Aihe: Vapaamuotoista keskustelua bassoista.
1 2 3 4 526 27 28 29 3047 48 49 50 51
Hessos
08.10.2019 11:47:13 (muokattu 08.10.2019 11:48:32)

Hankin äskettäin Ibanezin SR670:n, jonka bodyn viimeistely on kivannäköinen saarnipuinen, ns. huokoinen. Ensimmäisten treenien jälkeen huomasin paukuttaneeni aggressiivisella sormitekniikallani ison nipun pieniä kynnenjälkiä bodyyn, paksuimman kielen yläpuolelle, mikkien väliselle alueelle. Tuen peukalon yleensä kaulamikin päälle, jäljet ovat peräisin keskisormeni kynnestä. Miten tässä kannattaisi toimia, jos en halua soittimeeni reikää? Kynsien pitäminen mahdollisimman lyhyinä, actionin korottaminen ja soittotekniikan hiominen tulevat mieleen, mutta onko tähän jotain standardiratkaisua tyyliin joku plektrasuojuksen tapainen pala mutta yläpuolelle?

Aiempien soitinteni kanssa ei vastaavaa ole ilmennyt. Niissä onkin ollut erilainen pinta.

kuva soittimesta (ei omani): https://www.ibanez.com/common/produ … region_SR670_SKF_1P_01_sub_en_1.png
anapena
08.10.2019 13:19:08
Tulee mieleen Stingin vanha presari, jonka pintaan on tullut kulumaa aika lailla.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
insight
11.10.2019 11:06:33
Kefiiri: Musiikkihommassa ei ratkaise haju vaan visuaalinen vaikutelma :/

Kyllä mulla ainakin roikkuu bassonkaulasta kaunis tuoksuamppeli, jota valaisee LED-valot. Vaatteisiin pätee sama: mitä enemmän ledejä, sen parempi.
Esa H
19.10.2019 10:25:04
Hessos: Hankin äskettäin Ibanezin SR670:n, jonka bodyn viimeistely on kivannäköinen saarnipuinen, ns. huokoinen. Ensimmäisten treenien jälkeen huomasin paukuttaneeni aggressiivisella sormitekniikallani ison nipun pieniä kynnenjälkiä bodyyn, paksuimman kielen yläpuolelle, mikkien väliselle alueelle. Tuen peukalon yleensä kaulamikin päälle, jäljet ovat peräisin keskisormeni kynnestä. Miten tässä kannattaisi toimia, jos en halua soittimeeni reikää? Kynsien pitäminen mahdollisimman lyhyinä, actionin korottaminen ja soittotekniikan hiominen tulevat mieleen, mutta onko tähän jotain standardiratkaisua tyyliin joku plektrasuojuksen tapainen pala mutta yläpuolelle?

Aiempien soitinteni kanssa ei vastaavaa ole ilmennyt. Niissä onkin ollut erilainen pinta.

kuva soittimesta (ei omani): https://www.ibanez.com/common/produ … region_SR670_SKF_1P_01_sub_en_1.png

Läpinäkyvä kynsisuoja voisi olla hyvä:
https://images.app.goo.gl/ewdhGe8h6imAjPdk6
Tympee Huttunen
21.10.2019 21:05:12
Sieltä haaviin: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1499179

Unelmissa siintää alumiinibasso.
ituvirtanen
22.10.2019 19:33:52

Edellä mainitun lisäksi lienee ainakin Kramer, Travis Bean ja Hartke XK-4.

Alukoppainen mutta puukaula: alusonic.

Jäykkä kaula voisi olla vaihtoehtoisesti hiilikuitua: BassLab, Bogart, Clover, Miller, Moses irtokaulat, Modulus Graphite, Peavey GV (Mopen kaula tosin), Schack, Status (myös irtokaulat), Steinberger, Vigier, Zon...
Tympee Huttunen
22.10.2019 20:12:04
ituvirtanen: Edellä mainitun lisäksi lienee ainakin Kramer, Travis Bean ja Hartke XK-4.

Alukoppainen mutta puukaula: alusonic.

Jäykkä kaula voisi olla vaihtoehtoisesti hiilikuitua: BassLab, Bogart, Clover, Miller, Moses irtokaulat, Modulus Graphite, Peavey GV (Mopen kaula tosin), Schack, Status (myös irtokaulat), Steinberger, Vigier, Zon...

Hiilikuitua ymmärtääkseni jo on: MPU:n Steinberger koalitio.

Kiitokset vinkeistä. Yhtä Krameria (Virosta) jo silmäilin. Custom Soundsilla taasen olisi EGC:n yksi laitos. Pitäisi saada vain soitinkamaa realisoitua sitä ennen.
pehko
02.11.2019 20:07:23
Tein jazzarin rungon mäntysestä pöytälevystä. Liimasin kaks lätkää yhteen, ohensin vähän. Yhteensä 14-16 kalikkaa koko setissä. Pistin muutaman pullon 2-komponenttilakkaa, suojaa suurimmilta naarmuilta.

Tänään vedin ekat treenit. Soundi on melko kirkas, mutta ei semmonen poppaava. Alapäässä on mukavaa murinaa. Mikkeinä DiMarzion Model J/Ultra Jazz setti ja kaulassa vielä Arteckin krominen minihumppari. Soittimen paino on myös jees, ei paina paljoa, mutta ei myöskään ole liian kevyt.

Olen erittäin positiivisesti yllättynyt.
"Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP
mondo
07.11.2019 13:50:28
pehko: Tein jazzarin rungon mäntysestä pöytälevystä. Liimasin kaks lätkää yhteen, ohensin vähän. Yhteensä 14-16 kalikkaa koko setissä. Pistin muutaman pullon 2-komponenttilakkaa, suojaa suurimmilta naarmuilta.

Tänään vedin ekat treenit. Soundi on melko kirkas, mutta ei semmonen poppaava. Alapäässä on mukavaa murinaa. Mikkeinä DiMarzion Model J/Ultra Jazz setti ja kaulassa vielä Arteckin krominen minihumppari. Soittimen paino on myös jees, ei paina paljoa, mutta ei myöskään ole liian kevyt.

Olen erittäin positiivisesti yllättynyt.

Se on helppoa kun sen osaa,nautinnollisia soitto hetkiä.
pehko
22.11.2019 06:13:14
Mihinkäs väliin se kompura nyt kannatti tunkea laudassa? Ekaksi? Särön jälkeen?
J.Nikkanen
22.11.2019 07:41:53
pehko: Mihinkäs väliin se kompura nyt kannatti tunkea laudassa? Ekaksi? Särön jälkeen?

Mulla on SD Studio Bass ensimmäisenä, kokeilin ekana ja vikana ja kaikkea siltä väliltä ja siinä toimii mulla parhaiten. Eli siis kokeiluhommia.
fcpr
22.11.2019 09:07:23
pehko: Mihinkäs väliin se kompura nyt kannatti tunkea laudassa? Ekaksi? Särön jälkeen?

Mulla on järkkänä nyt tuner - kompura - oktaaveri - särö - chorus.
Kokeilu- ja makuasioita toki.
J.Nikkanen
22.11.2019 09:23:04
fcpr: Mulla on järkkänä nyt tuner - kompura - oktaaveri - särö - chorus.
Kokeilu- ja makuasioita toki.

Mulla on Korgin DT-10 viritin joka ei ole true bypass, viskasin senkin kompuran jälkeen. Suurta eroa tuskin on mutta kuitenkin.
fcpr
22.11.2019 11:38:12
J.Nikkanen: Mulla on Korgin DT-10 viritin joka ei ole true bypass, viskasin senkin kompuran jälkeen. Suurta eroa tuskin on mutta kuitenkin.

Ihan hyvä pointti, en tullut edes ajatelleeksi. Mulla käytössä PolyTune3, niin oletettavasti ei vaikuta (vaikka toki joku siinäkin voi eron kuulla).
mr.bungle
20.12.2019 18:28:17

Spämmäsin jo kitararyhmää mutta pistetään nyt tännekin..

Tein rumpukoneappiksen jossa voi trigata fillejä ja vaihdella A- ja B-osien välillä pedaalityyliin jalalla.

Kytke basso iRigillä puhelimeen, tai kytke puhelin jonkun härpäkkeen aux iniin ja harjoittelu/jamittelu on oikeesti paljon mielekkäämpää kuin staattisen biitin päälle vetäminen.

https://www.youtube.com/watch?v=Mrmkjd6qbl4
tjugo kilo tursk aer mycket tursk
fcpr
03.01.2020 08:14:35
Kun en nyt uutta ketjuakaan jaksanut aiheesta aloittaa, niin totean tänne: Tuo Tech21 uusi Steve Harris SH-1 on kyllä melkoinen pedaali. Tuli eilen itse haettua ja ylitti kyllä omat odotukset heittämällä. Mulla ei ole aiempaa kokemusta Tech21 speduista, joskin hyvää olin näistä kuullut.
Tässä SH-1 tapauksessa tuon nimikkosoundin ohella miellyttää monipuolisuus. Heivasin vanhan särön samantien pois.
Vahva suositus, vaikka hinta onkin melko kova. Veikkaan, että youtubeen ilmestyy paljonkin demoja (jo olemassa olevien lisäksi).
pehko
29.01.2020 06:10:41
Tympee Huttunen: https://m.thomann.de/gb/harley_bent … LMhn9KRqdCznzlmjMIrAM15q_JuH-oZedXo

Onpas hienoja noi HB:n Rickenbacker-muunnelmat.

Ihan yhtä rumia kun alkuperänenkin.
Kefiiri
29.01.2020 08:54:34 (muokattu 29.01.2020 08:57:43)
Ettäs kehtaat :D
Bentonin nutipäät ovat monelta osin ihan komeita mutta yläsarven ovat John Hallin pelossa jättäneet selkeästi erilaiseksi kuin kopioinnin kohteessa.
En ole musiikin asiantuntija.
J.Nikkanen
29.01.2020 09:24:37
pehko: Ihan yhtä rumia kun alkuperänenkin.

Orkkiksessa on tyyliä, kopiot näyttää, noh, kopioilta. Ritsoilta. Ei jatkoon.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)