Aihe: subwoofer bändille mitkä tehot/koko?
1 2
niilopi
30.11.2019 11:02:51
Moro,

Meillä rock trio jolla yläpäinä RCF 310a ja tuntuu että kovemmilla volyymeillä yläpäiden bassopuoli alkaa kuulostaa huonolta. Auttaiskohan subi joka vie alataajuuksien toistovastuun ja jättää enemmän tilaa yläpäille hoitaa oma tonttinsa.

Enimmäkseen käytössä treeniksellä, silloin tällöin jotain perus baarikeikkoja. Mitä pienempi ja kevyempi sen parempi tietysti. Ei mitään peer gunt alapäätä kuitenkaan tarvita livenäkään.

PAta käyttää myös toinen bändi jolla mm. kiipparit ja urut tulee PA:n läpi.

Tässä pari vaihtoehtoa mitä oon katellu :

EV ZXA1
https://www.thomann.de/fi/ev_zxa1sub.htm#bewertung

tai sen isoveli EV ELX200-12SP
https://www.thomann.de/fi/ev_elx200_12sp.htm

Riittääkö tuo 12" suht laadukkaassa subissa vai pitäiskö ottaa suoraan isompaa?
Entä tehojen puolesta esim nuo mun vaihtoehdot 700w vs 1200w?
Isoveljessä on myös toi DSP mitä lie tekeekään.

Hinta luokka tossa 300-600e ja käytetytkin kelpaa.
sepisti
30.11.2019 12:30:12
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1509594

Tingit tuosta vähintään 200€ hinnasta ja annat palaa. Seuraavalla sivulla joku myy kahta tuollaista kahdeksalla sadalla, joten voihan sitä aina kysyä.

Vähintään 15 subin itse laittaisin.
iekku84
30.11.2019 16:50:46
sepisti: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1509594

Tingit tuosta vähintään 200€ hinnasta ja annat palaa. Seuraavalla sivulla joku myy kahta tuollaista kahdeksalla sadalla, joten voihan sitä aina kysyä.

Itse myin tolla sen parin taannoin ja ostin turbosound milanin m18b.t potkii ihan erilailla, kun toi db. Uusi milan on alle 700e thompalla. Mut molemmat näistä käyttistä.
Pessimisti ei pety.
santa
30.11.2019 21:17:20
sepisti: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1509594

15 toimii myös pienillä keikoilla yläpäinä eikä muuta oikeastaan tarvitse. siis elikkä vaikka akkari keikoilla.
niilopi
30.11.2019 21:46:08
se ois tietty yks vaihtoehto et käyttää rahat hyviin 15" tehokkaampiin yläpäihin joista irtoo itestään jo bassoa paremmin
musamies
30.11.2019 22:19:43
niilopi: se ois tietty yks vaihtoehto et käyttää rahat hyviin 15" tehokkaampiin yläpäihin joista irtoo itestään jo bassoa paremmin

Olikos niitä jotain malleja, ettei tarvi joka päivä käydä salilla ja jos yläpäät kovin järeät, ei tavisten telineet kestä...
niilopi
30.11.2019 23:09:13 (muokattu 30.11.2019 23:11:26)
ois se kyllä roudauksen kannalta mukavampi jos sais nämä pienet yläpäät toimimaan jollain kätevän kokosella subilla. Ne 15" ja 18" subitkin vaan tuuppaa olemaan jotain 40kg möhköjä ainakin tossa hintaluokassa. Ei sitä mökää niin hirveesti pikku kuppiloissa voi kuitenkaan pitää. Pääasia että ois hyvälaatuinen ja tasapainonen saundi!

musamies: Olikos niitä jotain malleja, ettei tarvi joka päivä käydä salilla ja jos yläpäät kovin järeät, ei tavisten telineet kestä...
sepisti
01.12.2019 03:29:40
niilopi: ois se kyllä roudauksen kannalta mukavampi jos sais nämä pienet yläpäät toimimaan jollain kätevän kokosella subilla. Ne 15" ja 18" subitkin vaan tuuppaa olemaan jotain 40kg möhköjä ainakin tossa hintaluokassa. Ei sitä mökää niin hirveesti pikku kuppiloissa voi kuitenkaan pitää. Pääasia että ois hyvälaatuinen ja tasapainonen saundi!

Tää vois olla passeli, jos on oltava pientä ja kevyttä -> https://www.soitinlaine.fi/db-techn … ies/db-technologies-sub12d-dbsub12d

Mä olen tuurannut pari keikkaa bändissä, joilla on pari kymppituumaista Cromoa yläpäinä ja yksi tuollainen subi. Onhan toi tietysti parempi kuin ei subeja ollenkaan ja periatteessa ihan semi ookoo ratkaisu pienimuotoisiin juttuihin.
niilopi
01.12.2019 09:49:54 (muokattu 01.12.2019 10:15:07)
Onhan näitä 15" näköjään aika kevyitä 20-25kg ja suht edullisia.

esim.
https://www.thomann.de/fi/db_technologies_sub_615.htm

ja sit tos ois tyrkyllä Turbosound ip15b joka on aika edullinen mut siinä ei taida olla crossoveria aktiivi kajareiden outputille?

Voiko nuo olla hyviä kun on noin halpoja uutena? :D
Pinewood
01.12.2019 10:13:06
Onko kenelläkään tarjota omakohtaisia kommentteja näistä?

https://www.thomann.de/fi/yamaha_dxs12_mkii.htm

https://www.thomann.de/fi/qsc_ks_112.htm

Haussa on kompakti helposti yksin roudattava setti (2 yläpäätä + subbari) noin sadan hengen tilaisuuksiin trubakeikoista kevyeen bilebändimeininkiin. Toiveissa mieluummin napakan rapsakka, kuulas ja ilmava kokonaissointi kuin jyhkeä, paksu ja vähemmän eloisa.

Edellä ketjussa luetellut vaihtoehdot on huomioitu ja osa on mukana harkinnassa. Muutakin sopii ehdottaa, mutta kyllä 30 kg on subbarille aika ehdoton yläraja.

Kumpi muuten on periaatteessa (kärjistäen) subbarille tärkeämpi, teho vai elementin koko?
musamies
01.12.2019 10:42:58
niilopi: Onhan näitä 15" näköjään aika kevyitä 20-25kg ja suht edullisia.

esim.
https://www.thomann.de/fi/db_technologies_sub_615.htm

ja sit tos ois tyrkyllä Turbosound ip15b joka on aika edullinen mut siinä ei taida olla crossoveria aktiivi kajareiden outputille?

Voiko nuo olla hyviä kun on noin halpoja uutena? :D

Tehon ja möykän määrän suhteen harrastebändillä on riittänyt aux:in kautta käytettynä hyvin tuollainen Behringer B1500D PRO. Siis 15 tuumainen bassorefleksi tehokkaalla vahvistimella. Lähinnä ulkona sitä on voinut käyttää kovalla teholla ja silloin se saattaa olla vaikka 10 metrin päässä itsestä.

https://youtu.be/C9J1G7KQIHA

Pienestäkin voi tulla paljon ääntä, mutta toinen kysymys onkin mikä ääni kenenkin mielestä hyvää. Tämäkin subbari on kuitenkin niin hyvä, että voisi ensin kiinnostaa vaihtaa yläpäät parempiin verrattuna Mackie SRM450:siin.
niilopi
01.12.2019 11:34:28 (muokattu 01.12.2019 11:39:36)
Onkohan muuten tosta hyötyä laulun suhteen kun puhutte et auxin kautta ohjaa subbarille varmaankin basaria, bassoa ja esim kiipparia. Mut mites laulun alapää? Kannattaako sitä vahvistaa?

ja yks ehkä tyhmä kysymys.. jos mun kaapeissa ei olekaan tarpeeksi tehoa? Jos hommaan tehokkaammat kaapit eikö ne treenis olosuhteissa lähde kiertämään ihan samassa pisteessä kun vähemmän tehokkaatkin? Mikä on tavallaan se hyöty sit tehosta täs tilanteessa?

Meidän triolla oikeestaan suurin paino PA:lla on laulujen ajo niiden läpi. 26" basari, iso bassokaappi ja kitarakaappi hoitavat kyllä tonttia aika hyvin.
rintapek
01.12.2019 12:14:42

sepisti: Tää vois olla passeli, jos on oltava pientä ja kevyttä -> https://www.soitinlaine.fi/db-techn … ies/db-technologies-sub12d-dbsub12d

Mä olen tuurannut pari keikkaa bändissä, joilla on pari kymppituumaista Cromoa yläpäinä ja yksi tuollainen subi. Onhan toi tietysti parempi kuin ei subeja ollenkaan ja periatteessa ihan semi ookoo ratkaisu pienimuotoisiin juttuihin.

Stressiklubillani oli kaks tommoista. Ihan passelit hääkemuja työväentaloilla vetävälle bändille.
Hankittaessa funtsittiin, et pitäiskö ottaa yks järeämpi mut päädyttiin kahteen pieneen ja söpöön kun ei haluttu kuormaan ensimmäistäkään laatikkoa mitä ei saa kannettua kierreportaissa yksin. Raskainta musaa meillä tais edustaa rautalanka eikä me koskaan soitettu konsertteja mis tarttee täyttää koko sali muhkealla äänentoistolla; riitti, et saadaan tanssiparketille tahdissa pomppimiseen kelpaava ääni. Muualla kiinteistössä riitti, et kuuluu soittaako bändi äidinpikkupoikaa vai mettäkukkia.
Lisäks noi sai sähkörummut kuulostamaan semmoisilta, että niilläkin kehtas lähteä keikalle.
Mörköoopperan vetämiseen ja isompiin humppaliitereihin sit kandee suosiolla unohtaa pienet, söpöt ja näppärästi roudattavat.
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
rintapek
01.12.2019 12:37:20

niilopi: Onkohan muuten tosta hyötyä laulun suhteen kun puhutte et auxin kautta ohjaa subbarille varmaankin basaria, bassoa ja esim kiipparia. Mut mites laulun alapää? Kannattaako sitä vahvistaa?

ja yks ehkä tyhmä kysymys.. jos mun kaapeissa ei olekaan tarpeeksi tehoa? Jos hommaan tehokkaammat kaapit eikö ne treenis olosuhteissa lähde kiertämään ihan samassa pisteessä kun vähemmän tehokkaatkin? Mikä on tavallaan se hyöty sit tehosta täs tilanteessa?

Meidän triolla oikeestaan suurin paino PA:lla on laulujen ajo niiden läpi. 26" basari, iso bassokaappi ja kitarakaappi hoitavat kyllä tonttia aika hyvin.

Makuasioita sano koira kun ...
Mun mielestä subbareista vuotava laulu on joutavaa mölinää joka kuulostaa pyllylle.
Tota voi kokeilla pistämällä yläkaapit kiinni ja laulaa pelkästää subien kans. Tai laittaa melkis minkä tahansa levyn soimaan pelkästään subista ja kuunnella paljonko laulua miksaajasetä on levylle jättänyt subikuunneltavaksi.

Kierrossa on monta tekijää mut se alkaa vääjäämättä kun mikki alkaa poimia ääntä kaiuttimesta enemmän kuin tarpeeksi. Hyvillä kamoilla, hyvillä säädöillä, hyvällä asettelulla hyvässä tilassa äänenpainetta voi olla reilumminkin mut kaikki vehkeet saa kiertämään.
Tost 310:a lähtee ihan perhanasti ääntä. Mun on vaikee kuvitella treenikämppäolosuhteita mis ton kanssa olis ongelmaa saada laulu kuuluviin? 125dB metrin päässä on nimittäin suomeksi ihan helvetillinen meteli ja se tosta lähtee TM:n testinkin mukaan. Jos se ei laululle treenikämpällä riitä niin jossain on jotain pielessä.
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
sepisti
01.12.2019 12:50:11
niilopi: Onkohan muuten tosta hyötyä laulun suhteen kun puhutte et auxin kautta ohjaa subbarille varmaankin basaria, bassoa ja esim kiipparia. Mut mites laulun alapää? Kannattaako sitä vahvistaa?

Ei kannata kuvailemasi kaltaisissa olosuhteissa. Jo mikserin päässä kannattaa lauluihin laittaa alapääleikkuri päälle.

Teoriassa varmaan näin, jos kierto aiheutuu pelkästään tilaan syntyvistä heijasteista. Käytännössä kuitenkin pienitehoisesta kajaria täysillä ajettaessa se kaiutin ei enää toimi sillä tavalla kuin on ehkä suunniteltu, jolloin sieltä puskee sellaisiakin taajuksia, jotka sitten tilasta riippuen saattavat aiheuttaa kiertämistä. Oleellista olisi kuitenkin kaiuttimien sijoittelu ja sitten toki olisi hyvä olla sellainen mikseri, jolla pystyy oikeasti puuttumaan niihin häiritseviin taajuuksiin. Jos sulla on käytössä joku edullinen pikkumikseri, jossa ei ole edes puoliparametristä keskialueen säätöä, asialle ei mahda oikein mitään, paitsi sillä sijoittelulla.

Fakta on kuitenkin se, että mikäli ette pärjää 310A-kajarien kanssa vaikkapa pubin nurkassa, treeniksestä puhumattakaan, teette jotain väärin.

Jos näin on, ette varmaan sitä subia tarvitse.
musamies
01.12.2019 14:03:57

Jos mä olisin laulaja, laittaisin vähän lauluanikin aux subbariin, mut viel enempi toivoisin, että yläpäät passais sellaisenaan lauluun. Esim. harrastebändin Mackiessä on bassoleikkuri painonappi 75 herzissä.

Omia havaintoja on, että bassokitaraa esimerkiksi ei selkeyden vuoksi halua annostella kovin lujaa aux subbariin.

Jos subbari on kytkettynä niin, et se toimii jakosuotimena, joutuu tekee enempi kompromissia koska auxulla voi subuttaa paljon jotain kanavaa ja vähän tai ei ollenkaan toista.

Voi olla niinkin jos pa:nne toimii laulukamatyylin, tykkäätte mahdollisesti, että subbari hoitaa jaon. Jos jätetään bassovahvistin pois, on sähkörumpua, alas meneviä kiippariääniä, kitariita joihin ei subutusta, silloin auxilla.
niilopi
01.12.2019 14:59:29
mikserinä Presonus studiolive mut oon helkkarin laiska säätämään. Mut ehkä tästä nyt kuitenkin sen verran viisastuu että toi subi ei välttämättä oo ratkaisu mun ongelmiin. Me soitetaan kyllä tietty liian lujaa ja silloin laulu tahtoo jäädä jalkoihin, ehkä sijoittelulla jne. saatais lisää volaa ilman että lähtee kiertämään. Ja mietin että semmonenkin vaihtoehto et käyttäis fyrkat vaikka RCF 312 tai 712 kaappeihin ja siirtää nämä 310 monitoreiks joilla saa vielä selkeemmäks laulut ja sit taas isommat elementit yläkaapissa ajais alapäätä hieman paremmin.
musamies
01.12.2019 15:10:17
niilopi: mikserinä Presonus studiolive mut oon helkkarin laiska säätämään. Mut ehkä tästä nyt kuitenkin sen verran viisastuu että toi subi ei välttämättä oo ratkaisu mun ongelmiin. Me soitetaan kyllä tietty liian lujaa ja silloin laulu tahtoo jäädä jalkoihin, ehkä sijoittelulla jne. saatais lisää volaa ilman että lähtee kiertämään. Ja mietin että semmonenkin vaihtoehto et käyttäis fyrkat vaikka RCF 312 tai 712 kaappeihin ja siirtää nämä 310 monitoreiks joilla saa vielä selkeemmäks laulut ja sit taas isommat elementit yläkaapissa ajais alapäätä hieman paremmin.

Voihan sellaista kokeilla. Omissa harrastetouhuissa bassorummun mikitys jäänyt harvenemaan päin, mutta siinä mielessä subi vois olla hyvä jos haluaa jykevyyttä pienemmil voimakkuuksin. Kovaa soittaminen vesittää hyviä muhevoittamiskeinoja.

Omaan korvaan laulun miellyttävyys ratkaisee paljon.
Tami
01.12.2019 15:56:28

niilopi: mikserinä Presonus studiolive mut oon helkkarin laiska säätämään. Mut ehkä tästä nyt kuitenkin sen verran viisastuu että toi subi ei välttämättä oo ratkaisu mun ongelmiin. Me soitetaan kyllä tietty liian lujaa ja silloin laulu tahtoo jäädä jalkoihin, ehkä sijoittelulla jne. saatais lisää volaa ilman että lähtee kiertämään. Ja mietin että semmonenkin vaihtoehto et käyttäis fyrkat vaikka RCF 312 tai 712 kaappeihin ja siirtää nämä 310 monitoreiks joilla saa vielä selkeemmäks laulut ja sit taas isommat elementit yläkaapissa ajais alapäätä hieman paremmin.

Niin toisaalta noista 310:ssa on kyl hönkää 6 hengen bilebändin tuuttaamiseen perinteisissä baareissa tai firman pikkujouluissa kahdella tai yhdellä subilla varustettuna.... en ole kokenut "jalkoihin jäämistä" kyllä ainakaan perinteisten rumpaleiden ja kitaravehkeiden osalta...

Tosielämässä kuunneltuna ei 310:n ja 312:n välillä ollut mitenkään ihmeellistä, ratkaisevaa tai korvin kuultavaa eroa minun maun mukaan. MUTTA olen puukorva ja harrastajan kannalta siis tuo kokemus...
Eli ostaisin yhden subbarin ensin => toimii kajaripilarina ja jos hinku kasvaa ==> toinen subi. Budjettiluokan baareihin noilla yläpäillä vetää kyllä melko pitkään ja hartaasti.
Oikeat äänentoistovehkeet, äänimiehet jne on sitte erikseen.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)