Aihe: Huolestuttaako kuulon lähtö?
1 2
Juha86
23.06.2004 19:30:11
No, vielä ainakin on kuulo kunnossa. Tulppien kanssa oon aina soittanut. Tulikin mieleen; mä oon käyttänyt aina noita halpistulppia (niitä keltaisia), onkohan se pelkästään ear nimeltään. Onko teetetyissä tulpissa sitten paljonkin parempi suoja, vai onko noi earit pelkästään hidasteita kuulon heikkenemiselle? Mä en mitään mahdottomia summia jaksais tulpista ruveta maksamaan, mutta ehkä jonkun kympin vois irrottaa..
~totuus ei pala tulessakaan~
Unworthy Knight
23.06.2004 19:36:02
No, vielä ainakin on kuulo kunnossa. Tulppien kanssa oon aina soittanut. Tulikin mieleen; mä oon käyttänyt aina noita halpistulppia (niitä keltaisia), onkohan se pelkästään ear nimeltään. Onko teetetyissä tulpissa sitten paljonkin parempi suoja, vai onko noi earit pelkästään hidasteita kuulon heikkenemiselle? Mä en mitään mahdottomia summia jaksais tulpista ruveta maksamaan, mutta ehkä jonkun kympin vois irrottaa..

Noh jos on paljon käyttöä niin noi 20€ ja sulla on jolukuuset jotka leikkaa ääntä paljon tasasemmin silti mainiosti suojaten.

Maksaa ittensä takas jo pitkäikäsyydellään jo ihan hyvin.
"Hail to eternal Troo Haapawater Frost-Metallism!! Total Musicism and lighting fast drummings. Mythical lyricalism!" -leka K100#3
basistivol666
24.06.2004 00:25:13
Noh jos on paljon käyttöä niin noi 20€ ja sulla on jolukuuset jotka leikkaa ääntä paljon tasasemmin silti mainiosti suojaten.

Maksaa ittensä takas jo pitkäikäsyydellään jo ihan hyvin.

Täydellistä infoa!

Juu hyvät ovat nuo joulukuuset
Elintärkeät nesteet valuvat hukkaan
Epämuusikko
24.06.2004 13:31:03
Huolestuttaa. Pidän aina vähintäänkin tulppia päässä, joskus vaikka ei edes oikeasti tarvitsisi. Silloin tällöin huomaa, että jos on pitkän aikaa altistunut mölylle, VAIKKA olisikin tulpat tai peltoritkin päässä, niin korviin sattuu. Ylimääräinen melu tuntuu korvissa vihlomiselta. Jos esim. altistuisin joka päivä vaikka neljä tuntia melulle, niin loppuviikosta on taustahumina ja pikku piippaus jo selvästi läsnä. Tämä siis vaikka olisi mitä suojaimia päässä. mutta yksikin biisi äänekkäämmissä treeneissä/rokkikeikalla, niin loppupäivä/seuraavakin päivä on kuulon osalta mennyttä. En siis todellakaan väheksy kuulon suojausta, päin vastoin. Tiedän kuitenkin tapauksia, joille on tullut kuulovaurioita vaikka on mitä suojaimia päässä. Eivät tulpat ole Jumalan sana, varsinkin huonosti kiinnitetut 25 snt Earit jotka ovat toista kuukautta käytössä, en menisi Motörheadia sellaiset päässä katsomaan.
Joulukuuset taas saattavat soundata paremmilta (minusta eivät), mutta se suojaus on 12 db. No, 120 - 12 on edelleen aika paljon korvaparoille.
Svengi on vain tehokeino
D-Kay
24.06.2004 16:33:17

Silloin tällöin huomaa, että jos on pitkän aikaa altistunut mölylle, VAIKKA olisikin tulpat tai peltoritkin päässä, niin korviin sattuu. Ylimääräinen melu tuntuu korvissa vihlomiselta. Jos esim. altistuisin joka päivä vaikka neljä tuntia melulle, niin loppuviikosta on taustahumina ja pikku piippaus jo selvästi läsnä. Tämä siis vaikka olisi mitä suojaimia päässä.

Käsittääkseni tuo johtuu siitä, että kuulosuojaimien takia kuulo herkistyy yrittäen palauttaa havainnointikyvyn samalle tasolle mitä se on ilman kuulosuojaimia. Tästä herkistymisestä johtuen myös korvien luonnollinen suhina ja kohina ja piippaus kuuluu selvemmin.
OSTETAAN:Strato, Tremolo
Torniojaws
25.06.2004 16:39:58

Ei, mutta kyllä hieman ärsytti tuossa viikko sitten kun palattiin kotiin lentokoneella ja korvat olivat kyllä auki heti laskeutumisen jälkeen, mutta kaikki trebleäänet olivat lähes kadoksissa, puiden suhinakin oli aika karun kuuloinen, semmonen keskiääninen kohina ja "jokin puuttuu" -tuntuma. Onneksi kuulo vähitellen palautui, kyllä puistatti välillä.
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
Jammy
25.06.2004 20:11:40
Tinnittää. Ennen tinnitti kovemmin, mutta kiitos Kuopion purenta-asemalle helpotuksesta(leuoissa jotain häikkää)...
Jammy
26.06.2004 06:26:49
Muistakaa kaikki että tinnitus ja kuulovaurio ei liity oikeasti toisiinsa. teille on syötetty vaan väärää tietoa tinnituksesta, joka on koitunut teille turmioksia (myös mulle). Jos ette ole vielä kuulleet TRT:stä niin ottakaapa selvää. se selventää kaiken tinnituksesta ja parantaa yli 90% tapauksista, tutkitusti. huono puoli vaan on että suomessa on tällä hetkellä vain 20 lääkäriä jotka tietää asiasta jotain. itselläni kävi onni ja pääsin sinne. nyt vaan sitten tinnitusta parantamaan (arvioitu parantumis aika n. 0,5 - 1,5 vuotta).

Niin en mä sitä sano ettei kuulovauriota piä pelätä, mut tinnitusta ei.

en löydä nyt mitään materiaalia tosta trt:stä mutta kyllä googlella pitäis löytyä, mutta varokaa väärää tietoa, se on pahaksi!

Turun Riennon Taitoluistelu Ry? Heh... Mikä se on?
metto
28.06.2004 10:30:13
TRT eli tinnitus retraining therapy. Tästä linkistä artikkeli suomeksi: http://www.mainio.net/article.asp?p … 33;74225;79040&subpage_id=79041
Yrtti
29.06.2004 15:22:07

Jep tinnitus ja kuulonalenema. Armeijan kuuloluokka 4 = huonoin mahdollinen. Luultavasti seurausta teini-meiningistä kun joskus jätti tulpat laittamatta, että keikoilla kuuli laulut yms. Sinäänsä olen suhteellisen huolellinen ollut aina. Silti on mennyt.

Aika yksillöllistä tuo kuulon lähtö on, ei yhelläkään bändikaverilla ole mitään ongelmia ollut. Nykyään olenkin sitten melkein hysteerinen tuon suojaamisen kanssa, reenikämpällä ei auta kuulua mitään ääniä ilman että mulla on tulpat korvissa :)

Haittaahan tuo elämääkin kun ei kuule mitä puhutaan. Just sillä puhealueella on 35db dippi.
tsalakka
30.06.2004 22:17:08
Tulpilla tai ei niin kannattanee pohtia yleisvolan tasoa ja pa:n suuntausta. Itse en halua pitää tulppia (pianisti-puhaltajana vaikeuttaa elämää) mutta olen niin prkleen tarkka lava-asemoinnista.
Cranzer
30.06.2004 22:44:01

Meijän "treenikämpällä" on semmonen akustiikka et ilman tulppia pää meinaa räjähtää. Sitten on kitaristi kun relasti soittaa rumpujen vieressä nupit kaakossa, ilman tulppia. Kun siltä kysyy et 'miks ihmeessä, sultahan menee kuulo', ni se vaan sanoo, et ' joo ette te tajuu, ku mä kato totuttelen tähän meluun ni ei se enää sitte vähän ajan päästä haittaa ollenkaan.' Oi poika parka, poika parka...
"Ei muuta ku ei anneta periksi ja huumori yllä ja eiku lisää paskaa housuun!!!" -Jukka Nevalainen
Yrtti
06.07.2004 10:45:19

Meijän "treenikämpällä" on semmonen akustiikka et ilman tulppia pää meinaa räjähtää. Sitten on kitaristi kun relasti soittaa rumpujen vieressä nupit kaakossa, ilman tulppia. Kun siltä kysyy et 'miks ihmeessä, sultahan menee kuulo', ni se vaan sanoo, et ' joo ette te tajuu, ku mä kato totuttelen tähän meluun ni ei se enää sitte vähän ajan päästä haittaa ollenkaan.' Oi poika parka, poika parka...

Samanlaista toimintaa kans meidän kämpällä. Loppu bändi ilman tulppia ja minä stressaan pienemmästäkin äänähdyksestä :) Laulaja/kitaristi soittaa sivuttain rumpuihin n.metrin päässä ja on alkanut nyt käyttämään rumpujen puoleisessa korvassaan tulppaa... Syynä meilläpäin taitaa olla: ei sitä enää tarvi niin varjella kun se kerta on jo menny.
novo
06.07.2004 11:38:16
kylläpä nuo korvat soi mutta ei auta, tulppia tulee nykyään pidettyä ns useammin.
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)