Aihe: Kannattaako kitaran mikkien vaihto?
1 2 3
Arkka
21.12.2013 14:46:53

faq1: Jos tallat ja kielet on kunnolliset, niin en kyllä ymmärrä mikä muu soittimessa/rungossa vaikuttaisi siihen, miten mikit poimivat äänen kielistä. Ei kait mikit ota mitään muita värähtelyitä vastaan, kuin vaan kielten värähtelyn magneettikentässään. Muulle ne ovat kuuroja.

Kun kieli värähtelee kahden pisteen välillä, niin mitä ja miten se runko parantaa/huonontaa/vaikuttaa ääneen? Kertokaa!

Runko absorboi taajuuksia ja resonoi tietyillä taajuuksilla. Tästä johtuen kieli soi eri tavalla.
Yallup
21.12.2013 15:12:04
faq1: Jos tallat ja kielet on kunnolliset, niin en kyllä ymmärrä mikä muu soittimessa/rungossa vaikuttaisi siihen, miten mikit poimivat äänen kielistä. Ei kait mikit ota mitään muita värähtelyitä vastaan, kuin vaan kielten värähtelyn magneettikentässään. Muulle ne ovat kuuroja.

Kun kieli värähtelee kahden pisteen välillä, niin mitä ja miten se runko parantaa/huonontaa/vaikuttaa ääneen? Kertokaa!

Noin ajateltuna täysin värähtelemätön body, tai sitä ei olisi ollenkaan, olisi täydellinen SÄHKÖkitara. Näinhän ei kuitenkaan asianlaita ole. Pelkkä kieli soi aika onnettomasti.
"Tosta se taitaa lähteä.."
faq1
21.12.2013 15:36:46 (muokattu 21.12.2013 15:37:24)
Eli sähkökitara kokonaisuutena - kuten muutkin soittimet on värähtelypiiri, missä runko on koko ajan värähtelyvuorovaikutuksessa kielen kanssa.
Kyllähän se kieli saa akustisen kitarankin rungon värisemään, miksei sitten myös sähkökitaran.

Kait sillä sitten voi olla jokin vaikutus siihen, miten se kieli siinä värisee. Jos runko on "pehmeä", niin värähtely sammuu pois ja päinvastoin.
ZeusMalt
21.12.2013 16:40:14
faq1: Eli sähkökitara kokonaisuutena - kuten muutkin soittimet on värähtelypiiri, missä runko on koko ajan värähtelyvuorovaikutuksessa kielen kanssa.
Kyllähän se kieli saa akustisen kitarankin rungon värisemään, miksei sitten myös sähkökitaran.

Kait sillä sitten voi olla jokin vaikutus siihen, miten se kieli siinä värisee. Jos runko on "pehmeä", niin värähtely sammuu pois ja päinvastoin.

Esim tässä selostettu rungon materiaaleista ja niiden ominaisuuksista:
http://gjd.guitaraffair.com/insider … der-down-to-the-wood-with-john-suhr

Mikeillä on iso osuus kuitenkin soundiin. Suurimmat erot löytyvät tietysti mikkityypistä toiseen siirryttäessä (esim single coil - p90 - humbucker jne).
Mikkien "paremmuus" on suhteellinen käsite ja riippuu kalustosta ja soittajan korvien välistä.
Kannattaa miettiä mikä se jokin haettava ominaisuus soundissa on joka nykyisestä puuttuu tai poikkeaa. Sitä kautta sitten tutkailemaan millä homma ratkeaa ja onko oikea tie mikkien vaihto.
hallu
21.12.2013 17:54:52

Runko resonoi ja se miten se vaikutta kieleen riippuu tietenkin osaltaan siitä tallasta ja satulasta, joiden kautta se kielen ja rungon rosanssiliikenne kulkee. Eli jos talla on vaikka vaahtomuovista joka ei välitä kielen värinää runkopuuhun, niin eipä se runko silloin mitenkään vaikuta. Muutenhan se runko vaikuttaa kielen värinään, joko vahvistamalla sitä tai vaimentamalla (riippuu varaan vähän tähtien asennostakin). Kaipa se puunsoundi välittyy siihen kieleen, josta mikit sen sitten poimii. Jotta ymmärtäisi, että miten se täsmälleenottaen tapahtuu niin pitäisi varmaan olla fyysikko ja akustikko enkä minä ole.
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Osteri
21.12.2013 19:35:53
Omat kitarat joihin olen mikit vaihtanut, soundaavat paremmalle mikkien vaihdon jälkeen. Onko niiden nykyinen soundi sitten just prikulleen parasta mahdollista, niin en edes tiedä. Tämä taso kuitenkin riittää.
Johtopäätökseni on, että useimmiten ns. tehdasmikit edullisimmissa kitaroissa voi heittää roskiin ja parantaa soitinta toisilla mikeillä.

Oman kokemuksen esimerkkejä: Washburn 6xx-sarjan tehdasmikit on kuraa ja Duncaneilla tai Dimarziolla aukesi aivan uusi maailma. Ibanez hevikepin tehdasmikit roskikseen ja Tone Zone paikalleen ja soundi parani heti. Carvin'in orkkismikit on ihan jees, mutta uskon että vaihtamalla Duncan Custom tallaan, se kuulostaisi asteen tanakammalta - on vasta pohdinnassa, vain kokeilemallahan tuo selviää. Randall -mikit Washburnissa on ainoat tehdasmikit minkä vaihtoon ei tarvitse ryhtyä ja kokonaisuus sopii raskaaseen soittoon paremmin kuin esim bändin kanssa vertailtu Gibson SG 4xx-sarjan mikeillä.

Jos kitarassa lähtökohtaisesti on jo laadukkaat mikit kiinni, niin miksi niitä edes vaihdella? Eiköhän ne ole tehtaalla laadukkaat soittimet jo aika valmiiksi pohtineet ja mikit riittää moneen menoon sellaisenaan juuri siihen kitaraan.
Näin itse uskon.
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
hallu
21.12.2013 20:45:06 (muokattu 21.12.2013 20:45:35)
Osteri: Omat kitarat joihin olen mikit vaihtanut, soundaavat paremmalle mikkien vaihdon jälkeen. Onko niiden nykyinen soundi sitten just prikulleen parasta mahdollista, niin en edes tiedä. Tämä taso kuitenkin riittää.
Johtopäätökseni on, että useimmiten ns. tehdasmikit edullisimmissa kitaroissa voi heittää roskiin ja parantaa soitinta toisilla mikeillä.

Oman kokemuksen esimerkkejä: Washburn 6xx-sarjan tehdasmikit on kuraa ja Duncaneilla tai Dimarziolla aukesi aivan uusi maailma. Ibanez hevikepin tehdasmikit roskikseen ja Tone Zone paikalleen ja soundi parani heti. Carvin'in orkkismikit on ihan jees, mutta uskon että vaihtamalla Duncan Custom tallaan, se kuulostaisi asteen tanakammalta - on vasta pohdinnassa, vain kokeilemallahan tuo selviää. Randall -mikit Washburnissa on ainoat tehdasmikit minkä vaihtoon ei tarvitse ryhtyä ja kokonaisuus sopii raskaaseen soittoon paremmin kuin esim bändin kanssa vertailtu Gibson SG 4xx-sarjan mikeillä.

Jos kitarassa lähtökohtaisesti on jo laadukkaat mikit kiinni, niin miksi niitä edes vaihdella? Eiköhän ne ole tehtaalla laadukkaat soittimet jo aika valmiiksi pohtineet ja mikit riittää moneen menoon sellaisenaan juuri siihen kitaraan.
Näin itse uskon.

Itse olen pitkälti kanssasi samaa mieltä, että kyllä ne siellä tehtaalla kitarainsinöörit tietää mua paremmin mitkä mikit siihen kitaraan sopii. Ehkä halvemmissa kitaroissa, joissa kaikesta laadusta on koitettu tinkiä, niin mikeillä voi saavuttaa parannusta. Itselläni tuo Samick on sellainen jossa olen harkinnut mikkien vaihtamista. Gibsonin kaulamikin tummuus vähän häiritsi jossakin vaiheessa kunnes tajusin, että tonea voi säätää molempiin suuntiin. Carvinissa on kyllä niin viimeisen päälle funtsattu se kokonaisuus etten siitä kyllä vaihtaisi yhtään mitään. Bajassa ja stratossa ne mikit on taas niiden kitaroiden parasta antia enkä voisi kuvitellakaan vaihtavani niitä.

Tuohon Samiciin saattaisin vaihtaa laadukkaat p90 mikit tai vaihtoehtoisesti ne gretchin filtronit (mikäli sopivat normihumpparin reikiin). Se homma vaan täytynee teettää kitarateknikolla kun en itse osaa.
Arkka
21.12.2013 22:50:04

Oikea mikki on makuasia. Laadukasta on monenlaista.
YarZoo
22.12.2013 04:47:24
Kannattaa.. mikäli kitara on muuten siinä kuosissa ettei värähtelevat elementit ole vaimennettuina tai pahimmillaan jopa kumoa toisiaan. Mikkien vaihtaminen voi mennä soundien puolesta persiilleen, vaivaa aiheutuu ja kuluja tietenkin syntyy. kuitenkin lopputulemana soittimesta ja sen toimimisesta omiin juttuihin oppii kokoajan uutta. Mikkejä ostaessa, jep ja kaupitellessa tulee kohdanneeksi kiinnostavia kanssapelaajia. Nettiä nyplätessä kilooooohmit. kääminvahaukset sun Faradayn häkkyrät hahmottunevat salakavalasti pikkuhiljaa aiheuttaen hirmuisen värkkäys ja kilpavarustelukierteen.
S.N.A.F.U
Yallup
22.12.2013 10:13:02
Hieman jäänyt epäselväksi tuo mikkien vahaaminen. Mihin sillä pyritään ja mitä se antaa? Onko esim straton tai lespan vakiomikit vahattu jo tehtaalla?
"Tosta se taitaa lähteä.."
Osteri
22.12.2013 10:44:13
hallu: Itselläni tuo Samick on sellainen jossa olen harkinnut mikkien vaihtamista. Tuohon Samiciin saattaisin vaihtaa laadukkaat p90 mikit tai vaihtoehtoisesti ne gretchin filtronit (mikäli sopivat normihumpparin reikiin).

Mulla tulee tuohon mieleen Duncan Phat Cat, TV Jones tron-valikoimaa tai Duesenbergin Domino. Kaikissa on sellainen "helmeilevä"-soundi millaista juurikin tuon tyylin kitaroissa käytetään. Käsittääkseni Gretch ja TV Jones ovat eniten lähinnä toisiaan. Tutkailehan netistä lisää tietoa. Aika mageen näköinen tuo Samick - hyvät jazzit ja twangit :)
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
hallu
22.12.2013 11:17:58
Osteri: Mulla tulee tuohon mieleen Duncan Phat Cat, TV Jones tron-valikoimaa tai Duesenbergin Domino. Kaikissa on sellainen "helmeilevä"-soundi millaista juurikin tuon tyylin kitaroissa käytetään. Käsittääkseni Gretch ja TV Jones ovat eniten lähinnä toisiaan. Tutkailehan netistä lisää tietoa. Aika mageen näköinen tuo Samick - hyvät jazzit ja twangit :)

Kiitos:-) juu jazzit ja tvängit olisi hakusessa, nuo duncan design vakiomikit ovat vähän turhan tunkkaiset. Olen nyt vuodesta 2009 niitä mikkejä säätänyt ylös ja alas ja kokeillut eri kielisettejä ja ties mitä joten alan olla kohtalaisen vakuuttunut, että mikkien vaihdon se soundin kirkastaminen vaatii. Kiitoksia vaan vinkistä mun täytynee tosiaan alkaa hiukan perehtyä noihin vaihtoehtoihin.
Kefiiri
22.12.2013 11:40:44
Yallup: Hieman jäänyt epäselväksi tuo mikkien vahaaminen. Mihin sillä pyritään ja mitä se antaa?

Jos mikissä on käämilanka vähän löysällä, niin se voi lujaa soittaessa alkaa värähtelemään ihan mekaanisesti. Siitä seuraa ankara kierto ja vinkuna kuin laulumikissä ikään. Vahaaminen estää langan heilumisen.
En ole musiikin asiantuntija.
Black Zombie 82
04.01.2020 09:35:17

Paljonkohan kustantais, jos vaihdattaisi Stratoon humbuckerin tallaan? Kun tykkään kitarasta muuten, mutta yksikelaisilla mikeillä ei saa tr00-heavy-soundia.
Arkka
04.01.2020 11:55:21 (muokattu 04.01.2020 12:01:48)

Black Zombie 82: Paljonkohan kustantais, jos vaihdattaisi Stratoon humbuckerin tallaan? Kun tykkään kitarasta muuten, mutta yksikelaisilla mikeillä ei saa tr00-heavy-soundia.

