Aihe: Telecasteriin uudet mikit hakusessa
1
OsaValveetonta
04.11.2019 12:57:18
Mulla on muutaman vuoden vanha Tokain telecasteri, jossa body on saarnia ja kaula vaahteraa. Vakiomikit ovat vähän mitä ovat. Pitäisi siis löytää uudet mikit tilalle ja niitä nyt tässä olen pidempään pähkäillyt. En haluasi niinkää twangia taikka liian kirkasta "tallasoundia", mutta kuitenkin pitäisi olla erotteleva, eikä liian "humpparimainen". Ja tarkennuksena kokonaista settiä (talla ja kaula) hakusessa.

Onko arvon keihäiden kuninkailla minkälaisia ehdotuksia uusiksi mikeiksi? Matkan varrella on vahvistin vaihtunut ja pedaaleitakin vaihtunut, mutta se pohjimmillaan oleva soundi ei ole vakuuttanut tarpeeksi.

Kiitos ja kumarrus jo etukäteen.

T. Liian pitkään hukassa olut telemies.
Lepinkäinen
04.11.2019 14:16:50
Laitatutin omaan teleen Fender Custom shop Twisted tele setin, ja olen tykännyt.

Perinteinen tallasoundi olematta liian kiree ja stratomainen kaulasoundi. Ei liian kuumat, mutta ei heikotkaan.
mettän peikko
04.11.2019 14:55:20 (muokattu 04.11.2019 14:55:41)
Minulla on Tokain telessä Seymour Duncanin Quarter pounder setti. Noissa on tymäkkä keskiääni voittoinen soundi ja kuulostavat vielä yksikelaiselta. Rokin soittoon sopivat oikein hyvin. Ovat kyllä ulostuloltaan aika överit yksikelaisiksi joten puhtaalle soundille ei ehkä paras valinta.

Noihin voi vielä tehdä kelaan väliulostulon jolla ulostuloa saa puotettua. Noin saisi lisää valikoimaa soundeihin mutta en ole itse kokeillut.
LaMotta
04.11.2019 15:02:32 (muokattu 04.11.2019 15:45:01)

Onko steel poled single coilit tuttuja? Niissä on mikin pohjassa tankomagneetti löylyä lisäämässä. Nämä ei ole tikkusoundiset mutta ykskelaisen klangi kuitenkin kuuluu.

http://www.google.fi/search?q=telec … +steel+poled&aqs=heirloom-srp..

Voisko noita luonnehtia minikokoisiksi p-mikeiksi?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
kosmonausea
04.11.2019 15:38:16 (muokattu 04.11.2019 18:10:30)
Joe Bardenit on olleet kivoja. Ei ihan niin ohkaisia kuin tele-mikit usein on, mutta oikea karaktääri löytyy - mielipideasioita tietysti. Kelpasi vissiin Gattonillekin. Oliskin kohta varmaan hävitettävänä setti, jossa tele-mallin tallamikki ja soapbar-malli kaulamikkinä, kun lähtee koko tele alta.
Minä oon Hautamäjen Anssi.
Laulava Kylätohtori
04.11.2019 15:55:06
OsaValveetonta: Mulla on muutaman vuoden vanha Tokain telecasteri, jossa body on saarnia ja kaula vaahteraa. Vakiomikit ovat vähän mitä ovat. Pitäisi siis löytää uudet mikit tilalle ja niitä nyt tässä olen pidempään pähkäillyt. En haluasi niinkää twangia taikka liian kirkasta "tallasoundia", mutta kuitenkin pitäisi olla erotteleva, eikä liian "humpparimainen". Ja tarkennuksena kokonaista settiä (talla ja kaula) hakusessa.

Onko arvon keihäiden kuninkailla minkälaisia ehdotuksia uusiksi mikeiksi? Matkan varrella on vahvistin vaihtunut ja pedaaleitakin vaihtunut, mutta se pohjimmillaan oleva soundi ei ole vakuuttanut tarpeeksi.

Kiitos ja kumarrus jo etukäteen.

T. Liian pitkään hukassa olut telemies.

Seymour Duncanin Five-Two-setti voisi olla testaamisen arvoinen. Yläkielillä on alnico II ja punotuilla alnico V, muuten mennään about vintage-lukemissa. Itse pidän kirkkaammista ja stratomaisista kaulamikeistä, niin minusta tuo kaula on vähän tumma, mutta sen verran näissä on jotain spesiaalia "väriä" soundissa, etten ole vielä torille pistänyt.

https://www.seymourduncan.com/pickup/five-two-tele-neck
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
04.11.2019 15:56:38
kosmonausea: ...

Myit sitten sen Heritagen? :(
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
kosmonausea
04.11.2019 18:09:27
Sammo: Mun Telessä on tallassa Bardenin twinblade -- tuli mulle tuollaisena ja ite päädyin siihen että se on malliltaan "Modern T-Style", eli just sellainen kun aloituksessa kuvataan, eli enemmän fättiä ja vähemmän twängiä. Se alkuperäinen Gatton-mikki on sitten kallellaan kovasti jälkimmäiseen. Ite tykkään kyllä kovasti.

http://www.splitrockguitars.com/JoeBardenPickups.html

Aivan totta joo, mulla kans Modern T-Style, ja tämän kuvauksen pystyy allekirjoittamaan. Ilmeisesti tosiaan Gatton-signature on twangikkaampi, mutta sikäli kuin olen ymmärtänyt, siinäkin on hitusen fättiä lisätty.

Laulava Kylätohtori: Myit sitten sen Heritagen? :(

Kyllähän se tuosta sitten lähti :)
Minä oon Hautamäjen Anssi.
antnis
04.11.2019 19:37:32
Minulla on Gatton-setti, just hyvä sekoitus modernia ja perinteistä soundia ja vielä noiselessina. Pacificassa minulla on Bardenin P90, todella hyvä sekin ja sopis varmaan teleenkin tallamikin pariksi, tekis mieli kokeilla joskus.
Antti1
04.11.2019 19:55:05
Soundimieltymyksen kuvaus kuulostaa aloitusviestissä kovin tutulta. Ostin nämä Fenkkuuni ainoastaan sen vuoksi, että sattui a) olemaan käytettynä tarjolla ja halusin b) hurinat hittoon:
https://www.seymourduncan.com/picku … 064c6b1852?__uuid_ref=5dc064c6b1896
https://www.seymourduncan.com/picku … 064c6a42d5?__uuid_ref=5dc064c6a431a

Toimivat erittäin hyvin mun mielestä yhteen, mutten tiedä mistä toi hot on keksitty, kun se on tasan kaikkea muuta. Ovat hyvässä balanssissa keskenään, vähän alkuperäisiä vähempi kilikolinaa, hitusen enempi keskaria ja ulostulo mukavaa alempaa keskivertoa, jolla rokkailee tarvittaessa rajumminkin. Kuulostaa edelleen kuitenkin teleltä, eikä lainkaan miltään humpparimodatulta sellaiselta.

Odotukset eivät olleet noiden osalta kovinkaan korkealla, mutta löytyi kerralla vahingossa mitä etsinkin ja ostaisin kyllä uudestaankin samaan tarpeeseen. Todella hyvät mikit mun mielestä.
OsaValveetonta
04.11.2019 22:18:02
Kiitos monista hyvistä vaihtoehdoista. Pitääpi näihin tutustua tarkemmin. Varsinkin nuo seymour duncanin hot stack ja vintage stack kiinnostavat :)

Lisääkin ehdotuksia saa laittaa.
Vainottu
05.11.2019 02:59:42
Itse olen kovasti tykästynyt Bare Knucklen mikkeihin. Mulla oli tuo Brown Sugar setti yhdessä kitarassa, mutta sun tapauksessa voisi toimia The Boss-setti paremmin, joka ei ole yhtä kirkassaundinen. Sitä olin itsekin hankkimassa, mutta tuo Brown Sugar löytyi käytettynä. Tavoitteena oli itsellä säilyttää telen saundi, mutta saada vähän lämpöä saundiin ja parempaa käytöstä myös särösaundeilla. Siihen nuo toimii todella hienosti.

https://www.bareknucklepickups.co.uk/pickup/tele/the-boss
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause.
PIM
05.11.2019 06:47:05
OsaValveetonta:

No nyt kun pyysit niin ehdotan, että ennen kuin ryntäät kauppaa ostamaan mikkejä kokeilet tälläistä tone-kytkentää, jota kutsun Köyhän miehen TBX:ksi. Keksin tämän juuri viime viikolla omaa teleäni viritellessäni ja tämä toimii erityisen hyvin (ainakin siis omasta mielestäni) juuri telen tallamikin kanssa kun yläpään lasia pitäisi pystyä vähän himmentämään. Tässä kytkennässä mikkivalitsimelta tuleva signaali kytketään tonepotikan keskimmäiseen korvakkeeseen ja tonekonkka poikittain laitimmaisten korvakkeiden välille ja toisesta laitimmaisista korvakkeista vedetään piuha ulostulojakkiin. Potikan toisessa ääriasennossa signaali kulkee suoraan outputiin ja kun potikkaa alkaa vääntämään toista ääriasentoa kohti niin ensin yläpää himmenee lievästi (verrattuna normaaliin tonekytkentään) tuottaen lähes humbukkerimaisen soudin puolivälissä ja puolivälin (ohmeissa laskien, ei välttämättä matktassa jos log potikka) jälkeen alkaa taas kirkastua konkan leikatessa jonkun verran alapäätä, jolloin soundi lähentelee straton tallamikkisoundia. Potikan ja kondensaattorin arvot luonnollisesti vaikuttaa lopputulokseen ja 500K potikka tuo efektin selkeämmin esiin kuin 250K. Oman pienen twistin hommaan tuo se, että kondensaattorin läpi menevä signaali on 90 astetta kääntynyt, joka tuo oman pikku mausteen soppaan mikkikytkimen keskiasennossa, jos potikan kytkee sarjaan vain toisen mikin kanssa.

Innoittajana kokeiluille mulla toimi tämä Bill Lawrencen kynäilemä kytkentä.
https://www.premierguitar.com/artic … l-lawrence-5-way-telecaster-circuit
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
dropD
05.11.2019 07:26:37

OsaValveetonta: Kiitos monista hyvistä vaihtoehdoista. Pitääpi näihin tutustua tarkemmin. Varsinkin nuo seymour duncanin hot stack ja vintage stack kiinnostavat :)

Mulla on Telemasterissa vintage Stack setti kiinni. Toimii kyllä erittäin hyvin. Tallaan piti alunperin tulla hot Stack, mutta ei sattunut hankintahetkellä olemaan hyllyssä, niin vintage (lead) stack päätyi tallaan. Ei hurise, kuulostaa tarpeeksi teleltä ja löytyy tarvittaessa hyvää purentaa. Tais olla musamaailmasta erikseen ostettuina olla vielä hitusen halvempia kuin settinä t-kaupasta.
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)