiedä löytyykö kuinka paljon diy -henkeä, mutta yhden Telen rungon olen maalauttanut pienessä automaalaamossa. Kävin ensin paikalla kysymässä hommaa ja ohjeet pohjatöihin. Sain ohjeet ja pajan kalenterissa oli lähiaikoina tulevat autot mainittuna jotka tulevat remonttiin. Niistä löytyi hyvä väri ja sovittiin että teen pohjat itse, ruuvaan kaulataskuun laudan pätkän helpottamaan maalattavan bodyn käsittelyä ja tuon sen maalattavaksi että menee samalla maalilla ja ruiskun pesulla kun se autokin. Se oli yhden miehen paja ja hintaa hyvälle maalipinnalle tuli vuonna 1999 150 markkaa. Olin tyytyväinen. Isoista pajoista noita pikkuhommia ei kyllä kannata kysellä. Mikä lie käytäntö nykyään......
 
Diy henkeä löytyy kyllä, mutta mielellään antaisin ammattilaisen tehdä ettei mene pilalle. Pitäisi vähintään tosiaan olla joku tuollainen "yhden miehen" paikka tiedossa, josta saisi ohjeet, ja mahdollisesti välineitä lainata jos eivät itse tee. Kuitenkin ykköskitara kyseessä niin olisi kiva että jälki olisi "priimaa"
 
You want to be like Sid Vicious.. But good!
Laulava Kylätohtori
06.02.2020 14:32:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Striku: Diy henkeä löytyy kyllä, mutta mielellään antaisin ammattilaisen tehdä ettei mene pilalle. Pitäisi vähintään tosiaan olla joku tuollainen "yhden miehen" paikka tiedossa, josta saisi ohjeet, ja mahdollisesti välineitä lainata jos eivät itse tee. Kuitenkin ykköskitara kyseessä niin olisi kiva että jälki olisi "priimaa"
 
Maalauksessa pohjatyöt ovat tärkeitä. Jos pohjatöitä ei ole tehty hyvin, ei maalauskaan voi onnistua. Maalauksella ei saa peitetä pohjatöiden puutetta, vaan ne korostuvat siinä. Olen kuullut, että monet maalarit karsastavat sitä, että amatöörit tekevät itse pohjatyöt ja vievät sitten maalattavaksi, koska pohjatöistä johtuvat maalausvirheet menevät helposti maalarin piikkiin.
 
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että ellei ole jotain spessua hakemassa, niin kannattaa vakavasti harkita valmiin rungon ostamista tai koko kitaran vaihtamista.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Snapo
06.02.2020 15:14:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan helpoin ostaa musta MIM-strato kokonaisuudessaan 300-500e ja vaihtaa kaulat päikseen, onpahan sitten kaks :)
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Metalkallo
06.02.2020 15:29:26 (muokattu 06.02.2020 15:31:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainahan sitä voi laittaa kontaktimuovia päälle jos haluaa päästä helpommalla ja halvemmalla, mutta straton rungon muotoon ei vaan ole yhtä helppo muotoilla kuin vaikka es tai les paul. Paremmin muovi kyllä sopii pienempiin kustomointeihin kuin isoihin, koska esim. juuri koko runkoon laitettuna kontaktimuovi rypistyy helposti, jos rungon pinta ei ole suora.
 
Eihän tuossa maalaamisessa tarvii kait kuin eka hioa lakka pois ja ehkä vanhaa maalia, sit uudet maalit päälle ja lakka lopuksi. Itse inhoan hiomista, joten en tekisi koskaan kyllä tuota.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Striku
06.02.2020 17:35:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Maalauksessa pohjatyöt ovat tärkeitä. Jos pohjatöitä ei ole tehty hyvin, ei maalauskaan voi onnistua. Maalauksella ei saa peitetä pohjatöiden puutetta, vaan ne korostuvat siinä. Olen kuullut, että monet maalarit karsastavat sitä, että amatöörit tekevät itse pohjatyöt ja vievät sitten maalattavaksi, koska pohjatöistä johtuvat maalausvirheet menevät helposti maalarin piikkiin.
 
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että ellei ole jotain spessua hakemassa, niin kannattaa vakavasti harkita valmiin rungon ostamista tai koko kitaran vaihtamista.

 
Koko kitaraa en missään nimessä ala vaihtamaan, on sen verran tunnearvoa. Samasta syystä koko bodyn vaihtokin vähän harmittaa ajatuksena. Laitoin ilmotusta Torille, jos joltakin sattumalta sopuhintaan musta aito Fenkun body löytyisi, niin pitää harkita sitten!
 
You want to be like Sid Vicious.. But good!
Don Felder
06.02.2020 18:51:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitääkö sen olla aito, jos osat vain sopii?
 
https://www.f-musiikki.fi/kitarat-j … et/duesenbergbody-strat-black-bsabl
 
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
parek
06.02.2020 19:52:38 (muokattu 06.02.2020 20:41:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse pari runkoa GAS pajalla Tampereella uudelleenmaalauttaneena voin sanoa, että kerran se vain kirpaisee. Ei kaduta yhtään vaikka n. 700e käytettynä maksavaan MIM straton runkoon laitettiin n. 350e arvoiset nitrolakat tilalle. Itse tein pohjatyöt. Iso suositus GAS pajalle ja koko uudelleenmaalausprojektille. Rungon vaihtamisen seurauksena kitarakin voi muuttua ihan eriksi. Sitä en itse missään nimessä halunnut.
 
