Aihe: Kompressori akustiselle.
1
rintapek
04.01.2020 14:16:54

Olen käyttänyt.
Yleensä siten, että akkari on piuhalla kiinni di-boxissa ja siitä mikserin mikkietusessa ja kompressori sitten mikserin insertissä. Tai digimikserissä sisäänleivottuna.

Sähkökitaristien polkusimet on pääsääntöisesti tehty kytkettäväksi sähkiksen (yleensä passiivimikit) ja skittavahvarin väliin tai skittavahvarin efektilenkkiin. Signaalitasot ja impedanssit on ikäänkuin tehty siihen tarkoitukseen.

Asia kovasti riippuu siitä mitä olet kytkemässä ja mihin. Akkarin 9V paristolla ryyditetty mikkisignaali ei ehken ole ihan sama asia kuin straton singlecoil, ja laulukamojen mikki-inputti ei ole ihan sama asia kuin marsun skittainputti.

Jos sinulla on akustisen vahvari niin siihen väliin tuommoisen polkusimen voinee kytkeä koska skitan ja vahvistimen väliin ne on tarkoitus kytkeä. Tai jos vahvistimessa on efektilenkki niin miks ei siihenkin? Jos se on sarjaankytketty lenkki niin kompressori toimii kuin kompressorit toimii, jos lenkki on rinnankytketty niin luvassa on rinnakkaiskompressoinniksi kutsuttu joka on vähän eri asia.

Sähkökitaristien polkusimista semmoinen sivujuonne, että karrikoiden sanoen kitaristeja ei hittojakaan kiinnosta mitä joku purnukka itse asiassa tekee koska purkin tarkoitus on tuoda saundiin lämpöä/rouheutta/munaa/potkua/viinitermejä eli saundia. Kitaristien efektipurkkiloihin kandee aina suhtautua sillä varauksella, että kompressori ei välttämättä ole pelkkä kompressori vaan saundinmuokkain.

Jos tarkoituksesi on kytkeytyä mikseriin ja siitä PA:han niin tarvitset di-boksin ja sit mikserin inserttiin kytkettävän räkkiinpultattavan tavallisen tylsän live/studiokompressorin vaik dbx166/266

Ei voi tietää miten mikäkin pedali sinun systeemissäsi toimii ja kuulostaako se sinun mielestäsi hyvältä. Kaikkea toki voi kokeilla, sillä se selviää, ei muuten.

Mut on olemassa läjäpäin ihan akkarille tehtyjä preamppeja (lattiaboxeja) joissa joko on tai joihin saa kytkettyä kompressorin tai muita efektejä. Ton tyyppisiä:
https://www.thomann.de/fi/fishman_tone_afx_deq.htm

Pieni varoitus akkarin kompressoinnista; Kompura lyttää dynamiikkaa, eli tasoittaa äänenvoimakkuuden vaihteluita, jolloin äänitaso laskee... tätä kompensoidaan kääntämällä kompressorista lisää ääntä... jolloin kiertoherkkyys kasvaa eksponentiaalisesti. Akkari on liveäänenpaineilla muutenkin kiertoherkkä vekotin niin kompressoituna se on sitä vielä enemmän.

Ja loppuun juttu siitä kuinka akkaria ei sitten millään meinattu saada kuulostamaan hyvältä vaikka digimikseriä ruuvattiin kuinka. Kas, päivitettiin mikseri AH:n wizardiin ja akkari Martiniin niin ei tarttenu kuin kytkeä akkari diboxilla mikkietuseen niin kommentti oli... "TUOLLAISELTA sen akkarin pitää kuulostaa".
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
TeeTee
08.01.2020 15:47:16 (muokattu 08.01.2020 20:41:43)
rintapek: Olen käyttänyt.
Yleensä siten, että akkari on piuhalla kiinni di-boxissa ja siitä mikserin mikkietusessa ja kompressori sitten mikserin insertissä. Tai digimikserissä sisäänleivottuna.

Sähkökitaristien polkusimet on pääsääntöisesti tehty kytkettäväksi sähkiksen (yleensä passiivimikit) ja skittavahvarin väliin tai skittavahvarin efektilenkkiin. Signaalitasot ja impedanssit on ikäänkuin tehty siihen tarkoitukseen.

Asia kovasti riippuu siitä mitä olet kytkemässä ja mihin. Akkarin 9V paristolla ryyditetty mikkisignaali ei ehken ole ihan sama asia kuin straton singlecoil, ja laulukamojen mikki-inputti ei ole ihan sama asia kuin marsun skittainputti.

Jos sinulla on akustisen vahvari niin siihen väliin tuommoisen polkusimen voinee kytkeä koska skitan ja vahvistimen väliin ne on tarkoitus kytkeä. Tai jos vahvistimessa on efektilenkki niin miks ei siihenkin? Jos se on sarjaankytketty lenkki niin kompressori toimii kuin kompressorit toimii, jos lenkki on rinnankytketty niin luvassa on rinnakkaiskompressoinniksi kutsuttu joka on vähän eri asia.

