Aihe: Koskettimet uusiksi
1
lillamy
18.12.2019 21:01:11
Hei,
olen innostunut pianon soitosta enemmän kuin mistään muusta soittamisesta koskaan (rumpu-ja laulutaustaa). Olen aika aloittelija toistaiseksi ja mietin nyt, onko järkeä jatkaan kun oikeassa kädessä on syntymävamma, joka estää soittoa jonkin verran. Vasen käsi onkin sitten super tarkka ja nopea konpensaatio-opinsa vuoksi.

Kysymys kuuluu: onko teillä kokemusta tällaisesta, onko soittajia joilla sama juttu ja pianoja, joissa olisi koskettimet viritetty vastapäin?
basisti1971
20.12.2019 08:35:26
Moi.

lillamy: Olen aika aloittelija toistaiseksi ja mietin nyt, onko järkeä jatkaan kun oikeassa kädessä on syntymävamma, joka estää soittoa jonkin verran. Vasen käsi onkin sitten super tarkka ja nopea konpensaatio-opinsa vuoksi.

Järkevyyden voit ainoastaan itse määritellä, siihen ei kukaan ulkopuolinen pysty tyhjentävää vastausta antamaan.

Kosketinsoitinpuolelta en esimerkkejä tiedä, mutta erilaisten onnettomuuksien jälkeen useat muusikot ovat pystyneet jatkamaan uraansa aivan kuten ennenkin.

Esimerkkeinä vaikkapa Jazzkitaristi Django Reinhardt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Django_Reinhardt

ja tukkahevirumpali Rick Allen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Rick_Allen_(drummer)

lillamy: Kysymys kuuluu: onko teillä kokemusta tällaisesta, onko soittajia joilla sama juttu ja pianoja, joissa olisi koskettimet viritetty vastapäin?

Hivenen kryptinen kysymyksenasettelu, mutta olettaen että tarkoitat sävelkorkeuden nousua oikealta vasemmalle, "normaalin" vasemmalta oikealle sijaan:

Henkilökohtaista kokemusta ei ole, mutta pikainen googletus vahvisti hämärän muistikuvan 90-luvulta: onhan noita "vasenkätisiä" kosketinsoittimia vähäisessä määrin -syystä tai toisesta- käytetty.
Jossain synassa tuo oli muistaakseni sisäänrakennetu ominaisuuskin.
Mekaaniset "vasenkätiset" pianot ovat vähissä, mutta on noitakin muutamia valmistettu.

Jos symmetria ei kiinnosta eikä sen puutteesta välitä, homma on teoriassa hyvinkin yksinkertainen.

"Yleisin" lienee MOTU:n Performer DAW/sekvensserisoftan peilikuva ominaisuus, en tosin tiedä mistä versiosta asti tuo ominaisuus on ollut käytettävissä, enkä sitä mistä versiosta asti tuota pystyy käyttämään reaaliajassa.
Periaatteessa kyseessä on kuitenkin vain nuottitiedon kääntö joko suoraan tai kompensoiden joten ohjelmallisesti hyvinkin helppo homma, eli teoriassa mitään rajoitteita ei ole.

Tuosta helppoudesta johtuen on tarjolla ollut myös erillisiä palikoita jotka kääntävät nuottitiedon vastakkaiseksi.
En pikaisesti löytänyt mikrokontrollerialustaa moiseen konversioon, mutta varmasti tuo on tänäpäivänä kustannustehokkain tapa homma hoitaa.

Koskettimet ovat usein MIDI-soittimissa kytketty matriisiksi, joten uudelleenreitittämällä saa toki homman hoidettua rauta-tasollakin.
Vaatii vähintään kolvinkäyttötaitoa ja käsitystä siitä miten matriisi on muodostettu.

Jos kytkentä on suora matriisin sijaan, riittää piuhojen siirto.

Urkuharmooneissa, Shruteissa, yms, järjestelee kielet uudelleen.

Plussana tai miinuksena -miten asian kukakin ottaa- soittimesta tulee laakista "pitopeli" ;).

Jos koskettimet pitää saada symmetrisiksi, ongelmaa ei ole jos siirtää äänialaa sopivasti suuntaan tai toiseen.

Kokeilun iloa.

T:Samuli
WanhaWetäjä
20.12.2019 13:26:49

lillamy: Hei,
olen innostunut pianon soitosta enemmän kuin mistään muusta soittamisesta koskaan (rumpu-ja laulutaustaa). Olen aika aloittelija toistaiseksi ja mietin nyt, onko järkeä jatkaan kun oikeassa kädessä on syntymävamma, joka estää soittoa jonkin verran. Vasen käsi onkin sitten super tarkka ja nopea konpensaatio-opinsa vuoksi.

Kysymys kuuluu: onko teillä kokemusta tällaisesta, onko soittajia joilla sama juttu ja pianoja, joissa olisi koskettimet viritetty vastapäin?

Veikkaan että vaikka koskettimet saisikin ja saa ainakin joissain digivehkeissä vastapäin niin nuotinluku voi olla hankalaa. En siis näe tätä kovin realistina vaihtoehtona saati helppona toteuttaa.

Tietty jos tavoittaat ovat korkealla niin https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ku … oittaisin-viela-molemmilla-kasilla/

Ja ainahan voi ruveta basistiksi jos mikään muu soitin ei onnistu ;-)
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
teroyk
20.12.2019 18:11:14
Aika monessa vähän paremmassa syntikassa pystyy kääntämään vireen nousun laskuksi, mutta ongelmaksi tulee mustat ja valkoiset koskettimet. Eli pitäisi sen jälkeen vielä rakentaa se koskettimisto peilikuvana.

Mutta kyllä se Izumi Tatenokin soittaa normaaleilla soittimilla ja en näe syytä miksi suunta pitäisi vaihtaa, vaikka muistan lapsena ensimmäisen kerran koskettimia painaessa ihmeteleväni, miksi oikealle mentäessä äänen korkeus nousee.
musamies
20.12.2019 20:25:06 (muokattu 20.12.2019 20:29:50)
lillamy: Hei,

Oikeita pianoja ei helposti muutella, mutta jos tykkää jostain rytmimusiikista, joistain automaattisäestys soittimista irtoaa vasemmalla kädellä parhaimmillaan ihan kivoja taustoja.

Epäilisin jos oikea käsi ei kunnossa, niin ei kannata lähteä konserttipianistin vaikeita pianoteoksia tavoittelemaan, mutta jos laulais samalla, niin hyvä säestyskosketinsoitin voisi olla kiva.

https://youtu.be/NaHA6zALkLc

https://youtu.be/oVSmjvxCRo0
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)