Aihe: Millaisella hintaerolla ostaisit vielä Suomesta?
1 2
N_Bates
24.06.2004 15:19:24

Hei kamoon! Mä keksin kyllä muutamankin syyn:

-Joskus ei oo aikaa odottaa, vaan osa tai verme pitää saada heti. Tai sitten se aika voi olla kallista.
-Mä ihan oikeasti koen saavani hyvää palvelua suomalaisissa soitinliikkeissä, vastailevat niihin sähköposteihinkin.
-Edelliseen liittyen, monien myyjien kanssa on kiva jutella, heiltä voi hyvinkin saada uutta tietoa ja/tai näkökulmaa asioihin.
-Myyjä voi opastaa asiakasta kädestä pitäen; neuvominen käy paljon kätevämmin kun ollaan itse paikanpäällä ja hankittavan vermeen luona.
-Värit ja kapineiden muut ulkonäölliset seikat näkee paljon paremmin luonnossa kuin kuvaputkella tai painetussa esitteessä.
-Käytettyjen kauppa pyörii, vanhan soittimen voi panna vaihtoon uutta hankittaessa
-Tosiaan joissain tuotteissa suomalaiset saavat aikaiseksi hyvinkin kilpailukykyisiä hintoja.

...jne - nämä näin äkkiseltään, ei se ihan pelkkää "kaveria ei jätetä"-henkeä ole. Keksikää muut lisää!

Täyttä asiaahan tämä on, ja näin asian juuri toivoisi olevan. Valitettavasti omat kokemukset puhuvat jotain ihan muuta. Tosin nyt täytyy jättää pois laskuista tietyt liikkeet, sillä itsekkin koen saaneeni aivan mainiota palvelua helsingin pienemmissä putiikeissa, kuten aron soittimessa ja huttusella. On isommissakin liikkeissä joitain yksittäisiä myyjiä joilla on homma hanskassa, mutta yleensä aina sattuu "palvelemaan" joku nuori vähemmän palveluhenkinen jannu, jos nyt ylipäänsä kukaan vaivautuu kiinnittämään mitään huomiota asiakkaaseen.

Toi käytettyjen soittimien homma on kyllä aivan täyttä totta! Tosin niitäkin yleensä löytää paremmin suoraan yksityisiltä ihmisiltä, mutta kyllä meikäläisen nykyisistä soittimistakin pari on käytettynä liikkeestä ostettuja.
Stein und Brötchen!
pimp
24.06.2004 15:25:02
Nama kaikki OLISIVAT hyvia syita kayda suomalaisessa musakaupassa. Mutta tosiaan kuten NB jo avautuikin, niin ei paakaupunkiseudun isoimmat liikkeet ainakaan houkuta. Se, etta jonkun tavaran saa kaupasta nopeammin ei pida paikkaansa valttamatta koska kaupoissa on HUONOT valikoimat. Musamaailmassa on seitteman miljaardia ESP:ta ja LTD:ta seinalla ja kaks kitaramikrofonia. Huono palvelu tulee ihan kivasti siina samalla: Elkaa vittu ainakaan kysyko puhelinnumeroa ja sanoko soittavanne sitten kun on tavaraa jos ette soita!
Värit ja kapineiden muut ulkonäölliset seikat tosiaan nakee luonnossa, mutta kuten sanottu, kitaraa olisi kiva testata hyvin saadettyna. Ei onnistu.
Ja olisikin ihan perkeleen kiva jos käytettyjen kauppa pyörisi, mutta kun ei. Tavaraa on turha edes ehdottaa vaihdossa ja kaytettyjen valikoima on nolla. Ainiin, paitsi kitarapajalla, siellahan tavaraa menee ja tulee kokoajan kun hinnat on niin halvat noista 'vintageista'.
Mutta jottei menis ihan teilaamiseksi, niin tottakai kivassa musakaupassa on kiva kayda ja maksaa tavaroista sopivasti tingitty hinta niin etta tulee oikein kiva mieli niin myyjalle kuin asiakkaallekin. Niitakin suomesta loytyy. Varmasti. Jostain. Kertokaa mullekin.

Hei kamoon! Mä keksin kyllä muutamankin syyn:

-Joskus ei oo aikaa odottaa, vaan osa tai verme pitää saada heti. Tai sitten se aika voi olla kallista.
-Mä ihan oikeasti koen saavani hyvää palvelua suomalaisissa soitinliikkeissä, vastailevat niihin sähköposteihinkin.
-Edelliseen liittyen, monien myyjien kanssa on kiva jutella, heiltä voi hyvinkin saada uutta tietoa ja/tai näkökulmaa asioihin.
-Myyjä voi opastaa asiakasta kädestä pitäen; neuvominen käy paljon kätevämmin kun ollaan itse paikanpäällä ja hankittavan vermeen luona.
-Värit ja kapineiden muut ulkonäölliset seikat näkee paljon paremmin luonnossa kuin kuvaputkella tai painetussa esitteessä.
-Käytettyjen kauppa pyörii, vanhan soittimen voi panna vaihtoon uutta hankittaessa
-Tosiaan joissain tuotteissa suomalaiset saavat aikaiseksi hyvinkin kilpailukykyisiä hintoja.

