Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: FRFR?
1 2 3 4 5
PekkaM
13.12.2019 10:48:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko FRFR uutta markkinointitermistöä vai onko joku merkittävä muutos tapahtunut monitorikaiuttimissa ja vastaavissa? Onko esim Rolandin CM30 FRFR ja voiko olettaa, että sen kanssa laaditut Helix presetit kuulostaa suhteellisen samalta muissakin neutraalisti toistavissa laitteissa?
 
basisti1971
13.12.2019 11:14:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
PekkaM: Onko FRFR uutta markkinointitermistöä vai onko joku merkittävä muutos tapahtunut monitorikaiuttimissa ja vastaavissa?
 
Valitettavasti ei ole edes ihan uusi markkinaslogan, mutta jotain oli ilmeisesti keksittävä jotta PA-kaappeja vierastavat kitaristit saataisiin niitä ostamaan kun käyttökelpoisuus muissakin kuin jazz-piireissä mallintavien kehityksen ansiosta on parantunut.
 
Sinäänsä termi/akronyymi/initialismi ei kuulemma edes yleensä pidä paikkansa, ainakaan jos vertaa perinteiseen PA-kaappiin / monitoriin.
Eli ei ole sen enempää taajuustoistoltaan laaja kuin tasainenkaan :/.
 

 
PekkaM: Onko esim Rolandin CM30 FRFR ja voiko olettaa, että sen kanssa laaditut Helix presetit kuulostaa suhteellisen samalta muissakin neutraalisti toistavissa laitteissa?
 
Ei kokemusta, eikä tule, mutta arvaisin että jos vertaa muihin FRFR-laitteisiin, ero on pieni.
PA-kaiuttimeen verrattuna ero voi olla suurempi, riippuen toki PA-kajarin toteutuksesta.
 
T:Samuli
 
hallu
13.12.2019 11:32:33 (muokattu 14.12.2019 11:43:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En osunut maaliin....
 
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
askomiko
13.12.2019 11:42:58 (muokattu 13.12.2019 11:46:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi. Ainut huonous on, että silloin se kuulostaa V30:lta pienessä laatikossa, eikä taivu ikivanhaksi Jenseniksi pienessä laatikossa, saati neljäksi kajariksi isossa laatikossa.
 
FRFR on tosiaan ihan vaan uusi nimi vanhalle asialle, PA- tai hifikajarin tavoitellulle tasaiselle ja laajalle vasteelle. Voi sille juuri ja juuri paikkansa antaa termien joukossa juurikin erotukseksi kitarakaapin luomasta erityisen epätasaisesta taajuusvasteesta.
 
Kunnollinen täysi ja tasainen taajuusvastehan irtoaa vasta Genelecin 1236:sta. :)
 
Alussa mainittu Rolandi tuskin on toistoltaan järin laadukas muutenkaan, mutta ainakaan se ei yllä kovin alas asti.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Perza
13.12.2019 14:24:59 (muokattu 13.12.2019 14:29:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Eikös PA kaappi kitaristille ole vähän niinkuin "helmiä sioille" tyyppinen ratkaisu? meinaan, että PA-kaappiin laitetaan ekstrahienot elementit jotka toistaa ihan kaikki taajuudet ja tehdään kalliilla niin laadukas kotelo että se ei varmasti soi yhtään ja sitten annetaan se kitaristille, joka mallintaa siihen keskialueelle jonkun vääristyneen celestionin :-D . Eikö oikeasti olisi yksinkertaisempaa pistää se kiinalainen celestioni v30 siihen halpaan ja kevyeen rämisevään laatikkoon ja vetää voitot fikkaan ja se kitaristikin olisi tyytyväinen kun kaappi soundaa just oikealle ilman kaappimallinnusta?
 
Aika erikoinen ja asenteellinen lausunto?
 
Millä kaapilla sun mielestä sitte pitäs ajaa esim Kemperiä tai Fractalia ja vastaus ei ole normi kitara kaappi mun mielestä, vaikka onhan nuita mikitettyjä Kempereitä nähty monessakin yhteydessä, mut mun näkemys on että sillon tehdään jotaki kyllä väärin.
 
Itse näkisin että kuvailemasi PA kaappi on juuri se mihin sitä pitäs nimen omaa ajaa, koska se mitä sinne työnnetään pitää myös tulla sieltä ulos ei enenpää ei vähempää.
 
Perza
13.12.2019 14:33:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PekkaM: Onko FRFR uutta markkinointitermistöä vai onko joku merkittävä muutos tapahtunut monitorikaiuttimissa ja vastaavissa? Onko esim Rolandin CM30 FRFR ja voiko olettaa, että sen kanssa laaditut Helix presetit kuulostaa suhteellisen samalta muissakin neutraalisti toistavissa laitteissa?
 
Itse en pitäis tuota kyseistä Rolandia kauheen laadukkaana FRFR kaappina ja ominaisuuksien puolesta voisin ainaki kuvitella, että sille laaditut saundit kuulostais hiukkasen erlltä.
 
Esim jos kyseessä on treeniksellä tällä monitorilla tehdyt saundit ja isket Helixin kiinni keikka paikan PA:han ni ero voi olla kyllä aika merkittävä esim juuri tuolla bassopuolen toistossa.
 
hallu
13.12.2019 15:17:57 (muokattu 13.12.2019 15:21:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

enpä taidakaan provosoitua, vaikka jo vähän meinasin :-D
 
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
WanhaWetäjä
13.12.2019 16:00:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi vttu näitä juttuja...mä olen soittanut vuodesta 2000 Line6 vermeillä mitä erilaisimpien monnarien ja PA-kaappien kanssa satoja keikkoja, nyt kun hommasin Line6 PowerCap 212 mallin niin johan pölisee enkä ole edes perehtynyt laitteen kaikkiin mahollisuuksiin vaan vetänyt suoraan Helixista stereona käyttäen Ownhammerin IReja, toimii.
 
JOS haluaa parasta mahdollista Helixin kanssa niin se on PowerCap 212 tai 112+
koska niiden kanssa erilaiset linkitykset onnistuvat yhdellä kaapelilla, PowerCab 112 on sen sijaan ihan perus aktiivimonnari/kaappi mutta sekin toimii paremmin kuin normi PA-kaapit.
 
Tämä on siis toisaankin omaa kokemusta, oikeen ihan oikeilla keikkoilla todettua eikä mutuilua eikä m.netille tyypillistä "en tule ikinä kokeilemaan" osastoa.
 
Mulla oli monta vuotta käytössä vanha puukuorinen kulmamonnari, sen jälkeen Yamahan 12" aktiivikaappi, sen jälkeen Line6 PowerCap 112, nyt siis tämän isoveli 212, näillä mennään ja soundi on hyvä, toki soudihan lähtee sormista eli ihan sama millä vetää jos kaali, korvat ja tyylitaju on kunnossa, aina kuulostaa hyvältä ;-)
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Laulava Kylätohtori
13.12.2019 16:14:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Voi vttu näitä juttuja...mä olen soittanut vuodesta 2000 Line6 vermeillä mitä erilaisimpien monnarien ja PA-kaappien kanssa satoja keikkoja, nyt kun hommasin Line6 PowerCap 212 mallin niin johan pölisee enkä ole edes perehtynyt laitteen kaikkiin mahollisuuksiin vaan vetänyt suoraan Helixista stereona käyttäen Ownhammerin IReja, toimii.
 
JOS haluaa parasta mahdollista Helixin kanssa niin se on PowerCap 212 tai 112+
koska niiden kanssa erilaiset linkitykset onnistuvat yhdellä kaapelilla, PowerCab 112 on sen sijaan ihan perus aktiivimonnari/kaappi mutta sekin toimii paremmin kuin normi PA-kaapit.
 
Tämä on siis toisaankin omaa kokemusta, oikeen ihan oikeilla keikkoilla todettua eikä mutuilua eikä m.netille tyypillistä "en tule ikinä kokeilemaan" osastoa.
 
Mulla oli monta vuotta käytössä vanha puukuorinen kulmamonnari, sen jälkeen Yamahan 12" aktiivikaappi, sen jälkeen Line6 PowerCap 112, nyt siis tämän isoveli 212, näillä mennään ja soundi on hyvä, toki soudihan lähtee sormista eli ihan sama millä vetää jos kaali, korvat ja tyylitaju on kunnossa, aina kuulostaa hyvältä ;-)

 
Paitsi, jos Tupeskriimerissä ei ole aito JRC4885 Dee, niin kaikki kuulostaa paskalta.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
WanhaWetäjä
13.12.2019 16:30:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Paitsi, jos Tupeskriimerissä ei ole aito JRC4885 Dee, niin kaikki kuulostaa paskalta.
 
Mnet on pahimmillaan just tätä, siihen ei vaan meinaa tottua kun oikeassa elämässä touhuaa ihan oikeitten soittajien kanssa.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Laulava Kylätohtori
13.12.2019 16:54:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Mnet on pahimmillaan just tätä, siihen ei vaan meinaa tottua kun oikeassa elämässä touhuaa ihan oikeitten soittajien kanssa.
 
No panic. Se oli sarkasmia ja piikki näiden hifistelijöiden suuntaan. :)
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
sustain65
13.12.2019 17:43:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Eikös PA kaappi kitaristille ole vähän niinkuin "helmiä sioille" tyyppinen ratkaisu? meinaan, että PA-kaappiin laitetaan ekstrahienot elementit jotka toistaa ihan kaikki taajuudet ja tehdään kalliilla niin laadukas kotelo että se ei varmasti soi yhtään ja sitten annetaan se kitaristille, joka mallintaa siihen keskialueelle jonkun vääristyneen celestionin :-D . Eikö oikeasti olisi yksinkertaisempaa pistää se kiinalainen celestioni v30 siihen halpaan ja kevyeen rämisevään laatikkoon ja vetää voitot fikkaan ja se kitaristikin olisi tyytyväinen kun kaappi soundaa just oikealle ilman kaappimallinnusta?
 
No no, hallu!
Et ole tainnut oikein vielä sisäistää mallintavien laitteiden ideaa?
 
WanhaWetäjä
13.12.2019 17:47:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: No panic. Se oli sarkasmia ja piikki näiden hifistelijöiden suuntaan. :)
 
No joo, pahoittelut, pitäs aina tutkia ennenkuin hutkii ja kun asia tulee noin puskista ja ei suoraan liity aiheeseen niin eihän sitä tyhmä osaa sarkasmiksi laittaa.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Perza
13.12.2019 19:26:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii ja kai se oikeasti se vastaus oli että FRFR ei oo mikkäön standardi, eli eri skobeilla tehdyt saundit kuulostaa erilaisilta.
 
Perza
13.12.2019 19:28:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: No no, hallu!
Et ole tainnut oikein vielä sisäistää mallintavien laitteiden ideaa?

 
Tältä se vähä kuulostas :)
 
Laulava Kylätohtori
13.12.2019 20:47:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: No joo, pahoittelut, pitäs aina tutkia ennenkuin hutkii ja kun asia tulee noin puskista ja ei suoraan liity aiheeseen niin eihän sitä tyhmä osaa sarkasmiksi laittaa.
 
Eiku ymmärrän varsin hyvin, että täällä on useinkin vaikea tunnistaa sarkasmia. Olisi itse pitänyt vihjata vähän paremmin.
 
Mä ymmärrän kyllä hyvin sun pointtia. En ole keikkojen suhteen kuin amatööri, mutta sen verran oppinut, että se on ihan eri maailma kuin se kotisoitto. En mä keikkakamojen kanssa jaksa hifistellä, koska se on turhaa. Kotona sitten haistelen korkkeja, jos jaksan. Tosin nykyään aina vaan vähemmän. Ei vaan jaksa enää, koska ei se johda enää mihinkään. Sen saman soundin sieltä aina kuitenkin kaivaa. Vanhoja nauhoituksia, kun kuuntelee, niin ei pysty sanomaan yhtään, millä ne on soitettu. Treenissä, jos testaan joskus harvoin eri kamoja, bändikaverit ei huomaa mitään eroa. Kukaan muu kuin itse ei kuule, eikä välitä. Ja kun ei oikein itsekään enää välitä, kunhan soundi sopii kontekstiin ja soittotuntuma on miellyttävä, niin kohtahan tässä joutuu keskittymään soittamiseen..
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Sarko
13.12.2019 21:01:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eiku ymmärrän varsin hyvin, että täällä on useinkin vaikea tunnistaa sarkasmia. Olisi itse pitänyt vihjata vähän paremmin.
 
Mä ymmärrän kyllä hyvin sun pointtia. En ole keikkojen suhteen kuin amatööri, mutta sen verran oppinut, että se on ihan eri maailma kuin se kotisoitto. En mä keikkakamojen kanssa jaksa hifistellä, koska se on turhaa. Kotona sitten haistelen korkkeja, jos jaksan. Tosin nykyään aina vaan vähemmän. Ei vaan jaksa enää, koska ei se johda enää mihinkään. Sen saman soundin sieltä aina kuitenkin kaivaa. Vanhoja nauhoituksia, kun kuuntelee, niin ei pysty sanomaan yhtään, millä ne on soitettu. Treenissä, jos testaan joskus harvoin eri kamoja, bändikaverit ei huomaa mitään eroa. Kukaan muu kuin itse ei kuule, eikä välitä. Ja kun ei oikein itsekään enää välitä, kunhan soundi sopii kontekstiin ja soittotuntuma on miellyttävä, niin kohtahan tässä joutuu keskittymään soittamiseen..

 
Tässä oli asiaa paljon.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
WanhaWetäjä
13.12.2019 21:59:38 (muokattu 13.12.2019 22:01:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eiku ymmärrän varsin hyvin, että täällä on useinkin vaikea tunnistaa sarkasmia. Olisi itse pitänyt vihjata vähän paremmin.
Mä olen jo niin syvällä digimaailmassa että jo senkin takia juttu meni vähän ohi.
 
Mä ymmärrän kyllä hyvin sun pointtia. En ole keikkojen suhteen kuin amatööri, mutta sen verran oppinut, että se on ihan eri maailma kuin se kotisoitto.
Muuttujia on tosiaan aika paljon, paska akustiikka on 1. juttu pilaamaan soittoinnon ja illan. Himassahan on aina samat olosuhteet poislukien oma vireystila, on päiviä että kitara jää nurkkaan kun ei vaan lähde ja soundikin tuntuu ihmeen huonolta vaikka edellisenä iltana se oli helvetin hyvä. Metka on ihmismieli.
 
En mä keikkakamojen kanssa jaksa hifistellä, koska se on turhaa.
Soitin taannoin muutamia keikkoja vanhalla Line6 Flextone combolla, niitä saa satasella, totesin että aivan hyvin vois vetää kaikki keikat noin, soundi on ok siihen hommaan, jopa säröt pienellä säätämisellä ihan jees, miinuksena vaatimaton efektipuoli.
 
Kotona sitten haistelen korkkeja, jos jaksan. Tosin nykyään aina vaan vähemmän. Ei vaan jaksa enää, koska ei se johda enää mihinkään.
Kuulostaa tutulta tuokin, samoilla soundeilla tulee soiteltua koska ne on toimiviksi todettu ja heti valmiina.
 
Sen saman soundin sieltä aina kuitenkin kaivaa. Vanhoja nauhoituksia, kun kuuntelee, niin ei pysty sanomaan yhtään, millä ne on soitettu.
Joo, mulla on aika paljon 10-15 vuotta vanhoja tallennuksia, ainoastaan vuosiluvusta voi suoraan päätellä onko ne vedetty POD 2.0 /Line6 XT Live / Line6 HD sarjalaisilla vai Helixillä. Myös jotkut Logic Pron kitaraplugareilla vedetyt tietää vaan siitä että yhdessä vaiheessa tuli vedettyä pääosin niillä kun keikkakamat oli pakattuna keikkojen jäljiltä ja ei viitsinyt niitä viritellä soittokuntoon.
 
Treenissä, jos testaan joskus harvoin eri kamoja, bändikaverit ei huomaa mitään eroa. Kukaan muu kuin itse ei kuule, eikä välitä. Ja kun ei oikein itsekään enää välitä, kunhan soundi sopii kontekstiin ja soittotuntuma on miellyttävä, niin kohtahan tässä joutuu keskittymään soittamiseen..
Eipä noista juuri kommentteja tule, ei edes siitä että on eri kitara kuin edellisellä keikalla. No eipä sitä tule muidenkaan soundeja juuri kommentoitua. Ei huono idea tuo omaan soittamiseen keskittyminen omien ja muiden kamojen ihmettelyn sijaan.
 
Mutta joo itse aiheesta, Helix ja tuo Rolandin pikkucombo ei kyllä ole paras mahollinen yhdistelmä, jos budjetti ei riitä esim tuohon PowerCab 112 perusmalliin niin joku 10" tai 12" PA-kaappi on hyvä valinta. Sillä kun tekee soundit himassa niin ne on aika suoraan käyttökelpoiset myös keikoilla, pientä viilausta voi tehä esim Helixin global equlla tarvittaessa.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
hallu
13.12.2019 22:35:11 (muokattu 14.12.2019 11:44:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taisin ottaa itse kierroksia
 
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
hallu
13.12.2019 23:56:03 (muokattu 14.12.2019 11:44:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä tää on nyt käsitelty....
 
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «