Aihe: FRFR?
1 2 3 4 5
Guitarfreak
14.12.2019 18:46:39
Mentiinkö täällä henkilökohtaisuuksiin? Kannattasko nyt vetää henkeä välillä?
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
askomiko
14.12.2019 19:53:28
PekkaM:

CM30:ä isompaa ja kalliimpaa ei oikein makuuhuoneeseen viitsi hommata.

Kiitos.

Entäs joku ihan vaan pieni perus aktiivikaiutin, Genelec yms? On omien rajoitteidensa sisällä hyvin tasainen toisto.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
aslak
14.12.2019 20:34:08
J.Nikkanen: edit: tahditonta ja turhaa

Menit sitten editoimaan sillain reippaasti, erittäin asiallista. Jos tämä saitti vielä uudistuu niin ehdotan poistamaan editoinnin kuten monilla muilla keskustelupalstoilla editointi on estetty. Jälki jää mitä 'kynästä' suolletaan.
Jucciz
14.12.2019 23:16:47
aslak: Menit sitten editoimaan sillain reippaasti, erittäin asiallista. Jos tämä saitti vielä uudistuu niin ehdotan poistamaan editoinnin kuten monilla muilla keskustelupalstoilla editointi on estetty. Jälki jää mitä 'kynästä' suolletaan.

Sitten ei voisi korjata välimerkki- ja yhdyssanavirheitäkään. En kannata.
J.Nikkanen
14.12.2019 23:46:42
aslak: Menit sitten editoimaan sillain reippaasti, erittäin asiallista. Jos tämä saitti vielä uudistuu niin ehdotan poistamaan editoinnin kuten monilla muilla keskustelupalstoilla editointi on estetty. Jälki jää mitä 'kynästä' suolletaan.

Menin. Se polku on jo useasti kuljettu eikä ole koskaan johtanut yhtään mihinkään, faktojen sijaan pelkkää ulinaa sängyn laidalta.
J.Nikkanen
14.12.2019 23:50:37
Jucciz: Sitten ei voisi korjata välimerkki- ja yhdyssanavirheitäkään. En kannata.

En kannata. Liian usein tulee suollettua hämärää paskaa mistä joku voi helposti pahoittaa mielensä. Kivasti saa siivottua typerät purkaukset pois kun on hieman rauhoittunut.
paskiaispaska
15.12.2019 01:45:20 (muokattu 15.12.2019 01:54:26)

J.Nikkanen: En kannata. Liian usein tulee suollettua hämärää paskaa mistä joku voi helposti pahoittaa mielensä. Kivasti saa siivottua typerät purkaukset pois kun on hieman rauhoittunut.

Tämä. On vissiin ihan joidenkin tutkimusten valossa totta, että luovimmat ihmiset ovat usein luonteeltaan impulsiivisempia - ja luulen että muusikoissa näitä luovia ihmisiä on ehkä jopa enemmän kuin joissain muissa ryhmissä. Ja ei... Kaikki muusikot eivät ole luovia - vaikka olisivatkin taitavia ;) Tai ehkä tänne mnettiin vois tehdä sellasen aikaviiveen näihin julkasuihin, että ku oot painanu lähetä nappia, ni siinä olis vielä vaikka 15min aikaa korjata viestiä ennenku se menee julkiseksi ja sillai että sitä ei voi enää sitte muokata :D Kerkeis ne pahimmat höyryt laskea niillä jotka ei osaa laskea kymmeneen ja olis vielä mahollisuus muokata viestiä ku paineet laskenu :)

https://www.google.com/amp/s/joonas … com/2016/02/29/mita-luovuus-on/amp/
Eemelamsi
15.12.2019 08:23:26
askomiko: Entäs joku ihan vaan pieni perus aktiivikaiutin, Genelec yms? On omien rajoitteidensa sisällä hyvin tasainen toisto.

Ite vetelen makkarissa studiomonitoreilla ja olen ollut tyytyväinen. Jossain palstalla suositeltiin kahta hankkimaan suoraan, että kuulostaa "täyteläisemmältä" ja näin tein ja hyvältä kuulostaa.
Krice
15.12.2019 11:02:16

WanhaWetäjä: oletan että viittaat ammatimuusikolla juurikin minuun

En viitannut keneenkään erityisesti, vaan kun joku tulee sanomaan, että näin asiat on, koska minä olen ammattilainen. Kitaristit varsinkaan ei välttämättä tiedä mikä on hyvä soundi, joten ammattilaisuuteen on aika turhaa vedota. Näkeehän punttisaleillakin personal trainereita, jotka on käyneet parin viikon kurssin ja kuvittelevat tietävänsä kaiken treenaamisesta. Itse olen sitä mieltä mallintavista, että niitä ei kannata käyttää kuin silloin kun on pakko jostakin syystä. Muuten normaali kitaravahvistin on aina parempi vaihtoehto. Parempi soundi, ei mitään ihmeellistä säätämistä ja ruuvaamista koko ajan yms. Voi keskittyä siihen olennaiseen eli soittamiseen niiden patchien ja parametrien hinkkaamisen sijasta.
Vesa423
15.12.2019 11:27:22 (muokattu 15.12.2019 11:28:29)
Äänenvoimakkuus vaikuttaa yllättävän paljon näihin kitaravahvistin vs PA-kaappi vs FRFR vs monitorit vs satunnainen youtubeklippi kuulokkeiden tai pikkukaiuttimien kautta toistettuna-vertailuihin. Viimeisen parin viikon aikana tullut samoja Amplifiren kaappimallinnettuja soundeja tullut kuunneltua monella eri reitillä, ja paremmuusjärjestys kyllä vahvasti korreloi volan ja tilan kanssa:
1. Kovalla 12" PA-kaapin läpi, samassa tilassa soitettavien rumpujen kanssa yhteensopiva vola. Selkeesti paras koettu soundi. Ja ohjaa dynaamisempaan soittoon kun hiljempaakin soitetut äänet kuuluu hyvin.
2. Hyvien studiomonitorien läpi tarkkaamovolalla hyvin akustoidussa tilassa.
3. Pienten kotistudiomonitorien läpi reilulla volalla kotona. Tämä vielä yleensä kuulostaa ihan hyvältä, ja soittofiilistä saa syntymään.
4. Kotistudiomonitorien läpi "lapset nukkuu"-tyyppisellä äänenpaineella. Tässä alkaa soundi kärsimään, ja vaikea soittaa kovin dynaamisesti kun hiljaisemmat äänet kuulostaa erityisen aneemisilta.
5. Hyvät hifi-kuulokkeet. Selkeesti huonoin koettu soundi. Tilan puuttuminen minusta häiritsee useimpia särösoundeja. Levyiltä hyväsoundisia kitaroita tarkemmin kuunnellessa myös. Kuuluu jotenkin liian tarkkaan. Harvemmin tulee etenkään soittaessa käytettyä.

Kitarasoundi spektrinsä puolesta lienee eri kaiuttimien tekniselle suorituskyvylle helppoa toistettavaa. Ja varmaan jos näitäkin toistettuja signaaleita jollain mittarilla katsoisi, erot olis melko pieniä. Ero koetussa soundissa ja soittofiiliksessä ääripäiden välillä on kuitenkin suuri. Tämän takia käyttötarkoituksen mukaisella volalla tehdyt vertailut ja keikkakokemukset minusta relevantimpia kuin kuulolkeilla tehdyt youtubemutuilut. Itse olen mallintava+PA-leiriä, mutta ymmärrän hyvin että jossain yhteydessä se kovalla soiva Marshall vieressä antaa just oikean fiilisbuustin ja soundin.
WanhaWetäjä
15.12.2019 13:25:25 (muokattu 15.12.2019 17:18:25)

Krice: En viitannut keneenkään erityisesti, vaan kun joku tulee sanomaan, että näin asiat on, koska minä olen ammattilainen.
Just...se että sinä soitat sängynlaidalla jotain highgain tuubaa tekee sinusta asiantuntijan mm hyvästä soundista, asia selvä!

Kitaristit varsinkaan ei välttämättä tiedä mikä on hyvä soundi, joten mmattilaisuuteen on aika turhaa vedota.
No varmaan näin jos otetaan perus mnetin harrastelija kuten sinä, himassahan kuka vaan voi hieroa soundista hunajaa, jos on korvat päässä, kellä on, siihen en ota kantaa.
Ne ammattilaiset joiden kanssa olen itse touhunnut vuosia ovat kyllä pääsääntöisesti tontilla myös livesoundien suhteen, se on kuitenkin eri juttu soittaa keikoilla kuin himassa.

Näkeehän punttisaleillakin personal trainereita, jotka on käyneet parin viikon kurssin ja kuvittelevat tietävänsä kaiken treenaamisesta.
MITEN tämä liittyy ammattilaisuuteen ja soittamiseen?

Itse olen sitä mieltä mallintavista, että niitä ei kannata käyttää kuin silloin kun on pakko jostakin syystä.
Sinä saat olla ihan vapaasti sitä mieltä, sinun sanomisesi painoarvo on nolla koska et omaa keikkakokemusta riittävästi jotta voisit sen perusteella muodostaa mielipiteesi asiasta. Jos joku Pat Metheny tai Dweezil Zappa käyttää myös mallintavia livena niin ehkä heillä on siihen joku muu syy kuin että olisi pakko.

Muuten normaali kitaravahvistin on aina parempi vaihtoehto.
Sinähän sen tiedät kun olet niin kovasti keikkaa vääntänyt ERILAISISSA tilanteissa.

Parempi soundi, ei mitään ihmeellistä säätämistä ja ruuvaamista koko ajan yms. Voi keskittyä siihen olennaiseen eli soittamiseen niiden patchien ja parametrien hinkkaamisen sijasta.
Voi tsiisus mitä mutupaskaa taas...mulla on yks kollega jonka kanssa tuli tehtyä joskus keikkoja, soitin ite bassoa siinä kuviossa, joka keikalla hänellä alkoi se 10-20 minuutin säätäminen pedaalien ja vahvistimen säätöjen kanssa ja jopa kesken keikan piti sävysäätöjä ja volumen tasoa muutella.
On jokseenkin huvittavaa kun kaveri kesken kappaleen perse pystyssä väänteli niitä eturauhasiaan, hupaisaa on myös se että samainen kaveri sanoi käyttävänsä ns vanhan liiton vehkeitä siksi kun ei jaksa säätää ;-)

Vastaavaa säätämistä mun ei ole tarvinut juurikaan tehdä, se alkusäätäminen ja soundien rakentelu vaatii aina oman aikansa mutta sen jälkeen ei juurikaan namiskoihin tarvi koskea ja jos tarvii niin Helixilla sen voi tehdä soiton keskeytymättä jalkakytkimillä tai hienosäädön esim akustiikan mukaan global equlla.
Se siiitä vahvistimien ja eturauhastan automaattisesta käytännön autuudesta ja plug and play osastoista.
On myös todella hupaisaa kun joku välipiuha alkaa pätkiä ja vikaa aletaan etsiä, taas perse pystyssä. Tämä on nähty useamman kuin yhden kerran ja eri kitaristien toimesta. Tässä kohtaa ei toki ole väliä onko ammattilainen vai ei, lähes vääjäämätöntä tuntuu olevan se että jossain kohtaa joku eturauhaston välipiuha alkaa pätkimään.

Tämä tästä.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
paskiaispaska
15.12.2019 14:40:48

Kyllähän se on meidän bändissä se kemper mies jolla on aina treeneissä ja keikalla ne soundit heti valmiina :D Että se siitä ruuvaamisesta ja soittamiseen keskittymisestä putkivermeillä... Roudari sohasee kädellä vahvarin nupikoihin, ni taas ruuvataan soundchekissä ja vittuku se oli viel treeniksellä tosi hyvä ja nyt ei taas oo yhtään hyvä, jos mikkiä siirtäis vähä keskemmälle ja ottas vähä presenceä pois ja ja ja...
Laulava Kylätohtori
15.12.2019 15:54:36
paskiaispaska: Kyllähän se on meidän bändissä se kemper mies jolla on aina treeneissä ja keikalla ne soundit heti valmiina :D Että se siitä ruuvaamisesta ja soittamiseen keskittymisestä putkivermeillä... Roudari sohasee kädellä vahvarin nupikoihin, ni taas ruuvataan soundchekissä ja vittuku se oli viel treeniksellä tosi hyvä ja nyt ei taas oo yhtään hyvä, jos mikkiä siirtäis vähä keskemmälle ja ottas vähä presenceä pois ja ja ja...

