Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender putkicompo kaasuttaa, mutta mikä niistä?
1 2 3
flirtti
02.01.2020 02:32:07 (muokattu 02.01.2020 02:33:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens. Iän ikuinen aihe taitaa olla, mutta katsotaan jos syntyy uutta sisältöä.
Olen hankkimassa kaiullista ehtaa putki Fender compoa. Tremolo olisi hieno plus.
 
Mm. Hot Rod on ihan hyvä, niin on Red Knob Champ / Twin, samoin 70-luvun pelit.
(torillakin pari juuri nyt)
Tökkii nyt hieman tämä kysymyksenasettelu, mutta minkä itse hankkisit yleiskoneeksi?
Hintahaarukka n. 300-1500e Miksei enemmäkin jos perustelu on hyvä.
(Peeaa oon aina kuitenkin)
 
Ja ehkä niinkin, että mitä kannattaa välttää?
 
T.Mk
 
"Dogs Run Free - Why Don't We".
LaMotta
02.01.2020 06:33:46 (muokattu 02.01.2020 07:06:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Deluxe Reverb on maukas.
 
E: Yleiskone.....ei tästä mahdottomasti ääntä saa kliininä kun se on suunniteltu säröytymään volumen ylittäessä noin 4.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
steelduck
02.01.2020 06:55:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Princetonilla tai Deluxe Reverbillä lähtisin. Nuo 40w ja siitä isommat on niin tajuttoman äänekkäitä, että niillä ei voi oikein soittaa missään optimisoundeilla.
 
empires
02.01.2020 07:40:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkicompo :D terveisin A
 
jaripat
02.01.2020 09:11:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, kysymyshän on aina "hyvä", mutta makunsa kullakin. Toisaalta, haetaanko sitä nyssit millaseen tekemiseen - kliini vai murakka soundi hakusessa? Mulla oli joskus vibrolux, mikä oli aivan mahtavan fantsu peli, mutta eihän siitä saanu kaikkea irti, ku ei vaan voi soittaa niin kovaa. Noi 30-40 wattiset kombot on tarkoitettu jo aika isoihin paikkoihin. Blues Juniorilla soittelin joskus aika paljon ja koska se on melko hyvä monenlaiseen juttuun, niin en mä siitä oo vielä luopunut, enkä luovukaan.
 
Mutta sittemmin ostin (11W?) "Excelsiorin", koska mulle riittää hyvin simppeli vahvari ja siinä nyt on myös 15" hägäri, mitä myös diggaan. Toisekseen siinä lienee eri pääteputket ku blues junnussa. 6-sarjan putket miellyttää enempi mun korvaa ku 84:t. Excelsiorissa oli myös tremolo, mutta sitä hakisin mieluummin hyvästä pedalista. (Excelsioreissa on muuten ruskeassa versiossa halvempi kajari, ku muissa (= huonompi)).
 
Excelsior oli kuitenkin (vieläkin) "vähän iso" roudata, joten ostin (9W?) Fender Ramparten. Vielä simppelimpi vahvari, mutta melko kehno orkkiskajari. Vaihdoin siihen vastaavan 12":n kuin mikä oli Excelsiorissa ja hyvä on. Sillä oon viime vuodet vedelly. Jos ei vola riitä isoon halliin, niin 606 eteen ja PA:han. Hyvin on riittänyt.
 
hallu
02.01.2020 12:13:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä diggailen Fender vahvistimia ja muutamalla sellaisella soittanutkin. Mä en kuvittele voivani neuvoa sinua, mutta voin kertoa omista kokemuksistani ja siitä minkälaisen fenkun ostaisin nyt.
 
Eka Fenkkuni oli Showman nuppi, mutta siitä ei ole kovin vahvoja muistikuvia koska se oli mun eka hyvä vahvistin ja olin vasta jotain kolmetoista vuotias ja soittajana aika kypsymätön. Siinä oli kuitenkin puhdasta pääntilaa ihan helvetisti ja luultavasti tänäpäivänä osaisin arvostaa sitä enemmän. Toinen fenkkuni oli kasari-ihme 75 nimellä kulkenut mörssäri jonka isoveli totteli nimeä 140. Mä luulen, että nämä molemmat oli Fenderin yritys nykyaikaistaa laitteitaan ja vastata särölaitteiden kysyntään ja säröä niistä sai molemmista. Mulla on vain semmoinen muistikuva, että 75 särö oli aika pörisevä, mutta mulla oli toisaalta käytössäni huono kaappi (DIY) jolla vahvistimen potentiaali ei varmasti päässyt esille. Soitin joskus ysärillä yhdellä keikalla sillä 140 versiolla ihan fenderin omilla kaapeilla eikä se edelleenkään tuntunut kovin kaksiselta. Särö on omaan makuun aika pörisevä, mutta saattoi olla etten osannut vain säätää niitä oikein.
 
Kolmas Fenderini oli BluesDeVille 4x10 vuodelta -95 ja se oli mulla pitkään ja olen varma, että jos en olisi sitä vaihtanut kitaraan kun kuvittelin etten enää tarvitse niin isoa vahvistinta, niin se olisi minulla vieläkin. Tykkäsin sen soundista todella paljon ja lisäksi se oli kohtuullisen kevyt roudata. Siinä oli kaksi kanavaa joista kumpikaan ei ollut varsinaisesti särökanava, mutta siitä irtosi kuitenkin sangen sopivan likaista rosoa joka taipui hauiksella ihan rokkisärölle saakka, mutta pedaalien kanssa se taipui ihan mihin tahansa ja vielä tälläkin hetkellä muistelen kaiholla yhdistelmää Fender BluesDeVille + Koch Pedaltone niillä onnistui soundit humpasta heviin kaikilla äänenpaineilla. BDV:n helmasynti oli äkkinäisesti toimivat äänenpainepotikat (master ja vola) joiden kesyttäminen vaati erillisiä toimenpiteitä. Ne oli äkkinäisiä siitä huolimatta, että ne molemmat olivat jo tehtaalta logaritmisia. En tiedä miksi se oli silleen rakennettu, mutta se oli oikea riesa siihen saakka kunnes keksin (tai sain netistä vinkkejä) miten se kesytetään.
 
Neljäs fenderini oli vibrochamp vuodelta -74 eli silverface (joka on fendernaamoista ollut aina suosikkini). Se on oli mulle kaikkein mieluisin Fneder jonka soundi oli aivan hunajainen koko volan säätöalueelta lämpimästä kliinistä aina rokkaavaan säröön saakka. Siinä mun vahvistimessa oli vielä alkuperäinen kajari jonka vuoksi sitä ei voinut ihan täysillä luukuttaa omaan kajariin joka alkoi pieremään kovaa luukuttaessa enkä halunnut rikkoa sitä, niin käytin ulkoista kaappia luukuttaakseni sitä. Vieläkin vähän haikea fiilis että menin sen myymään, mutta toisaalta mun oli aika siirtyä eteenpäin ja se sai mennä.
 
Jos nyt olisin ostamassa Fenderiä, niin ihan ehdottomasti SF Vibrochamp olisi ensimmäinen valintani ja jos sellaista ei alkuperäisenä saisi niin hyvänä kakkosena voisi tulla Princenton joka on kai aika lähellä champia. Jos tarve olisi modernimmalle laitteelle olisi oma valintani SuperSonic mieluummin se iso, mutta SS:ää en ole kokeillut kuin kerran kaupassa ja siinä ei nyt kovin kattavaa vaikutelmaa saanut, mutta ihan hyvä soundi siinä oli yhtäkaikki.
 
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
MadMatt
02.01.2020 13:06:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma suosikkini on Super Reverb. Hieno ja ISO soundi! Tappaa talossa ja puutarhassa mutta toimii mainiosti myös pienemmillä äänenpaineilla (makuuhuone-vahvarit ovat sitten asia erikseen)
Superista irtoaa kuulasta Fenderin puhdasta ja säröttimen kanssa messevää blues/rock soundia. Käytössäni ovat myös vanhat hopeanaamat Deluxe- ja Vibrolux Reverb. Superin uusintapainos on kuitenkin valikoitunut ykkös-vahvariksi lähes kaikessa tekemisessä. Ainoa miinus on roudattavuus.
 
Kuha
02.01.2020 14:00:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: Oma suosikkini on Super Reverb. Hieno ja ISO soundi!
 
Vahvasti veli todistaa:
 
https://muusikoiden.net/dyn/users/156813.jpg
 
Old Fenders never die
flirtti
02.01.2020 19:19:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset, tässähän on jo hienosti infoa! Ja kielioppiakin :)
 
Kyllä se on Fenderin clean mitä hamuan. Nyt on käytössä Uraltone-compo. Ehx kaiku kaverina.
Hieno vahvistin, mutta ei siitä fenkkua ulos saa, en ainakaan minä.
Ainoa särö on german fuzz.
 
Mitenkähän on noiden uusien laita, onko kokemuksia? Esim 65-sarja tai 68-custom?
 
Nyt olisi torilla tosin mun ikäinen Super Reverb ja 76 Pro Reverb.
 
Ja sitten ne punanuppiset! Minkähän takia niillä on hieman huono maine? Hieno soundisia vehkeitähän ne on. Tosin en ole koittanut, videoita katsellut...
 
"Dogs Run Free - Why Don't We".
juici
02.01.2020 19:29:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

flirtti: Kiitokset, tässähän on jo hienosti infoa! Ja kielioppiakin :)
 
Kyllä se on Fenderin clean mitä hamuan. Nyt on käytössä Uraltone-compo. Ehx kaiku kaverina.
Hieno vahvistin, mutta ei siitä fenkkua ulos saa, en ainakaan minä.
Ainoa särö on german fuzz.
 
Mitenkähän on noiden uusien laita, onko kokemuksia? Esim 65-sarja tai 68-custom?
 
Nyt olisi torilla tosin mun ikäinen Super Reverb ja 76 Pro Reverb.
 
Ja sitten ne punanuppiset! Minkähän takia niillä on hieman huono maine? Hieno soundisia vehkeitähän ne on. Tosin en ole koittanut, videoita katsellut...

 
Kokemusta ei ole mutta 68 Custom Deluxe Reverb kiinnostaisi kovasti, kun siinä on Custom -kanavan perustana Bassman-kytkentä ja Vintage-kanavassa normaali DR sekä lisäksi reverb ja tremolo toimivat molemmissa kanavissa.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Kefiiri
02.01.2020 19:52:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

flirtti: Ja sitten ne punanuppiset! Minkähän takia niillä on hieman huono maine? Hieno soundisia vehkeitähän ne on. Tosin en ole koittanut, videoita katsellut...
 
Champ 12 on aliarvostettu. Kliinit soundit ovat ihan komeat, mutta se särökanava on niin vetelää surinaa että se lannistaa. Riittävän hillityllä särön annostelulla voi hätätilassa soittaa pluusia.
 
En ole musiikin asiantuntija.
aslak
02.01.2020 21:14:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Testissä kävi aikanaan Supersonic jonka clean kanavasta en tykännyt. Siihen aikaan perustui Prosoniciin mutta Crunch puolelta sai ihan käyttökelpoista. Uudemmissa clean perustunee Deluxeen. Tutustumisen arvoinen jos haet Vintage/semi-Modern yhdistelmää.
 
jarmo vh
02.01.2020 22:39:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Champ 12 on aliarvostettu. Kliinit soundit ovat ihan komeat, mutta se särökanava on niin vetelää surinaa että se lannistaa. Riittävän hillityllä särön annostelulla voi hätätilassa soittaa pluusia.
 
Super 60 samoin, mielestäni. Halvalla noita on näkynyt. Ei kannata vältellä jos vastaan tulee.
 
Mitä vanhempi, sitä vanhempi.
steelduck
02.01.2020 22:59:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

flirtti: Kiitokset, tässähän on jo hienosti infoa! Ja kielioppiakin :)
 
Mitenkähän on noiden uusien laita, onko kokemuksia? Esim 65-sarja tai 68-custom?

 
Kaupassa olen molemmilla soitellut ja oikein hyvä soundisia minusta olivat. 68 oli oma suosikki noista kahdesta.
 
steelduck
02.01.2020 23:01:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on myös todella kova vaihtoehto:
http://www.bluetone.fi/black-prince/
 
flirtti
03.01.2020 00:10:30 (muokattu 03.01.2020 00:11:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.youtube.com/watch?v=tkTbv71qozo
 
Lienee tuttu tämä monille, itse näin nyt vasta. Tässä aikalailla se minkä minä ymmärrän fenkkusoundiksi. 4x6L6 ja tehoa 80w. Twini löytyisi kotikylän puljusta, eli testailu mahdollisuus helposti. Mulla itse asiassa oli joskus 70-luvun Twin Reverb mutta myin sen. En käsitä miksi. Tai sillä ei vaan tullut soitettua, oli enemmän rumpujuttuja siihen aikaan.
Myös tuo Bluetonen malli löytyy Tampereelta, kiitokset vaan ideasta.
Twin Reverb siis, onko aatteita? Tehoa on rutkasti.
 
"Dogs Run Free - Why Don't We".
flirtti
03.01.2020 00:19:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarmo vh: Super 60 samoin, mielestäni. Halvalla noita on näkynyt. Ei kannata vältellä jos vastaan tulee.
 
Nytpäs muistinkin -taitaa olla just Super 60 kun jollakin treenikämpällä oli ja sillä soitin. Ihan huippu clean+kaiku. Joo, siitähän oli saatu rikki toinen sisäänmeno tai jotain. Ihan rajoilla oli toisen sisäänmenon kanssa että kuului kuulaat soolahtavat jutut.
Ja ne ei ole kalliita, kai.
 
"Dogs Run Free - Why Don't We".
Metalkallo
03.01.2020 00:26:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

flirtti: Morjens. Iän ikuinen aihe taitaa olla, mutta katsotaan jos syntyy uutta sisältöä.
Olen hankkimassa kaiullista ehtaa putki Fender compoa. Tremolo olisi hieno plus.

 
Bluetone on hyvä jos tahtoo Fender kliinit, mutta vaikka Marshall särön, ne kun tekee tuollaisia tavallaan yhdistelmä vahvareita. Bluetonessa myös rahat menevät kotimaahan tekijälle.
 
Itselläni on Rikstone marsu klooni ja pakko sanoa, että en custom tehdyn vahvistimen jälkeen ole vilkuillut noita tehtaasta tulleita kaupan vahvareita yhtään.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
iec
03.01.2020 00:34:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1517508
 
Siinä on hyvä vaihtoehto. Ja tyyppi tietää Fenderin vahvareista ja paljon. On tainnut kokeilla aika monta eri mallia läpi ennenkuin päätyi soundien puolesta juuri Pro Sonicciin.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Kaihua
03.01.2020 03:16:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos Twin on se juttu mikä kolahtaa niin sitte sellanen hankintaan. Mulla on käytössä Vibrolux sekä 68 custom Deluxe ja kyllä ne on ihan eri vehkeitä. Vibrolux vie voiton clean-osastolla mutta Deluxe toimii paremmin vähän rujommassa touhussa. Varmaan Vibroluxissa ja Twinissä se teho on yks tärkeä osa sen clean-soundin kanssa. Kannattaa sitten ainakin noissa reissue vehkeissä testailla tarkkaan ne kaiut ja tremolot. On melko kohisevat ainaki omassa deluxessa, varsinki tremolo.
 
Yksi huomion arvoinen juttu on kaiuttimet. Vaihdoin omaan Deluxeen orkkis Celestionin tilalle Jensenin C12Q:n ja styrkka muuttu ihan älyttömästi. Löyty se fenkun middle scoop mistä itse pidän kovasti. On aiemmin ollu Blues Junior ja Tweed Deluxe nuppi mutta harmikseni en silloin ymmärtänyt kokeilla eri ämyreitä ja kamppeet lähti kiertoon..
 
Onneksi meillä on hotellihuoneessa MacGyverin lämpöistä kaljaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «