Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran kätisyys soittamiseen
1 2
SSPP
26.12.2019 23:14:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Joskus 90-luvulla innoistuin kitaran soittamisesta, ostin ja hankin välineet; oli kunnon kitaraa, efektilautaa ja tehokas vahvistin. Olen vasenkätinen ja myyjäliikkeen myyjä myi minulle peruskitaran vaikka tiesi että olen vasuri; sain kaverilta vasta kitaran ostettuani tietää että on vasureille omat kitaransa. En nyt myyjää syytä, saattaahan olla että luuli minun opetelleeni soittavani normikitaralla tms. tai sitten vain halusi saada pitkään liikkeessä seisoneen kepin pois.
 
Silloin harjoitellessa otteissa ei ollut mitään ongelmaa. Muiden kertomat vaikeatkin otteet tuli ihan hyvin; liekö syynä pitkään harrastuksena ollut konekirjoitus tai sitten vasenkäsi kaulalla va mikä. Ongelma silloin oli että en pysynyt rytmissä. Sitten myin soittovehkeet ja nyt viime vuosina on tullut pientä ajatusta että joskos sitä kokeilisi uudestaan vasurikitaralla.
 
Osaako kukaan kertoa mitä kitaran kätisyys vaikuttaa asiaan etenkin tuon rytmijutun kanssa vai pitäisikö ajatus vain unohtaa? Onko kukaan muu kokeillut alunperin soittoa vääränkätisellä ja hommannut sittenmin oikeankätisen? Ongelma kokeilemisen suhteen on se että olen välineurheilija ja tulee laitettua harrastusvälineisiin turhan paljon kiinni vaikka ei tietoa onko se vain hetken kokeilu. :(
 
hallu
26.12.2019 23:25:43 (muokattu 27.12.2019 11:54:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä olen vääräkätinen tähän ketjuun tsori
 
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Eemelamsi
26.12.2019 23:27:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä vasuri kans jolla oikeakätisten kitara ollut alusta asti. Kokeilin molempia versioita, kun aloitin ja oikein päin tuntui vaan paremmalta. Mun mielestä rytmitaju tulee ihan muualta ku kätisyydestä.
 
WanhaWetäjä
27.12.2019 00:33:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
 
Mitä tulee rytmitajuun, niin taimi ja rytmi ja nuottikorva etc. ovat kaikki ominaisuuksia joita voi harjoittelemalla parantaa.

...JOISSAIN tapauksissa kyllä mutta ovat yleensä luontaisia ominaisuuksia kuten musikaalisuus noin laajempana kokonaisuutena. JOS näitä ominaisuuksia ei ole niin kandee miettiä muita harrastuksia. Ei vailla ns pallosilämää omaavaa huonon motoriikan omaavaa kannata opastaa vaikkapa tenniksen pariin tai kömpelöä pullukkaa pikajuoksiaksi, jos vähän karrikoidaan. Ihmiset ovat erilaisia.
 
Joten mun mielestä soita kummalla kädellä luonnollisimmalta tuntuu ja alat vaan harjoitella metronomin kanssa niin taimitaju kyllä kehittyy siitä.
No just nimenomaan näin...itse olen ns umpivasuri jota koetettiin jopa väkisin vääntää oikeakätiseksi kun aloin klassisen kitaran opinnot Treen Konsalla aikoinaan MUTTA koska olin jo soittanut vasurina jonkin aikaa niin takapakki olisi ollut iiian suuri joten vasurina vedetään edelleen vasurikitaroilla, TOKI se ketuttaa suunnattomasti että en tule koskaan saamaan tiettyjä kitaramalleja esim Yamahalta koska niitä ei tehdä vasureille, ei edes rahalla.
 
Kuten yllä jo todettiin se MITEN tarttuu kitaraan 1. kerran määrittää usein sen miten kannattaa jatkaa. Näin ainakin omalla kohdalla on käynyt.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
hallu
27.12.2019 10:11:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: ...JOISSAIN tapauksissa kyllä mutta ovat yleensä luontaisia ominaisuuksia kuten musikaalisuus noin laajempana kokonaisuutena. JOS näitä ominaisuuksia ei ole niin kandee miettiä muita harrastuksia. Ei vailla ns pallosilämää omaavaa huonon motoriikan omaavaa kannata opastaa vaikkapa tenniksen pariin tai kömpelöä pullukkaa pikajuoksiaksi, jos vähän karrikoidaan. Ihmiset ovat erilaisia.
...................

