Aihe: Kaapin/combon paikan vaikutus soundiin?
1 2 3 4
J.Nikkanen
01.12.2019 12:34:18
LaMotta: Oikeastaan tärkeää on se että ne on bändisoitossa riittävän kaukana jotta soundi kuuluu ja aukeaa.

Ei se sieltä lattialta mihinkään aukea.

Mutta toki, etäisyyttä saa olla. Mitä isompi elementti niin sitä enemmän etäisyyttä.
LaMotta
01.12.2019 12:37:22 (muokattu 01.12.2019 12:37:52)

Vähintään 2m ois hyvä olla. Harmittavasti keikkapaikat on maakuntasarjan hommissa sellaisia sumppuja että joutuu soittamaan alle metrin päässä. Siinä mitään kuule.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
McLeach
01.12.2019 13:12:49
LaMotta: Vähintään 2m ois hyvä olla. Harmittavasti keikkapaikat on maakuntasarjan hommissa sellaisia sumppuja että joutuu soittamaan alle metrin päässä. Siinä mitään kuule.

Mikitys+monitorit? Eikö jengi oikeasti käytä?
LaMotta
01.12.2019 13:41:58

McLeach: Mikitys+monitorit? Eikö jengi oikeasti käytä?

On käytetty. Korvamonitorointia käytetty myös.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
McLeach
01.12.2019 15:16:03
LaMotta: On käytetty. Korvamonitorointia käytetty myös.

Ok, sitten ymmärsin väärin. Onhan se aika paljon olennaisempaa soittajan kuullaa montusta se soundi, joka menee myös yleisölle, kuin parin metrin päästä vahvisimen "auennut" soundi.
Sarko
01.12.2019 19:35:32
Nostamalla vahvistimen silleen, että kuulee itse kajarista sen soundin, on tollasissa peruspaikoissa aivan hyvä resepti. Ja monitoreista lisää tarpeen mukaan, jos on säätöä, tilanpuutetta lavalla tms. Mihinkään lattialle en 1x12" comboa tai kaappia laita nilkkoja hieromaan ääniaalloillaan ja muhjubassoillaan.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Stone
01.12.2019 19:40:09

Sarko: Nostamalla vahvistimen silleen, että kuulee itse kajarista sen soundin, on tollasissa peruspaikoissa aivan hyvä resepti. Ja monitoreista lisää tarpeen mukaan, jos on säätöä, tilanpuutetta lavalla tms. Mihinkään lattialle en 1x12" comboa tai kaappia laita nilkkoja hieromaan ääniaalloillaan ja muhjubassoillaan.

+1 Komppia tuolle ;)
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Pinewood
01.12.2019 20:33:04
McLeach
01.12.2019 22:52:03
Pinewood: Käytän tällaista, on ollut mainio.

https://www.f-musiikki.fi/kitarat-j … -kaiutin-standi-guitar-bass-a-bs317

Mulla oli kanssa joskus aikoinaan käytössä reeneissä. Luovuin kun alkoi häiritsemään se tosi iso saundin muutos jos yhtään liikkuu. Jos pisteessä A signaali tulee sun korviin niin metrin kun siirryt, menee se joko rajusti pään yli tai jää nilkkoihin.
Juhani_t
01.12.2019 23:32:10
Eikö nää komootit voi jättää kotiin ja soittaa di-boxilla pa:n kautta? Napit korviin vaan ja yleisökin kiittää.
Sarko
02.12.2019 06:36:13
Juhani_t: Eikö nää komootit voi jättää kotiin ja soittaa di-boxilla pa:n kautta? Napit korviin vaan ja yleisökin kiittää.

Ei voi. Tai voi jättää, jos haluaa vetää IEM-pohjalta. Mutta kun ei soita jotain bilebändi-silsaa nollavoluumeilla firmojen pikkujouluissa tai popiskelmää konserttisaleissa, niin ei välttämättä tartte jättää niitä komootteja kotio.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Kefiiri
02.12.2019 09:03:44 (muokattu 02.12.2019 09:07:16)
Pauli Lappalainen: Noinhan voisi kuvitella toimittavan mutta aika monesti tuo konsepti on soittajien toimesta maailman paskimmaksi tuomittu.

Lieneekö sitten enemmän asennekysymys, että minuahan ei joku miksaajanplanttu tule neuvomaan......

Ei se välttämättä mikään egojuttu ole, porukka vaan on treenikämpällä tottunut kuuntelemaan nilkoillaan ja suoran äänen sisältämä treblen yliannostus hirvittää. Kestää aikansa hokata että vahvarista voi (ja kannattaa) ruuvata äänenvärisäädöt mieleisikseen kaiuttimen ollessa suunnattuna korviin. Kylmäävää miten pienelle treblen joutuu kääntämään saadakseen soinnin tasapainoiseksi...
En ole musiikin asiantuntija.
sepisti
02.12.2019 10:07:07
Pauli Lappalainen: Noinhan voisi kuvitella toimittavan mutta aika monesti tuo konsepti on soittajien toimesta maailman paskimmaksi tuomittu.

Lieneekö sitten enemmän asennekysymys, että minuahan ei joku miksaajanplanttu tule neuvomaan......

Ei kai tuollainen ole ongelmana sellaisilla, jotka soittavat bilebändisilsaa ja keikkoja joissa käy ihan maksavia asiakkaitakin? Pitäähän sitä ymmärtää, että jos soittaja itse maksaa siitä että pääsee keikalle, täytyy kaapit ja kombot saada asetella just sillain, kun itse haluaa :D

No ei kai...
Laulava Kylätohtori
02.12.2019 10:23:08
sepisti: Ei kai tuollainen ole ongelmana sellaisilla, jotka soittavat bilebändisilsaa ja keikkoja joissa käy ihan maksavia asiakkaitakin? Pitäähän sitä ymmärtää, että jos soittaja itse maksaa siitä että pääsee keikalle, täytyy kaapit ja kombot saada asetella just sillain, kun itse haluaa :D

No ei kai...

Onko rivien välissä luettavissa katkeruuttaa, kun ei saa firman pikkujoulukeikalla pistää kaappeja ja comboja kuten haluaisi... ;)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Sarko
02.12.2019 10:23:15
Kefiiri: Ei se välttämättä mikään egojuttu ole, porukka vaan on treenikämpällä tottunut kuuntelemaan nilkoillaan ja suoran äänen sisältämä treblen yliannostus hirvittää. Kestää aikansa hokata että vahvarista voi (ja kannattaa) ruuvata äänenvärisäädöt mieleisikseen kaiuttimen ollessa suunnattuna korviin. Kylmäävää miten pienelle treblen joutuu kääntämään saadakseen soinnin tasapainoiseksi...

Puhtaasti MuTulla väitän, että suurin osa soittajista ruuvaa vahvistimen EQ:n näköaistinsa perusteella. Ja ilmiö korostuu silloin, jos niitä komootteja pidetään lattialla. Humisevaa bassoa ja "jytää" tulee aimo nokko, jolloin treblejä nostetaan, jotta lavalla saa jotain tolkkua siitä soundista. Ja yleisössä lähtee kuulo kaikilta, jotka sattuvat osumaan kajarin ampuman kuolemansäteen tielle. Ja jos kaappi tai combo mikitetään, ei tämä jytä loppuviimein kuitenkaan välity PA:n kautta salin puolelle.
sepisti
02.12.2019 10:49:23
Laulava Kylätohtori: Onko rivien välissä luettavissa katkeruuttaa, kun ei saa firman pikkujoulukeikalla pistää kaappeja ja comboja kuten haluaisi... ;)

:D Mulla on aina ollut se periaate, että kaappia pitää pystyä kuuntelemaan sen edestä, kun sitähän se mikrofonikin kuuntelee (tässä minun asiapitoinen sisältö tähän juttuun). Tämän lisäksi olen viimeiset seitsemän vuotta tehnyt lähes keikat pääsääntöisesti IEM:ien kanssa, että sijoittelu ei senkään vuoksi ole ongelma.
Laulava Kylätohtori
02.12.2019 11:08:48
Sarko: Puhtaasti MuTulla väitän, että suurin osa soittajista ruuvaa vahvistimen EQ:n näköaistinsa perusteella. Ja ilmiö korostuu silloin, jos niitä komootteja pidetään lattialla. Humisevaa bassoa ja "jytää" tulee aimo nokko, jolloin treblejä nostetaan, jotta lavalla saa jotain tolkkua siitä soundista. Ja yleisössä lähtee kuulo kaikilta, jotka sattuvat osumaan kajarin ampuman kuolemansäteen tielle. Ja jos kaappi tai combo mikitetään, ei tämä jytä loppuviimein kuitenkaan välity PA:n kautta salin puolelle.

Varmaan näin. Itse pistän kyllä bassot melko nollille, koska bändissä on basso. Mulla on kaappi aina ollut lattialla, mutta ei se koskaan ole yleisölle suoraan suunnattu. Joko bändille monariksi ~90 asteen kulmassa yleisöön, jos mikitetään ja jos ei, niin sitten sopivasti viistoon, että bändi ja yleisö kuulee, muttei tuuttaa ketään suoraan naamaan. EQ ja vola säädetään sen mukaan, miltä yleisössä kuulostaa, ei sen mukaan, mitä itse kuulee.

Ja tuo vola on jännä. Itse vedän 50 w EL34 putkarilla ja usein tulee positiivista palautetta volumesta. Eli ilmeisesti bändit vetää edelleen jostain syystä ihan liian kovaa, koska sopivasta lavavolasta tullaan erikseen kiittelemään, vaikka sen kuvittelisi olevan itsestään selvyys. Vääntää vaan sitä vahvarin volaa pienemmälle, ei siitä muuta vaadita.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
elon arska
02.12.2019 11:41:17
Sarko: Humisevaa bassoa ja "jytää" tulee aimo nokko, jolloin treblejä nostetaan, jotta lavalla saa jotain tolkkua siitä soundista. Ja yleisössä lähtee kuulo kaikilta, jotka sattuvat osumaan kajarin ampuman kuolemansäteen tielle. Ja jos kaappi tai combo mikitetään, ei tämä jytä loppuviimein kuitenkaan välity PA:n kautta salin puolelle.

Kaikki tämä vältetään mikittämällä se lattialla oleva vahvistin myös treeniksellä, jotta käsitys yleisölle välittyvästä soundista muodostuu. Ja vaikka se lattiaheijastus ei välity yleisöön on sillä ihan merkittävä vaikutus itse soittajalle ja sitä kautta soittotuntumaan.
no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio
Pauli Lappalainen
02.12.2019 12:07:46 (muokattu 02.12.2019 12:37:31)
Sarko:... Ja jos kaappi tai combo mikitetään, ei tämä jytä loppuviimein kuitenkaan välity PA:n kautta salin puolelle.

Kovin usein sitä jytää tulee lavalta sen verran tanakasti, että mikserillä irtoaa pää saati sitten korvat. Eikä kyse ole mistään aloittelijoiden puuhastelusta ja pikku baarin nurkista.

Kun lavan korkeus on sellainen reipas metri, niin yleisö ja miksaajakin on just tulilinjalla kun vahvistinkaiutinlaatikko on lattialla
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)