Tr00-heavy-soundi lienee tässä yhteydessä subjektiivinen käsite ottaen huomioon, että monet heviukot kyl soittaa yksikelaisilla.

"Mikkien vaihdon kustannukset" -ketjusta saanee osviittaa:
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=231188&o=0

Elikkäs alle satasella pitäis selvitä työstä. Asia selviää toki huollosta kysymällä. Jos ei ole routtausta bodyssä normikokoiselle humpparille ja sellaisen haluat tehtävän, niin sit tulee maksamaan enempi. Ja uusi pleksi maksaa jokusen kympin. Niin ja tietty se mikin hinta siihen päälle.

Yksikelaisen kokoisia humppareitakin on, mutta ne ei sit ihan normihumppareilta kuulosta. Se ei tarkoita huonoa, mutta erilaista saundia. Minihumppari saattaa olla hyväkin heviin; esim. Seymour Duncanin JB Jr. on suosittu vaihtoehto, josta itekin pidin kovasti:
https://www.seymourduncan.com/pickup/jb-jr-strat-bridge
Arkka
05.01.2020 16:19:48

Black Zombie 82: Yngwie Malmsten? Muita en tiedä.

Hank Shermann tuli mulla ekana mieleen. Tr00mpaa ei olekaan. Tosin vetää myös humppareilla. Ja sit Paul Gilbert (onko heviä?) ja Jari Mäenpääkin kuulemma.

Tuos Gojiran heebo sinkulla - saundi on toki makuasia:
https://www.youtube.com/watch?v=6xUoOaHzk5s
Black Zombie 82
05.01.2020 22:27:03 (muokattu 05.01.2020 22:27:52)

Ok, ehkä humpparit ei olekaan must.

Menee vähän off topic, mutta: Paljonkohan tulisi maksamaan, jos vaihdattaisin halpis-Stratoon kunnolliset virittimet ja tallan/satulan tms? Koska eikös ne ole juuri ne, mitkä halpis-kitaroissa yleensä kusee. Voisi kyllä tulla maksamaan enempi kuin itse 100 ekun kitara...
hallu
05.01.2020 23:56:56
Black Zombie 82: Ok, ehkä humpparit ei olekaan must.

Menee vähän off topic, mutta: Paljonkohan tulisi maksamaan, jos vaihdattaisin halpis-Stratoon kunnolliset virittimet ja tallan/satulan tms? Koska eikös ne ole juuri ne, mitkä halpis-kitaroissa yleensä kusee. Voisi kyllä tulla maksamaan enempi kuin itse 100 ekun kitara...

No jos heviä soittelet, niin kannattaa miettiä hurinajutskat eli sinkkumikeistä varmaan parhaiten heviin soveltuu hurinattomat tai ehkä kaikkein varmin valinta voisi olla jopa EMG aktiivimikit. Humppareillahan hurinat on paremmin hallinnassa..... tosin onhan niitä sinkun kokoisia humppareitakin. Kandee kyttäillä toria löysin itse torilta stratoon EMG:t potikoineen satkulla. Meinaan että on ne halvempia siellä.

Mitä kitaran tuunaukseen tulee, niin kandee pohtia mitä pystyy itse tekemään ja mikä pitää teettää. Voisit kysyä suoraan esimerkiksi vantaanportin musafasun kielisoitin verstaalta mitä remppa maksaisi, mutta itse ehkä teettäisin pelkästään satulan vaikkapa luusta tms. kovasta hyvin luistavasta materiaalista ja virittimet ja tremolon vaihtaisin itse ne kun ei ole ihan mahdottoman vaikeat vaihtaa. Satulan teettäminen voisi maksaa jotain 70 euroa tremolosysteemin hinta riippuu siitä minkä valitset mutta hyviä saa varmaan satasesta ylöspäin (kandee muuten tässäkin tutkia torin tarjontaa nää on aika peruskauraa torilla) ja virittimet voisi olla 80 eurosta ylöspäin (ja tässäkin tutkisin toria). Eli itse varaisin tuohon remppaan viitisen sataa jos ostaa kaiken uutena ja toria käyttämällä voipi säästää merkittävätikin.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Black Zombie 82
06.01.2020 01:15:34

100 euron kitaralle 500 euron remppa kuulostaa... Siltä, että ostan mieluummin uuden kitaran. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)