Aihe: Hyvän särösoundin anatomia?
1 2 3 4
hallu
13.12.2019 11:41:06
Kuha: Hyvä särösaundi = vaikea määritellä, helppo tunnistaa.

Tää on muuten niin totta....... ja jotenkin olen vähän sitäkin miettinyt, että jos soundin "runko" on hyvä, niin sen varaan voi rakentaa ja semmoinen turha nysvääminen ihan niiden pikkuisten nyanssien kanssa, jotka oikeasti hukkuu sinne kokonaismiksiin ja on soittodynaaminenkin asia, on usenmiten aika turhaa duunia.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Juhani_t
13.12.2019 12:04:37
Jos biisi toimii ja soitto kulkee niin ei se niin justiinsa ole jonkun yksittäisen kitarasoundin kanssa. Tärkeintä on ettei kitaristi häiritse muusikoita tai yleisöä :D
harryk
13.12.2019 12:27:50

hallu: Tää on muuten niin totta....... ja jotenkin olen vähän sitäkin miettinyt, että jos soundin "runko" on hyvä, niin sen varaan voi rakentaa ja semmoinen turha nysvääminen ihan niiden pikkuisten nyanssien kanssa, jotka oikeasti hukkuu sinne kokonaismiksiin ja on soittodynaaminenkin asia, on usenmiten aika turhaa duunia.

On tullut jonkun verran tutkittua eri särösaundeja ja niiden muodostusta. Särösaundit vaihtelevat teknisen kytkennän ja soittajan mukaan aika tavalla. Itselläni toista ääripäätä edustaa Carlos Santanan "fluidi" ja pyöreä sekä venyvä leadsaundi, josta hän on maailmankuulu. Kuka tahansa tunnistaa hänen soittonsa jo muutamasta nuotista. Toinen ääripää on moderni, rankka metalli, joka on aika kaukana Santanan äänimaisemista. Yhteistä näille molemmille on se, että niissä harvemmin käytetään vahvistimen päätesäröä. Säröt tehdään yleensä purkeilla ja vahvistimen etuasteessa.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Laulava Kylätohtori
13.12.2019 13:09:28
Imper: Säröä ei tarvitse olla paljon, kunhan se tapahtuu niillä taajuuksilla, jotka mielyttävät sun korvaa! Kun säröä ei ole paljoa, on soundi selkeämpi, mutta se kuulostaa silti selkeästi säröiseltä! Itse haluan, että soundi ei oo kompressoitunut kokonaisuudessaan, vaikka soundi olisikin säröinen. On siis hyvä, että särö lähtee suurimmaksi osaksi ranteesta! On tylsää soittaa soundilla, joka on säröllä riippumatta ranteen voimakkuudesta!;)

Samaa mieltä. Ja jos soundi on liian säröinen, niin siitä katoaa myös iskevyys atakista, mikä henkilökohtaisesti on huono asia. Tykkään napakasta atakista, kun kieliä lyö lujaa. Ja muutenkin soundin pitää olla selkeä ja kuulostaa kuin siinä olisi paljon säröä, mutta niin, että sitä oikeasti on mahdollisimman vähän.

Päätesärön tuomaa kompressointia oon ruvennut arvostamaan lähiaikoina aivan erityisesti, vaikkei se kuulostakaan säröltä (vaikka se sitä onkin)!:D

Sama. Varsinkin nyt, kun olen löytänyt EL34:t keinokuorman myötä uudelleen. En kuitenkaan tykkää siitä, että kaikki napit lyödään kaakkoon, vaan siten, että se kompressoi sopivasti ja tuo oman tuntumansa soundiin.

Mitä enemmän soundiin sotketaan eri harmonisia kerrannaisia, sitä kanttimaisempaa aaltomuodosta tulee! Mutta jos kasvattaa signaalin voimakkuutta, niin aaltomuoto säilyy ikäänkuin originaalina, mutta siitä leikkaantuu huiput pois. Puolijohteet (diodit, transistorit) lisäävät leikatessaan signaaliin parittomia harmonisia kerrannaisia (3,5,7,...), jotka eivät siis ole "oktaaveita" perusäänelle. Elektroniputket lisäävät soundiin klipatessaan parillisia harmonisia kerrannaisia (2,4,8...), jotka ovat siis oktaaveja perusäänelle. Nämäkin tekevät soundista selkeästi erilaisen!

Eli sopivasti eri paikoissa syntyvää säröä (ranne, pedaali, etuaste, pääteaste, kaiutin) niin lopullinen aaltomuoto klippaa vähän mukavasti joka paikassa ja soundi on musikaalinen ja mukava soittaa!;)

Nykyisin suosin itsekin tuota, että särö muodostuu useissa paikoissa vähitellen, jolloin se säilyttää tietyn kiinteyden, hallittavuuden, atakin ja selkeyden, mutta on kuitenkin "laulava" ja toimii sooloilussa. Nyt, kun olen soittanut pääasiassa Bluetonen Plexi kanavalla, olen välillä viritellyt kahtakin spedua vahvarin eteen, mitä en juuri koskaan ole harrastanut. Taidettahan tämä on. Mutta vain kotona. Keikalla pistän boosterin ja wahin kitaran ja vahvistimen väliin, piuhat kiinni ja menoksi...
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Ossi
14.12.2019 01:16:46

Jucciz: ...olennaista on se, että yleensä reunasärö mielletään semmoiseksi tilanteeksi kitaran ja vahvistimen välisessä vuorovaikutuksessa, että soittotuntumalla voidaan vaikuttaa korvinkuultavasti siihen, onko soundi puhdas vaiko selvästi säröllä. Ollaan kirjaimellisesti ihan siinä "reunalla".

Justiinsa! Ja tuo soundimaailma, josta alkaa löytyä sopivaa sustainia mutta taustalla on vielä soittotatsin mukaisesti atakkia toimii monesti genrestä riippumatta.
Laulava Kylätohtori
17.12.2019 15:37:44
Tämä keskustelu sopii varmaan tänne paremmin, joten kopioin sen tännekin tuolta toisesta ketjusta.

Itse pidän soittotuntumaa ja reagointia tärkeämpänä kuin soundia, kunhan se soundi on muuten kontekstiin sopiva. Kauan luulin, että kyse on soundista, mutta kyse on enemmän juurikin siitä tuntumasta. Että ne jutut onnistuu, mitä haluaa soittaa vahvarin reagoinnin puolesta. Soundi itsessään voi olla hyvinkin samantyylinen, mutta reagointi soittoon saattaa erota huomattavastikin. Silloin eroa ei niinkään kuule, vaan tuntee ja toisaalta väärä tatsi rajoittaa omaa soittamistakin.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Walk1net
17.12.2019 16:11:18
Itse saan todella hyvän särön vanhalla Vox Valvetone säröpedaalilla, Marshall DSL40CR -vahvarilla ja Mooerin G eq -pedaalilla. EQ fx-looppiin ja säröpurkki eteen tiukentamaan soundia. Koskaan en ole ennen saanut niin mahtavia stoner-soundeja.
Soitan brutaalia fennoskandialaista grindcore deathglam punkmetallia
Guildfinger
19.12.2019 19:15:40
Soitto sujuu. Tulee rokkifiilis. Reagoi käskyihin. Muutut osaksi signaalia.
LaMotta
19.12.2019 19:21:30

On eri tyyppisessä matskussa erilainen.

Omasta mielestä tärkeää on soundi keskialueella. Jostain syystä jotku säröt kuulostaa bändin kanssa sirinältä. Nämä on lähtenyt kiertoon. Basso ei saisi tulla voimakkaasti.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Kefiiri
19.12.2019 20:40:08
LaMotta: On eri tyyppisessä matskussa erilainen.

Omasta mielestä tärkeää on soundi keskialueella. Jostain syystä jotku säröt kuulostaa bändin kanssa sirinältä. Nämä on lähtenyt kiertoon. Basso ei saisi tulla voimakkaasti.

Näin on, siksi Tubescreamer on suosiossa. Jos bassoa tulee liikaa, sitä kompensoidaan lisäämällä trebleä ja se vain huonontaa tilannetta :D
En ole musiikin asiantuntija.
LaMotta
19.12.2019 20:47:55 (muokattu 19.12.2019 20:53:24)

Tubescreamerin on itsellä korvannut klon-tyyppiset ratkaisut. Särössä ois paree olla middle bass ja treblesäädöt.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Kefiiri
19.12.2019 21:29:27 (muokattu 19.12.2019 21:29:41)
Juu eihän säädöistä haittaa ole. Mutta ei niitä toisaalta tarvita määräänsä enempää jos värkki on suunniteltu niin että soundi on valmiiksi kohdallaan :)

Eikä mulla edes ole Tube Screameria, mutta aina kun sellaista lainaa niin soundi löytyy tuosta vaan.
LaMotta
19.12.2019 21:32:34 (muokattu 20.12.2019 10:43:46)

Kefiiri: Eikä mulla edes ole Tube Screameria, mutta aina kun sellaista lainaa niin soundi löytyy tuosta vaan.

No sopivassa säröpedaalissa onkin yleensä se että se kuulostaa hyvälle särön määrästä riippumatta. Toisaalta jos se ei kuulosta heti hyvälle niin harvoin sitä saa millään säädöillä kuulostamaan hyvälle. Tää on sillai jännää.
hallu
19.12.2019 23:08:21
Joo pakko kompata (tai ei pakko, ihan mielellään mä komppaan) LaMottaa ja Kefiiriä. Munkin mielestä kitarasärössä keskialue on ihan olennaisessa roolissa ja itse leikkaan mielilläni alapään pois koska sitä on vaikea saada soimaan nätisti se helposti on semmoista pörinää ja kovemmilla säröillä muhjua. Yläpäästä löytää parhaimmillaan sellaista mehevää sirkkeliä, mutta se muuttuu meikäläisen käsissä helposti semmoiseksi paskamaiseksi siritykseksi joten miellään sitäkin leikkaa.

Tommonen simppeli overdrive tonepotikalla on osoittautunut itselleni vallan kelpo työkaluksi juurikin tiukentamaan soundia gaini nollassa se fokusoi vahvistimen säröä juuri sopivasti ja gainia nostamalla vahvistimen särön päällee saa semmoista raivokasta laulavaa leadia eli toimii kyllä monipuolisesti noin yksinkertainen poljin.

Tuohon, että huonosoundisesta säröspedusta on vaikea saada hyvää soundia tai että säröspedussa ei tarvitsisi kolmehyllyistä tonestäkkiä, toteaisin että semmoisenkin ihmeen olen nähnyt. Nimittäin mulla oli aikaisemmin ehx English Muff joka oli ihan helvetin hyvä säröspedu siis siinä mielessä, että se tarjosi herkullisia etuvahvistintyyppisiä säröjä ja siinä oli kolmehyllyinen eq joka puraisi tosi laajalla alueella eli niillä säätimillä spedun luonnetta pystyi suorastaan muuttamaan. Lisäksi putkia vaihtamalla sen kuumuutta sai säädettyä eli oli kyllä oivallinen poljin. Se oli vaan vähän liian samanlainen kuin mitä noista mun vahvareistakin tulee niin se sai lopulta lähteä ja tilalle tuli yksinkertaisempi overdrive joka toimii noiden vahvareiden kanssa mielestäni paremmin.

Mulle on tärkeää että saan melko puhdasta kevyesti soittamalla ja kovenpaa näppäämällä särö lisääntyy semmoiseen rokkisäröön saakka. Siinä välissä on se herkullisen syntisen likainen maasto jossa viihdyn erityisen hyvin. Tää soundimaailma on vaan silleen vähän hankala, että kuulostaa helposti vähän ohuelta pitää jotenkin olla aika hereillä, että soundi kantaa ettei ala huojumaan epätoivotulla tavalla.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
s8na
19.12.2019 23:54:37

Keskiäänet säröille. Basso puhtaampana ja tukkana. Ylä äänissä jälleen vähemmän säröä ettei sirraa. Siinä se on.
Guildfinger
20.12.2019 19:53:49
Harvemmin ajattelen, että täydellinen särö tulisi vaan polkaisemalla purkista. Spedu on vähän kuin valkopippuri keitossa; keitto on se pääasia ja valkopippuri vaan syventää aistimusta...liikaa annosteltuna myös tuhoaa.
Laulava Kylätohtori
20.12.2019 20:18:39
Guildfinger: Harvemmin ajattelen, että täydellinen särö tulisi vaan polkaisemalla purkista. Spedu on vähän kuin valkopippuri keitossa; keitto on se pääasia ja valkopippuri vaan syventää aistimusta...liikaa annosteltuna myös tuhoaa.

Samaa mieltä. Mä en ole oikein koskaan stand alone säröistä digannut. Kyllä siellä pitää olla hyvä vahvari pohjalla..
askomiko
22.12.2019 00:00:33 (muokattu 22.12.2019 00:37:12)
Särö nimenomaan luo uusia kerrannaisia tyhjästä, saa kokeilla vapaasti: laita generaattorilla pelkkä puhdas siniaalto, sitten katso miltä se näyttää analysaattorissa ennen ja jälkeen säröttämisen.

Kun parittomia kerrannaisia on tarpeeksi, eli äärettömään, saadaan täysin kantikas aalto. Mutta mikään laite ei pysty toistamaan kaikkia kerrannaisia nollasta äärettömään, joten täysin kantikasta aaltoa ei ole olemassa kuin laskennallisesti.

https://i1.wp.com/www.elen.ca/wp-co … Bandlimited-Square-Wave-1.png?ssl=1

https://youtu.be/cIQ9IXSUzuM?t=17m20s

Ja mikä on paras särösoundi? Tietenkin kaksi MetalZonea täysillä. Case closed.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Kefiiri
22.12.2019 09:20:07 (muokattu 22.12.2019 09:20:31)
Laulava Kylätohtori: Samaa mieltä. Mä en ole oikein koskaan stand alone säröistä digannut. Kyllä siellä pitää olla hyvä vahvari pohjalla..

Itse olen kai suurpiirteisempi... vahvarin sointi pidetään ihan puhtaana ja särö tehdään pelkästään purkilla (jos vahvarissa ei ole mastervolumea. Jos on, ei tarvi purkkiakaan). Tämähän onnistuu riittävän hyvin millä vahvarilla vaan ja melkein millä purkilla vaan Mad Proffan Simbleä lukuun ottamatta ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)