Teillä ei vaan putkivehjehenkilö osaa, ei siinä sen kummempaa. :)

Itse luulen, että ne, ketä osaa, osaa ja ne, jotka eivät osaa, eivät osaa, eikä siihen vaikuta tippaakaan, onko laitteet analogisia vai digitaalisia.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
paskiaispaska
15.12.2019 16:02:49

Laulava Kylätohtori: Teillä ei vaan putkivehjehenkilö osaa, ei siinä sen kummempaa. :)

Itse luulen, että ne, ketä osaa, osaa ja ne, jotka eivät osaa, eivät osaa, eikä siihen vaikuta tippaakaan, onko laitteet analogisia vai digitaalisia.

En varmasti täysin osaakkaan, mutta on se tollasen neljäkanavaisen mesan balansoiminen ihan huomattavasti vaikeampaa mitä mallintavan - noin niinku lähtökohtasestikkin :) Ja teippiä etukankaaseen ja mikki aina samaan paikkaan, mutta mallintavaan ku ei vaikuta ne kaapin lavasijottelut eikä muualta vuotavat lavasoundit - eikä ne roudauksessa vahingossa pyörähtäneet 32 potentiometriä ja 17 kolmiasentoista valitsinta jotka vaikuttaa kaikki kaikkeen, ni vaikka sen putkivermeen kanssa osaaminen olis täydessä huipussaan, niin siltikin sillä mallintavalla asiat ovat paljon helpompaa. Piuha kiinni ja aina on samat soundit - oli tilanne mikä hyvänsä.
Laulava Kylätohtori
15.12.2019 16:27:59 (muokattu 15.12.2019 16:28:17)
paskiaispaska: En varmasti täysin osaakkaan, mutta on se tollasen neljäkanavaisen mesan balansoiminen ihan huomattavasti vaikeampaa mitä mallintavan - noin niinku lähtökohtasestikkin :) Ja teippiä etukankaaseen ja mikki aina samaan paikkaan, mutta mallintavaan ku ei vaikuta ne kaapin lavasijottelut eikä muualta vuotavat lavasoundit - eikä ne roudauksessa vahingossa pyörähtäneet 32 potentiometriä ja 17 kolmiasentoista valitsinta jotka vaikuttaa kaikki kaikkeen, ni vaikka sen putkivermeen kanssa osaaminen olis täydessä huipussaan, niin siltikin sillä mallintavalla asiat ovat paljon helpompaa. Piuha kiinni ja aina on samat soundit - oli tilanne mikä hyvänsä.

Hyvä pointti. En ajatellut näitä analogisia (Mesan) "säätöhelvettejä" laisinkaan..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
paskiaispaska
15.12.2019 18:31:12 (muokattu 15.12.2019 18:32:20)

Ihan aiheeseenkin vastaten - archetype nollyn(mallintava vst) kanssa toimii FRFR(Laadukas lattiamonitori) paremmin kuin oikea kitarakaappi. Juuri tänään testailin. Oikea kitarakaappi G12M Heritageilla + genelecin referenssipäätteellä päästää jotenki liikaa yläpäätä läpi ja on ponnettoman kuulonen. Ja kyllä, kitarakaapin kanssa oli kaappi-impulssit pois päältä. Kaappi kyllä toimii aivan hemmetin hyvin oikean vahvistimen kanssa, mutta tuo Nollyn vahvistinmallinnokset on varmaan suunniteltu käytettäväksi sen omien impulssien kanssa ja monitorilla. Kemper kyllä kuullostaa todella hyvälle oikean kaapin kanssa.
sepisti
15.12.2019 19:27:58
Krice: En viitannut keneenkään erityisesti, vaan kun joku tulee sanomaan, että näin asiat on, koska minä olen ammattilainen. Kitaristit varsinkaan ei välttämättä tiedä mikä on hyvä soundi, joten ammattilaisuuteen on aika turhaa vedota. Näkeehän punttisaleillakin personal trainereita, jotka on käyneet parin viikon kurssin ja kuvittelevat tietävänsä kaiken treenaamisesta. Itse olen sitä mieltä mallintavista, että niitä ei kannata käyttää kuin silloin kun on pakko jostakin syystä. Muuten normaali kitaravahvistin on aina parempi vaihtoehto. Parempi soundi, ei mitään ihmeellistä säätämistä ja ruuvaamista koko ajan yms. Voi keskittyä siihen olennaiseen eli soittamiseen niiden patchien ja parametrien hinkkaamisen sijasta.

Kaikesta huomaa, ettet sä ole koskaan ollut ammattilaisten kanssa soittamassa. Ne tulee nimittäin paikalle, soittaa mitä pyydetään, ja jos toivoo erilaista soundia, se toteutetaan. Ammattilainen osaa myös käyttää laitteitaan, oli ne sitten analogisia tai digitaalisia. Ja ruuvaamiset hoidetaan siten, ettei sitä muut edes huomaa.

Ne ammattilaiset, joiden kanssa mä olen saanut tehdä keikkoja, eivät korosta omaa ammattilaisuuttaan mitenkään, vaan hoitavat homman. Sitten on vielä sekin hyvä puoli, ettei tarvi miettii treenikämppäsoundien säätämistä keikkasoundeiksi, kun ei siellä treeniksellä ole porukalla edes käyty, vaan jokainen on itse katsonut biisit valmiiksi ja parhaassa tapauksessa tavataan ensimmäistä kertaa puoli tuntia ennen soundtsekkiä :D
paskiaispaska
15.12.2019 20:20:27 (muokattu 15.12.2019 20:54:22)

sepisti: Kaikesta huomaa, ettet sä ole koskaan ollut ammattilaisten kanssa soittamassa. Ne tulee nimittäin paikalle, soittaa mitä pyydetään, ja jos toivoo erilaista soundia, se toteutetaan. Ammattilainen osaa myös käyttää laitteitaan, oli ne sitten analogisia tai digitaalisia. Ja ruuvaamiset hoidetaan siten, ettei sitä muut edes huomaa.

Ne ammattilaiset, joiden kanssa mä olen saanut tehdä keikkoja, eivät korosta omaa ammattilaisuuttaan mitenkään, vaan hoitavat homman. Sitten on vielä sekin hyvä puoli, ettei tarvi miettii treenikämppäsoundien säätämistä keikkasoundeiksi, kun ei siellä treeniksellä ole porukalla edes käyty, vaan jokainen on itse katsonut biisit valmiiksi ja parhaassa tapauksessa tavataan ensimmäistä kertaa puoli tuntia ennen soundtsekkiä :D

Sitten on näitä Lars Ulricheja jotka soittaa ammatikseen ja... On siinä pieni pointti, että ammattilainen ei ole tae välttämättä mistään. Olli lindholmiki tais olla ammattilaulaja? Tiedän paljon taitavampia ja osaavampia "makuuhuonerumpaleita" ja "makuuhuonelaulajia" kuin nämä kaksi ammattilaista.
aslak
15.12.2019 21:03:10
sepisti: Kaikesta huomaa, ettet sä ole koskaan ollut ammattilaisten kanssa soittamassa. Ne tulee nimittäin paikalle, soittaa mitä pyydetään, ja jos toivoo erilaista soundia, se toteutetaan. Ammattilainen osaa myös käyttää laitteitaan, oli ne sitten analogisia tai digitaalisia. Ja ruuvaamiset hoidetaan siten, ettei sitä muut edes huomaa.

Siis kuka pyytää ja toivoo?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)