Aihe: Ääniohjattu valoshow pieniin bileisiin
1
poppentotti
07.12.2019 12:59:17
Hei!

Tavoitteenani on saada aikaan pienimuotoinen valoshow kotibileisiin. Musiikki tulee Spotify Connectista kaiuttimeen, ja valoina on Beamz Partybar 12, jossa on sisäänrakennettu mikrofoni ja myös dmx-ohjausmahdollisuus.

Ongelmana on nyt se, että valot eivät tahdistu musiikin kanssa. Sormien napsautus valojen vieressä kyllä toimii, joten oletan, että mikrofoni ei vain ole riittävän herkkä poimimaan kauempaa tulevan bassobiitin sellaisella äänenvoimakkuudella, jota kerrostalossa voi kohtuudella käyttää. Herkkyys on käännetty maksimiin eli neloselle.

Mikä siis neuvoksi? Itselläni ei juottokolvi oikein pysy kädessä, mutta olisiko järkevää kiikuttaa tuo valopaneeli jonnekin pajalle ja pyytää vaihtamaan mikrofoni herkempään ja vaikkapa lisäämään jokin säätöpotikka? Toisena ideana ajattelin dmx-ohjaimen hankkimista; voin kyllä jonkin valoshown itse ohjelmoida, vaikka se ei ole mitenkään tavoitteena (laitteen omat ohjelmat varmaan riittäisivät hyvin tarpeisiini). Mutta tulisiko silloin vastaan sama ongelma eli matala äänenvoimakkuus? Ehkä ohjaimen voisi sijoittaa ihan kajarin viereen, mutta silloin kaapeloinnista tulisi aika pitkä ja ruma.

Varmaan tähän ongelmaan löytyy sellaisiakin potentiaalisia ratkaisuja, joita en osaa itse tulla ajatelleeksikaan. Kiitos etukäteen jos joku jaksaa auttaa :)
basisti1971
08.12.2019 08:42:20
Moi.

Tervetuloa mnettiin.

poppentotti: Hei!

Tavoitteenani on saada aikaan pienimuotoinen valoshow kotibileisiin. Musiikki tulee Spotify Connectista kaiuttimeen, ja valoina on Beamz Partybar 12, jossa on sisäänrakennettu mikrofoni ja myös dmx-ohjausmahdollisuus.

Ongelmana on nyt se, että valot eivät tahdistu musiikin kanssa. Sormien napsautus valojen vieressä kyllä toimii, joten oletan, että mikrofoni ei vain ole riittävän herkkä poimimaan kauempaa tulevan bassobiitin sellaisella äänenvoimakkuudella, jota kerrostalossa voi kohtuudella käyttää. Herkkyys on käännetty maksimiin eli neloselle.

Nuo järjestelmät ovat tarkoitettu lähinnä livemusaan, ja pienemmällä äänenvoimakkuudella käyttäytyvät juuri tuolla tapaa.

Mikrofonin herkkyyden lisääminen tuskin auttaa, korkeintaan sekottaa ohjauksen ja laitteesta tulee lähinnä strobo.

poppentotti: Itselläni ei juottokolvi oikein pysy kädessä, mutta olisiko järkevää kiikuttaa tuo valopaneeli jonnekin pajalle ja pyytää vaihtamaan mikrofoni herkempään ja vaikkapa lisäämään jokin säätöpotikka?

Mun mielestä ei ole järkevää, tai ainakaan kustannustehokasta.

Jos jotain haluaa modata/modauttaa, olisi se mun mielestä mikin vaihtaminen minijakkiin, ja mikrofonikapselin koteloiminen piuhan päähän.
Tuolloin voisi siirtää mikin vaikka kaiuttimen viereen jos suoraa standalone ääniohjausta haikailee.
Inan verran kehittyneemmissä IR-vastaanotin+mikki on (/oli) piuhan päässä jolloin sen pystyi siirtämään sopivalle etäisyydelle kun äänenvoimakkuus muuttui käyttökohteesta ja -tilanteesta riippuen.

poppentotti: Toisena ideana ajattelin dmx-ohjaimen hankkimista; voin kyllä jonkin valoshown itse ohjelmoida, vaikka se ei ole mitenkään tavoitteena (laitteen omat ohjelmat varmaan riittäisivät hyvin tarpeisiini). Mutta tulisiko silloin vastaan sama ongelma eli matala äänenvoimakkuus? Ehkä ohjaimen voisi sijoittaa ihan kajarin viereen, mutta silloin kaapeloinnista tulisi aika pitkä ja ruma.

DMX ohjaus olisi mun mielestä se luontevin tapa ohjata tuollaista valojärjestelmää.

Omakohtaista kokemusta ei tuostakaan laitteesta ole ollut tarvetta hankkia, mutta joku tuollainen:

https://www.thomann.de/fi/sunlite_sushi_ds_smart_dmx_interface.htm

ääriyksinkertainen USB-DMX palikka ja mukana seuraava softa (lite?) olisi varmaankin oma ratkaisu jos vastaavanlaista pitäisi mahdollisimman pienellä panostuksella rakennella.

Jos Spotify Connect tulee suoraan kotiteatteriin, komponenttien (ja piuhojen) määrä toki kasvaa, mutta äärimmäisen vähän jos käytät Spotifytä tabletin tai tietokoneen kautta.

T:Samuli
xerxes
09.12.2019 21:49:41
poppentotti: Kiitos, Samuli, vastauksesta. Luovuin nyt toistaiseksi tuosta dmx-ajatuksesta, koska seiniä pitkin menevät kaapelit eivät loppujen lopuksi oikein sovi tähän pirtaan. Mutta tulipahan opittua jotain valomaailman perusteita :)

https://www.thomann.de/fi/eurolite_quickdmx_wireless_bundle.htm

Ei sitä pakko oo piuhoja sen kummemmin vedellä.
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
sepisti
09.12.2019 23:07:20
poppentotti: Hei!

Mikä siis neuvoksi? Itselläni ei juottokolvi oikein pysy kädessä, mutta olisiko järkevää kiikuttaa tuo valopaneeli jonnekin pajalle ja pyytää vaihtamaan mikrofoni herkempään ja vaikkapa lisäämään jokin säätöpotikka? Toisena ideana ajattelin dmx-ohjaimen hankkimista; voin kyllä jonkin valoshown itse ohjelmoida, vaikka se ei ole mitenkään tavoitteena (laitteen omat ohjelmat varmaan riittäisivät hyvin tarpeisiini). Mutta tulisiko silloin vastaan sama ongelma eli matala äänenvoimakkuus? Ehkä ohjaimen voisi sijoittaa ihan kajarin viereen, mutta silloin kaapeloinnista tulisi aika pitkä ja ruma.

Varmaan tähän ongelmaan löytyy sellaisiakin potentiaalisia ratkaisuja, joita en osaa itse tulla ajatelleeksikaan. Kiitos etukäteen jos joku jaksaa auttaa :)

Unohda tuollaiset systeemit kotioloissa. Suosittelen tutustumaan Philips Hue -älyvaloihin https://www2.meethue.com/fi-fi
Paljon käytännöllisempää diskovalaistusta kotiin, kun samat valot toimivat ihan tavallisinakin valoina.
basisti1971
11.12.2019 06:30:59
Moi.

poppentotti: Kiitos, Samuli, vastauksesta.

Ole hyvä.

poppentotti: Luovuin nyt toistaiseksi tuosta dmx-ajatuksesta, koska seiniä pitkin menevät kaapelit eivät loppujen lopuksi oikein sovi tähän pirtaan.

Jos kustannukset tai teeseitse-ideologia ei ole este, saat toki niin DMX:n kuin ohjaussignaalinkin siirrettyä langattomasti.
Eikä noin ääriyksinkertaisessa setupissa maksimissaankaan tarvita kuin 2 "ylimääräistä" piuhaa, jotka voi toki niputtaa yhdeksikin.

Toki jos budjetti antaa myöden, nuo yllämainitut älyvalot ovat myös varteenotettava vaihtoehto, mutta ainakin mun mielestä edelleen käsittämättömän arvokkaita kun ottaa huomioon että väyläohjattuja valojärjestelmiä on ollut laajemmassakin mittakaavassa olemassa talotekniikan puolella jo 90-luvun alusta lähtien.

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)