Sähkökitaristien polkusimista semmoinen sivujuonne, että karrikoiden sanoen kitaristeja ei hittojakaan kiinnosta mitä joku purnukka itse asiassa tekee koska purkin tarkoitus on tuoda saundiin lämpöä/rouheutta/munaa/potkua/viinitermejä eli saundia. Kitaristien efektipurkkiloihin kandee aina suhtautua sillä varauksella, että kompressori ei välttämättä ole pelkkä kompressori vaan saundinmuokkain.

Jos tarkoituksesi on kytkeytyä mikseriin ja siitä PA:han niin tarvitset di-boksin ja sit mikserin inserttiin kytkettävän räkkiinpultattavan tavallisen tylsän live/studiokompressorin vaik dbx166/266

Ei voi tietää miten mikäkin pedali sinun systeemissäsi toimii ja kuulostaako se sinun mielestäsi hyvältä. Kaikkea toki voi kokeilla, sillä se selviää, ei muuten.

Mut on olemassa läjäpäin ihan akkarille tehtyjä preamppeja (lattiaboxeja) joissa joko on tai joihin saa kytkettyä kompressorin tai muita efektejä. Ton tyyppisiä:
https://www.thomann.de/fi/fishman_tone_afx_deq.htm

Pieni varoitus akkarin kompressoinnista; Kompura lyttää dynamiikkaa, eli tasoittaa äänenvoimakkuuden vaihteluita, jolloin äänitaso laskee... tätä kompensoidaan kääntämällä kompressorista lisää ääntä... jolloin kiertoherkkyys kasvaa eksponentiaalisesti. Akkari on liveäänenpaineilla muutenkin kiertoherkkä vekotin niin kompressoituna se on sitä vielä enemmän.

Ja loppuun juttu siitä kuinka akkaria ei sitten millään meinattu saada kuulostamaan hyvältä vaikka digimikseriä ruuvattiin kuinka. Kas, päivitettiin mikseri AH:n wizardiin ja akkari Martiniin niin ei tarttenu kuin kytkeä akkari diboxilla mikkietuseen niin kommentti oli... "TUOLLAISELTA sen akkarin pitää kuulostaa".

Hyvinkin pontevasti komppaan näitä ajatuksia. Minulla on käytössä Aquilar TLC, siis bassolle suunniteltu kompressori, hyvin läpinäkyvä siinä mielessä että ei väritä sointia mitenkään, sopii siis akustiselle kitaralle hyvin, mutta tietysti jyrkillä asetuksilla ja matalalla kynnystasolla lyttää soudia ihan reippaasti ja se kuuluu latteutena vaikkei sinänsä mitään värieroa soundiin tulisikaan. Aq TLC:ssä on sekä kynnystason että kompressiosuhteen säädöt ja atakin nopeuttakin voi säätää. Itse käytän kompressoria tasaamaan sorminäppäilyn ja plektraharjaamisen tasoeroa, lähinnä siis hieman lanaamaan rujoimpia plektran iskuja. Mitä vähemmän osaa annostella sitä paremmalta kuulostaa, ja joskus kieltämättä tuntuu siltä ettei tuota tarvitsisi lainkaan, silti se vain mukana pysyy ja käyttöä tuntuu olevan.
nurse
09.01.2020 10:31:59
On käytössä Zoom AC3 pedaali, jossa on myös kompressori mukana. On jatkuvasti päällä aika miedolla asetuksella ja oma soitto bändin kanssa on pelkästään plektran kanssa komppaamista. Kuulostaa ja tuntuu paremmalta kompuran kanssa. Hankin käytettynä kun tutustin asiaan ja erityisesti tämä vertailu vakuutti pedaalin toimivuudesta:
https://www.youtube.com/watch?v=Hj6KQEsJOHw
Hyvät liitännät ja toimivat efektit muutenkin, varmatoiminen.
Anarkiapurilainen
15.01.2020 21:02:47

rintapek:

Nimenomaan tällaisella lähestymisellä ja varauksella TC:n Bodyrez voisi toimia: https://riffi.fi/artikkelit/laitete … dyrez-akustisen-elvytt%C3%A4j%C3%A4

Mulla on TC:n Play Acoustic-etusessa (vähän kalliimpi ja monipuolisempi purkki) toi sama algoritmi tekemässä "jotain", ilmeisesti siinä on piezomikitetylle akkarille viritetty monialuekompura + jotain muuta magiaa, säätöjä on hyvin vähän mutta soundi on selkeästi parempi sen kanssa.. Kiertoherkkyys ei ole lisääntynyt, että jos DI/etunen jo löytyy ja yhden napin ratkaisu käy, niin varmasti kannattaa testata. Jos on tottunut säätämään kompuraa studiokäytössä niin räkkivehje insertissä voi olla parempi, mutta äkkinäiselle luulusi tollaisen plug & play-ratkaisun stressaavan vähemmän.
skebaipe
19.01.2020 00:42:09
Ite kokeilin montaa eri kompuraa mutta aina tuntui että dynamiikkaa katosi liikaa. En tiä sitten oliko kamppeissa, käsissä vai korvissa vikaa. Lopulta myin kompuran ja hommasin uuden etusen tilalle, nyt setti kuulostaa omaan korvaan hyvälle.