 
Pöh sä oot vaan ennakkoluuloinen.
 
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
empires
27.12.2019 11:39:23 (muokattu 27.12.2019 11:40:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Senverran täytyy todeta, jos olet oikeakätinen niin pidä pääsi kiinni mielipiteinesi. Olen alunperin vasuri ja opettelin soittamaan uusiksi oikeakätisen puolelta ja se oli todella vaikeaa 80-luvulla. Vasta googlasin niin kaltaisiani jotka on alunperin vasureita on paljon myös
"huippukitaristeissa" Morse, Wylde, Gary Moore ym..mutta aivot toimivat vasurilla vähän päinvastoin, kaiken oppii ja ehkä tulee persoonallisemmaksi soittajaksi kun joutuu vähänkuin oppimaan kävelemään uudestaan, mutta helppoa se ei ole todellakaan.
 
hallu
27.12.2019 11:45:48 (muokattu 27.12.2019 11:54:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eipä mittään enää.
 
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Kefiiri
27.12.2019 12:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako ketjua edes lukea jos on oikeakätinen =/
 
En ole musiikin asiantuntija.
Gary Enfield
27.12.2019 12:12:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: ...JOISSAIN tapauksissa kyllä mutta ovat yleensä luontaisia ominaisuuksia kuten musikaalisuus noin laajempana kokonaisuutena. JOS näitä ominaisuuksia ei ole niin kandee miettiä muita harrastuksia. Ei vailla ns pallosilämää omaavaa huonon motoriikan omaavaa kannata opastaa vaikkapa tenniksen pariin tai kömpelöä pullukkaa pikajuoksiaksi, jos vähän karrikoidaan. Ihmiset ovat erilaisia.
 
Höpöhöpö, se on just se joka erottaa harrastuksen ja ammatin, harrastaa voi melkein mitä vaan. Ja jos tarkkoja ollaan niin ei se leivän saanti musiikista ole sekään välttämättä suoraan soittotaitoon tai keskivertoa suurempaan musikaalisuuteen kytköksissä.
 
Oikealta soittavana vasurina kokeilin muutama vuosi sitten opetella oikeaa vasuria. Otelauta kääntyi päässä parin viikon jälkeen. Se olikin ainoa etu, muuten motoriikka pitää ajaa sisään niinkuin kenen tahansa aloittelijan. Luovuin projektista kun tuli selväksi että puhutaan ainakin muutamasta vuodesta jotta pääsisin edes siihen missä olin jo muutenkin oikeakätisesti.
En usko että "väärältä" puolelta soittaminen rajoittaa, jotain yksityiskohtia voi joutua hinkkaamaan huolellisemmin (plekukäsi), mutta ei mitään ylitsekäymätöntä. Tai no, itse suosin sormia koska pleku on aina ollut kädessä hieman kömpelö, mutta sekin olisi uskoakseni ollut korjattavissa jos olisin vaivautunut tosissani käsittelemään ongelmaa.
 
empires
27.12.2019 12:14:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Saako ketjua edes lukea jos on oikeakätinen =/
 
Kokeile opetella soittamaan itse väärinpäin niin että olet edes jonkunlainen siinä ja mieti eroa nykyiseen tasoon, nii.. kun kun telee noita vertauksia ettei sillä ole väliä
 
empires
27.12.2019 12:19:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary Enfield: Höpöhöpö, se on just se joka erottaa harrastuksen ja ammatin, harrastaa voi melkein mitä vaan. Ja jos tarkkoja ollaan niin ei se leivän saanti musiikista ole sekään välttämättä suoraan soittotaitoon tai keskivertoa suurempaan musikaalisuuteen kytköksissä.
 
Oikealta soittavana vasurina kokeilin muutama vuosi sitten opetella oikeaa vasuria. Otelauta kääntyi päässä parin viikon jälkeen. Se olikin ainoa etu, muuten motoriikka pitää ajaa sisään niinkuin kenen tahansa aloittelijan. Luovuin projektista kun tuli selväksi että puhutaan ainakin muutamasta vuodesta jotta pääsisin edes siihen missä olin jo muutenkin oikeakätisesti.
En usko että "väärältä" puolelta soittaminen rajoittaa, jotain yksityiskohtia voi joutua hinkkaamaan huolellisemmin (plekukäsi), mutta ei mitään ylitsekäymätöntä. Tai no, itse suosin sormia koska pleku on aina ollut kädessä hieman kömpelö, mutta sekin olisi uskoakseni ollut korjattavissa jos olisin vaivautunut tosissani käsittelemään ongelmaa.

 
Tunnen ihmisiä jotka joutuu vaihtamaan jopa PC hiiren napitkin toisinpäin, tottakai opppii soittamaan jos näkee vaivaa, mutta lähtötaso vasurista oikeakätiseksi soittajaksi, sensijaan että oilisit oikeakätinen aloittelija on ihan eriasia
 
Gary Enfield
27.12.2019 12:30:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

empires: Tunnen ihmisiä jotka joutuu vaihtamaan jopa PC hiiren napitkin toisinpäin, tottakai opppii soittamaan jos näkee vaivaa, mutta lähtötaso vasurista oikeakätiseksi soittajaksi, sensijaan että oilisit oikeakätinen aloittelija on ihan eriasia
 
Miksi umpivasuri pystyy ottamaan oikealla kädellä otteita, tai oikeakätinen vasurilla? Ei pitäisi onnistua ollenkaan jos joku on niin umpivasuri tai oikeakätinen. Mutta toki on järkevää aloittaa siten kuin tuntuu luontevalta, mutta sehän ei ollut aloittajan kysymys vaan maksaako vaivaa koittaa toisknpäin. Itse en tiedä kumpi on luonteva koska en tiennyt mistään vaihtoehdoista enkä oikeastaan mistään muustakaan kun aloitin.
 
Zibaldone
27.12.2019 14:42:10 (muokattu 27.12.2019 15:08:23)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omaa kokemusta kätisyydestä...
 
Olen molempikätinen, mutta kitaransoitto on kömpelöä vasurilla,
nuorena kokeilin treenata vasurilla, mutta sain 15min jälkeen päänsärkyjä.
 
Kirjoitan, leikkaan, pelaan, syön, tappelen... ja heitän palloa yhtä hyvin molemmilta puolilta,
pois lukien kiinalaiset ja japanilaiset kirjaimet, niihin en ikinä tottunut vasurilla,
niissä koko kirjoitusmotoriikka pitäisi opetella ihan uusiksi. Kokeilin, ja sain aina
palkaksi päänsäryn. 15min oli ihan maksimi, soittamisessa ja kanji-merkeissä.
 
///
 
Käsien synkronointi karkaa AINA, jos on pitänyt yli viikon taukoa soittamisesta.
Rytmitajuun kätisyys ei sinänsä vaikuta. Synkronointi tauon jälkeen on haaste.
 
///
 
Keho erikoistuu muillakin tavoin. Hyvä nyrkkeilijä pärjää kuntonsa puolesta nyrkkeillessä
hyvin, mutta laita sama hyväkuntoinen nyrkkeilijä jiu jitsu-matolle lukottamaan,
ja hän hengästyy nopeasti.
 
SSPP
27.12.2019 15:50:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällähän jo useampi vastaus, kiitos kaikille vaivannäöstä. :)
 
vasurikitaran kokeilua haittaa sekin, että niitä ei ole kovinkaan monessa liikkeessä kokeiltavana, joistain saa tilaamalla sillä ehdolla että ostaa sen. Mutta pitää nyt käydä kiertelemässä liikkeissä kysymyssä asiasta.
 
antnis
27.12.2019 17:15:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Pöh sä oot vaan ennakkoluuloinen.
 
Realisti pikemminkin, nykyään vain ei sellainen saa olla.
 
