Aihe: miten kielen paksuus vaikuttaa soundiin lankkukitarassa?
1 2 3 4 5
hallu
15.08.2018 08:57:27
Jeszse: Kielten veto ja kaularaudan säätö on semmosia hommia mitkä normaaleissa olosuhteissa vaikuttaa kyllä ihan välittömästi. Se on aivan höpöhöpöä mitä täältäkin on monesti lukenut että kaularautaa säädetään kääntämällä sitä joku max 1/4 kierrosta ja odotetaan huomiseen että se asettuu.

Ainoa kerta kun on vähän hirvittäny kaularautahommat, oli se ku katsoin vierestä ku oma mentori vähän suoristi basson kaulaa. Rautaa pyöräytettiin puoliväkisin melkein kaks täyttä kierrosta ja sit jätettiin puristimilla viikoks pöytään kiinni. Ihan kelpo kaula tuli.

Joo niin minäkin olen tottunut, että se heti näkyy ja kerran seurailin yhden kitarakorjaajan ronskeja otteita ja tuumasin, että "jaa noinkin voi tehdä...." :-). Tämä kitara vaan sai minut vähän hämmentymään kun en millään tajunnut mikä tässä mättää. No juuri nyt ei mätä mikään joten jos kyse oli vain ylös pullahtaneesta nauhasta, niin......

Mä vaan sillä edellisellä ohuella setillä en oikein saanut tolkkua siitä radiuksesta ja musta tuntui ettei sitä oikein ollut...... mutta nyt sitä on joten joko näin väärin, tai sitten nuo paksut kielet auttoi :-)
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
Rämppy
15.08.2018 09:11:00 (muokattu 15.08.2018 09:11:23)
Jeszse: Kielten veto ja kaularaudan säätö on semmosia hommia mitkä normaaleissa olosuhteissa vaikuttaa kyllä ihan välittömästi. Se on aivan höpöhöpöä mitä täältäkin on monesti lukenut että kaularautaa säädetään kääntämällä sitä joku max 1/4 kierrosta ja odotetaan huomiseen että se asettuu.

Useimmiten raudan säätö vaikuttaa heti mutta ei aina. Mulla on ollut muutama kitara, jossa kaula ottaa säädön jälkeen useamman tunnin asettuakseen. Ja kyllä tuota ohjetta on ihan maineikkailta soitinrakentajiltakin saatu, että kaulararaudan säädön jälkeen vielä lopullinen tsekkaus seuraavana päivänä.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Jeszse
15.08.2018 09:15:31
Rämppy: Useimmiten raudan säätö vaikuttaa heti mutta ei aina. Mulla on ollut muutama kitara, jossa kaula ottaa säädön jälkeen useamman tunnin asettuakseen. Ja kyllä tuota ohjetta on ihan maineikkailta soitinrakentajiltakin saatu, että kaulararaudan säädön jälkeen vielä lopullinen tsekkaus seuraavana päivänä.

Lopullinen tsekkaus on eri asia ku säätötoimenpide.
Rämppy
15.08.2018 09:25:13
Jeszse: Lopullinen tsekkaus on eri asia ku säätötoimenpide.

Joo, mutta tarvittaessa vielä säädetään. On välillä ollut tarvetta esim. pakittaa hieman.
In Finland we have this thing called "diu diu".
73nd3r
15.08.2018 09:28:42

Ainoa kerta kun on vähän hirvittäny kaularautahommat, oli se ku katsoin vierestä ku oma mentori vähän suoristi basson kaulaa. Rautaa pyöräytettiin puoliväkisin melkein kaks täyttä kierrosta ja sit jätettiin puristimilla viikoks pöytään kiinni. Ihan kelpo kaula tuli.

Nettineuvoja ei luultavasti ole tarkoitettu sun mentorille...
Tyypillinen tilanne on uusi kitara, tehdassäädöt ja kokematon säätäjä. Silloin *yleensä* se 1/4 kierrosta jo riittääkin.
Kiristyssuuntaan ruuvaus (taas: *yleensä*) vaikuttaa saman tien, kun kyse on ruuvimekaniikasta. Mutta varsinkin .009-setillä (tyypillinen edullisissa kitaroissa) löysyttämisen vaikutuksia kantsii odotella aikansa, yleensä tunteja mutta ei tuo huomiseenkaan poikkeus ole.
Jeszse
15.08.2018 10:23:40
73nd3r: Nettineuvoja ei luultavasti ole tarkoitettu sun mentorille...
Tyypillinen tilanne on uusi kitara, tehdassäädöt ja kokematon säätäjä. Silloin *yleensä* se 1/4 kierrosta jo riittääkin.
Kiristyssuuntaan ruuvaus (taas: *yleensä*) vaikuttaa saman tien, kun kyse on ruuvimekaniikasta. Mutta varsinkin .009-setillä (tyypillinen edullisissa kitaroissa) löysyttämisen vaikutuksia kantsii odotella aikansa, yleensä tunteja mutta ei tuo huomiseenkaan poikkeus ole.

Juu, siis toi basson kaula olikin jo ihan eri tilanne ja sivussa aiheesta, kunhan nyt jaoin sen muuten vaan.
hallu
15.08.2018 10:33:37
Jeszse: Juu, siis toi basson kaula olikin jo ihan eri tilanne ja sivussa aiheesta, kunhan nyt jaoin sen muuten vaan.

Samoja säätöjä bassokin tottelee, mitä olen omia bassojani säädellyt. Tietty basso on isompi soitin paksummat kielet ja pidempi skaala niin liikkeetkin on isompia, mutta onhan se ihan yhtä herkkä soittotatsin yms. osalta ja soinninkin osalta kun alataajuudet on ainakin musta paljon vaativammat hanskata ja erottelevuus x atakki x botne on bassolla minusta kertaluokkaa hankalampia.
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
Jeszse
15.08.2018 10:59:01
hallu: Samoja säätöjä bassokin tottelee, mitä olen omia bassojani säädellyt. Tietty basso on isompi soitin paksummat kielet ja pidempi skaala niin liikkeetkin on isompia, mutta onhan se ihan yhtä herkkä soittotatsin yms. osalta ja soinninkin osalta kun alataajuudet on ainakin musta paljon vaativammat hanskata ja erottelevuus x atakki x botne on bassolla minusta kertaluokkaa hankalampia.

Joo, mutta edelleen tuo kyseinen basson kaula on nyt ainoa basson kaula joka tohon juttuun liittyy.
GiovanniDiRondo
21.08.2018 12:03:06

Kefiiri: Eikös se mene niin, että Gibsoniin 11-setti ja Fenderiin kympit, niin tuntuma on suunnilleen sama, kun Fenkussa skaala on hieman pitempi?

Fenderin ohut e-kieli on raskaampi kuin Gibsonin, koska se on lähempänä teräksen myötörajaa, eli vähemmän elastinen.

Samoin gibsonissa g-kieli on löysähkön oloinen, koska sen vire lähestyy tietynlaista kitaran mensuurille sopivaa alarajaa.

Muilta osin eroa vedossa on niin vähän, että pitäisi olla ehkä 10,7 setti fenderissä vastaten gibsonin 11:a.

Mutta kaikki edellä oleva huomioiden, voi siis olla että tuntuma on samanlainen.
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
Sammo
21.08.2018 14:15:51
GiovanniDiRondo: Fenderin ohut e-kieli on raskaampi kuin Gibsonin, koska se on lähempänä teräksen myötörajaa, eli vähemmän elastinen.

Samoin gibsonissa g-kieli on löysähkön oloinen, koska sen vire lähestyy tietynlaista kitaran mensuurille sopivaa alarajaa.

Muilta osin eroa vedossa on niin vähän, että pitäisi olla ehkä 10,7 setti fenderissä vastaten gibsonin 11:a.

Mutta kaikki edellä oleva huomioiden, voi siis olla että tuntuma on samanlainen.

Gibsonin ja Fenderirin tuntumien vertaamisesta sotkee mun mielestä että vireessä olemiseen vaadittavan jännitys (mensuuri eli tallan ja satulan välinen etäisyys) ja toisaalta kielten venyttämiseen vaadiva voima ei käyttäydy "6 viritintä rivissä" ja "3+3" kitaroissa samalla tavalla. Jälkimmäiseen vaikuttaa myös tallapalan ja satulan toisen puolen oleva kielen pituus. Gibsonissa ohulella e-kielellä tämä pituus on paljon lyhymepi kuin Fenderissä. Ja lukkosatuloissa menee tietenkin vielä eri lailla. Eli "kaikki edellä huomioiden" vaatii jokaisen kielen optimointia erikseen.

TJEU-osastolla voi kokeilla Floikkakitaralla venyttämistä lukot auki ja lukot kiinni. Muistin mukaan ero on huomattava.
I'm very highly educated. I know words, I have the best words.
aslak
22.08.2018 00:28:30 (muokattu 22.08.2018 00:29:11)

Nyt kyllä vedät kyllä ihan satua tai sitten on ollut aivan jousipyssy, että kax kierrosta.
Mulla on skebat vaatinut korkeintaan vajaa puolikierrosta ja on pitänyt odottaa seuraavaan päivään asettuakseen.
Jeszse
22.08.2018 05:48:11
aslak: Nyt kyllä vedät kyllä ihan satua tai sitten on ollut aivan jousipyssy, että kax kierrosta.
Mulla on skebat vaatinut korkeintaan vajaa puolikierrosta ja on pitänyt odottaa seuraavaan päivään asettuakseen.

Jep, oli niin kiero etten tienny että kaularaudallinen kaula voi vetää niin kieroon. Sitä oli kaiketi säilytetty melko kyseenalaisissa olosuhteissa vuodenaikoihin nähden ja se asiakaskin toi sen kysyäkseen voiko sille ylipäänsä tehdä enää yhtään mitään ja me päätettiin vaan kokeilla lupaamatta mitään.
sustain65
26.01.2020 10:12:05
Joo, on vanha ketju, mutta jos aihe kiinnostaa, niin kannattaa katsoa tämä:
Youre Probably Using The WRONG Guitar Strings
https://youtu.be/wGXj_NQONYM

Hyvä video, vaikkakin yliprovokatiivinen otsikko vähän häiritsee.
Laulava Kylätohtori
26.01.2020 11:41:50
sustain65: Joo, on vanha ketju, mutta jos aihe kiinnostaa, niin kannattaa katsoa tämä:

Kyllai. Joskus luulin sitä psykoakustiikaksi, kun olin kuulevinani eroja 10-11 seteissä. Yllättävän isot erot, ja vieläpä youtubesta puhelimella kuunneltuna. :D

11-setti oli vähän tunkkainen. 10/9 jees, mutta kasissa ehkä jo mentiin liian "pitkälle". Ysisetti oli yllättävän hyvä, harmi vaan, että sen tuntuma on niin löysä.

Pitäisi tehdä sama testi omilla kitaroilla, soittotyylillä ja musiikilla, mikä on itselle paras..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Metalkallo
26.01.2020 15:26:05 (muokattu 26.01.2020 15:28:34)
sustain65: Joo, on vanha ketju, mutta jos aihe kiinnostaa, niin kannattaa katsoa tämä:

Katselin tuon eilen. Kitara olis voinut olla mieluummin strato ja vahvarista hiukan vähempi säröä, tai vaikka ihan kliini, niin olis kuullut erot vähän selvemmin ehkä. Ainakin tällä videolla erot kuulee helpommin 9 ja 10- kielikoon välillä: https://www.youtube.com/watch?v=sTNzJfJ6-Ps

Itse menisin kielien kohdalla tuntuma edellä, koska soundia saa aina ruuvattua. Itse käytän 9- koon kieliä humbucker kitaroissa yleensä, stratossa olen käyttänyt Hendrix 10-38 settiä mikä ollut hyvä tuntuman sekä soundin suhteen.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
abassimo
26.01.2020 15:50:01 (muokattu 26.01.2020 16:11:02)
Metalkallo: Katselin tuon eilen. Kitara olis voinut olla mieluummin strato ja vahvarista hiukan vähempi säröä, tai vaikka ihan kliini, niin olis kuullut erot vähän selvemmin ehkä. Ainakin tällä videolla erot kuulee helpommin 9 ja 10- kielikoon välillä: https://www.youtube.com/watch?v=sTNzJfJ6-Ps

Itse menisin kielien kohdalla tuntuma edellä, koska soundia saa aina ruuvattua. Itse käytän 9- koon kieliä humbucker kitaroissa yleensä, stratossa olen käyttänyt Hendrix 10-38 settiä mikä ollut hyvä tuntuman sekä soundin suhteen.

Tuntuma joo ehkä tärkein itelle kanssa, lähinnä se et kielet ei saa olla liian löysiä, eli joku vähintään 10-setti saa olla, mielellään 11. Lyhempi skaalasiin ku Fenderin perus 25,5 tuumasiin saa olla vähintään 11-setti, ettei tunnu iha makaronilta ne bendatessa.
Kontiak
29.01.2020 21:58:29
Tuosta Beaton videosta jatkoa Rhett Shullin kanavalla:

I Was DEFINITELY Using The Wrong Guitar Strings

https://youtu.be/42lF0ITBKHk
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
parek
29.01.2020 23:12:59
Joo, piruuttani kokeilin vaihtaa 011 setistä 009 settiin ja kyllähän se pitää täysin paikkaansa mitä noissa videoissa sanottiin. Itse tykkään paljon enemmän ysisetin soundista ja kevyt tatsikin tuntuu mukavalta. Tarkkuutta vaatii enemmän, mutta onhan toi soitto rennompaa kun voimaa tarvii kummallakin kädellä käyttää vähemmän.
Sarko
30.01.2020 00:03:30
Amerikan limaukkojen mainosfilmejä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)