...jne - nämä näin äkkiseltään, ei se ihan pelkkää "kaveria ei jätetä"-henkeä ole. Keksikää muut lisää!
hirvoksi
24.06.2004 15:27:28

Ei pidä paikkaansa. Jos kauppa myy jonkun tietyn euromäärän yli vuodessa toiseen EU-maahan niin silloin se joutuu pidättämään ALV:ia kohdemaan mukaan. Tästä syystä esim. Thomannilta tilatessa joudut maksamaan Suomen 22% ALVin Saksan 17% sijasta.

Hups. =l Unohdin tuon ...

Jos myyjä huolehtii EU-alueella tavaroiden kuljettamisesta
määränpäämaahan yksityishenkilöille, myynti verotetaan kuljetuksen määränpäämaassa, jos myynnin määrä ylittää määränpäämaan asettaman rajan. Suomessa tämä raja on 35 000 euroa. Rajan ylittyessä kaukomyyntiä harjoittavan elinkeinonharjoittajan on rekisteröidyttävä arvonlisäverovelvolliseksi määränpäämaassa. Eli jos myyjäyritys toimii lakien mukaisesti ja tekee paljon kauppaa suomalaisille asiakkaille, sen pitää maksaa ALV Suomeen.

Pistää miettimään, että miksi Thomann on laskenut ALV:t valmiiksi suomen mukaan kun taas etenkin valokuvaajien suosima technikdirekt.de ei ole ...

- Pete
Kesän paras festari: OPERAATIO:LIVE
Feggy
24.06.2004 15:32:58

Yksi hyvä syy on se, että jos ei ole asiakkaita, ei ole kohta enää kauppojakaan. En minä ainakaan jaksa tilailla kaikenmaailman kieliä ja muita plektroja ulkomailta, vaan kipaisen naapurin musiikkikaupassa.

Se, että ostin kitaran Saksasta johtuu ainoastaan siitä, että kun haluan tietynlaisen eikä sellaista ole tarjolla, on aivan älytöntä pyytää sellaista tilaamaan ja maksaa enemmän. Ainakin kun on kyse uudesta halpakitarasta, jonka viat on jo etukäteen selvillä.
Less is more.
N_Bates
24.06.2004 16:07:27

Yksi hyvä syy on se, että jos ei ole asiakkaita, ei ole kohta enää kauppojakaan. En minä ainakaan jaksa tilailla kaikenmaailman kieliä ja muita plektroja ulkomailta, vaan kipaisen naapurin musiikkikaupassa.

heh.. just pistin eilen thomannille tilauksen.. About 200e, ja sisältö lähinnä kieliä ja plekuja. Suomessa yksi setti ghs bassonkieliä on jossain 40e paikkeilla, kun saksassa myyvät 16.90 hinnalla. Eipä tarvis kun yksi setti tilata niin tulis halvemmaksi.. Jos jossain ovat ylivoimaisia hinnaltaan, niin noissa!
Stein und Brötchen!
Safaweb
24.06.2004 17:10:04
Kaveri tilasi Thomannilta basson (Squierin joku). Haettiin se paketti juuri postista. Ihan ok oli. Kaula suora, nauhat hyvin hiottu.

Niin sitten aiheeseen: kerran, kun olin Oulun musiikki kullaksella kattomassa kitaroita, niin kuulin myyjien vähän puhuvan. Ne tarkisteli niitten omia hintoja ja yrittivät saada hintojaan Thomann-tasolle. Minusta se on ihan hyvä asia, jos täkäläiset liikkeet pääsevät Thomannin hintatasolle.
Kamakaavio (inspired by Fortune & Jaristoteles)
Lord of the strings
24.06.2004 17:26:41
Jos kitara maksaisi Suomessa 500€ ja Saksassa 400€, niin varmasti ostaisin Suomesta. Mielummin maksan enemmän, että saisi koeajaa kitaran, kuin että ottaisin sen riskin, että saisinkin huonon soittimen satasen halvemmalla.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14|
Torniojaws
24.06.2004 17:56:56 (muokattu 24.06.2004 17:59:01)

Sanotaan 10% marginaalilla (mukaanlukien postikulut). Eli jos tuote on vaikkapa Thomannilla 90 euroa (+ 25 e pk = 115 e) ja Suomessa saisi sanotaanko 130 euron hinnalla tai alle, niin ostaisin Suomesta.

Niin sitten aiheeseen: kerran, kun olin Oulun musiikki kullaksella kattomassa kitaroita, niin kuulin myyjien vähän puhuvan. Ne tarkisteli niitten omia hintoja ja yrittivät saada hintojaan Thomann-tasolle. Minusta se on ihan hyvä asia, jos täkäläiset liikkeet pääsevät Thomannin hintatasolle.

Muutamissa paikoissa on päästy reilusti alle. Saan Engl Powerballini (+ 2x12" Engl Vintage -kaappi) yhteensä 250 euroa (lähes 1500 mk) halvemmalla Oulun Soitin ja Tarvikkeesta kuin Thomannilta. Kyllä tällaisilla hinnoilla pitää nostaa kaksi peukkua pystöön.
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
Jailbird
24.06.2004 21:00:43
Moi!

Miksi et osta paikallisesta liikkeestä?
eikö se ole sama tilata jo ulkomailta kun
lähteä matkustaan kotimaassa toista sataakilometriä.

Suomalaiset musiikkiliikkeet ovat palvelleet ainakin minua niin huonosti ja surkeella valikoimalla, että tilanne on tällä hetkellä se et ostan Suomesta, jos on Suomessa halvempi.

N B kirjoitti täyttä asiaa!
Billsner
24.06.2004 22:27:40
Safaweb:

Tuota en oikein usko :) Omien kokemuksien mukaan ne arpoo niitä hintoja niille vehkeille.

Torniojaws:
Muutamissa paikoissa on päästy reilusti alle. Saan Engl Powerballini (+ 2x12" Engl Vintage -kaappi) yhteensä 250 euroa (lähes 1500 mk) halvemmalla Oulun Soitin ja Tarvikkeesta kuin Thomannilta. Kyllä tällaisilla hinnoilla pitää nostaa kaksi peukkua pystöön.

Tämän kyllä uskon. Soitin & tarvike on kokenut uudistuksia viimeaikoina ja palvelu alkaa pikkuhiljaa paranemaan.

Itse kitarasta voisin ehkä maksaa hieman enemmän jos saisin sen suomesta ja saisin testata juuri sitä mitä olen ostamassa. Vahvarit ynms. jokta eivät ole ns. "yksilöitä" voisin huoletta tilata saksasta jos saisin edes parikymppiä halvemalla.
You must gather your party before venturing forth.
Niskamies
25.06.2004 11:59:26
Mä olen ostanut kaiken suomesta, ja tulen ostamaankin. Uutena ja käytettynä. Kun on kontakteja ja osaa tinkiä, niin pääseee aina parempiin hintoihin kuin Saksassa. Jenkkilän hintoihin en vielä aina pääse, mutta kyllä sekin aika koittaa. Uusin ostos on Behrigerin FCB1010. Sain piuhan kanssa 120 euroon. Thomannilla 168 ilman piuhaa, eli Suomesta yli 30 prosenttia halvemmalla. Jenkeissä 122 euroa ilman piuhaa, joten jenkkilänkin pieksin.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Niskamies
25.06.2004 15:05:34
Ameriikassa on halvempaa.

http://www.elderly.com/accessories/items/FCB1010.htm

Paras jenkkihinta minkä olin löytänyt oli 150 dollaria, mutta toi 130 on jo aika kova.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Aapo
25.06.2004 16:20:49
Näin olen kirjoittanut ennenkin:

Ylihinnoittelulla saa tietysti joskus vedätettyä mummoa joka on ostamassa lapsenlapselleen soitinta joululahjaksi, mutta veikkaisin että jokaista mummoa kohti on menetetty asiakas jonka tuo ylihinta on ohjannut viemään rahansa muualle.

Voihan sitä tinkiä, mutta miksi nähdä vaivaa kun muualla ei tarvitse tinkiä? Yleensä myyjä sanoo että "jos olet tosiaan vakavissasi ostamassa tätä niin sitten voidaan jutella todellisesta hinnasta...", luoden painetta ikäänkuin olisin jo luvannut ostaa juuri tämän tuotteen juuri täältä, vaikka vasta vertailen vaihtoehtoja.

Yleensäkin se että tietoa tuotteesta tai hinnoittelusta pitää jotenkin väkisin lypsää, luo vaikutelman epärehellisestä yrittäjästä. Sen verran kieron oloista on molempien kotikaupunkini pienten musiikkiliikkeiden toiminta, että itku paikallisten yrittäjien vaikeuksista kansainvälisen kilpailun kanssa ei minulta sympatiaa saa. Sehän on lähinnä valitusta siitä, että kuluttajalla on liikaa tietoa ja valinnavaraa nykyään. Pitäisi siis antaa rahoille todellista vastinetta, voi raukkoja.
Safaweb
25.06.2004 16:30:02
Sen verran kieron oloista on molempien kotikaupunkini pienten musiikkiliikkeiden toiminta

Oulu?
Velli
25.06.2004 20:01:59
Oulu?

Oulussa on kolme soitinliikettä: Kullas, Soitin ja hävitys, ja Musiikkitalo
On kuin kotiin palaisi kun kunnon vitutus iskee.
Safaweb
25.06.2004 21:31:32
Musiikkitalo

Eipä tuota miksikään musiikkiliikkeeksi voi sanoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)