Aihe: Koskettimet uusiksi
1
lillamy
18.12.2019 21:01:11
Hei,
olen innostunut pianon soitosta enemmän kuin mistään muusta soittamisesta koskaan (rumpu-ja laulutaustaa). Olen aika aloittelija toistaiseksi ja mietin nyt, onko järkeä jatkaan kun oikeassa kädessä on syntymävamma, joka estää soittoa jonkin verran. Vasen käsi onkin sitten super tarkka ja nopea konpensaatio-opinsa vuoksi.

Kysymys kuuluu: onko teillä kokemusta tällaisesta, onko soittajia joilla sama juttu ja pianoja, joissa olisi koskettimet viritetty vastapäin?
basisti1971
20.12.2019 08:35:26
Moi.

lillamy: Olen aika aloittelija toistaiseksi ja mietin nyt, onko järkeä jatkaan kun oikeassa kädessä on syntymävamma, joka estää soittoa jonkin verran. Vasen käsi onkin sitten super tarkka ja nopea konpensaatio-opinsa vuoksi.

Järkevyyden voit ainoastaan itse määritellä, siihen ei kukaan ulkopuolinen pysty tyhjentävää vastausta antamaan.

Kosketinsoitinpuolelta en esimerkkejä tiedä, mutta erilaisten onnettomuuksien jälkeen useat muusikot ovat pystyneet jatkamaan uraansa aivan kuten ennenkin.

Esimerkkeinä vaikkapa Jazzkitaristi Django Reinhardt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Django_Reinhardt

ja tukkahevirumpali Rick Allen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Rick_Allen_(drummer)

lillamy: Kysymys kuuluu: onko teillä kokemusta tällaisesta, onko soittajia joilla sama juttu ja pianoja, joissa olisi koskettimet viritetty vastapäin?

Hivenen kryptinen kysymyksenasettelu, mutta olettaen että tarkoitat sävelkorkeuden nousua oikealta vasemmalle, "normaalin" vasemmalta oikealle sijaan:

Henkilökohtaista kokemusta ei ole, mutta pikainen googletus vahvisti hämärän muistikuvan 90-luvulta: onhan noita "vasenkätisiä" kosketinsoittimia vähäisessä määrin -syystä tai toisesta- käytetty.
Jossain synassa tuo oli muistaakseni sisäänrakennetu ominaisuuskin.
Mekaaniset "vasenkätiset" pianot ovat vähissä, mutta on noitakin muutamia valmistettu.