Aihe: Mikkien vaihto. 1 | |
---|---|
![]() 15.01.2020 22:35:26 | |
Hei, ajattelin nyt kysyä täältä jos jollain olisi antaa hyviä vinkkejä uusien mikkien hankkimiseen. Tarkoitus olisi siis vaihtaa uudet ja paremmat aktiivimikit ltd ec-256 malliseen kitaraan. Haluaisin myös tietää kannattaako tuon hintaluokan kitaraan edes vielä vaihtaa mikkejä eli kuinka paljon ne lopulta parantaisivat soundia. Mikit saisivat olla "yleispätevät" eli voisi soittaa metallia, rockia sekä myös cleania musiikkia. Toivottavasti jollain olisi kiinnostusta vastata ja neuvoa kokematonta. Kaikki hyvät ja asialliset neuvot otetaan vastaan. | |
![]() 16.01.2020 08:14:04 (muokattu 16.01.2020 08:18:40) | |
Mun mielestä mikrofonien vaihtaminen toisiin saman tyyppisiin on sitä viimeistä hienosäätöä. Vahvistin kaiuttimineen on kumminkin se mitä vaihtamalla saadaan merkittäviä eroja sointiin. Jos tuntuu että soitto ei kuulosta ollenkaan niin komealta kuin pitäisi, pitää vaihtaa vahvistin. Jos taas soundi on jo valmiiksi lähes optimaalinen, silloin ehkä kannattaa alkaa perehtyä eri mikrofonien tuomiin nyansseihin. Oman kokemukseni mukaan kitara kuin kitara kuulostaa mieleisellä vahvistimella hyvältä, ihan mikrofoneista riippumatta. Mutta tuo on vain minun mielipiteeni, vastakkaisia ja yhtä hyvin perusteltuja näkemyksiä löytyy myös. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 16.01.2020 09:13:10 | |
Kefiiri: Mun mielestä mikrofonien vaihtaminen toisiin saman tyyppisiin on sitä viimeistä hienosäätöä. Vahvistin kaiuttimineen on kumminkin se mitä vaihtamalla saadaan merkittäviä eroja sointiin. Jos tuntuu että soitto ei kuulosta ollenkaan niin komealta kuin pitäisi, pitää vaihtaa vahvistin. Jos taas soundi on jo valmiiksi lähes optimaalinen, silloin ehkä kannattaa alkaa perehtyä eri mikrofonien tuomiin nyansseihin. Oman kokemukseni mukaan kitara kuin kitara kuulostaa mieleisellä vahvistimella hyvältä, ihan mikrofoneista riippumatta. Mutta tuo on vain minun mielipiteeni, vastakkaisia ja yhtä hyvin perusteltuja näkemyksiä löytyy myös. Kiitos hyvästä vastauksesta. Kitaran soundi siis on tällä hetkellä käyttööni ihan riittävä mietin vain, että jos sitä haluaa/tarvitsee joskus parantaa ja muokata niin kannattaako vaihtaa mikit vai ostaa suoraan malli jossa mikit ovat valmiiksi laadukkaammat kuten ltd ec-1000. Eli onko tuo nykyinen n. 400e kitarani edes sen laatuinen muilta ominaisuuksilta, että mikkien vaihdosta olisi oikeasti mitään hyötyä. Vahvistimen ostin hiljattain uuden (ibanez il15) ja sen äänimaailmaan olen tällä hetkellä tyytyväinen. Olen tosiaan siis vielä melko alkaja näissä kitaran teknisissä asioissa ja on mukava kuulla neuvoja ja vinkkejä kokeneemmilta. | |
![]() 16.01.2020 15:34:14 (muokattu 16.01.2020 15:34:44) | |
Aktiivimikit harvemmin on hyviä yleispäteviä mikkejä. Huomaa myös, että jos vaihdat passiivikitaraan aktiivimikit, niin vaihtoon menee myös jakki ja potikat. EMG:ltä taitaa tosin saada settejä, joista löytyy kaikki valmiina. (E: niin ja paristolle tarvii olla tilaa) Mun mielestä halpaankin kitaraan kannattaa vaihtaa mikit jos vaihtaa itse ja tietää mitä haluaa (tai muuten kiinnostaa näprätä). Huollossa jos tekee mikkirumbaa, niin tulee halpikselle äkkiä hintaa kun on viidennet mikit testissä :) Jos oot aloittelija, niin sanoisin, että soittele rauhassa nykyisillä mikeillä ja vaihda sitten kun kirkastuu näkemys siitä mitkä tarvitset. | |
![]() 16.01.2020 16:01:57 | |
Arkka: Aktiivimikit harvemmin on hyviä yleispäteviä mikkejä. Huomaa myös, että jos vaihdat passiivikitaraan aktiivimikit, niin vaihtoon menee myös jakki ja potikat. EMG:ltä taitaa tosin saada settejä, joista löytyy kaikki valmiina. (E: niin ja paristolle tarvii olla tilaa) Mun mielestä halpaankin kitaraan kannattaa vaihtaa mikit jos vaihtaa itse ja tietää mitä haluaa (tai muuten kiinnostaa näprätä). Huollossa jos tekee mikkirumbaa, niin tulee halpikselle äkkiä hintaa kun on viidennet mikit testissä :) Jos oot aloittelija, niin sanoisin, että soittele rauhassa nykyisillä mikeillä ja vaihda sitten kun kirkastuu näkemys siitä mitkä tarvitset. Okei, parempi tosiaan soitella nykyisillä ja vasta myöhemmin lähteä etsimään sitä optimaalista soundia sillä nykyisillä kuitenkin iha hyvin pärjää. Kiitos kuitenkin hyvistä vastauksista. | |
![]() 18.01.2020 09:23:30 | |
Moi. Tervetuloa mnettiin. Harvasta asiasta täällä mnetissäkin kysellään yhtä paljon kuin sähkökitaran mikeistä ja niiden valinnan haasteista, joten hakua kannattaa yrittää käyttää (jos sattuu sllä hetkellä toimimaan). Hakukone on kuitenkin aataminaikuinen, joten hakutermien kanssa pitää olla tarkempi kuin nykyaikaisempien kanssa. Jos osaat hakea suoraan keskustelupalstalta googlehaulla, suosittelen tuota lähestymistapaa kuitenkin mieluummin. Tuossa yksi viimeisimmistä mikinvaihtoviestiketjuista johon on kohtuullisesti tullut vastauksia: https://muusikoiden.net/keskustelu/ … sts.php?c=15&t=241515&co=30 yleensähän käy niin että ei jakseta vastata kymmenettä kertaa samaan kysymykseen samalla tavalla. Tässä omia mietteitä asian tiimoilta: Ec256: Kitaran soundi siis on tällä hetkellä käyttööni ihan riittävä mietin vain, että jos sitä haluaa/tarvitsee joskus parantaa ja muokata niin kannattaako vaihtaa mikit vai ostaa suoraan malli jossa mikit ovat valmiiksi laadukkaammat kuten ltd ec-1000. Vaikka kaikkia instrumentin osa-alueita yleensä parannetaankin kun hintaluokka nousee, pelkkien mikkien takia en ainakaan itse kalliimpaa mallia hankkisi. Elleivät mikit ole juuri ne tietyt jotka olisivat ostoslistalla joka tapauksessa. Ec256: Eli onko tuo nykyinen n. 400e kitarani edes sen laatuinen muilta ominaisuuksilta, että mikkien vaihdosta olisi oikeasti mitään hyötyä. Mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta ESP:n instrumenteista kuin hetken aikaa omistamani jonkin muistaakseni tonnisen signaturen tiimoilta ~viidentoista vuoden takaa. Mutta... Kaikki tuon hintaluokan instrumentit ovat yksilöitä, valmistajasta riippumatta. Jos jälleenmyyntiarvoa ei ajattele, tai mahdollisesti myydessä palauttaa instrumentin takaisin alkuperäiseen kuntoon (=ei myy vaihdettuja osia pois), itselle mieluisaan