Kefiiri
27.12.2019 20:40:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla yksi vasenkätinen kaveri pitää kitaraa kuin vasuri, mutta tarvittaessa osaa soittaa sekä vasen- että oikeakätisesti kielitettyä kitaraa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Arkka
27.12.2019 20:49:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän aloittaja pohtinut vahvan käden motorisen ylivertaisuuden merkitystä rytmissä pysymiseen, mikä on ihan validi kysymys.
 
Vastausta en tiedä, mutta mikäli muista kielisoittimista ei ole kokemusta, niin aloitteleva kitaristi ei kyl pysty vetään rytmissä oli sitten kätisyys itsellä ja kitarassa mikä yhdistelmä tahansa, ellei sitten ole jonkinlainen fantasiaolento; esimerkiksi väärinmuistettu versio omasta aloittelijuudesta.
 
antnis: Realisti pikemminkin, nykyään vain ei sellainen saa olla.
 
Realismilla ja tarpeettomasti liioitellulla pessimismillä lienee kuitenkin ihan selkeä ero.
 
Kefiiri
27.12.2019 20:57:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu sehän on vähän sekin että mille tasolle tähtää. Omaksi (ja yleisönkin!) iloksi silloin tällöin keikkailevan ei tarvitse olla mikään amerikan virtuoosi. Ja se komppausrytmin tavoittaminen on joskus vaan semmoinen ahaa-elämyksen paikka, että näinkös tämä meneekin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
27.12.2019 22:19:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No sen verran uskaltaudun vielä tähän hilpeään ketjuun kirjoittamaan, että kokeilin soittaa vasenkätisesti oikeakätistä kitaraa. Tottahan se tuntuu kömpelöltä kun ei ole koskaan niin soittanut, mutta ihan mielenkiintoiselta eikä tullut semmoista oloa, että se nyt täysin mahdotonta olisi. Isoin haaste oli sointuotteet ylösalaisin enkä kylmiltään pystynytkään ottamaan kuin pari kolme sointua avoimesta asemasta ja vaihdot vaatisivat kyllä rutosti harjoittelua enkä vielä edes tohdi ajatella melodian soittoa.
 
Mutta mitä tulee rytmiin, niin sen mitä pystyin kylmiltään vasemmalla kädellä harjaamaan, niin se meni ihan taimissa. Tietenkin vasemman käden käyttö muuten varsinkin demppaaminen vaatii harjoittelua enkä edes vielä kokeillut plektralla.
 
Sen verran innostuin, että aloin harkitsemaan josko tosiaan opettelisi soittamaan vasenkätisesti..... ihan tosissaan. Tekisin sen toki oikeakätisen kitaralla oikeakätisesti kielitettynä niin että saisin soittoon uuden ulottuvuuden (tiiättehän Albert King ja silleen).... mutta katsotaan nyt :-).
 
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
GiovanniDiRondo
27.12.2019 22:59:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Eiköhän aloittaja pohtinut vahvan käden motorisen ylivertaisuuden merkitystä rytmissä pysymiseen, mikä on ihan validi kysymys.
 
Vastausta en tiedä, mutta mikäli muista kielisoittimista ei ole kokemusta, niin aloitteleva kitaristi ei kyl pysty vetään rytmissä oli sitten kätisyys itsellä ja kitarassa mikä yhdistelmä tahansa, ellei sitten ole jonkinlainen fantasiaolento; esimerkiksi väärinmuistettu versio omasta aloittelijuudesta.
 

 
Realismilla ja tarpeettomasti liioitellulla pessimismillä lienee kuitenkin ihan selkeä ero.

 
Rytmissä soittaminen - ainakin taimissa pysyminen - on vaativa taito ja edellyttää systemaattista harjoittelua. Jos tempo on hidas ja soitossa on lisäksi vielä vaikka tauko, niin ei se ihan luonnostaan tapahdu.
 
Taimin osuminen juuri haluttuun paikkaan on myös haastavaa.
 
Motoriikka toki aiheuttaa omat haasteensa, ja varmaankin heikomman käden hermotukset ovat sellaiset, että näppäily aluksi tapahtuu väärässä kohdassa.
 
Kurt Cobain (näppäilykäsi vasuri) oli oikeakätinen, Mark Knopfler (näppäilee oikealla) on vasuri, Hendrix puolestaan taisi soitella oikealla ja vasemmalla melkoisen suvereenisti.
 
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «