Aihe: Digi vs. Analog ?
1 2 3 4 533 34 35 36 37 38
sustain65
08.12.2019 12:53:15
hallu: Tuo muuten voi olla se syy minkä takia yksikään IR ei omissa kirjoissani yltää kaapin tasolle soundissa. Nimittäin tosiaan IR on aina mikitetty kaappi ja mikitettyyn kaappiin verrattuna se voikin olla ihan kilpailukykyinen, mutta kun kuuntelen suoraan huoneessa soivaa kaappia ilman mikitystä niin ei IR eikä mikitys vaan ole ihan sama juttu. Mutta toisaalta jos soittaa digivahvistinta oikeaan kaappiin, niin tunnelma on hyvinkin autenttinen soittofiilis ihan samaa kuin analogisessakin vahvistimessa.

Joo, onhan niissä eroa. Ymmärrän täysin mitä tarkoitat. Mutta jos soundi on erinomainen kuuntelijoiden suuntaan, niin se taatusti kelpaa myös minulle monitorista. Siksi oma ratkaisuni on (oli) QSC K10.2 itselle eteen monitoriksi kun samanlaiset oli PA:ssa yleisölle. Mutta minulla ei ole nyt keikkoja ainakaan hetkeen, kun jäin tarkoituksella kotona soittelijaksi ainakin toistaiseksi. Saas nyt nähdä minkä pömpelin kautta tykkään kotona soitella (kuulokesoiton lisäksi).
hallu
08.12.2019 12:58:07
sustain65: Joo, onhan niissä eroa. Ymmärrän täysin mitä tarkoitat. Mutta jos soundi on erinomainen kuuntelijoiden suuntaan, niin se taatusti kelpaa myös minulle monitorista. Siksi oma ratkaisuni on (oli) QSC K10.2 itselle eteen monitoriksi kun samanlaiset oli PA:ssa yleisölle. Mutta minulla ei ole nyt keikkoja ainakaan hetkeen, kun jäin tarkoituksella kotona soittelijaksi ainakin toistaiseksi. Saas nyt nähdä minkä pömpelin kautta tykkään kotona soitella (kuulokesoiton lisäksi).

Joo siis tietenkin yleisön edessä se ei ole silleen omissa käsissä vaan monitori kelpaa ihan hyvin, mutta himassa ja reenikämpällä kuuntelen mieluiten kitarakaappia ..... ja jos on ihan pikkuriikkinen keikka jossain pienessä mestassa kitara voi ihan hyvin soida oman kaappinsa kautta.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Kontiak
08.12.2019 14:54:02
hallu: Kitarakamoissa tuo suhdeluku on vähän hankalampi saavuttaa osittain siksi, että parhaat vahvistimet on niin perhanan kalliita että ei sen hintaisia kitarakaappeja oikein enää edes ole.

Hyviä putkinuppeja saa kyllä helpostikin tuohon 500-700 euron hintaan jolloin noiden kaappien kanssa suhde menisi hyvinkin fiftififti.

A cynic is a man who knows the price of everything, and the value of nothing.
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
elon arska
12.12.2019 12:10:34
Jaa, oiskohan toi HX Stomp hyvä ensiaskel digihommiin? Olis kätevän kokoinen himademotteluissakin.
no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio
Tami
12.12.2019 17:20:45

elon arska: Jaa, oiskohan toi HX Stomp hyvä ensiaskel digihommiin? Olis kätevän kokoinen himademotteluissakin.

Ois se. On toki muitakin... :-)
Sitten kun kyllästyttää, voi stomppia käyttää efektipedaalina perinteisten kanssa ja korvata vaiks virittimen, modulaatiot, viiveet jne jne jne.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Laulava Kylätohtori
12.12.2019 18:05:44
Aika siirtyä netti-ihmettelystä tekoihin. Otinpa askelen syvemmälle digimaailmaan ja pistin Strymonin Sunsetin tilaukseen. Tuota jo jonkin aikaa sillä silmällä katsellut, kun speksit ovat varsin lupaavat. Katsotaan, miten käy digi vs. analog kilvoittelun säröjen suhteen meikäläisellä..

Jos on kokemuksia ko. laitteesta, niin jakakaa ihmeessä...
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
BulletFace
15.12.2019 15:33:09
elon arska: Jaa, oiskohan toi HX Stomp hyvä ensiaskel digihommiin? Olis kätevän kokoinen himademotteluissakin.

Stompin suhteen loppuu ainakin itseltä ylisanat kesken :D Tuli hommattua kesällä kun rupes kyllästyttämään putkien kanssa pelaaminen ja halusin jonkin suhteellisen helpostin lähestyttävän vehkeen digihommiin. Stomp on juurikin tätä.

Toimii ns standalone vehkeenä eli voit heittää keikan ajamalla sitä suoraan linjaan tai sitten jonkin päätteen kanssa 4x12 kaappiin.

Se on myös todella helppokäyttöinen.

Syö myös erinomaisesti kaappimallinoksia. Kannattaa opetella tekemään itse omat soundit. Valmiitakin löytyy, mutta kun tekee itse pääsee paremmin selville laitteen sielunelämästä.
Get the best and fuck the rest.
elon arska
15.12.2019 16:19:30
BulletFace: Stompin suhteen loppuu ainakin itseltä ylisanat kesken :D Tuli hommattua kesällä kun rupes kyllästyttämään putkien kanssa pelaaminen ja halusin jonkin suhteellisen helpostin lähestyttävän vehkeen digihommiin. Stomp on juurikin tätä.

Toimii ns standalone vehkeenä eli voit heittää keikan ajamalla sitä suoraan linjaan tai sitten jonkin päätteen kanssa 4x12 kaappiin.

Se on myös todella helppokäyttöinen.

Syö myös erinomaisesti kaappimallinoksia. Kannattaa opetella tekemään itse omat soundit. Valmiitakin löytyy, mutta kun tekee itse pääsee paremmin selville laitteen sielunelämästä.

Oma käyttötarvf olisi kotona helppokäyttöisyys demottelussa. Ja toki treeneissä ja keikalla potkulaudassa varavahvistimena laudan efektit stompin loopissa ja jos homma pelaa kuin rasvattu niin ehkä noihin bändi ja keikkahommiin sitten sitä Helix LT:tä... ei perkele kalliiksi tämä harrastus käy näinkin : D
no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio
BulletFace
17.12.2019 09:19:41
elon arska: Oma käyttötarvf olisi kotona helppokäyttöisyys demottelussa. Ja toki treeneissä ja keikalla potkulaudassa varavahvistimena laudan efektit stompin loopissa ja jos homma pelaa kuin rasvattu niin ehkä noihin bändi ja keikkahommiin sitten sitä Helix LT:tä... ei perkele kalliiksi tämä harrastus käy näinkin : D

Itse vetelin parikin keikkaa pelkällä stompilla enkä varsinaisesti kokenut tarvitsevani LT:tä. Toki toi 6 blockin rajoitus saattaa asettaa haasteita, mutta itse saanut todella hyvät 3 soundia (clean choruksella, kunnon rytmi soundi metalliin sekä leadi soundi reverbillä) enkä kyllä kokenut joutuvani mitenkään rajoittamaan soundeja. Stomppi myös syö pedaaleja hyvin, joten jos niitä löytyy jo valmiiksi niin stompin ympärille voi rakentaa todella hyvä laudan.

Itse hommasin myöhemmin Kemperin Stagen mutta tulee kyllä stompillakin soitettua. Rakensin sen ympärille laudan ja käytän sitä backuppina keikoilla.
Laulava Kylätohtori
21.12.2019 17:54:54
Analogisärö-aficionadona ostin spekseiltään houkuttelevan Strymonin Sunsetin testiin ilman sen suurempia ennakko-odotuksia, mitä nyt tietysti nettijutut ja Strymonin maine nostivat odotuksia. Tosin takaraivossa pieni ennakkoluulopeikko kuiski, että eihän nämä digitaaliset nyt oikeasti mitään ole analogisten rinnalla.

Mutta kyllähän tuo vaan hemmetin hyvä spedu on. Hyvä soundit, dynamiikkaa löytyy hienosti ja Sunsetin soundivaihtoehdot ovat jopa odotettua paremmat. Kaikki erinomaisia ja lopulta yllättävän helposti löysin hyviä yhdistelmiä ja sain erinomaista soundia ulos. Kaikille vaihtoehdoille on käyttönsä ja hyvin löytyy yhdistelmiä A ja B kanavia yhdistämällä. Kyllä nämä on selvästi mietitty tarkasti. Pääsin testailussa vasta alkuun ja käytin vain A to B vaihtoehtoa eli tutkimatonta potentiaalia riittää. Tässä kohtaa ei tee edes mieli alkaa säätämään A+B tai B to A vaihtoehtoja. Vaihtoehtoja ja säätämistä riittää kyllä pelkässä A to B vaihtoehdossakin.