ja käteensopivaan halpisinstrumenttiin kannattaa mun mielestä ehdottomasti vaihtaa mikit kunhan muu signaaliketju on sillä mallilla että mikinvaihdosta saa muutakin hyötyä irti kuin pelkän vaihtamisen ilon. Itse olen jo 80-luvulta asti kun mikkien saatavuus ja valikoima olivat vajaa kymmenesosa nykyisestä ollut sitä mieltä että mikit on tehty tarvittaessa vaihdettaviksi. Tilanteesta riippuen mikinvaihdolla saa aikaan joko jäsen Kefiirin tuossa yllä mainitsemaa hienosäätöä tai hyvinkin radikaalin muutoksen instrumentin luonteeseen. Jos aktiivimikkejä haikailet, kasarilta lähtien EMG:n 81+85 yhdistelmä on ollut monelle se lähtökohta. Jotkut ovat jopa lopettaneet soundinmetsästyksensä noihin ;). Tätänykyä löytyy toki määrättömästi muitakin metallimikkejä, mutta noihin pääsee käsiksi käytettynä suhteellisen pienellä rahallisella panostuksella. Ja jälleenmyyntiarvo pysyy kohtuullisesti koska kysyntää tulee jatkossakin olemaan. Kasiykköstä saa TW:näkin, kasivitosta jostain syystä ei? X versioina saa kumpaistakin. Ec256: Vahvistimen ostin hiljattain uuden (ibanez il15) ja sen äänimaailmaan olen tällä hetkellä tyytyväinen. Veikkaisin että uuden vahvistimesi kanssa pääset haarukoimaan erilaisten mikkien välisiä eroja keskivertoharrastajaa paremmin. Kovin rajoittuneilla vahvareilla kun kaikki samantyyppiset mikit kuulostavat herkästi likipitäen samanlaisilta, tai ainakin nyanssit katoavat kuulumattomiin. T:Samuli | |
![]() 20.01.2020 17:58:31 | |
basisti1971: Moi. Tervetuloa mnettiin. Harvasta asiasta täällä mnetissäkin kysellään yhtä paljon kuin sähkökitaran mikeistä ja niiden valinnan haasteista, joten hakua kannattaa yrittää käyttää (jos sattuu sllä hetkellä toimimaan). Hakukone on kuitenkin aataminaikuinen, joten hakutermien kanssa pitää olla tarkempi kuin nykyaikaisempien kanssa. Jos osaat hakea suoraan keskustelupalstalta googlehaulla, suosittelen tuota lähestymistapaa kuitenkin mieluummin. Tuossa yksi viimeisimmistä mikinvaihtoviestiketjuista johon on kohtuullisesti tullut vastauksia: https://muusikoiden.net/keskustelu/ … sts.php?c=15&t=241515&co=30 yleensähän käy niin että ei jakseta vastata kymmenettä kertaa samaan kysymykseen samalla tavalla. Tässä omia mietteitä asian tiimoilta: Vaikka kaikkia instrumentin osa-alueita yleensä parannetaankin kun hintaluokka nousee, pelkkien mikkien takia en ainakaan itse kalliimpaa mallia hankkisi. Elleivät mikit ole juuri ne tietyt jotka olisivat ostoslistalla joka tapauksessa. Mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta ESP:n instrumenteista kuin hetken aikaa omistamani jonkin muistaakseni tonnisen signaturen tiimoilta ~viidentoista vuoden takaa. Mutta... Kaikki tuon hintaluokan instrumentit ovat yksilöitä, valmistajasta riippumatta. Jos jälleenmyyntiarvoa ei ajattele, tai mahdollisesti myydessä palauttaa instrumentin takaisin alkuperäiseen kuntoon (=ei myy vaihdettuja osia pois), itselle mieluisaan ja käteensopivaan halpisinstrumenttiin kannattaa mun mielestä ehdottomasti vaihtaa mikit kunhan muu signaaliketju on sillä mallilla että mikinvaihdosta saa muutakin hyötyä irti kuin pelkän vaihtamisen ilon. Itse olen jo 80-luvulta asti kun mikkien saatavuus ja valikoima olivat vajaa kymmenesosa nykyisestä ollut sitä mieltä että mikit on tehty tarvittaessa vaihdettaviksi. Tilanteesta riippuen mikinvaihdolla saa aikaan joko jäsen Kefiirin tuossa yllä mainitsemaa hienosäätöä tai hyvinkin radikaalin muutoksen instrumentin luonteeseen. Jos aktiivimikkejä haikailet, kasarilta lähtien EMG:n 81+85 yhdistelmä on ollut monelle se lähtökohta. Jotkut ovat jopa lopettaneet soundinmetsästyksensä noihin ;). Tätänykyä löytyy toki määrättömästi muitakin metallimikkejä, mutta noihin pääsee käsiksi käytettynä suhteellisen pienellä rahallisella panostuksella. Ja jälleenmyyntiarvo pysyy kohtuullisesti koska kysyntää tulee jatkossakin olemaan. Kasiykköstä saa TW:näkin, kasivitosta jostain syystä ei? X versioina saa kumpaistakin. Veikkaisin että uuden vahvistimesi kanssa pääset haarukoimaan erilaisten mikkien välisiä eroja keskivertoharrastajaa paremmin. Kovin rajoittuneilla vahvareilla kun kaikki samantyyppiset mikit kuulostavat herkästi likipitäen samanlaisilta, tai ainakin nyanssit katoavat kuulumattomiin. T:Samuli Kiitos hyvästä ja kattavasta vastauksesta myös sinulle. On aina yhtä mukava kuulla konkareiden vastauksia ja mietteitä itseä askarruttaviin asioihin. | |
![]() 22.01.2020 06:49:11 | |
Moi. Ec256: Kiitos hyvästä ja kattavasta vastauksesta myös sinulle. Ole hyvä. Ec256: On aina yhtä mukava kuulla konkareiden vastauksia ja mietteitä itseä askarruttaviin asioihin. Totta, ja vaikka useampi vuosikymmen on jo musatouhuissa vierähtänytkin, tällä ja vastaavilla ulkomaanfoorumeilla törmää jatkuvasti uusiin ajatuksiin, kokemuksiin ja laitteisiin jotka olisivat menneet täysin ohi jollei näillä saiteilla aikaansa viettäisi. Täysin riippumatta kommentoijan iästä ja/tai harrastusvuosista. T:Samuli | |
![]() 23.01.2020 08:22:30 | |
Ec256: Hei, ajattelin nyt kysyä täältä jos jollain olisi antaa hyviä vinkkejä uusien mikkien hankkimiseen. Tarkoitus olisi siis vaihtaa uudet ja paremmat aktiivimikit ltd ec-256 malliseen kitaraan. Haluaisin myös tietää kannattaako tuon hintaluokan kitaraan edes vielä vaihtaa mikkejä eli kuinka paljon ne lopulta parantaisivat soundia. Mikit saisivat olla "yleispätevät" eli voisi soittaa metallia, rockia sekä myös cleania musiikkia. Toivottavasti jollain olisi kiinnostusta vastata ja neuvoa kokematonta. Kaikki hyvät ja asialliset neuvot otetaan vastaan. https://www.musamaailma.fi/esp-ltd-ec-256-black-sahkokitara.html Tuon tiedon mukaan kitarassasi olisi passiivimikit? Vai tarkoititko, että haluaisit aktiivit passiivisten tilalle? Itse kannatan enempi passiiveja koska niiden soundi on luonnollisempi, aktiiveissa on sellainen tietty soundi joka ei paljoa muutu. Hyvä ja monipuolinen passiivi setti on Seymour Duncan Jazz ja JB eli hotrod setti, tai sitten jos haluaa enempi tehoa tallamikkiin, niin silloin duncan custom eli sh5 tai sh6 distortion jos haluaa enempi EMG81 tyylistä soundia, mutta passiivina. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 23.01.2020 09:18:25 | |
Metalkallo: https://www.musamaailma.fi/esp-ltd-ec-256-black-sahkokitara.html Tuon tiedon mukaan kitarassasi olisi passiivimikit? Vai tarkoititko, että haluaisit aktiivit passiivisten tilalle? Itse kannatan enempi passiiveja koska niiden soundi on luonnollisempi, aktiiveissa on sellainen tietty soundi joka ei paljoa muutu. Hyvä ja monipuolinen passiivi setti on Seymour Duncan Jazz ja JB eli hotrod setti, tai sitten jos haluaa enempi tehoa tallamikkiin, niin silloin duncan custom eli sh5 tai sh6 distortion jos haluaa enempi EMG81 tyylistä soundia, mutta passiivina. Juu passiivit on kiinni alkujaan. Aktiiveja mietin kun moni niitä kehunut paljon vaikka ilmeisesti niitä asentaessa pitäisi kitaraa muokata enemmänkin kuin vain pelkät mikit? En kuitenkaan passiiveja tyrmää jos löydän itseäni miellyttävän äänimaailman ja olisihan ne paljon helpompi asentaa näin alkajana. Onko hintaerot kuinka suuria näiden mikkien välillä? Olen joitakin mikkejä katsellut netistä (sekä passiiveja että aktiiveja) , mutta vielä ei ole kunnon käsitystä minkä hintaisista kannattaisi alkaa etsimään ja missä hinnoissa "hyvät" mikit liikkuvat. | |
![]() 23.01.2020 11:57:00 (muokattu 23.01.2020 12:01:42) | |
Käytettyjä kannatanee katsella, niitä voi kokeilla useita ja jos ei miellytä niin pistää eteenpäin ja saa omansa pois Vähän 50e molemmin puolin on hinnat pyörinyt kappaleelta sekä Duncanin perus passiivien ja EMG mikkien osalta, Emg ehkä vähän halvempia, tarjontaa tuntuu olevan, settinä siellä satasen paikkeilla Monesti patterin saa ängettyä potikoiden kanssa samaan tilaan mutta suojata täytyy pariston metallinen kuori. Jos Emg kanssa haluaa käyttää 18v modausta (jota suosittelen kaikkien ainakin koittavan noiden kanssa) niin kahden 9v pariston mahtuminen potikkakoloon alkaa olla vähän siinä ja tässä jolloin lisäkolon jyrsiminen runkoon voi tulla eteen Ilmeisesti myös joissain kitaramalleissa joissa mikkien upotus kolo on tehty pyöreäreunaiseksi tai nurkkaiseksi kuten monet passiivimikit ovat muodoltaan niin emg mikkien kanssa on ollut ongelmia koska ne ovat teräväreunaisia suorakaiteen muotoisia jolloin ottaa kulmista kiinni vaikka ulkomitat onkin samat Emg kanssa kannattaa metsästää setti jossa on mikit, potikat (eri kuin passiiveilla) johdot mikkien pikaliittimiin ja paristoklipsi sekä stereo jakki. Jos kaikkia ei löydy niin vähintään johdot liittimen kera, muut osat saa mistä vaan elektroniikka liikkeestä Siinä nyt jotain mietteitä mitä mieleen tulee | |
![]() 25.01.2020 10:06:04 | |
Moi. Ec256: Juu passiivit on kiinni alkujaan. Sulla taitaa olla myös kelojen puolitus vakiona, onko mahdollisissa uusissa mikeissä oltava myös tuo ominaisuus? Ec256: Aktiiveja mietin kun moni niitä kehunut paljon vaikka ilmeisesti niitä asentaessa pitäisi kitaraa muokata enemmänkin kuin vain pelkät mikit? Etenkin uudempien EMG aktiivien asentaminen on todella yksinkertaista, kiitos pikaliittimien. Kytkentöjen modaaminen on myös yksinkertaista koska kaikissa EMG aktiivielektroniikoissa ja mikeissä käytetään samaa kytkentälogiikkaa. Uutena kun ostaa, suurimmassa osassa (kaikissa?) EMG:n mikeissä tulee sopiva volume ja tone paketissa mukana, kuten jakki ja paristonepparikin. Myös muilta valmistajilta löytyy pikaliittimin toteutettuja järjestelmiä, mutta kuten arvata saattaa, eivät sovi ristiin. Ainoa haaste kaikessa aktiivielektroniikassa on tuo yllä jo mainittu paristojen tarve, tosin markkinoilta löytyy myös sterojakilla ja stereopiuhalla toteutettua ulkopuolista jännitesyöttöä. Juuri noita EMG:n käyttämiä liittimiä en ole löytänyt, mutta "liikuttavan liki" ovat esimerkiksi: Kotelo: https://www.triopak.fi/fi/tuote/NCDG-02 Pinni: https://www.triopak.fi/fi/tuote/NCDG-T Noita käytin itse Epi Explorerin TBTW+ABC+BTC konversiossa. Vanhemmatkin EMG:n ja muiden valmistajien aktiivit jotka ovat toteutettu juotettavin liitoksin, ovat tietysti samalla tapaa asennusystävällisiä kuin passiivimikitkin jotka liki poikkeuksetta ovat juotettavin liitoksin toteutettuja. Ec256: En kuitenkaan passiiveja tyrmää jos löydän itseäni miellyttävän äänimaailman ja olisihan ne paljon helpompi asentaa näin alkajana. Kunhan kolvin käyttö on hanskassa, tuota paristoa lukuunottamatta kumpaisetkin ovat aikalailla yhtä helppoja/haastavia asentaa. Ec256: Onko hintaerot kuinka suuria näiden mikkien välillä? Muodissa olevat mikit ovat arvokkaampia kuin ne jotka eivät sillä hetkellä satu olemaan muodissa, mutta massavalmisteiset merkkimikit ovat aikalailla samansuuntaisissa hinnoissa. Kaukoidän halpikset ja toisaalta putiikkimikit ovatkin sitten oma lukunsa. Maailmalta löytyy useampiakin "pajoja" jotka muokkaavat kaukoitähalpiksista enemmän tai vähemmän käyttökelpoisempia mikkejä, ja jotkut jopa onnistuvat puuhassa varsin kiitettävästi, ainakin nettikeskustelujen perusteella. Ec256: Olen joitakin mikkejä katsellut netistä (sekä passiiveja että aktiiveja) , mutta vielä ei ole kunnon käsitystä minkä hintaisista kannattaisi alkaa etsimään ja missä hinnoissa "hyvät" mikit liikkuvat. T-Kaupan sivuilta luntattuna DiMarziot (joka ennen EMG:n yleistymistä oli THE METALLIMIKKI-merkki) alkavat ~70 eurosta, ja pl. signaturesetit, "tavallisten" humbuckerien hintahaitarin yläpää on jossain 150€ tietämillä. Kuten olen aiemminkin asian tiimoilta maininnut, käytettyjä kannattaa harkita jos asuu senverran likellä myyjää että pääsee hakemaan muiden liikkumisten varjolla, muuten mahdolliset säästöt sulavat herkästi postituksiin, liian lyhyiksi katkottujen piuhojen kanssa puuhasteluun tai epähuomiossa kertoa unohdettujen modausten ihmettelyyn. Käytettyjen hinnat kun eivät yleensä ole merkittävästi kaupanhintoja pienemmät, periaatteessa kulumattomasta tavarasta kun on kyse. Homma tietty muuttuu radikaalistikin jos haluaa jonkun tietyn jo markkinoilta poistuneen mikin, tai jonkun tietyn henkilön modaaman/valmistaman/käämimän mikin, tuolloin on tietysti ostettava sen minkä saa silloin kun sattuu olemaan kaupan. Loputon suohan mikkiswapit usein ruukaavat olemaan, mutta onhan niissäkin oma viehätyksensä ;). T:Samuli | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)