Kuinka kauan basson soiton opettelu noin suunnilleen vie (jos lähtee ihan pohjalta),että pystyy bändin mukana soittaa jotain yksinkertasta?Mistä lähteä liikkeelle? "It's better to burn out than to fade away."
-K.Cobain |
Pallisti 04.12.2002 17:09:18 | |
---|
Kuinka kauan basson soiton opettelu noin suunnilleen vie (jos lähtee ihan pohjalta),että pystyy bändin mukana soittaa jotain yksinkertasta?Mistä lähteä liikkeelle? No eihän bassoakaan opi täydellisesti koskaan soittamaan.. Se bändissä pärjääminen on aika abstrakti käsite.. minä esim. en ollut soittanut päivääkään bassoa, kun pistettiin bändi pystyyn, toisalta ei se rumpalikaan ollut soittanut yhtään. Riippuu soittokavereista. Nopeiten ja luultavasti parhaiten opit, jos otat soittotunteja. Tuntien ottamisesta olisi hyvä lähteä. |
Bailey 04.12.2002 17:16:41 | |
---|
Tuskin onnistuu noi soittotunnit..kai se pitää vaan raakasti lähtee soittamaan? "It's better to burn out than to fade away."
-K.Cobain |
akiprkele 04.12.2002 18:08:03 | |
---|
Tuskin onnistuu noi soittotunnit..kai se pitää vaan raakasti lähtee soittamaan? Lykkyä tykö! Alku hankala, lopussa kiityos seisoo. Älä lannistu vaikka tuntuu etttei siit tule hevonpersettä. Ite olin soittanu n. ½ vuotta ja sitten tuntu et täähän toimii, jonka jälkeen kuulin et pojat oli sitä mieltä että kullostaa kun hakkais kumisaapasta seinään. Suosittelen kyl tunteja jos vaan mahdollista. Kivaa se on en vaihtas bassoo kitaraan missään nimessä. -onko päässäni vikaa- |
Bailey 04.12.2002 18:21:25 | |
---|
Lykkyä tykö! Alku hankala, lopussa kiityos seisoo. Älä lannistu vaikka tuntuu etttei siit tule hevonpersettä. Ite olin soittanu n. ½ vuotta ja sitten tuntu et täähän toimii, jonka jälkeen kuulin et pojat oli sitä mieltä että kullostaa kun hakkais kumisaapasta seinään. Suosittelen kyl tunteja jos vaan mahdollista. Kivaa se on en vaihtas bassoo kitaraan missään nimessä. -onko päässäni vikaa- Ite oon kyl kitaristi :-)..bändin tulevalle basistille vaan kyselin neuvoa.Kai se siitä pikkuhiljaa lähtee..
"It's better to burn out than to fade away."
-K.Cobain |
poppamies 04.12.2002 22:36:10 (muokattu 04.12.2002 22:37:12) | |
---|
Kuinka kauan basson soiton opettelu noin suunnilleen vie (jos lähtee ihan pohjalta),että pystyy bändin mukana soittaa jotain yksinkertasta?Mistä lähteä liikkeelle? Jos on kyse lahjakkaasta kaverista ja löytyy intoa niin kyllä muutamassa kuukaudessa pystyy jotain räpeltämään mukana kun soitatte. Minun mielestä voi kyllä nuevoakin jonkinverran ja autta raiteille mutta kaikenkaikkiaan pitää kyllä antaa taitellista vapautta vaikka onkin aloitteleva basisti. Tiedän omasta kokemuksesta (olen basisti) että jos joku kitaristinretkale rupee neuvomaan että, ei noin, ei noin, soita tällä tavalla ja tällä tavalla niin se kipinä sammuu siihen ja kaveri menee todennäköisesti lukkoon ja viikkojen työ ja harjottelu menee hukkaan. Jokaisen muusikon on itse selvitettävä omat soittovirheensä. |
P 05.12.2002 07:34:46 | |
---|
Jos on kyse lahjakkaasta kaverista ja löytyy intoa niin kyllä muutamassa kuukaudessa pystyy jotain räpeltämään mukana kun soitatte. Minun mielestä voi kyllä nuevoakin jonkinverran ja autta raiteille mutta kaikenkaikkiaan pitää kyllä antaa taitellista vapautta vaikka onkin aloitteleva basisti. Tiedän omasta kokemuksesta (olen basisti) että jos joku kitaristinretkale rupee neuvomaan että, ei noin, ei noin, soita tällä tavalla ja tällä tavalla niin se kipinä sammuu siihen ja kaveri menee todennäköisesti lukkoon ja viikkojen työ ja harjottelu menee hukkaan. Jokaisen muusikon on itse selvitettävä omat soittovirheensä. Mutta jos siihen ei kykene tai siihen menee ikuisuus, on jonkun toisen selvitettävä ne hänen puolestaan.
|
akiprkele 05.12.2002 09:16:15 | |
---|
Ite oon kyl kitaristi :-)..bändin tulevalle basistille vaan kyselin neuvoa.Kai se siitä pikkuhiljaa lähtee.. Kaipa jos vaan on rytmitajuu yhtään.
|
Prowleri 05.12.2002 10:42:08 | |
---|
Kuinka kauan basson soiton opettelu noin suunnilleen vie (jos lähtee ihan pohjalta),että pystyy bändin mukana soittaa jotain yksinkertasta?Mistä lähteä liikkeelle? Basso on sikäli hauska soitin että sillä pystyy lähtemään aika nopeasti mukaan bänditoimintaan, ja sekös se parhaiten motivoi. Kotikitaristeja löytyy puolenkymmentä vuottakin soittaneita jotka eivät pääse bändeihin kitaristien ylitarjonnan takia, tai sitten rytmiryhmää ei mistään löydy. Siitä vain opettelemaan sävelien paikkoja, kokeilemaan erillaisia juttuja ja kattelemaan simppeleitä biisejä. Hyvän vinkin olen kuullut joka pätee kaikille soittimille: kirjoita itsellesi parin tusinan biisin lista jotka haluaisit soittaa joskus ja lähde opettelemaan niitä. Opettaja tietty aina auttaisi kovasti. Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää.
-Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa |
guru 05.12.2002 11:15:11 | |
---|
Kuinka kauan basson soiton opettelu noin suunnilleen vie (jos lähtee ihan pohjalta),että pystyy bändin mukana soittaa jotain yksinkertasta?Mistä lähteä liikkeelle? Voit lähteä liikkeelle 7:stä kirjaimesta, eli opettele missä on mikäkin kirjain(nuotti) otelaudalla(kirjoita vaikka tussilla ne siihen,jos on vaahterakaula meinaan,lakattu mielellään:-)Osta rumpukone,seuraa sitä bassorummuniskua joka näppäyksellä, liikkua voit missä vaan kunhan "osut"siihen bassariin, näin aluksi...myöhemmin voit sotkea väliinkin..Hae netistä TABulatuureja ja kuuntele jaHUOM! kuuntele ilman diskanttia kaikkea mistä dikkaat.Kysele bassostaroja esim.netistä,ja kaikkien näiden lisäksi treenaa sormilihaksia:-) Kaikkein tärkeintä on kuitenkin hommata Mensalta todistus yli 120 ÄÖ:stä,ettei se luuserirumpali pääse vinoileen. |
gravedepth 06.12.2002 20:08:59 (muokattu 06.12.2002 20:10:20) | |
---|
Kuinka kauan basson soiton opettelu noin suunnilleen vie (jos lähtee ihan pohjalta),että pystyy bändin mukana soittaa jotain yksinkertasta?Mistä lähteä liikkeelle? Ite soitin ekan kerran bändin kans noin 2kk ennen ku sain edes oman basson, mutta olin kyllä soittanu jo yhen vuoden kitaraa tätä ennen. Siihen ei tarvita siis kovin paljon osaamista. Kuhan osaa sen biisin minkä aikoo soittaa. Jos lähtee ihan pohjalta ni aikaa varmaan menee 2kk ihan perusjuttujen opetteluun, mutta kyllä se siitä. |
Keke Urlaub 06.12.2002 20:38:35 | |
---|
Itse olen bassoa ajoittain soitteleva kitaristi. Mielestäni basson alkeet taitaa, kun löytää basson kaulalta sävelet c-b(h te jotka ette enklantia taida) ja sitten opettelee hakemaan em. sävelet jokaiselta kieleltä erikseen. Elikkä jokaisen nauhanvälin ääni kannattaa opetella tietämään. Kun tuon tietämyksen ja rytmitajun omaa, saattaa olla jo pitkällä. Onnea yritykselle, perusbasistiksi oppii suht helpolla mutta huipulle pääsy on (mielettömän?) vaikeata. Aqualung
-J.U.O.P.P.O. = Juhlallisen Uhrautuva Optimisti ja Pysyvästi Passiivinen Organisaattori- |
Bum- 07.11.2007 17:59:10 (muokattu 07.11.2007 18:00:09) | |
---|
jees, elikkä itte oon 14v ja kans alotin basson soiton äskeittäin, ja en tietenkään osaa yhtään mitään, bändi mahdollisuudet ovat hyvät, elikkä jos jollakin olisi antaa vinkki tai pari |
Sertzo S 08.11.2007 09:37:32 (muokattu 08.11.2007 09:38:50) | |
---|
Bassonsoiton opiskelun ohella olisi sivussa hyvä optetella myös harmoniaa, jotta tietäisi mihin bassoäänenkuljetus perustuu. Soinnut tutuiksi ja jne. |
Bum- 09.11.2007 13:13:27 (muokattu 09.11.2007 13:16:53) | |
---|
Tietääkös teistä kukaan mitään musiikkikoulua Helsingin alueella jossa pääsisi sitä basson soittoa treenaamaan opettajan johdolla? |
Lucifix 20.11.2007 20:55:16 (muokattu 20.11.2007 20:58:19) | |
---|
Osaisitteko heittää hyviä treenibiisejä bassolle? Genrellä ei sinänsä väliä, sillä kyseessähän on harjoitus. Eli ihan oikeita bassokuvioita tässä haetaan. Onko bassolle näitä "pakkoklassikoita" kuten paranoidi ja tsonibikuud kitaralla? |
rattledad 20.11.2007 22:19:47 (muokattu 20.11.2007 22:22:48) | |
---|
Eli ihan oikeita bassokuvioita tässä haetaan. "How many bass players does it take to change a light bulb? 1...5...1..." E: Siis vaihtobasso on tylsä mutta tärkeä. Basistin paranoid. |
Lucifix 21.11.2007 13:55:05 | |
---|
Mikä hitto on vaihtobasso? |
Pelsi 21.11.2007 15:51:36 | |
---|
Mikä hitto on vaihtobasso? Soitellaan vähän niinkuin kitaran voimasoinnun säveliä vuoron perään. Eli vaikkapa vaihtobasso G:stä menee että G-D-G-D. Rytmitys on vapaa, mutta pakollinen. The 11th Hourilla vain uusia biisejä.
| >-)))> |
baron 22.11.2007 23:02:57 (muokattu 22.11.2007 23:03:35) | |
---|
Mikä hitto on vaihtobasso? Sen kun osaa, pääsee humppabändiin rahakeikoille. Edellinen kirjoittaja kertoi sen yhdessä sävellajissa, mutta idis on, että soitetaan soinnun perussäveltä ja kvinttiä vuorotellen. Sikäli yksinkertaisille basisteille helppoa, että ei tarvitse tietää, onko kyseessä duuri- vai mollipiisi. "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox) |