Laulava Kylätohtori
06.02.2020 20:30:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Striku: Koko kitaraa en missään nimessä ala vaihtamaan, on sen verran tunnearvoa. Samasta syystä koko bodyn vaihtokin vähän harmittaa ajatuksena. Laitoin ilmotusta Torille, jos joltakin sattumalta sopuhintaan musta aito Fenkun body löytyisi, niin pitää harkita sitten!
 
Tässä tilanteessa kannatan ehdottomasti maalausta. Kyllä se vie ikävästi sitä fiilistä, jos menet rungon vaihtamaan. Ja toisaalta, jos se on tunnesyistä pitopeli, niin samahan se on siihen muutama satanen laittaa.
 
Jossain peruskepissä, jonka kiertoaika on lyhyempi, tuollainen maalaus ei kannattaisikaan.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
abassimo
06.02.2020 20:58:31 (muokattu 06.02.2020 22:12:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Ainahan sitä voi laittaa kontaktimuovia päälle jos haluaa päästä helpommalla ja halvemmalla, mutta straton rungon muotoon ei vaan ole yhtä helppo muotoilla kuin vaikka es tai les paul. Paremmin muovi kyllä sopii pienempiin kustomointeihin kuin isoihin, koska esim. juuri koko runkoon laitettuna kontaktimuovi rypistyy helposti, jos rungon pinta ei ole suora.
 
Eihän tuossa maalaamisessa tarvii kait kuin eka hioa lakka pois ja ehkä vanhaa maalia, sit uudet maalit päälle ja lakka lopuksi. Itse inhoan hiomista, joten en tekisi koskaan kyllä tuota.

 
Kaikkein helpoiten lähtee polyesterimaalit varmaa kuumailmapuhaltimella. Ton jälkeen voi vaa lastalla nostaa maalit kunno paloina irti. Aikaa kuluu ehkä max 30min.
 
Don Felder
06.02.2020 21:25:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bodyn vaihdossa on helppo palata takaisin alkuperäiseen ja sen vaihto-osan voi sitten myydä.
--> Pienemmät kustannukset, vähemmän työtä, nopeampi operaatio ja lisäksi vielä halvempi. Kannattaako tätä vielä miettiä.
 
Toisaalta jokainen valitsee omat polkunsa.
 
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
bangerboi
06.02.2020 21:25:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varastan vähän tätä ketjua.
 
Karsastan lähtökohtaisesti uusien kitaroiden ylikiiltävää pintaa ja haluaisin testata yhteen skebaan lakkapinnan poistamista. Hauluaisin kuitenkin jättää edes kevyesti orkkismaalia pintaan, joten millä työkaluilla tätä kannattaa lähestyä?
 
Striku
06.02.2020 21:36:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Don Felder: Pitääkö sen olla aito, jos osat vain sopii?
 
https://www.f-musiikki.fi/kitarat-j … et/duesenbergbody-strat-black-bsabl

 
Sitä ei vaan noissa koskaan tiedä istuuko esim kaula just niinkun pitää..
 
You want to be like Sid Vicious.. But good!
Striku
06.02.2020 21:38:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Don Felder: Bodyn vaihdossa on helppo palata takaisin alkuperäiseen ja sen vaihto-osan voi sitten myydä.
--> Pienemmät kustannukset, vähemmän työtä, nopeampi operaatio ja lisäksi vielä halvempi. Kannattaako tätä vielä miettiä.
 
Toisaalta jokainen valitsee omat polkunsa.

 
Onko suositella jotain tiettyä paikkaa josta saisi aitoja Fenderin bodyja? Reverbiä hieman selailin, ja sieltä päädyin sitten Stratospheren sivuille. Siellä olis kyllä hyviä runkoja, mutta 85e postit ei hirveesti houkuttele. Ei ilmeisesti mistään päin Suomea ole mahdollista aitoja Fenderin puuosia saada?
 
You want to be like Sid Vicious.. But good!
Don Felder
06.02.2020 21:50:12 (muokattu 06.02.2020 22:47:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

F-Musiikki luultavasti tilaa bodyn.
 
Tai sitten tilaus Fenderiltä käyttämällä tätä:
 
https://finn-us.com/palvelut/varasto-osoite
 
tai tätä:
 
https://www.usarahti.fi/
 
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
Mikko1978
07.02.2020 02:54:21 (muokattu 07.02.2020 02:59:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bangerboi: Varastan vähän tätä ketjua.
 
Karsastan lähtökohtaisesti uusien kitaroiden ylikiiltävää pintaa ja haluaisin testata yhteen skebaan lakkapinnan poistamista. Hauluaisin kuitenkin jättää edes kevyesti orkkismaalia pintaan, joten millä työkaluilla tätä kannattaa lähestyä?

 
Eipä maalista oikein saa revittyä kiiltoa irti. Kaikki pois ja uutta mieleisempää pintaa tilalle. Sopivasti pintaa hiomalla kiiltoa voisi tappaa, mutta ei sekään välttämättä kovin esteettinen ratkaisu ole. Itsekään en muuten oikein pidä korkeakiiltoisista pintakäsittelyistä. Mieleisimmät omistamistani kitaroista tuon suhteen ovat Schecter PT Specialin tosi ohut mattalakka ilman fillereitä ja Nash Straton relikoitu nitro.
 
Nää on niin hienosti kuvattuja videoita, että kannattaa ihan jo senkin vuoksi katsoa. Ideoiden lisäksi näistä näkee toimivia menetelmiä ja työkaluja.
 
https://youtu.be/3s7HknLRr5Q
https://youtu.be/eQEEV0NXnTs
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «