Jalmus 23.06.2004 16:36:51 | |
---|
Noista Thomann-laitteista vielä sen verran, että olen kuullut, ettei niitä kannata mennä tarjoamaan suomalaisiin musiikkiliikkeisiin vaihdokkeina. Ei kuulemma huolita. Eli tuskin kannattaa Bentoneita tai joitain t.boxeja mennä edes tarjoamaan. |
Teijo K. 23.06.2004 18:57:50 | |
---|
Noista Thomann-laitteista vielä sen verran, että olen kuullut, ettei niitä kannata mennä tarjoamaan suomalaisiin musiikkiliikkeisiin vaihdokkeina. Ei kuulemma huolita. Eli tuskin kannattaa Bentoneita tai joitain t.boxeja mennä edes tarjoamaan. Hyvin moni myös kieltäytyy kokonaan huoltamasta HB soittimia. Eli aika yksin sen kanss sitten jää, jos selliseen pätyy. Adoptoi orpo basisti, mukana laulaja/kosketinsoittaja. Tykkäävät vanhasta progesta. |
Kaula on ihan rusetilla, eikä auta vaikka rautaa vääntäisi miten, 16. nauha tippui ittekseen pois kun soittelin sillä, talla mun piti ruuvata uudestaan paikalleen ihan hervottomilla ruuveilla kun vanhat ei pitäny, ja etumikkikin meni tossa päivänä muutamamana rikki. Että hieno peli se on kaikin puolin. Soittimethan on aina yksilöitä, mutta ihmettelen kyllä miten ihmeessä sinä sitä bassoa pidät. Ei sen tallan nyt luulis ainakaan tosta vaan irtoavan. Toivon ettet mustamaalaa merkkiä omien merkkivammojesi takia. En halua puolustella HB:n vehkeitä mitenkään ihmeemmin sillä tuollaiset vehkeet voivat saada monenkin aloittelevan muusikon innostuksen laskemaan. Suosittelen basson ostamista suoraan soitin liikkestä tai vanhana yksityiseltä. Bassohan ei oikeen miksikään mene jos sitä hyvin pitää, ja vanhassa vehkeessä voi olla usein jopa yksilöllisempi saundi kuin uudessa sarjatuotteessa. Hyvän työkalun voi löytää vanhana vaikka samaan hintaan kuin HB:n halvimmat mallit. Omasta Ariastani maksoin vanhana 100€ johon heitin 200€ aktiivi mikit. Loistava soitin maksoi minulle 300€. Basistin kulli / 4 = kitaristin kikkeli |
Niskamies 25.06.2004 14:23:26 | |
---|
Suosittelen basson ostamista suoraan soitin liikkestä tai vanhana yksityiseltä. Bassohan ei oikeen miksikään mene jos sitä hyvin pitää, ja vanhassa vehkeessä voi olla usein jopa yksilöllisempi saundi kuin uudessa sarjatuotteessa. Tuon voin allekirjoittaa. Tuntuu että esim. uudet Fenderit muuttuu kokoajan muovisimmaksi, vaikka hintaa on yli tonni. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
Slapit_87 25.06.2004 14:33:19 | |
---|
Rehellisesti. Mä ostin semmosen kun piti päästä halvalla kokeileen, että minkälainen peli on 6-kielinen basso. Ritsahan se HB on, mutta nyt olen jo niin koukussa niihin kahteen "bonus"-kieleen, että heti kun fyffee saa niin kyllä pitää ostaa ihan kunnollinen 6-k. basso. (Vaikka siinämielessä se on ihan sama kun oon aina tottunut soittamaan paskoilla kamoilla...) Live fast, die young!! |
Juz1 26.06.2004 15:08:43 | |
---|
En oo ite ikinä soittanu harley bentinilla, mutta haluaisin tietää mikä siinä on niin perseestä Älä hättäile, istu mättäille |
trih 27.06.2004 10:57:56 | |
---|
Kannattaa pitää mielessä, että HB on T-kaupalle sama kuin Pirkka K-kaupalle. HB ei siis ole mikään valmistaja vaan ne tehdään siellä mistä halvimmalla saadaan. Joku malli voi tulla vaikkapa samasta paikasta missä tehdään Ibanezia tai muuta "oikeaa" merkkiä ja näin olla hivenen laadukkaampi. Mutta noita kun ei testaamaan pääse niin aika arpomista se on... "I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward |
pardy 27.06.2004 19:33:32 (muokattu 27.06.2004 19:57:57) | |
---|
Yhtä HB:n bassoa olen testannut, ja oikeastaan yllätyin siitä miten hyvä se oikeastaan olikaan; kaula ihan suora ja muutenkin hyvä, soi akustisesti melko hyvin, ja sähköisestikin tykkäsin soundista. Joten rupesin todella ihmettelemään että mikä niissä Harley bentoneissa niin paskaa sitten oikeastaan onkaan? No, päädyin tämmöiseen johtopäätökseen: yleensä kalliimmissa bassoissa sitä hintaa lisää aika tavalla tuo laaduntarkkailu. Yksikään vähänkään itseänsä ja hommansa arvostava firma tuskin kehtaa laskea, syystä tai toisesta, ihan paskoja bassoja liikenteeseen niiden muiden hyvien mukana. Sillä se tyyppi, joka sitten ostaa sen täyspaskan luullen saavansa hyvän, tietnkin sitten haukkuu sitä paskaansa julkisesti ja esittää suurta pahennusta kyseistä merkkiä kohtaan. Tuskinpa kovin moni firma haluaa huonoa mainosta itselleen jollain yhdellä maanantaikappaleella, vaikka ne 1000 muuta bassoa olisivat täysin hyviä joita tulee samana päivänä samalta hihnalta. Ja koska osaa soittimen vioista ei voi silmällä tai korvalla havaita kun sitä liikkeessä testaa, niin ei se soittimen testaaminenkaan aina kerro onko se hintansa väärtti. Jotkut vioista tulevat esille vasta ajan kanssa, ja nämä viat aika harvoin ovatkin valmistajan syytä. Ellei sitten ilmene että puussa on ollut halkeama tai muuta vastaavaa... Mutta pointti on siis se, että olen ajatellut näiden HB:ten olevan sen takia niin halpoja, koska niissä paikoissa jossa näitä bassoja tehdään, ei juuri välitetä mitä sieltä hihnalta tulee, vaan ne lasketaan melkeinpä suoraan rekan lavalle kuljetuskonttiin. Eli sieltä voi tulla ihan hyvin joko sellainen basso, mikä kestää hyvin vertailua johonkin 500€:n bassoon, sellainen mikä on juuri sen 138€:n arvonen, tai sit semmonen jota ei kovin moni huolis ilmasikskaan. Suuremmilla ja tunnetummilla firmoilla on harvoin tätä ongelmaa, sillä he demppaavat kaikki vialliset tai muuten vain huonot osat tai jopa valmiit bassot mäkeen ajatellen että hyvä maine ja laadun tasaisuus on parempi kuin halpa hinta. Ja mun mielestä se asia onkin näin. Vaikka ostaski soittimen "sika säkissä"-periaatteella, ni kuluttajalla on silti oikeus odottaa saavansa tasasta laatua. EDIT: Olin vahingossa kirjottanu tonne vähän ylemmäs "kallis hinta", joka vetäis ton koko jutun vähän päälaelleen... "Jansku-Bansku!" -Tyttöystäväni |
trih 27.06.2004 19:47:41 | |
---|
Olen samaa mieltä pardyn kanssa tuosta laadunvalvonnan vaikutuksesta hinnanmuodostukseen. HB ei ole mikään firma vaan pelkkä nimi joten ei ole hävittävää. Toisaalta esim epiphonea ja b.c.richiä on tehty samassa tehtaassa niin onko näitten laatu sitten samaa tasoa vai tarkkaillaanko laatua sitten merkkikohtaisesti? Tai sitten maanantaisin (Onko kaukoidässä edes ns maanantaita?) väsyneet ja krapulaiset työläiset tekevät HB:tä ja tiistaina vasta ibanezia. "I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward |
Skinwalker 28.06.2004 02:59:08 | |
---|
Eräät kielethän (en tässä nyt ota kantaa niiden mahdollisesta ilkeydestä) kertovat että mm. t-bone mikit ovat laatumerkkien ja mallien maanantaikappaleita, jotka eivät ole syystä tai toisesta läpäisseet kaikkia laaduntarkkailu testejä. Save me Jebus! |
Karlsson 28.06.2004 10:24:16 | |
---|
Tuon voin allekirjoittaa. Tuntuu että esim. uudet Fenderit muuttuu kokoajan muovisimmaksi, vaikka hintaa on yli tonni. Aivan, Fenderhän siirtyy siis pelkästään PVC-muovin käyttöön soitinrakentamisessa. Kieletkin tehdään vanhoista autonkumeista. Siis, eiku, mitä vitt... "if you wonna know how to play the bass get yourself a woman" -twyla |
Niskamies 28.06.2004 10:30:19 (muokattu 28.06.2004 10:30:41) | |
---|
Aivan, Fenderhän siirtyy siis pelkästään PVC-muovin käyttöön soitinrakentamisessa. Kieletkin tehdään vanhoista autonkumeista. Siis, eiku, mitä vitt... Osa uusista American Standard jazzbassoista ovat kamalan huonoja. Eivät soi, ja tatsi on muutenkin samanlainen kuin 300 euron Ibanezissa. Tämän takia investoin rahani johonkin muuhun bassoon kuin uuteen Fenderiin. En ole vielä päätnyt. Joka tämä 6-kielinen Ibanez tai sitten 5-kielinen Sadowsky, sadowsky kyllä maksaa melkein tonnin enemmän. Ja ne ainaskin soi. EDIT: ainakin Sadowsky;) Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
Karlsson 28.06.2004 10:38:31 | |
---|
Osa uusista American Standard jazzbassoista ovat kamalan huonoja. Eivät soi, ja tatsi on muutenkin samanlainen kuin 300 euron Ibanezissa. Tämän takia investoin rahani johonkin muuhun bassoon kuin uuteen Fenderiin. En ole vielä päätnyt. Joka tämä 6-kielinen Ibanez tai sitten 5-kielinen Sadowsky, sadowsky kyllä maksaa melkein tonnin enemmän. Ja ne ainaskin soi. EDIT: ainakin Sadowsky;) Kiva tietää, mutta miten tää muoviin liittyy? Ja niin, soittimen tatsi taas on säädöistä kiinni, joten siitä on vähän hölmöä jupista, jos ei ole mieleisiään siihen ruuvannut testausta varten. Ja ostappa Shadowsky. Ois sulla sitte semmonenkin. Kuulin tosin sellaista jupinaa että Shadowskyt kasataan nykyään vain alihankkijoilta hommatuista osista ja se herr Roger Shadowskyn käsityön jälki on lähinnä sitä osien ruuvaamista kiinni. "if you wonna know how to play the bass get yourself a woman" -twyla |
Niskamies 28.06.2004 10:51:10 | |
---|
Kiva tietää, mutta miten tää muoviin liittyy? Onko sun pakko olla tahalteen ymmärtämättä kaikki? Kyllä sä ihan hyvin tiedät mitä mä tarkotan sillä että se tuntuu muoviselta. Tai jos sä et ymmärrä, niin sulla on vakavia ongelmia. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
Karlsson 28.06.2004 10:57:22 (muokattu 28.06.2004 11:28:23) | |
---|
Onko sun pakko olla tahalteen ymmärtämättä kaikki? Kyllä sä ihan hyvin tiedät mitä mä tarkotan sillä että se tuntuu muoviselta. Tai jos sä et ymmärrä, niin sulla on vakavia ongelmia. Miten mä voisin ymmärtää, mää soitan bassoa. "muovinen" on huono nimitys soittimelle joka ei soi. Muovista on nimittäin tehty oikein hyvin soivia soittimia. Esim. jo aikoinaan Macaferri (kitaramerkki jota Django käytti) valmisti muovisia kitaroita, joilla on erittäin hyvä maine. Samoin Ampegin babybass on muovia, mutta kummasti se vaan soi. Uudemmista on Iban mallistossa niitä Ergodynejä. Arvakin voi kertoa ylistäviä kommentteja neuvostovalmisteisesta muovisesta puoliakustisestaan. Elikkäs lähinnä sitä että noissa itse keksityissä termeissä on vähän se vaara että asia ei aukene muille. Ja joo, on mulla vakava ongelma. Mä tykkään yli kaiken soittaa bassoa. Eikä tähän ole lääkettä olemassa. "if you wonna know how to play the bass get yourself a woman" -twyla |
Keny 28.06.2004 15:01:13 | |
---|
Osa uusista American Standard jazzbassoista ovat kamalan huonoja. Eivät soi, ja tatsi on muutenkin samanlainen kuin 300 euron Ibanezissa. Tämän takia investoin rahani johonkin muuhun bassoon kuin uuteen Fenderiin. En ole vielä päätnyt. Joka tämä 6-kielinen Ibanez tai sitten 5-kielinen Sadowsky, sadowsky kyllä maksaa melkein tonnin enemmän. Ja ne ainaskin soi. EDIT: ainakin Sadowsky;) Juu kyllä shadowsky soi mutta erittäin hifi klink klink klink soundi ja tosissaan kasataan valmiista osista mitä ne ei tee ite.Hirvee hinta soittimesta mitä ei ees tehä käsin. Ootko niskis soittanu ite shadowskyy vaiko vaan lukennu jenkki juttuja.? Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
KMT 28.06.2004 16:24:14 | |
---|
Ihan halapoja ovat, mutta niihinkin pitää tunkea aktiivielektroniikkaa, niin en ikinä osta "Ääninäytteittesi perusteella suosittelisin suuntaamaan sen musiikillisen monilahjakkuutesi lähinnä sinne kuuntelupuolelle" -JK |
Niskamies 28.06.2004 20:12:32 | |
---|
Juu kyllä shadowsky soi mutta erittäin hifi klink klink klink soundi ja tosissaan kasataan valmiista osista mitä ne ei tee ite.Hirvee hinta soittimesta mitä ei ees tehä käsin. Ootko niskis soittanu ite shadowskyy vaiko vaan lukennu jenkki juttuja.? Mun bassoopettajalla on Sadowksky 90-luvun vaihteesta. Se on helvetin hyvä vehje. Ja ei mulla rahat riittäis kuin Japanin Sadowskyyn. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
Keny 28.06.2004 20:31:47 | |
---|
Mun bassoopettajalla on Sadowksky 90-luvun vaihteesta. Se on helvetin hyvä vehje. Ja ei mulla rahat riittäis kuin Japanin Sadowskyyn. No sitte en sinuna hankkis,pysy siinä fenkussa mikä sulla jo on. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
chief 28.06.2004 23:16:33 | |
---|
No sitte en sinuna hankkis,pysy siinä fenkussa mikä sulla jo on. Saahan sitä uusia leluja ostaa jos lompakko kestää. "Musiikki
on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi."
-Schopenhauer |