Aihe: FRFR?
1 2 3 4 5
otamatone
14.12.2019 00:21:17 (muokattu 14.12.2019 00:23:00)
hallu: Miten niin en ole? eikö mallintavien kanssa saa käyttää tavallista kitarakaappia? vai sotiiko se jotenkin niiden ideaa vastaan? eikö kaappimallinnuksessa ole kuitenkin kyse siitä, että PA kaappi yritetään saada kuulostamaan tavalliselta kitarakaapilta?

Tuo skenaariohan toimii varmasti parhaiten silloin jos käytössä on vain 1 soundi. Jos sitten halutaan montaa erilaista soundia joille mielikuvissa on perustana kovin erilaisia kokonaisuuksien lähtökohtia niin se yhden soundin kannalta hyvin toimiva kitarakaappi voi muuttua yhä enemmän kompromissiksi kaiken suhteen. Näin voisin kuvitella, mutta en tiedä.
Jucciz
14.12.2019 02:13:15 (muokattu 14.12.2019 02:16:58)
WanhaWetäjä: Voi vttu näitä juttuja...mä olen soittanut vuodesta 2000 Line6 vermeillä mitä erilaisimpien monnarien ja PA-kaappien kanssa satoja keikkoja, nyt kun hommasin Line6 PowerCap 212 mallin niin johan pölisee enkä ole edes perehtynyt laitteen kaikkiin mahollisuuksiin vaan vetänyt suoraan Helixista stereona käyttäen Ownhammerin IReja, toimii.

JOS haluaa parasta mahdollista Helixin kanssa niin se on PowerCap 212 tai 112+
koska niiden kanssa erilaiset linkitykset onnistuvat yhdellä kaapelilla, PowerCab 112 on sen sijaan ihan perus aktiivimonnari/kaappi mutta sekin toimii paremmin kuin normi PA-kaapit.

Tämä on siis toisaankin omaa kokemusta, oikeen ihan oikeilla keikkoilla todettua eikä mutuilua eikä m.netille tyypillistä "en tule ikinä kokeilemaan" osastoa.

Mulla oli monta vuotta käytössä vanha puukuorinen kulmamonnari, sen jälkeen Yamahan 12" aktiivikaappi, sen jälkeen Line6 PowerCap 112, nyt siis tämän isoveli 212, näillä mennään ja soundi on hyvä, toki soudihan lähtee sormista eli ihan sama millä vetää jos kaali, korvat ja tyylitaju on kunnossa, aina kuulostaa hyvältä ;-)

Mulla ei oo ittellä erityisen runsaasti omakohtaista kokemusta mallintavien kamojen käyttämisestä keikkaoloissa, mutta sanon tähän silti sen, että siinä missä WanhaWetäjä on oikeasti soittanut vähintään satoja, ellei tuhansia keikkoja vuosikymmenien mittaan ihmisille, monet nyrpeänenäiset kaverit eivät välttämättä ole koskaan päässeet oman sängyn reunaa pidemmälle.

Ja tämä ei siis ole sinänsä mikään arvottava kommentti: on hienoa, jos joku saa huippufiilikset sängynlaitasoittelusta ja muododstaa mielipiteensä sitä kautta, mutta ei myöskään sovi sivuuttaa kommenttia ammattimuusikolta, joka on elättänyt itsensä ja perheensä soittamalla. Kannattaa pitää mieli avoinna ja korvat auki kun tarjolla on ensi käden kokemuksia jonkin laitteen soveltuvuudesta tositoimiin.
sustain65
14.12.2019 07:05:55
hallu: Miten niin en ole? eikö mallintavien kanssa saa käyttää tavallista kitarakaappia? vai sotiiko se jotenkin niiden ideaa vastaan? eikö kaappimallinnuksessa ole kuitenkin kyse siitä, että PA kaappi yritetään saada kuulostamaan tavalliselta kitarakaapilta? miten se eroaa siitä että käytetään tavallista kitarakaappia? ehkä mulla on jäänyt jotain ymmärtämättä, mutta jos tähän osaat vastata niin ehkä sitten ymmärrän.

No tottakai saa käyttää. Mutta ainakaan minä en aio kokea itseäni "siaksi" vaikka käyttäisinkin mitä tahansa "helmeä", vaikka vain kotona, nyt kun jätin bändissä soittelun toistaiseksi.

Jos käytät kitarakaappia, niin silloin sillä laitekokoonpanolla menetät mahdollisuuden kaappimallinnoksien käyttöön. Ja kaappimallinnokset ovat minusta kuitenkin vaikuttamassa soundiin enemmän kuin vahvistimien mallinnokset, noin niin kuin peukalosääntönä.

Mutta eihän siinä tietenkään mitään vikaa ole, jos pääsee omaan maaliinsa sillä itselle parhaalla yhdellä kitarakaapilla. Muilla on kuitenkin omat maalinsa, joten äläpä nimittele heitä minkään sortin eläimiksi! ;-)

Wanhanvetäjän mainitsema Powercab alkoi kyllä kiinnostamaan :D
basisti1971
14.12.2019 07:58:47
Moi.

hallu: Eikös PA kaappi kitaristille ole vähän niinkuin "helmiä sioille" tyyppinen ratkaisu?

Mun mielestä ei.

Riippuu toki vahvasti siitä mitä haetaan ja minkälaisia rahasummia ollaan valmiita uhraamaan että voidaan täysin heittäytyä kaiutinmallinnosten armoille.

Soundia itsessään värittämättömän kaiutinkaapin käyttö avaa kuitenkin ennennäkemättömiä sfäärejä kitaristin(kin) soundiarsenaaliin, mutta vaatii toki muultakin laitteistolta verraten paljon jotta noista sfääreistä pääsee täyden hyödyn irti ottamaan.
Puhumattakaan siitä mitä tuollainen soundinmuodstustapa tekee liveäänentoistolle kun tiskiin saadaan suoraan mahdollisimman tarkka soittajan visio kulloisestakin soundista.

hallu: Eikö oikeasti olisi yksinkertaisempaa pistää se kiinalainen celestioni v30 siihen halpaan ja kevyeen rämisevään laatikkoon ja vetää voitot fikkaan ja se kitaristikin olisi tyytyväinen kun kaappi soundaa just oikealle ilman kaappimallinnusta?

Kitarakaiuttimen (minkä tahansa) käyttöä puoltaa eittämättä se tosiasia että kaiutinmallinnokset vaihtelevat jopa mun äärirajallisen tietämyksen perusteella suuresti laadultaan, joten kitarakaiuttimen käyttäminen on turvallinen vaihtoehto.
Etenkin jos ko. kaiutin on se jota eniten mallintaisi joka tapauksessa.

hallu: Miksi jengi ottaa kierroksia näistä asioista? ihmisillä on erilaisia tarpeita ja he tarkastelevat asioita eri vinkkeleistä. Onko se joku hyökkäys jonkun pyhiä arvoja vastaan jos asioista puhuu ja jopa vähän kyseenalaistaa porukan totuuksina pitämiä asioita.

:)

Mun mielipide on se että menee tunteisiin puolin ja toisin etenkin näin anonyyminettisaiteilla niin rankasti että reagoidaan "himpun" yli.

Oma lukunsa ovat tietysti kaikilta vastaavilta saiteilta löytyvät kaikesta kaiken PARHAITEN tietävät :/.

En ole nykymeiningistä kovinkaan tarkaan jyvällä, mutta jo kaiutin- ja vahvistinmallinnosten ollessa vielä lapsenkengissään, muodostui jyrkähkö rajanveto laite-korkinhaistelijasoittajien keskuuteen.

Niin argumentit kuin todistelu(yritykse)tkin olivat puolin ja toisin varsin lennokkaita kuten arvata saattaa, mutta ytimessä oli aina se onko oikein "oikaista" käyttämällä digitaalitekniikkaa mallinnosten muodossa.
Ja toisaalta, miksi tyytyä yhden ruokalajin kattaukseen kun voi saada (ainakin teoriassa) aivan kaiken mitä maailman ravintoloista saatavissa on.

Bensaa liekkeihin etenkin analogiuskovaisten leirissä saatiin tietysti siitä että kokolailla hintaluokasta riippumatta, ensimmäisten sukupolvien laitteissa oli yksi tai kaksi onnistunutta mallinnosta, ja muut olivat täytettä (vaikka usein sinänsä käyttökelpoisia soundeja).

Digiuskovaisten argumentointia puolestaan ruokki perinteisten vahvistinvalmistajien muutoskankeus, ja monet totaalisesti epäonnistuneet markkinaosuuksien takaisinhaalimisvahvarit.

Soundi edellä meneville -ja etenkin vakavaraisille kokeilunhaluisille- soittajille tuo vastakkainasettelu oli yhtä yhdentekevä kuin ikiaikoja vellonut transistori vs. putki vastakkainasettelu, tai analogi vs. digitaali efektien käyttö, ja käytettiin niitä laitteita joilla aikaansaatiin mieleinen soundi.

hallu: Minä kyllä soitan mallintavalla monitorien kautta ihan sujuvasti ja kaikenlaisilla muillakin kamoilla, mutta en ikinä tule hyväksymään että on vain yksi totuus ja yksi tapa keittää puuroa. Jos jonkun närvi ei sitä kestä, niin paskat mä siitä nakkaan.

Sama täällä, tosin mulla mielisoundi niin kitaralla kuin bassollakin on niin umpiyksinkertainen etten ainakaan itse ole millään tapaa relevantti esimerkkinä.

T:Samuli
hallu
14.12.2019 09:26:18 (muokattu 14.12.2019 11:43:22)
Taisin ampua vähän yli
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
hallu
14.12.2019 09:34:59
basisti1971: ........

...............................

Mun mielipide on se että menee tunteisiin puolin ja toisin etenkin näin anonyyminettisaiteilla niin rankasti että reagoidaan "himpun" yli.

................................
T:Samuli

Kiitos Samuli :-) sä toimit jälleen kerran järjen äänenä. Nolona joudun huomaamaan, että tämä öykkäröinti varasti tässä ketjussa kohtuuttomasti tilaa. Pakko myöntää, että taidan itse olla siihen osasyyllinen joten pahoittelen ketjun aloittajalle sitä.

Mä taidan ottaa takkini, ja käydä koiran kanssa lenkillä :-D
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
elon arska
14.12.2019 10:32:49
Nyt hallu jäitä hattuun ja kone kiinni. Tuo sinun ympäripyöreä kirjoittelu loputtomin tulkinnan varoin joka ikisessä ketjussa alkaa saamaan todella koomisia piirteitä. Päätöntä ajatuksen virtaa joka jää pyörimään asioiden ympärille tarttumatta mihinkään tai päätyen mihinkään ja kun joku ottaa osaa keskusteluun niin sama ralli lähtee liikkeelle ja taas tuhlataan arvokkaita bittejä avaruudessa.

En kiellä enkä estä, mutta nyt jumalauta.
no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio
hallu
14.12.2019 11:42:45
elon arska: Nyt hallu jäitä hattuun ja kone kiinni. Tuo sinun ympäripyöreä kirjoittelu loputtomin tulkinnan varoin joka ikisessä ketjussa alkaa saamaan todella koomisia piirteitä. Päätöntä ajatuksen virtaa joka jää pyörimään asioiden ympärille tarttumatta mihinkään tai päätyen mihinkään ja kun joku ottaa osaa keskusteluun niin sama ralli lähtee liikkeelle ja taas tuhlataan arvokkaita bittejä avaruudessa.

En kiellä enkä estä, mutta nyt jumalauta.

Okei mä laitan.
Krice
14.12.2019 12:38:35

Jucciz: mutta ei myöskään sovi sivuuttaa kommenttia ammattimuusikolta, joka on elättänyt itsensä ja perheensä soittamalla.

Ammattimuusikko ei välttämättä tiedä mikä on hyvä soundi, tai mikä on edes hyvää musiikkia. Näkeehän sen jo siitä jos käyttää mallintavia, soundi ei ole varmaan silloin niin tärkeä juttu, mutta toimintavarmuus (ja pelkästään fyysinen roudattavuus) onkin varmaan esiintyvälle artistille kohtalaisen tärkeää. Kaikki nämä frfr-ongelmat yms. voi ohittaa sillä, että hankkii oikean vahvistimen.
PekkaM
14.12.2019 12:40:25
Taisin saada vastaukseni, eli FRFR ei sinänsä tarkoita mitään muuta kuin että kaapin valmistaja on teoriassa pyrkinyt tasaiseen vasteeseen. Pienet purkit on edelleen pieniä purkkeja jotka tuottavat sen äänen mihin niistä on vaikka paketissa lukisi taikasanoja.

CM30:ä isompaa ja kalliimpaa ei oikein makuuhuoneeseen viitsi hommata.

Kiitos.
Basifisti
14.12.2019 13:10:39
PekkaM: Taisin saada vastaukseni, eli FRFR ei sinänsä tarkoita mitään muuta kuin että kaapin valmistaja on teoriassa pyrkinyt tasaiseen vasteeseen. Pienet purkit on edelleen pieniä purkkeja jotka tuottavat sen äänen mihin niistä on vaikka paketissa lukisi taikasanoja.

CM30:ä isompaa ja kalliimpaa ei oikein makuuhuoneeseen viitsi hommata.

Kiitos.

Näinhän se taitaa olla. Käyttötarkoitus ja käytettävät varat sanelevat lopputuloksen, mutta idea on tärkein.

Vähän muistelen että termi olisi pyörinyt alunperin näillä keskustelupalstoilla ja valmistajat ottivat sen myöhemmin käyttöönsä. Se auttoi erottamaan keskustelussa perinteiset kitarakaiuttimet hifimmistä. Tavallaan olisi voinut puhua pa- tai monitorikaiuttimista, mutta termillä korostettiin käyttötarkoitusta.

Vähän sama homma 4-cable methodin kanssa. Sekin termi minusta syntyi netissä vaikka laitteet ja käyttötapa olivat olleet jo kauan olemassa. Nyt termi on jo valmistajillakin käytössä manuaaleissa.
Jucciz
14.12.2019 13:28:30
Krice: Ammattimuusikko ei välttämättä tiedä mikä on hyvä soundi

Tähän asti jaksoin lukea ja sekin oli virhe.
WanhaWetäjä
14.12.2019 13:42:36 (muokattu 14.12.2019 15:45:54)

Krice: Ammattimuusikko ei välttämättä tiedä mikä on hyvä soundi, tai mikä on edes hyvää musiikkia.
Amatöörien aivopierut voin ohittaa yleensä kevyesti mutta nyt menee jo niin lujaa ohi että huh huh. Kerro toki lisää esim mun musamausta tai ymmärryksestäni siitä mikä on hyvää musaa tai hyvä soundi, oletan että viittaat ammatimuusikolla juurikin minuun, samalla voit sitten kertoa mikä on sitä hyvää musaa sinun mielestäsi.

Näkeehän sen jo siitä jos käyttää mallintavia, soundi ei ole varmaan silloin niin tärkeä juttu
..malauta, tämä on mnettia parhaimmillaan, MITÄ sinä oikeasti tiedät keikkailusta ja soundeista FRFR laitteiden kaa, täh? Mulla on niitten kanssa keikkailusta kohta 20 vuoden kokemus, toiset 20 vuotta on aikoinaan tehty putki/trankkucomboilla joten sekin puoli on ihan itse koettua.

mutta toimintavarmuus (ja pelkästään fyysinen roudattavuus) onkin varmaan esiintyvälle artistille kohtalaisen tärkeää.
Tämä on yksi syy miksi esim laivakeikat on ok tehdä mallintavilla, kaikilla laivoilla ei ole kitarakamoja.

