Aihe: Vahvistin kotisoittoon hintaluokka alle 200€ 1 2 | |
---|---|
![]() 13.01.2020 16:38:05 | |
hallu: ...digilaitteessa kaiuttimelle ei mene se sama signaali joka kitarasta lähti ja analogisessa taas menee. Käytännössähän kitarasta tuleva signaali menee ensimmäisen transistorin/putken kannan/hilan läpi maihin (ja ohjaa siinä samalla putkea/trankkua auki/kiinni)...? Sanoinko jotain typerää? | |
![]() 13.01.2020 16:48:55 | |
Kenis: THR on hyvä valinta kotisoittoon. Nuo Hallun jorinat 50-100W putkikoneista kannattaa unohtaa ihan suoraan. Mun mielestä on aika vähättelevää sanoa mun puheita "jorinoiksi" en minäkään sano sinun puheita jorinoiksi. Eri mieltä voi olla kun meillä kaikilla ihmisillä on erilaisia kokemuksia ja THR:n kaltainen digivahvistin voi olla himasoitteluun tai miksei muuallekin vallan pätevä, mutta pitäisi kunnioittaa toisia keskustelijoita ja pyrkiä perustelemaan asiansa jotenkin muuten kuin pilkkaamalla toisia keskustelijoita. Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 13.01.2020 16:57:01 | |
Roland Cube 30 vaikka Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni- | |
![]() 13.01.2020 17:22:50 | |
nightbird: ...Pääteaste voi olla myöskin digitaalinen aivan sinne loppumetreille saakka mutta siinäkin suodattamalla signaali muunnetaan analogista vastaamaan jotta ämyri sen ymmärtäisi puhaltaa ymmärrettävästi pihalle. Jos tarkoitat tällä D-luokan päätettä niin se ei ole digitaalinen: "The term "class D" is sometimes misunderstood as meaning a "digital" amplifier" https://en.wikipedia.org/wiki/Class-D_amplifier Sanoinko jotain typerää? | |
![]() 13.01.2020 22:15:46 | |
Kuten sanoin jo siinä on se DSP välissä eli prossu. Muu on sitten väkisin sitä perinteistä koska tuon DSP:n ulkpuolella signaalin käsittely on joka tapauksessa analogista.Erot valmistajien ja mallien välillä ovatkin sitten siinä kuka tekee parhaan jäljitelmän siitä orkkiksesta sinne prossuun, lopultahan se on prossun tehosta ja käytetystä mallinnustekniikasta kiinni. Esim. jos jollain mikillä otat orkkiksen talteen laskentaa varten niin melko varmasti se käytetty mikki vaikuttaa ainakin jonkin verran lopputulokseen, jotain kompensointia tietysti voidaan tehdä kun tunnetaan se tallennusmikki. Tai voihan sen tehdä ihan raakastikin linjasignaalista mutta miten sitten otetaan huomioon mallissa vahvistimen dynamiikka..ja myös soittajan dynamiikka, miten se malli reagoi eri soittajiin? Ilmeisesti nykyisin on jo keksitty sen verran ovelaa koodinpätkää että alkavat jo olla aika hyviä, ja tässä tulee myös sitten esiin sen vahvistinvalmistajan hyvyys ja kyky ynnä rahallinen panostus mallien tekemiseen. Isommilla on enemmän resursseja moiseen.Mielestäni se on aika monimutkainen maailma jossa näillä lennetään. | |
![]() 13.01.2020 22:19:58 | |
headhead: Jos tarkoitat tällä D-luokan päätettä niin se ei ole digitaalinen: https://en.wikipedia.org/wiki/Class-D_amplifier Tiedän mikä on digitaalinen ja mikä analoginen enkä puhunut vahvistimien luokista. Ihan jo duuninkin puolesta. Digipääte on digipääte jonka jälkeen siitä kantista pitää tehdä siniä, siksi niiden jälkeen on hevit suodatukset. | |
![]() 14.01.2020 08:13:23 | |
Kiitos kaikille kommenteista. Nälkä kasvaa syödessä ja luulen että teen valinnan Yamaha THR2 30 ja Boss Katana 50 mk2 välillä. Bossin hinta kyllä kiinnostava, mutta....... Mielipiteitä. Entäs mikä olisi hyvä pedaalikombo oheisille vahvistimille. Soittelen Blues/Rock/Metal musiikkia. | |
![]() 14.01.2020 09:32:39 (muokattu 14.01.2020 09:43:02) | |
Guri: Kiitos kaikille kommenteista. Nälkä kasvaa syödessä ja luulen että teen valinnan Yamaha THR2 30 ja Boss Katana 50 mk2 välillä. Bossin hinta kyllä kiinnostava, mutta....... Mielipiteitä. Entäs mikä olisi hyvä pedaalikombo oheisille vahvistimille. Soittelen Blues/Rock/Metal musiikkia. Pedaalikommentteja sopii toki kysellä jo nyt, mutta suosittelen, että hankit vahvistimen ensin, testaat siitä löytyvät soundivaihtoehdot - ja hankit vasta sitten pedaaleja sen mukaan, mitä tuntuu puuttuvan. Ja Katanaan saa ostettua lisävarusteena jalkakytkimen. Katana 100 on tässä suhteessa vielä parempi, mutta hinta nousee taas... Keikkailukokemusta ei ole kummastakaan, mutta uskoisin ilman PA-kytkentää tuon Katanan riittävän selvästi pitemmälle bänditreeneissä ja kevyesssä keikkailussa. Raskaampi soitto tai isommat tilat vaativat sitten joko PA:n käyttöä tai ihan eri pelit. Hyvä pitää tämäkin puoli mielessä, vaikka aluksi vahvistin tulisi vain kotikäyttöön. Valistuneemmat toivottavasti kommentoivat myös tätä. | |
![]() 14.01.2020 10:30:59 | |
Pinewood: Pedaalikommentteja sopii toki kysellä jo nyt, mutta suosittelen, että hankit vahvistimen ensin, testaat siitä löytyvät soundivaihtoehdot - ja hankit vasta sitten pedaaleja sen mukaan, mitä tuntuu puuttuvan. Ja Katanaan saa ostettua lisävarusteena jalkakytkimen. Katana 100 on tässä suhteessa vielä parempi, mutta hinta nousee taas... Keikkailukokemusta ei ole kummastakaan, mutta uskoisin ilman PA-kytkentää tuon Katanan riittävän selvästi pitemmälle bänditreeneissä ja kevyesssä keikkailussa. Raskaampi soitto tai isommat tilat vaativat sitten joko PA:n käyttöä tai ihan eri pelit. Hyvä pitää tämäkin puoli mielessä, vaikka aluksi vahvistin tulisi vain kotikäyttöön. Valistuneemmat toivottavasti kommentoivat myös tätä. Peukkua tälle Pinewoodin kommentille, komppaan... | |
![]() 14.01.2020 11:10:03 | |
Minä olen myös samaa mieltä Pinewoodin kommentista omien kokemusteni perusteella mallintavien ja putkivahvistimien parissa. Katso ensin mitä mallintavasta irtoaa ihan itsessään. Menee vain säheltämiseksi jos hommaat mallintavan kombon ja sitten vielä pedaaleja. Olen itse testannut Katanaa pari kertaa liikkeessä ja on erittäin hyvä peli aloittelijalle. Olispa tällaisia ollut minun nuoruudessani. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 14.01.2020 12:02:18 | |
nightbird: Tiedän mikä on digitaalinen ja mikä analoginen enkä puhunut vahvistimien luokista. Ihan jo duuninkin puolesta. Digipääte on digipääte jonka jälkeen siitä kantista pitää tehdä siniä, siksi niiden jälkeen on hevit suodatukset. No ok, tuo kuulostaa vain analogisen D-luokan päätteen toiminnalta jossa analoginen signaali rakennetaan kanttiaallon palasista ja pyöristetään alipäästösuotimella... Sanoinko jotain typerää? | |
![]() 14.01.2020 14:30:09 | |
Nyt on Boss Katana 50 mk2 tilattu. Eikun odottelemaan että pääsee testailemaan. Hankala oli päätös Yamahan THR:n ja Bossin välillä. YouTuben testeissä ei minusta ollut suuria eroja, joten tässä vaiheessa hinta ratkaisi. Kiitos kaikille. Let`s rock. | |
![]() 14.01.2020 16:50:20 | |
nightbird: Muu on sitten väkisin sitä perinteistä koska tuon DSP:n ulkpuolella signaalin käsittely on joka tapauksessa analogista. Vaikka se analogista onkin niin ei kai se tarkoita että se on "väkisinkin perinteistä", varsinkin kun puhutaan kitaravahvistimista? Hyvänä esimerkkinä tuo D-luokan analoginen pääte joka ei varmaankaan ole monen mielestä perinteinen. Sanoinko jotain typerää? | |
![]() 14.01.2020 20:32:30 (muokattu 14.01.2020 20:33:38) | |
headhead: Vaikka se analogista onkin niin ei kai se tarkoita että se on "väkisinkin perinteistä", varsinkin kun puhutaan kitaravahvistimista? Hyvänä esimerkkinä tuo D-luokan analoginen pääte joka ei varmaankaan ole monen mielestä perinteinen. Hiukan saivartelun makua sinulla, Jos verrataan digitaalista signaalin käsittelyä ja analogista niin 100% varmuudella tuo analoginen on just sitä perinteistä ! Piiritekniikkaa ja komponenttien järjestystä voi muuttaa mutta se ei muuta itse asiaa. | |
![]() 16.01.2020 10:44:40 (muokattu 16.01.2020 10:47:51) | |
hallu: Jep mutta pientä vahvistinta ei saa välttämättä soimaan hiljaa ;-) . En tiedä mistä johtuu, mutta mulla on semmoinen kokemus että iso vahvistin soi paremmin hiljaa kuin pieni vahvistin jota joutuu huudattamaan että se soundaa hyvältä. Tämä onkin aika jännä, kun hommasin 70 W Fender pro reverbin 2 x 12 orig. ämyreillä, niin siitä oli puhetta ympäriinsä muilla foorumeilla, että miten kovaääninen peli se on. No on se niinkin, mutta isoksi yllätykseksi sen saa näemmä myös vaihtoehtoisesti soimaan tosi hiljaa. Ei tarvinnut edes mitään PPIMV modia tms. harkita. Jopa 15 W Fender blues Junior soi paljon kovempaa minimillään omien testieni mukaan. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards | |
![]() 16.01.2020 12:38:58 (muokattu 16.01.2020 12:41:43) | |
iec: Minä olen myös samaa mieltä Pinewoodin kommentista omien kokemusteni perusteella mallintavien ja putkivahvistimien parissa. Katso ensin mitä mallintavasta irtoaa ihan itsessään. Menee vain säheltämiseksi jos hommaat mallintavan kombon ja sitten vielä pedaaleja. Olen itse testannut Katanaa pari kertaa liikkeessä ja on erittäin hyvä peli aloittelijalle. Olispa tällaisia ollut minun nuoruudessani. Justiin niin. Olisipa tämmöisiä ollutkin jo aikoinaan. Mulla jäi tuon Katana 100 ja siihen kuuluvan pedaalin hommattuani kaikki muut pömpelit pölyyntymään. Käytössä neljä kitaraa ja vahvarissa jokaisen soundille oma muistipaikka. Soundit kuulostaa riittävän vähän paskalta ja tietokoneen kanssa en edes yritä mennä räveltämään omiani, vaikka siihen olisikin mahdollisuus. Yhdellä kajarilla varustetun satasen jopa meikäläinenkin raahaa vaikka kahden sormen otteella paikasta toiseen. Katana ketju tuolla erikseen, mutta asiaan joo.. toimii kotonakin. | |
![]() 16.01.2020 13:45:18 | |
Kenis: THR on hyvä valinta kotisoittoon. Nuo Hallun jorinat 50-100W putkikoneista kannattaa unohtaa ihan suoraan. No tän neuvon kanssa pitää melkeen tietää mitä ostaa. Eilen ihan mielenkiinnosta kokeilin, että miten hiljaselle sen 100w mesan roadsterin 2x12 kaapilla oikeen saa - niin että soundi pysyy hyvänä. No saahan sen. Menee niin hiljaselle, että kielistä kuuluu kovempi ääni - ja soundi on edelleen todella hyvä ja en usko mallintavasta tulevan parempaa. Joten tollasta mesan 100w roadsteria voin suositella tältä istumalta kerrostalosoitteluun. Toki ei ihan mahdu aiheen hintahaarukkaan... | |
![]() 16.01.2020 14:23:14 | |
paskiaispaska: No tän neuvon kanssa pitää melkeen tietää mitä ostaa. Eilen ihan mielenkiinnosta kokeilin, että miten hiljaselle sen 100w mesan roadsterin 2x12 kaapilla oikeen saa - niin että soundi pysyy hyvänä. No saahan sen. Menee niin hiljaselle, että kielistä kuuluu kovempi ääni - ja soundi on edelleen todella hyvä ja en usko mallintavasta tulevan parempaa. Joten tollasta mesan 100w roadsteria voin suositella tältä istumalta kerrostalosoitteluun. Toki ei ihan mahdu aiheen hintahaarukkaan... Tämähän se. En tiedä, millä vuosisadalla nämä "putkivahvistimella ei voi soittaa kotona"-tyypit asuvat, mutta toimiva master vola alkaa olla jo sen verran vanha juttu, ettei sen pitäisi tulla yllätyksenä enää kenellekään. Ei putkipeli tietysti kaikkiin tilanteisiin paras ole, mutta eipä niitä kannata vain putkien takia unohtaa. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 29.01.2020 17:19:58 | |
Laulava Kylätohtori: Tämähän se. En tiedä, millä vuosisadalla nämä "putkivahvistimella ei voi soittaa kotona"-tyypit asuvat, mutta toimiva master vola alkaa olla jo sen verran vanha juttu, ettei sen pitäisi tulla yllätyksenä enää kenellekään. Ei putkipeli tietysti kaikkiin tilanteisiin paras ole, mutta eipä niitä kannata vain putkien takia unohtaa. Ja onhan lisäksi muitakin tapoja saada asiaan kontrollia: onn VVR::ää, keinokuormaa, jne. Kyllä asialle voi jotain tehdä mutta ei se sitä sulje pois että on jotenkin rationaalista valita kotisoittoon pienitehoinen vahvistin. Yhden 6V6 -putken vahvistin on usein aika kiva. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)