Testailin tätä analogisten rinnalla ja pikkusen se tietyissä tilanteissa häviää analogisille. Ei kaikessa kautta linjan, vaan tietyissä tilanteissa. Esim. Ge-boosterin rinnalla analogisessa oli pikkasen parempi soundi kitaran volaa pakittelemalla. Sunsetista puuttui se viimeinen korkin vivahde, mutta olin kyllä vähän ällistynyt, kuinka hyvin se oikeasti pärjäsi Jaskan Texas Rangerin rinnalla. Eipä näillä eroilla bändikontekstissa merkitystä ole, eikä oikein muuallakaan. Mutta toisaalla Sunsetilla oli kyllä omat hetkensä analogispedujen rinnalla. Ero ei aina ollut analogien hyväksi.

Vaikka avoimin mielin tuon ostin testiin, niin vähän pelkäsin, että se on kyllä hyvä, mutta menee nopeasti torille. Sinne se saattaa toki päätyäkin, mutta ei todellakaan ihan vielä. Olen vaikuttunut ja täytyy myöntää, että kyllä nämä digisärötkin erinomaisen hyviä ovat.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Kontiak
28.12.2019 14:12:55
Kohdasta 3:44 volumepotikalla vääntely alkaa näyttää eroa:

Grandmeister 40 vs Black Spirit 200 | Hughes & Kettner

https://youtu.be/RefExKaBz6Q
Haeroe
28.12.2019 18:58:35

Kontiak: Kohdasta 3:44 volumepotikalla vääntely alkaa näyttää eroa:

Grandmeister 40 vs Black Spirit 200 | Hughes & Kettner

https://youtu.be/RefExKaBz6Q

Noista ei kai kumpikaan ole digidigi? Ei sillä että sillä olisi mitään merkitystä, mutta aattelin vaan, oonko ymmärtänyt jotain väärin.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Kontiak
06.01.2020 19:54:07
Haeroe: Noista ei kai kumpikaan ole digidigi? Ei sillä että sillä olisi mitään merkitystä, mutta aattelin vaan, oonko ymmärtänyt jotain väärin.

Black Spirit oli ainakin Thomannilla mallintavien puolella. Tokihan tuolla Ghostbusters Tone Generatorin sisällä voi olla vaikka mitä.
Lepinkäinen
06.01.2020 19:57:53 (muokattu 06.01.2020 20:01:08)
hallu: Tähän aiheeseen liittyen, mulla on tällä hetkellä käytössä Mesan mark IV sekä mark V. Jos päättäisin siirtyä digidaaliseen vahvistimeen, niin mikä mallintava osaa nuo mesan markit? olen ymmärtänyt, että Axe hanskaisi ne mutta pystyykö nuo halvemmat mitkään sitä mallintamaan? Kemperillä kai pystyisi tekemään profiilit niistä, mutta sekin on aika kallis ja en ole varma niistä profiileista...... ehkä mä voisin profiloida ne muutamat lempparisoundit ...... mutta niin pystyykö halvemmat tuon markin soundimaailman tarjoilemaan? Blacstar ID60 ei pysty olen kokeillut, mutta tiedän ainakin yhden markkifanin joka on kovin ihanstunut katanaan,onnistuisiko katalla markin kovaaminen?

Hi-gain hommissa ainakin hyvä IR on enemmän kuin puolet soundista, joten osta vähintään sellainen, johon voi tuoda IRiä tehdaskaappien lisäksi. Vai meinasitko soittaa kitarakaappiin? Jos niin, niin unohda. Toisaalta jos soitat kitarakaappiin jollain kitarapäätteellä, niin hyvä olis saada päätemallinnus pois. Onnistuu ainakin axeissa ja käsittäkseni myös helixissä.

Axe2 osaa markkien tärkeimmät piirteet kyllä, mutta mark V ei ainakaan tässä versiossa ole, kosks kuulemma niin lähellä mark nelosta että parilla säädöllä saa samat mätöt ulos. Mark IIc löytyy kans ja on suosittu ja makoisa. Onko mielestäsi markut niin erilaisia, että ei saa
hallu
06.01.2020 22:25:57
Lepinkäinen: Hi-gain hommissa ainakin hyvä IR on enemmän kuin puolet soundista, joten osta vähintään sellainen, johon voi tuoda IRiä tehdaskaappien lisäksi. Vai meinasitko soittaa kitarakaappiin? Jos niin, niin unohda. Toisaalta jos soitat kitarakaappiin jollain kitarapäätteellä, niin hyvä olis saada päätemallinnus pois. Onnistuu ainakin axeissa ja käsittäkseni myös helixissä.

