Aihe: Bare Knuckle Pickups
1 2 3 4 516 17 18 19 2024 25 26 27 28
Metalkallo
13.04.2018 14:23:03
Icy-Sun:

Mulla ei ole kokemusta Muleista tai ylipäätänsä Baren mikeistä, mutta mitä Muleja kuullut, niin hommaa ne sun lespaas, et luultavasti pety. Minä ainakin hommaisin.

Kajarin/kajarienkin vaihto auttaa paljon soundin vaihtoon, sanon vaan kun sulla on ne G12T-75 kajarit joista moni ei tykkää koska ovat hieman sirisevät sekä skuupatut. V30 auttaa tuomaan keskialuetta ja pontta 75:n sekaan.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
The Jack
13.04.2018 16:13:12
Metalkallo: Kajarin/kajarienkin vaihto auttaa paljon soundin vaihtoon, sanon vaan kun sulla on ne G12T-75 kajarit joista moni ei tykkää koska ovat hieman sirisevät sekä skuupatut. V30 auttaa tuomaan keskialuetta ja pontta 75:n sekaan.

Aika monesti kuitenkin väittelyt aiheesta G12T-75 vs. V30 päättyy G12T-75:n saadessa enemmän kannattajia. Mulla ei ainakaan sirise 4x12 G12T-75 yhtään, ja skuuppaus lienee useasti ihan haluttu ominaisuus varsinkin raskaamman rockin puolella. En lähtisi ihan ensiksi näistä klassikkokajareista vikaa hakemaan.

Itselläni on Bare Knucklet kahdessa kitarassa. Toinen niistä superstrato johon edellinen omistaja on kaulaan laittanut juuri harkitsemasi Mulen. En tiedä miltä se kuulostaa Les Paulissa, mutta saan tuosta floikallisesta superstratosta juuri sellaiset Santana/Slash -leadit kaulamikiltä joita turhaan yritin repiä omistamastani Gibsonin Lespasta silloin kun siinä oli Gibsonin oma 496R keraaminen mikki. Ymmärtääkseni 496R on lähellä tuota sinun 498 mikkiä.
The Jack
13.04.2018 16:37:58
Icy-Sun: Ei ole. :) Sen verran kuitenkin liukuhihnamikkejä haluan kritisoida, että ainakin Gibsonin nämä 490,498 ja 500 eivät ainakaan minusta ole millään muotoa hyviä, enkä oikein ymmärrä miksi osa soittajista vaihdattaa sellaiset esim. Tokaihin tai Epiphoneensa, kun Duncanilta ja Dimarziolta löytyisi samassa hintaluokassa parempiakin mikkejä.

Mulla on laatikossa ollut pari vuotta Gibsonista poistamani 500T/496R. Tuossa 500T:ssä oli kovien säröjen kanssa jotain omalaatuista mistä pidin, mutta kokonaisuutena se oli liian treblekäs ja yksipuolinen kalleimpaan kitaraani. Jossain vaiheessa vielä ostan halvalla Tokain Explorerin, ja pistän setin siihen kiinni. En itsekään ymmärrä jos joku ostaa jomman kumman noista sillä reilulla satosella mitä niistä pyydetään.
Metalkallo
13.04.2018 17:17:59
The Jack: Aika monesti kuitenkin väittelyt aiheesta G12T-75 vs. V30 päättyy G12T-75:n saadessa enemmän kannattajia. Mulla ei ainakaan sirise 4x12 G12T-75 yhtään, ja skuuppaus lienee useasti ihan haluttu ominaisuus varsinkin raskaamman rockin puolella. En lähtisi ihan ensiksi näistä klassikkokajareista vikaa hakemaan.

Tarkoitinkin yhdistää V30 tuon 75:n kanssa kun kysyjällä on 2x12 kaappi.
Icy-Sun
14.04.2018 12:44:02
Metalkallo: Tarkoitinkin yhdistää V30 tuon 75:n kanssa kun kysyjällä on 2x12 kaappi.

Tämäkin on käynyt mielessä. Pitänee laittaa lespaan the mulet ensin kiinni ja kuulostella sitten uudelleen. :) Kaiutinelementin vaihto olisi toki halvempi ratkaisu entä mikkisetin vaihto, mutta jotenkin ne nuo gibbonin mikit vaan on alkanut tökkimään.
hallu
14.04.2018 13:03:18 (muokattu 14.04.2018 13:07:51)
Icy-Sun: Tämäkin on käynyt mielessä. Pitänee laittaa lespaan the mulet ensin kiinni ja kuulostella sitten uudelleen. :) Kaiutinelementin vaihto olisi toki halvempi ratkaisu entä mikkisetin vaihto, mutta jotenkin ne nuo gibbonin mikit vaan on alkanut tökkimään.

Jos uskot mikkien vaihdon auttavan, niin kannattaahan ne vaihtaa. Ei se olemikään peruuttamaton toimenpide jos alkaakin kaduttaa ja jos se toimii niin paat Gibbonin mikit torille, kyllä niille aina tarvitsija löytyy.

Jos sulla on Gibassa 490/498 setti, niin se vaatii kyllä säätöä mitä aikaisemmin jo totesinkin. E: niin mä puolustelen noita Gibsonin 490/498 mikkejä lähinnä siksi, että mulla oli itselläni ne stankkupaulissa yli 20 vuotta aktiivisessa käytössä ja tykkäsin kyllä niistä tai ei mulla ikinä käynyt edes mielessä että niitä pitäisi vaihtaa. Siksi mulla vaan töäkkäsi korvaan kun niistä niin epämairittelevaan sävyyn puhutaan kuin tässäkin ketjussa on tehty. Ne on kummiskin perinteikkäät mikit Gibsonilta ja ovat kelvanneet aika monelle kitaristisukupolvelle. Toisaalta ne on varmaan muuttuneet vanhanaikaisiksi kun soundikonventiot muuttuu ja ehkä ne ei oikeasti ole mitkään parhaat higainiin. Itse soitan enimmäkseen lowgainilla niin mulle niiden kanssa ei ollut ongelmia edes rocksäröissä ja kliinissähän ne oli ihan mahtavat.
Elämä on reiässä rattoisaa......
Icy-Sun
14.04.2018 15:03:50
hallu: Itse soitan enimmäkseen lowgainilla niin mulle niiden kanssa ei ollut ongelmia edes rocksäröissä ja kliinissähän ne oli ihan mahtavat.

Minusta taas tuntuu, että 498/490 ovat liian kuumat mikit. Vahvistin ajautuu särölle hieman liian aikaisin ja juuri kliinissä olisi toivomisen varaa, mutta meitä on monta ja niin on käyttötapaakin. Tilalle haluaisin nimenomaan vintage-henkiset mikit. Välillä olen myös miettinyt tätä nykyaikaista kuumien mikkien trendiä, joka tuntuu välillä hassulta sillä nykyvahvistimistakin tuntuu lähtevän gainia todella paljon, vaikkeivat varsinaisia hevivahvistimia olisikaan.
Laulava Kylätohtori
14.04.2018 16:03:28
Icy-Sun: Minusta taas tuntuu, että 498/490 ovat liian kuumat mikit. Vahvistin ajautuu särölle hieman liian aikaisin ja juuri kliinissä olisi toivomisen varaa, mutta meitä on monta ja niin on käyttötapaakin. Tilalle haluaisin nimenomaan vintage-henkiset mikit. Välillä olen myös miettinyt tätä nykyaikaista kuumien mikkien trendiä, joka tuntuu välillä hassulta sillä nykyvahvistimistakin tuntuu lähtevän gainia todella paljon, vaikkeivat varsinaisia hevivahvistimia olisikaan.

Kokeile vielä laskea niitä, kuten Hallu neuvoi. Se vie mikistä tehoa ja selkeyttää soundia.

Eikä mitään kierrosta paria, vaan ihan kunnolla. Sinne ihan muovien tasolle, kuten Hallu sanoi. Kyllä sen kuulee, kun menevät liian alas ja soundi menee huonoksi. Esim. Duncanin SSL-1:t saa mielestäni laskea reilusti alas ennenkuin sweet spotti löytyy.

Mulla oli nuo Gibsonin mikit joskus Tokain korealaisessa 335-kopiossa. Ei ne huonot oleet. Aika ylhäällä ne oli ja soundi varsin räyhäkäs. Ei olisi pitänyt luukuttaa sitäkään skittaa eteenpäin...
Olkoon menneeksi
hallu
14.04.2018 16:06:30
Icy-Sun: Minusta taas tuntuu, että 498/490 ovat liian kuumat mikit. Vahvistin ajautuu särölle hieman liian aikaisin ja juuri kliinissä olisi toivomisen varaa, mutta meitä on monta ja niin on käyttötapaakin. Tilalle haluaisin nimenomaan vintage-henkiset mikit. Välillä olen myös miettinyt tätä nykyaikaista kuumien mikkien trendiä, joka tuntuu välillä hassulta sillä nykyvahvistimistakin tuntuu lähtevän gainia todella paljon, vaikkeivat varsinaisia hevivahvistimia olisikaan.

Ne on tosiaan jonkinverran kuumat (vaikka eivät pahimmasta päästä sitä lajia olekaan) tai oikeastaan se tallamikki on kuuma (itselläni taisi DC resistanssi olla luokka 13,5kOhm). Sen vuoksi ne helposti ajaa higainin tukkoon ja saattaa saada kliinin säröytymään. Siihen auttaa kun ottaa mikkiä kauemmas kielistä niin soundi avautuu ja kirkastuu vähän ja tietenkin vahvistimen gainasetusten kanssa pitää olla maltillinen. Itselläni ei ollut varsinaista ongelmaa kliinin säröytymisen kanssa, mutta kuuma mikki sai kliinin "hehkumaan" lämpöisenä, joka teki siitä itselleni kovasti mieleisen. Kysehän siinä "hehkussa" ja "lämmössä" on myös säröstä, mutta se on vain niin hienojakoista ettei sitä vielä säröksi tunnista. Vahvistimia joiden kanssa itse käytin noita mikkejä oli Dean Markley CD60, Fender BluesDeVille, Fender Vibrochamp (-74), Session Sessionette90, Koch Twintone, Koch Pedaltone, Mesa Boogie TA15, Mesa Boogie markIV, Mesa Boogie mark V, Blackstar ID60. Noiden mainittujen vahvareiden kanssa en törmännyt ongelmiin yliohjautumisen kanssa kliinillä ja itseasiassa BluesDeVillen modernin kanavan sain hienosti kuulostamaan pleksiltä höykyttämällä sitä Gibsonin tallamikillä (myös plektran täytyy olla siinä tilanteessa aika painava).

Mutta minun kokemukset eivät merkitse mitään, koska olet laittamassa kitaraa ja mikkejä omiin tarpeisiisi, niin teet niinkuin hyväksi katsot etkä voi mennä metsään näissä asioissa, vaan sinulla on vain voitettavaa.
Elämä on reiässä rattoisaa......
Laulava Kylätohtori
24.08.2018 15:57:00
Mothers Milkit kaasutellut vuosikausia, mutta jostain luin, että olisivat aika samanlaiset kuin Fenderin Pure Vintage 65:t. Mulla on nyt nuo 65:t japanilaisessa 70s stratossa ja hyväthän ne ovat - ainakin kaula- ja keskimikki.

No, miten on? Ovatko samanlaiset ja saavuttaako BKP:n MM:llä mitään etua Fenkkuihin nähden? Vai ovatko MM:t vieläkin vintagemmat?

Mulla on myös BKP:n Irish Tourit, joten voi eroja voi verrata myös niihin...
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Rintamamies
24.08.2018 16:17:11
Tätähän sä et kysynyt, mutta vintage-soundia haettaessa mulle Lollarin Dirty Blonde-setti antoi ahaa-elämyksen. Sullakin on kuvauksen perusteella Marshall-henkistä vahvistinkalustoa, joten luulisi toimivan myös hienosti. Mun mikit on flatpole-tyyppiset, eli napapalat on kaikki samalla korkeudella. Tämä vaikuttaa soundiin jonkin verran ainakin Lollarin sivujen perusteella.

Tuossa setissä kaula- ja keskimikit ovat Blonde-setistä eli hyvin miedot ja tallamikki on vahvempi Lollar Special. Erittäin hyvä tallamikki, potkua on juuri sopivasti, eikä ole sitä riipivää yläpäätä. Kaiken kaikkiaan toimii oikein hyvin ainakin bluesrock-osastolla.
Laulava Kylätohtori
18.10.2018 12:56:49
Lollarin Blackface-setti mulla joskus olikin. Myytyä se tuli, mutta varmaan ennemmin vaihtelunhalun kuin soundin tähden. Pirun hyvät oli nekin.

Taidanpa kuitenkin pitää nuo Fenderin 65:t. Niissä on hyvä soundi ja vieläpä jotain soundikorvaa hellivän maagista. Sellaista, ettei malta lopettaa soittamista, koska soundissa on seireenimäistä tenhoa. Nyt alkaa jo itseltäkin syyt loppua, miksi ne pitäisi vaihtaa ja mitä sillä vaihdolla voi enää saavuttaa. Nämä on siis avri 65 kitarasta, eikä erikseen ostettu setti, jos sillä on merkitystä. Ja ainakin Ameriikan foliohattujen mielestä sillä (tietenkin) on.

Tosin se sama ikuinen ongelma on näissäkin. Kaula- ja keskimikki ovat silkkaa magiaa, mutta tallassa pitäisi vaan olla pikkusen enemmän tehoa. Ajattelin pitää tässä kitarassa perinteisen SSS-mikityksen ja vieläpä kuitenkin suht vintagehenkisellä tallamikillä.

Eli olisiko se sitten base platea tallamikin alle, vai mitä tässä pitäisi tehdä. Toisaalta olisi kiva pitää setti kasassa eli tuo Pure Vintage 65 tallassa, mutta riittääkö pelkkä base plate?

Skeba on japanilainen Fender 70s eli iso lapa, kolme pulttia kaulassa, vaahteraotelauta ja väri on kuin candy apple red, mutta mielestäni tummempi ja aavistuksen eri sävyinen. Siitäkin voi pistää vinkkejä, mikä se voisi olla...
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Metalkallo
18.10.2018 19:06:35
Laulava Kylätohtori: Taidanpa kuitenkin pitää nuo Fenderin 65:t. Niissä on hyvä soundi ja vieläpä jotain soundikorvaa hellivän maagista. Sellaista, ettei malta lopettaa soittamista, koska soundissa on seireenimäistä tenhoa. Tosin se sama ikuinen ongelma on näissäkin. Kaula- ja keskimikki ovat silkkaa magiaa, mutta tallassa pitäisi vaan olla pikkusen enemmän tehoa. Ajattelin pitää tässä kitarassa perinteisen SSS-mikityksen ja vieläpä kuitenkin suht vintagehenkisellä tallamikillä.

Mun mielestä puren tallamikki on just hyvä ja perinteisen straton kuuloinen. Jos tehoa haluaa, niin texas special tallassa tuo ainakin sitä, sillä pystyy soittaan aikas hyvin hard-rokkiakin ja muuta. On hieman keskialue painotteisempi kuin pure.
dbeatmod
19.10.2018 11:12:38

Laulava Kylätohtori: Skeba on japanilainen Fender 70s eli iso lapa, kolme pulttia kaulassa, vaahteraotelauta ja väri on kuin candy apple red, mutta mielestäni tummempi ja aavistuksen eri sävyinen. Siitäkin voi pistää vinkkejä, mikä se voisi olla...

Olisko tuo väritys OCR eli old candy apple red? Kuvauksen perusteella vaikuttaa Fenderin Japan exclusive-mallilta tuo strato, jolloin tuo värikin natsais.
"Nyt saatana niitä kamoja pienemmälle tai lähette vittuun täältä." - "Juice"
Vainottu
23.10.2019 12:58:59
Vanha ketju on aikakin jo herätellä kuolleista.

Englannin päästä kuitattiin tilaus vastaanotetuksi, eli nyt odotellaan kolvi kuumana uusia mikkejä. Stratosta olisi tarkoitus muotoilla vähän hotrod-versio. Eli Sinner-tallamikki pohjalevyllä ja Irish Tourit kaulaan ja keskelle. Keskimikin otin standardina, kun enemmän häiritsee jos surina välillä häviää. :) Ja stagger navat tuli myös ruksittua mukaan. Ja kytkentä ilman tonepotikoita.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause.
paskiaispaska
23.10.2019 19:58:00

Mimmosia toimitusaikoja näillä on ollu? Pitkään kutkutellu jotkut kuumemmat hsp90 mikit tilata f-mitotuksella Mutta aina jotenki jääny tilaamatta...
Vainottu
23.10.2019 20:05:33
paskiaispaska: Mimmosia toimitusaikoja näillä on ollu? Pitkään kutkutellu jotkut kuumemmat hsp90 mikit tilata f-mitotuksella Mutta aina jotenki jääny tilaamatta...

Valmistusaika-arvio oli 10 päivää. Eli 2-3 viikkoa vois olla aika lähellä kotiutumista.
Kiksaus
23.10.2019 21:16:17

paskiaispaska: Mimmosia toimitusaikoja näillä on ollu? Pitkään kutkutellu jotkut kuumemmat hsp90 mikit tilata f-mitotuksella Mutta aina jotenki jääny tilaamatta...

En tiedä mitoitusta, mutta torilla setti halvalla. Supermassive hsp90. Helppo kuitenkin kokeilla, diggaileeko saundista.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1484980
"Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history."
Vainottu
24.10.2019 19:41:05
Vainottu: Valmistusaika-arvio oli 10 päivää. Eli 2-3 viikkoa vois olla aika lähellä kotiutumista.

Itseäni lainatakseni, valmistusaika näytti olevan kaksi päivää. Nyt odotellaan kauanko tavaran siirto Pohjolaan kestää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)