Aihe: Reenien miksaus korvaan 1 | |
---|---|
![]() 12.12.2019 20:02:27 | |
Helou! Bändissä rummut,kitara/laulaja ja basso. Ostettiin tuommonen Behringerin XR16 treenejä varten. Tarkoitus siis soitella perus olohuone/keittiö/eteinen sokkelikossa, jossa seinän pätkiä käytetään blokkaamaan esim rumpujen mäiske. Kitara,basso ja laulu tulevat siis mikitettyinä kuulokevahvistimen kautta korvaan. Rumpuja ei mikitetä tietenkään. Kerran on nyt koitettu niin että kitaravahvistin oli eri tilassa mikitettynä ja basso tuli suoraan nupin kautta linjaan. Ongelmaksi muodostui kauhea soundi. Onko vinkkiä miten kannattaisi hoitaa treenit mahdollisimman toimivaksi? | |
![]() 12.12.2019 20:04:09 | |
No ihan ensimmäisenä varmaan kandee soitella semmosessa reenikämppätyyppisessä tilassa. | |
![]() 12.12.2019 20:11:32 | |
sam_u: Helou! Bändissä rummut,kitara/laulaja ja basso. Ostettiin tuommonen Behringerin XR16 treenejä varten. Tarkoitus siis soitella perus olohuone/keittiö/eteinen sokkelikossa, jossa seinän pätkiä käytetään blokkaamaan esim rumpujen mäiske. Kitara,basso ja laulu tulevat siis mikitettyinä kuulokevahvistimen kautta korvaan. Rumpuja ei mikitetä tietenkään. Kerran on nyt koitettu niin että kitaravahvistin oli eri tilassa mikitettynä ja basso tuli suoraan nupin kautta linjaan. Ongelmaksi muodostui kauhea soundi. Onko vinkkiä miten kannattaisi hoitaa treenit mahdollisimman toimivaksi? Oliko basson vai kitaran soundi kauhea? Jos laulu kuulosti kauhealta, kannattaa vaihtaa laulajaa näin aluksi. | |
![]() 12.12.2019 20:40:17 | |
Juhani_t: Oliko basson vai kitaran soundi kauhea? Jos laulu kuulosti kauhealta, kannattaa vaihtaa laulajaa näin aluksi. Basson ja kitaran. Jeszse: No ihan ensimmäisenä varmaan kandee soitella semmosessa reenikämppätyyppisessä tilassa. Ei ole muuta tilaa. Ongelma ei varsinaisesti ole tilassa vaan siinä ettei kitaraan ja bassoon saa botnea ilman styrkkareita ja jos laulaja/kitaristi ottaa vahvarin viereen niin se vuotaa liikaa laulumikkiin. Oisiko silti paras vaihtoehto ottaa vahvistimet viereen ja silti mikittää ne. Rumpali voisi soittaa puoliksi väliseinän takana ja ottaa kaikki soittimet myös korvaan. Sitten hieman offtopikkia: Olen pannut merkille että ison maailman bändit harjoittelevat monesti lämpiöissä pienissäkin tiloissa rumpalin hakatessa täysillä. Miten ihmeessä voi onnistua? | |
![]() 12.12.2019 20:46:15 | |
sam_u: Basson ja kitaran. Oisiko silti paras vaihtoehto ottaa vahvistimet viereen ja silti mikittää ne. Rumpali voisi soittaa puoliksi väliseinän takana ja ottaa kaikki soittimet myös korvaan. Olen ollut muutamissa paikallisissa bänditreeneissä joissa akustisesti ei kuulu kuin rummut, ja ehkä vienosti laulajan huuto. Kaikki soittavat jollain mallintavalla matolaatikolla linjaan ja säätelevät auxeihin oman kuuntelunsa. Ainoa ongelma on käytännössä se että rummut pukkaavat jonkin verran läpi laulumikistä. Muuten soundit on suorastaan taivaalliset jokaisen mielestä eikä tarvitse valittaa muhjuista, kuminoista tai liian lujalla olevasta kitarakomootista. | |
![]() 13.12.2019 06:54:01 | |
Moi. sam_u: Kitara,basso ja laulu tulevat siis mikitettyinä kuulokevahvistimen kautta korvaan. Rumpuja ei mikitetä tietenkään. Kerran on nyt koitettu niin että kitaravahvistin oli eri tilassa mikitettynä ja basso tuli suoraan nupin kautta linjaan. Ongelmaksi muodostui kauhea soundi. Onko vinkkiä miten kannattaisi hoitaa treenit mahdollisimman toimivaksi? Tänä päivänä tuota epäkelpoa soundia on äärihelppo korjata joillain niistä tuhansista multiefekteistä joita markkinoilla uusina ja käytettyinä löytyy, joten itse unohtaisin vahvarit tyyten, ja soittaisin kaiken multipaavojen kautta. Vaikka putkivahvistimia ylitse kaiken rakastankin ja korkean bassostäkin edessä on kieltämättä miehekästä soitella, liki poikkeuksetta soitan SVTDI:n kautta suoraan tiskiin aina kun se vain on mahdollista. Jos/kun tarkoituksena on ainoastaan treenata, kaappimallinnuksillekaan tuskin on polttavaa tarvetta etenkin jos halutaan suoriutua pienellä budjetilla. Vaikka nostaisikin treenimukavuuden ihan toiselle tasolle, pelkkiä treenejä varten asiallisten sähkörumpujen hankkiminen lienee turhaa, livenä PA-vaatimukset ovat sitä luokkaa että kaiutinosastoon joutuu upottamaan tonnitolkulla euroja. sam_u: Ongelma ei varsinaisesti ole tilassa vaan siinä ettei kitaraan ja bassoon saa botnea ilman styrkkareita ... Tuo ominaisuus juontaa juurensa yleensä halvoista kuulokkeista/ineareista, ja/tai kuulokevahvistimen kompressorilimitterin epätarkasta toiminnasta. Raskaskätisen rumpalin paiskomien akustisten rumpujen yli jos yrittää luurisoundiin botnekkuutta loihtia, voi kyllä olla että tulilinjalla ovat joko korvat, lompakko tai kumpainenkin ;). sam_u: Oisiko silti paras vaihtoehto ottaa vahvistimet viereen ja silti mikittää ne. Rumpali voisi soittaa puoliksi väliseinän takana ja ottaa kaikki soittimet myös korvaan. Ei olisi mun lähestymistapa mutta kokeilkaa, eihän sitä koskaan tiedä mikä kellekin parhaiten toimii. Ja jos ei toimi, onpahan ainakin kokeiltu eikä tarvitse pähkäillä sen enempää. sam_u: Sitten hieman offtopikkia: Olen pannut merkille että ison maailman bändit harjoittelevat monesti lämpiöissä pienissäkin tiloissa rumpalin hakatessa täysillä. Miten ihmeessä voi onnistua? Jos jätetään laskuista pois musavideoita, dokumentteja tmv. varten lavastetut tilanteet, onnistuu mainiosti kunhan ineareihin/luureihin, prosessointiin ja miksaukseen uhrataan riittävästi pätäkkää. Väheksyä ei toki voi ammattitaitoakaan ;). Mun käsityksen mukaan noissa "lämpiösessioissa" ei kuitenkaan yleensä ole kyseessä treenaaminen vaan lämmittely. Vaikka aktiivikeikkailuajoista on jo vierähtänyt tovi jos toinenkin ja olin tuolloinkin korkeintaan aktiiviharrastelija, pakko minunkin oli lämmitellä useampia minuutteja ennen lauteille nousua. Etenkin jos alla oli raskas roudaus ja pitkä ajomatka. T:Samuli | |
![]() 14.12.2019 17:42:32 | |
sam_u: Helou! Bändissä rummut,kitara/laulaja ja basso. Ostettiin tuommonen Behringerin XR16 treenejä varten. Tarkoitus siis soitella perus olohuone/keittiö/eteinen sokkelikossa, jossa seinän pätkiä käytetään blokkaamaan esim rumpujen mäiske. Kitara,basso ja laulu tulevat siis mikitettyinä kuulokevahvistimen kautta korvaan. Rumpuja ei mikitetä tietenkään. Kerran on nyt koitettu niin että kitaravahvistin oli eri tilassa mikitettynä ja basso tuli suoraan nupin kautta linjaan. Ongelmaksi muodostui kauhea soundi. Onko vinkkiä miten kannattaisi hoitaa treenit mahdollisimman toimivaksi? Rumpuja ei mikitetä tietenkään??? Miksi ei, jos on tarkoitus treenata korvamonitoreiden kanssa? Vähintään yksi OH ja bassarin mikitys. Tässä on teillä oiva mahdollisuus oppia jotain kitara- ja bassosoundien säätämisestä. Mikitetty kitarasoundi kuulostaa korvaan huonolta, koska lähtösoundi on oikeasti huono. Totta kai kuulokkeillakin on merkitystä (enemmän sen basson potkimisen kanssa), mutta toi rummut seinän taakse ilman mikkejä kuulostaa siltä, että perusasioihin on syytä perehtyä. Tuollaisen perinteisen 3-4 hengen rokkibändin saa kuulostamaan korvamonitoreihin asialliselta ihan pre eq -auxista, jos lähtösoundi on kohdillaan. Olen ollut siellä ja tehnyt sen monesti. Itse asiassa nykyisinkin otan oman basson korviin sellaisena kun se di-lähdöstä tulee. | |
![]() 15.12.2019 17:46:02 | |
basisti1971: Vaikka nostaisikin treenimukavuuden ihan toiselle tasolle, pelkkiä treenejä varten asiallisten sähkörumpujen hankkiminen lienee turhaa, T:Samuli Mä ihan hiljattain hankin ihan asialliset ja käyttökelpoiset sähkärit torilta alle kahteensataan. Et ei sen rahallisen panostuksen ihan järkyttävä tartte olla. Tolla kattauksella mis on äänetön bassaripedali pystyis rumpujen puolesta vetämään bänditreenit missä tahansa. Taitaapi viel näkyä omakuvissa. Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita. | |
![]() 16.12.2019 13:38:31 | |
sam_u: Basson ja kitaran. Ei ole muuta tilaa. Ongelma ei varsinaisesti ole tilassa vaan siinä ettei kitaraan ja bassoon saa botnea ilman styrkkareita ja jos laulaja/kitaristi ottaa vahvarin viereen niin se vuotaa liikaa laulumikkiin. Oisiko silti paras vaihtoehto ottaa vahvistimet viereen ja silti mikittää ne. Rumpali voisi soittaa puoliksi väliseinän takana ja ottaa kaikki soittimet myös korvaan. Sitten hieman offtopikkia: Olen pannut merkille että ison maailman bändit harjoittelevat monesti lämpiöissä pienissäkin tiloissa rumpalin hakatessa täysillä. Miten ihmeessä voi onnistua? vastaus offariin: Niin siis yleisesti käytössä on in ear monitorit, jotka toimii kuulokkeina mutta samalla toimivat kuulosuojaimina, eli niistä ei vuoda läpi juuri muuta. Laulumikistä tieten riippuu vuotaako rummut siitä kuinkapaljon, mutta en näkis onkelmaksi. loput soittimet todennäköisesti suoraa linjaan tai sitte mikitettynä toisessa huoneessa tai isolation kaapeilla. Millaset kuulokkeet teilä on? Lähtökohtaisesti Inear monitorointi on ihan perus kauraa nykypäivänä, mutta järkikin sanoo, että lahkeet ei lepata. Tosin se ei tarkota sitä etteikö saundi olis hyvä. Me treenataan 10neliön kopissa akustisilla rummuilla, parilla mikillä ja bassari triggerillä. kaikilla Shuren napit, toinen kitara mikitetty combo ja toinen soittaa suoraa linjaan. Saundit jokseenkin erittäin hyvät. Rummut ehkä vähä vuotaa mutta ei liikaa. Kantsiin jokseenki vähä funtsia niitä saundeja kokonaisvaltaisesti ja sisäistää, mikä sen kitaran ääänialue ylipäätään on. | |
![]() 16.12.2019 13:44:51 | |
sepisti: Rumpuja ei mikitetä tietenkään??? Miksi ei, jos on tarkoitus treenata korvamonitoreiden kanssa? Vähintään yksi OH ja bassarin mikitys. Tässä on teillä oiva mahdollisuus oppia jotain kitara- ja bassosoundien säätämisestä. Mikitetty kitarasoundi kuulostaa korvaan huonolta, koska lähtösoundi on oikeasti huono. Totta kai kuulokkeillakin on merkitystä (enemmän sen basson potkimisen kanssa), mutta toi rummut seinän taakse ilman mikkejä kuulostaa siltä, että perusasioihin on syytä perehtyä. Erittäin hyvin sanottu!! | |
![]() 20.12.2019 13:10:57 | |
rintapek: Mä ihan hiljattain hankin ihan asialliset ja käyttökelpoiset sähkärit torilta alle kahteensataan. Et ei sen rahallisen panostuksen ihan järkyttävä tartte olla. Tolla kattauksella mis on äänetön bassaripedali pystyis rumpujen puolesta vetämään bänditreenit missä tahansa. Taitaapi viel näkyä omakuvissa. Et ole ilmeisesti ensisijaisesti rumpali, joten vaatimustasokin lienee alempana mutta ainakaan itse en kykene pitämään tuollaisia kumilätty-sähkiksiä millään tavoin asiallisina ja käyttökelpoisina rumpujenkorvikkeina ja uskon edustavani rumpaleiden enemmistön kantaa tässä. Toki noillakin varmasti huvikseen joskus koputtelee, mutta jos haluaa sähkörummuiltaan laatua ja soitettavuutta, on karu fakta se, että paperirahaa pitää varata yhtä kakssatasta enemmän käytettynäkin. | |
![]() 20.12.2019 13:57:11 | |
Bullitt: rumpujenkorvikkeina Niin no, ei noi o sillai "korvikkeet". Tommoinen on öööh... rumpumainen midiohjain. Mun nuoruudessa ja kait vieläkin myyytiin äänettömään kotinaputteluharjoitteluun pöydän päällä pidettäviä kumilätkiä. Ei niitä kukaan erehtyny oikeina rumpuina pitämään mut aika monella semmoisia oli. Sanoisin, et noi on kotinaputteluharjoitteluun huomattavasti kivammat. Ja kyllä, noilla voi soittaa. Jos ei tommoisilla saa treenejä vedettyä niin vika ei o vehkeissä. Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita. | |
![]() 20.12.2019 15:55:36 (muokattu 20.12.2019 15:57:22) | |
rintapek: Niin no, ei noi o sillai "korvikkeet". Tommoinen on öööh... rumpumainen midiohjain. Mun nuoruudessa ja kait vieläkin myyytiin äänettömään kotinaputteluharjoitteluun pöydän päällä pidettäviä kumilätkiä. Ei niitä kukaan erehtyny oikeina rumpuina pitämään mut aika monella semmoisia oli. Sanoisin, et noi on kotinaputteluharjoitteluun huomattavasti kivammat. Ja kyllä, noilla voi soittaa. Jos ei tommoisilla saa treenejä vedettyä niin vika ei o vehkeissä. Mutta ei kai niillä äänettömillä kumitreenilätkillä kukaan yrittänyt bänditreeneissä soittaa? Ja saa kait tuollaisilla kumilätty-sähkiksilläkin vedettyä treenit läpi pakon edessä, mutta pointtini oli se, että 200 euron kumilätty-sähkörummut tuskin on varteenotettava vaihtoehto yhdellekään tavoitteellisesti / säännöllisesti treenaanaavalle bändille volatason laskemiseen, kun en usko että kukaan rumpali moisilla suostuisi säännöllisesti soittamaan. En toki kategorisesti väheksy sähkörumpuja soittimena ja rahalla saa toki laatua ja soitettavuudeltaan lähempänä akustisia rumpuja olevia pädejä. Ja taas tuollaiset edullisemman pään sähkörummut ovat toki näppärä laite monenlaiseen värkkäilyyn ja satunnaiseen naputteluun. | |
![]() 20.12.2019 21:32:43 | |
Bullitt: Mutta ei kai niillä äänettömillä kumitreenilätkillä kukaan yrittänyt bänditreeneissä soittaa? Ja saa kait tuollaisilla kumilätty-sähkiksilläkin vedettyä treenit läpi pakon edessä, mutta pointtini oli se, että 200 euron kumilätty-sähkörummut tuskin on varteenotettava vaihtoehto yhdellekään tavoitteellisesti / säännöllisesti treenaanaavalle bändille volatason laskemiseen, kun en usko että kukaan rumpali moisilla suostuisi säännöllisesti soittamaan. En toki kategorisesti väheksy sähkörumpuja soittimena ja rahalla saa toki laatua ja soitettavuudeltaan lähempänä akustisia rumpuja olevia pädejä. Ja taas tuollaiset edullisemman pään sähkörummut ovat toki näppärä laite monenlaiseen värkkäilyyn ja satunnaiseen naputteluun. Nii, mut jos luit ton avauspostauksen ni tossa on tarkoitus treenata kotioloissa "olohuone-keittiö-eteinen" luurivahvarin läpi korvanapeilla. Johon Samuli sanoi, että asialliset sähkörummut tohon tarkoitukseen maksais liikaa. Johon mun kommentti oli, et parillasataa sain just sähkärit joilla moinen treeni taatusti hoituu, et ei se niin kallista ole - keikkaa ja rumpalin rumputreenejä vartenhan heillä on jo akustiset rummut. Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita. | |
![]() 21.12.2019 08:03:39 (muokattu 21.12.2019 08:09:50) | |
Mä luulen että rintapek on ihan oikeassa tässä. Treeneissähän opetellaan biisejä ja akustisten rumpujen soiton ja hallinnan voi opetella erikseen. Omien hyvin rajallisten sähkörumpukokemusten perusteella dynamiikan hallinta oli vaikeinta. Hiljaisempi lyönti tai basarin polkaisu tulikin yhtä lujaa kuin edellinenkin ja muuta semmoista mikä hämäsi, mutta ehkä noita juttuja olisi pystynyt säätämään sieltä aivo-osasta. En ole musiikin asiantuntija. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)