Kompuraan ja sen tarpeeseen vaikuttaa paljon mikitys sekä soittotyylikin, jos plekulla rämppää paljon niin luultavasti voi olla enemmän kompressoitu kuin jos soittaa fingerstyle juttuja jotka ovat ehkäpä herkempiä dynamiikaltaan.
fretnut
19.01.2020 11:12:00
skebaipe: ... Kompuraan ja sen tarpeeseen vaikuttaa paljon mikitys sekä soittotyylikin, jos plekulla rämppää paljon niin luultavasti voi olla enemmän kompressoitu kuin jos soittaa fingerstyle juttuja jotka ovat ehkäpä herkempiä dynamiikaltaan.

Näin se menee, makuasioita.

Kun minulla oli sama tilanne, huomasin että tästä aiheesta on hankala löytää mitään yleispätevää ohjetta. Konsensus tuntui olevan, että parhaiten akkarin dynamiikkaa tukee ns. optinen kompressori ja sen pitää kompressoida hyvin miedosti. Lisäksi, mitä enemmän nappuloita, sen monipuolisempi ja vaativampi se on käytön kannalta.
Itse päädyin optiseen Diamond -kompressoripedaaliin, joka on säädöiltään erittäin simppeli. Soitan plektralla ja pidän sitä päällä kompatessa. Sooloissa otan sen pois päältä jolloin plektralla näppäily "tuntuu" sormissa huomattavasti luontevammalta. Olen säätänyt voimakkuuden siten että kun kompressori on päällä, se vaimentaa, jolloin soolot nousevat hyvin esiin pelkällä kompressorin polkaisulla. Ei ole kokemusta muista ratkaisuista koska tuo on toiminut niin hyvin.
AmazingGrace
25.02.2020 19:32:46

Anarkiapurilainen: Nimenomaan tällaisella lähestymisellä ja varauksella TC:n Bodyrez voisi toimia: https://riffi.fi/artikkelit/laitete … dyrez-akustisen-elvytt%C3%A4j%C3%A4

Mulla on TC:n Play Acoustic-etusessa ...

Jep; kiitti; käytän myös TC-Helicon Play Acousticia, mutta sen kompura tuntuu vaikuttavan aika vähän. Tarkoitus siis nimenomaan kompatessa saada saundia "nippuun" - tasoittaa dynamiikkakäyrää molemmilta puolilta.
AmazingGrace
25.02.2020 19:42:16 (muokattu 25.02.2020 19:42:42)

fretnut: Näin se menee, makuasioita.
Itse päädyin optiseen Diamond -kompressoripedaaliin, joka on säädöiltään erittäin simppeli.Ei ole kokemusta muista ratkaisuista koska tuo on toiminut niin hyvin.

Kiitti; juuri komppaamisen soinnin komppressoinnista kyse. Pitäisi istahtaa jonkin kompressoriliikkeen studioon, jossa olisi rivi värkkejä, riisua rotsi ja pipo, varata koko lauantaipäivä, ja vain soitella ja säätää, mutta kun pitäisi olla sitä valokoimaa + asiantuntija-apua säätöihin... Pitää vain ostaa T-kaupasta, kokeilla ja palauttaa tai myydä, jos ei ole tutuvainen. 1 Zoomi tuli ja meni, nyt on TC-Helicon ja Mooerin sähkärille tarkoitettu. Ehkä pitäisi opetella soittamaan...
;)
AmazingGrace
25.02.2020 19:58:00

rintapek: Olen käyttänyt.
Yleensä siten, että akkari on piuhalla kiinni di-boxissa ja siitä mikserin mikkietusessa ja kompressori sitten mikserin insertissä. Tai digimikserissä sisäänleivottuna. ...

Ok. Kiitti. On joko Emerald X5 piezolla, tai Ibanez AVN9, jossa DeArmondin humbuckeri: TC-Helicon Play Ac. > joko Yamaha MG10 mixerin kautta, tai suoraan Bose S1 Pro:n. Martinia ei ole, eikä tule. TC-Heliconilla pystyy muokkaamaan, mutta compr. asetukset pitää hakea LCD-näytöltä muutaman valikon ja alivalikon kautta ja tulee selkä kipeäksi ja rillit tipahtelevat säätäessä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)