Kaikki nämä frfr-ongelmat yms. voi ohittaa sillä, että hankkii oikean vahvistimen.
Ei mulla ole mitään ongelmaa FRFR laitteiden kaa, päinvastoin, soundi on hyvä, soittotuntuma hyvä, roudattavuus/paino 2 x12" päättellisellä 2 x 250w stereocombolla eri luokkaa vs vastaava putkivahvistin.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Urban Baboon
14.12.2019 13:49:24

hallu: Okei mä laitan.

Älä laita. Nää sun erilaiset pohdinnat edustavat tämän sivuston mielenkiintoisinta osaa. Joskus voi mennä toki vähän yli, mutta asiallisesti aina esität mielipiteesi. Ihan asiasta tässä ketjussa on mun mielestä puhuttu. Sulla vaan on erilainen näkökanta asiaan.
Jucciz
14.12.2019 14:06:58
Ehkäpä täällä voisikin olla semmoinen erillinen "hallu pohtii"-ketju, jonka alle kaikki tällaiset ihmismieltä askarruttavat asiat saataisiin näppärästi koottua. Silloin hal(l)ukkaat voisivat seurata vaihtuvien aiheiden kirjoa kätevästi ja vastaavasti hal(l)uttomat voisivat sivuuttaa koko ketjun. Tuli vaan mieleen ajatus, että foorumimme oma kolumnisti ansaitsisi ehkä ihan oman ketjunsa. :)
Sarko
14.12.2019 15:23:49
PA-kamojen pahuuden pohdinta oli kyllä kunnon kultaa.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
ituvirtanen
14.12.2019 15:50:16

Krice: Ammattimuusikko ei välttämättä tiedä mikä on hyvä soundi...

Jännä yhdistelmä. Ajattelin, että PP puskee tuutin täydeltä sarkasmia ja ampuu isolla tykillä. Puoliväli heitti häränpyllyä niin vahvasti, että piti lukea uudestaan.

Ammattimuusikko "lienee myynyt sielunsa" kaiken aailman kaupallisuuden alttareille sängynreunasankarien mielestä. Joka tapauksessa sellainen soittaa ainakin väärää musiikkia oikein tai oikeaa musiikkia väärin, joten lopputulos on aina susi. Onhan tuo kylmä ajatus. Minusta työ on työtä. Soittaakohan ammattilainen sitten vapaa-ajallaan "sitä ainoaa oikeaa" musiikkia?

Aiemmin jo mainittiin, että rohkeat ja avarakatseiset eivät viitsi vängätä, vaan hyödyntävät nykytekniikkaa huolettomasti. Työkalujahan nuo värkit vain ovat. Puristeille se vain on niin väärin, kun oma idoli soittaa jollain tavalla ja joku muu kehtaa tehdä saman jollain toisella setillä! Niin kuin toisella työkalulla ei voisi leipoa kasaan autenttista lopputulosta! (No hyvä tavaton, ei tietenkään...)

Sormi on vieraalla kielellä digit. Tikitaalitekniikkaa sano soittaja, kun jätti plektran pois...
aslak
14.12.2019 17:40:49
Jucciz: Ehkäpä täällä voisikin olla semmoinen erillinen "hallu pohtii"-ketju, jonka alle kaikki tällaiset ihmismieltä askarruttavat asiat saataisiin näppärästi koottua. Silloin hal(l)ukkaat voisivat seurata vaihtuvien aiheiden kirjoa kätevästi ja vastaavasti hal(l)uttomat voisivat sivuuttaa koko ketjun. Tuli vaan mieleen ajatus, että foorumimme oma kolumnisti ansaitsisi ehkä ihan oman ketjunsa. :)

Hän on palstan pöpöttäjä joka pari vuotta sitten kyseli mihin kohtaan chorus laitetaan signaaliketjussa. Näille on jo oma ketju https://muusikoiden.net/keskustelu/11
J.Nikkanen
14.12.2019 18:32:11 (muokattu 14.12.2019 18:48:25)
edit: tahditonta ja turhaa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)