Aihe: Musiikkikritiikin historia
1
megatherium
08.12.2019 08:07:56 (muokattu 08.12.2019 14:18:43)
Hyvää suomalaisen musiikin päivää kaikille.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
ituvirtanen
09.12.2019 22:13:25

Kiitos!

Olen muutamaa kotimaista nykysäveltäjää laulanut. Kritiikkiä on ollut aikanaan aika helppo ymmärtää. Hyvät kappaleet ovat kirvoittaneet kriitikoilta kehuja. Muistan erään orkesteriteoksen, jonka säveltäjä veti pois toiseksi viimeisissä harjoituksissa. Herätti kunnioitusta, kun teos ei lähtenyt lentoon ja säveltäjä ymmärsi sen johtuneen sävellyksestä. Itsekritiikkikin on ihan hyvä asia.
megatherium
10.12.2019 09:53:44 (muokattu 10.12.2019 12:47:47)
ituvirtanen: Kiitos!

Olen muutamaa kotimaista nykysäveltäjää laulanut. Kritiikkiä on ollut aikanaan aika helppo ymmärtää. Hyvät kappaleet ovat kirvoittaneet kriitikoilta kehuja. Muistan erään orkesteriteoksen, jonka säveltäjä veti pois toiseksi viimeisissä harjoituksissa. Herätti kunnioitusta, kun teos ei lähtenyt lentoon ja säveltäjä ymmärsi sen johtuneen sävellyksestä. Itsekritiikkikin on ihan hyvä asia.

Hyvin Itsekriittisenä säveltäjänä Sibeliuksen ongelmaksi nousi sinfonikon urallaan modernismin aalto jolloin atonaalikot eivät enää säveltäneet sinfonioita ja uusklassikot kirjoittivat vapaatonaalisia sinfonioita uudella tavalla sibeliuksen tuntiessa itsensä itsekritiikin puuskassaan liian vanhanaikaiseksi menneen aikakauden edustajaksi duuri molli tonaalisena säveltäjänä jolla ei ollut enää tuoretta sanottavaa ja siksi koitti ainolan hiljaisuus vaikka itse luulen syiden olleen enemmän itse taiteellisia kun sibelius tajusi ettei hänen sinfonioissaan ollut riittävästi sisäistä panosta päteäkseen merkittävänä taiteena ja tämä musersi hänet.

Sibelius siis tajusi itsekriittisenä säveltäjänä kuinka takapajuista ja konservatiivista hänen musiikkinsa oli kun jo ennen 1930 lukua alkoi ainolan hiljaisuus eikä odotettua 8 sinfoniaa jonka säveltäjä oli takassa polttanut koskaan syntynyt
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)