Axe2 osaa markkien tärkeimmät piirteet kyllä, mutta mark V ei ainakaan tässä versiossa ole, kosks kuulemma niin lähellä mark nelosta että parilla säädöllä saa samat mätöt ulos. Mark IIc löytyy kans ja on suosittu ja makoisa. Onko mielestäsi markut niin erilaisia, että ei saa

No itseasiassa en ole ajatellut sitä, että soittaisinko kitarakaappiin vai IR:lä. Lähinnä mietin, mikä olisi se laite johon katsetta suuntaisin jos suuntaisin. Tuo Axe oli mulla mielessä, sehän on tunnettu mesan mallintamisestaan. Luultavasti IR olisi se ratkaisu koska sehän siinä olisi se keskeisin etu, että sen voisi liittää sujuvasti mihin tahansa masiinaan. Kitarakaappiin kitarapäätteellä soittaessa en saisi mallintavasta mitään etua vaan olisi ihan sama käyttää noita vahvareita jotka mulla jo on.

Mark IV ja V :n välillä on omat eronsa, mutta on niissä paljon samaa ja itse ruuvailen niistä mahdollisimman samanlaisia soundeja. Mulla on toinen reeniksellä ja toinen himassa silleen niitä käytän. Jos siirtyisin käyttämään jotain Axea, niin päätyisin luultavasti yhden laitteen politiikkaan eli axe ja IR kulkisi olkalaukussa mukana reenikselle ja reenikseltä himaan ja kotona käyttäisin sitä tietokoneen ja monitorikajareiden kanssa ja reeniksellä joko PA:n tai monitorin kanssa.

En ole päättänyt että vaihdosta välttämättä tekisin, mutta olen miettinyt että jos sen tekisin niin tolleen sitten. Lähinnä mietin, onko mallintavissa vaihtoehtoa Axelle mesan korvaajaksi?
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
BulletFace
08.01.2020 13:28:52
Kyllä lähtisin itse kokeilemaan Kemperin kanssa asiaa. Parhaat ja etenkin omaa korvaa eniten miellyttävät profiilit saa aikaan kun ne tekee itse. Tämä toki tietenkin vaatii hieman perehtymistä, mutta jos kotoa löytyy hyvät mikit ja tila missä äänittää kaappia niin ei muuta kuin tekemään vain.

Toki noista maksullisista ja ilmaisista profiiileista löytyy paljon hyviä jo valmiiksi. Ja nuo kaksi vahvistinsa varsinkin. Sen verran ovat kuitenkin paljon käytettyjä.
Attew
08.01.2020 16:00:23

hallu: Jos siirtyisin käyttämään jotain Axea, niin päätyisin luultavasti yhden laitteen politiikkaan eli axe ja IR kulkisi olkalaukussa mukana reenikselle ja reenikseltä himaan ja kotona käyttäisin sitä tietokoneen ja monitorikajareiden kanssa ja reeniksellä joko PA:n tai monitorin kanssa.

En ole päättänyt että vaihdosta välttämättä tekisin, mutta olen miettinyt että jos sen tekisin niin tolleen sitten. Lähinnä mietin, onko mallintavissa vaihtoehtoa Axelle mesan korvaajaksi?

Fractal Audion vehkeet on kyllä hyviä. Puhut yleisesti Axesta, niin en oo varma mikä on ajatus, mutta mulla on AX8 ollut kovassa käytössä ja se on vähän edukkaampi kuin nuo räkkimallit, silloin kun näitä torilla liikkuu. Uutenahan näitä ei enää myydä, koska piakkoin tulee korvaavana mallina FM3.

Toki FM3 ja Axe Fx III sisältää edistyneemmän mallinnuksen
askomiko
08.01.2020 18:20:26
Räkki vaan on aina melko painava ja ärsyttävä roudattava. FM3 olisi kompaktiudellaan timanttia kun sitä nyt vaan joskus saisi.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Attew
09.01.2020 11:46:30

askomiko: Räkki vaan on aina melko painava ja ärsyttävä roudattava. FM3 olisi kompaktiudellaan timanttia kun sitä nyt vaan joskus saisi.

Tuo FM3 vaikuttaa kyllä aivan loistavalta paketilta, varsinkin kun noihin vissiin pystyy liittämään mitä tahansa simppeleitä midi-polkimia, jos tarvii pari nappulaa lisää. Tän hetkisessä livesetissä ite käytän AX8:ssa viittä nappulaa, joista yks on viritin, joten aika helposti sais ton FM3 laajennettua siihen.

Toki karsiminenkin luonnistuisi. Noi viis on nyt näin:
1. Rytmikitara
2. Lead
3. Lead + iso reverbi
4. Edellinen + harmonia

Näistä 3 ja 4 on käytössä vaan yhdessä biisissä, joten soveltaminen on ihan kohtuullisen helppoa. Itseasiassa Scene 1/2 -nappulatoiminnoilla nämä saattaisi saada mahdutettua ihan vaan kolmeen nappiin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)