Aihe: Digi vs. Analog ?
1 2 3 4 529 30 31 32 33 34 35 36 37 38
hallu
01.11.2019 14:24:28
Mikko1978: Mulla on Line6:n mallintavia laitteita kolme: 20-, 10- ja 1-vuotias. Ainoa tekninen murhe noiden kanssa on yksi jakakytkin, joka vaatii vähän tavallista enemmän voimaa. Ilmeisesti pitäisl jaksaa puhdistaa se, mutta temppuilu on sen verran harmitonta, etten ole viitsinyt sitäkään korjata.

Joo mulla on myös tuntuma, että kyllä nuo laitteet kestää kun asiallisesti niitä pitää.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Kefiiri
01.11.2019 14:38:40
Kestävyys varmaan on digivehkeissäkin suhteessa hintaan. Laadukkaat komponentit kestävät, mutta halvat hyytyvät kuten digiboksien virtalähdekonkat mennävuosina.
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
01.11.2019 14:41:05
Tuli mieleen, että kun digilaitteet on persoonattomia tai anonyymejä tai miksi niintä nyt sanoisi, niin onhan tässä nähtävissä sellainenkin muutos että se laite ei enää määrittele soudia, vaan laite on pelkästään alusta joka voi kuulostaa ihan miltä tahansa. Nykyisinhän me puhumme soundeista laitteiden nimillä "marshalla soundi, voxsoundi, fendersoundi, etc.". Ei ole Kempersoundia eikä Axesoundia.

Perintaisestihän kitaravahvistinvalmistajat ovat myyneet sitä soundia ja nyt tilanne on muuttumassa sellaiseksi, että vahvistin on vain alusta. Mehän ollaan jo kännykkäbusineksessa nähty se muutos jossa itse laitteen arvo määrittyy pelkästään sen kyvyllä pyörittää sisällään ohjelmia kuten tietokoneetkin.

Tämä tarkoittaa sitä, että soundin ja laitteen pyhä liitto murtuu ja soundi ei olekaan enää laitteen vaan soittajan ominaisuus/omaisuus. Tulevaisuuden "klassikkovahvistimet" eivät ole enää fyysisiä laitteita vaan algoritmeja tai ohjelmia. Tietty vähän mietityttää miten tällainen aineeton vahvistin syö pedaaleja :-). Kokeilin kerran käyttää Logicin virtuaalivahvistimen kanssa tavallista säröpedaalia, niin siinä se toimi yllättävän hyvin (oletin että siinä olisi ongelmia, mutta ei ollut). Toinen juttu että miten tommosen digivahvistimen efektilenkki on toteutettu? onko siellä da/ad muunnos? jos käyttää vaikka jotain digiefektiä lenkissä niin tuleeko silloin efektilenkkiin da/ad/da/ad muunnos?
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Laulava Kylätohtori
01.11.2019 14:48:04
Kefiiri: Kestävyys varmaan on digivehkeissäkin suhteessa hintaan. Laadukkaat komponentit kestävät, mutta halvat hyytyvät kuten digiboksien virtalähdekonkat mennävuosina.

Ja halvat tietokoneet hajoavat hyvinkin nopeasti, kun kalliimmat ja paremmat kestävät vuosia.

Eikä mielestäni sinänsä kannata verrata digivehkeitä vanhan tekniikan analogilaitteisiin, koska onhan niissä vähän erilainen suunnittelufilosofia, eikä ne mielestäni ole suoraan verrattavissa. Ja alkaahan nykyiset halvat kaukoitäläiset pintaliitosanalogistekin olemaan enemmän tietokoneen kaltaisia kestoltaan. Lähinnä kiinnostaa noin muuten, miten nämä on suunniteltu ja miten korjaukset hoidetaan. Eikä näitä kai kukaan edes osta sillä mielialalla, että joskus on sitten pojanpojalla tässä hyvä ja hieno vahvistin.

Sehän näissä joka tapauksessa on, että vaikka vanha olisi ollut aikansa lippulaiva ja edelleen ihan jees, niin ei sillä mitään rahallista arvoa ole, koska tekniikka kuitenkin kehittyy koko ajan ja parempia malleja tulee tarjolle. Putkivahvistimissa ei ilmeisesti enää juurikaan soundillista kehitystä tapahdu, vaan kehitysaskeleet otetaan toisaalla.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
ituvirtanen
01.11.2019 14:54:07

Laulava Kylätohtori: Jaa, ettei siis hajoa? On aika ennenkuulumatonta elektroniikkaa, jos näin on.

Tämä on realismia.

Samalla voidaan kysyä, mikä on suunniteltu elinkaari vuosissa? Tällaista elektroniikkaahan ei lähtökohtaisesti suunnitella isältä pojalle, vaan näissä on joku tietty kestoaika suunnittelun pohjana. Nämähän voi tehdä vaikka samanlaisiksi kuin printterit, että sopivan ajan jälkeen joku piiri vaientaa koneen. Ja eikun kaupoille uutta ostamaan.

Ihan omasta kokemuksesta kulutuselektroniikan puolelta sanoisin, että perusperiaate kestoajan suunnitteluun on valitettavasti suunnittelemattomuus. Jos elektroniikan bugeja ei labrata tuotteesta pois, on kalikkaan saatu näin ollen tuo kuuluisa vaientava piiri.

Olen tavannut aidosti tuollaisia laskentapiirejä akuissa ja tulostimissa ja erikoiselektroniikassa mutta lähtökohtana sellaisen suunnittelulle on kovin harvoin todellista tarvetta eikä yleensä aikaakaan. Salaliittoja voi tietysti kukin tykönään rakennella. Totuus paljastaa liiankin usein taustalta valitettavasti kiireen, laiskuuden tai osaamattomuuden.
Laulava Kylätohtori
01.11.2019 15:02:30
hallu: Tuli mieleen, että kun digilaitteet on persoonattomia tai anonyymejä tai miksi niintä nyt sanoisi, niin onhan tässä nähtävissä sellainenkin muutos että se laite ei enää määrittele soudia, vaan laite on pelkästään alusta joka voi kuulostaa ihan miltä tahansa. Nykyisinhän me puhumme soundeista laitteiden nimillä "marshalla soundi, voxsoundi, fendersoundi, etc.". Ei ole Kempersoundia eikä Axesoundia.

Eikä tulekaan. Se tietty tunnettu soundihan perustuu juuri siihen, että sillä valmistajalla on tietty tunnistettava soundi, jota ei aikanaan muilla saanut. Nyt, jos kaikilla mallintavilla saa teoriassa kaikki soundit, eikä millään ole omaa tiettyä rajoitettua ja tunnistettavaa soundia, niin eihän siinä voi syntyä mitään "Kemper-soundia". Korkeintaan jos joku kehittelee jotain tunnistettavia ja haluttuja soundeja, mitä muut eivät ole keksineet, niin se voidaan nimetä sen keksijän mukaan, mutta mielestäni tällainenkin on aika kaukaa haettua ja utopistista. On vain vanhat klassikkosoundit verrokkina ja sitten on vaan soundeja, jotka tuskin niin kauheasti tulevat muuttumaan näistä nykyisistä. Eikös ne muuten ole vähän kuin syntikkasoundeja, joita vaan ohjataan kitaralla?

Tämä tarkoittaa sitä, että soundin ja laitteen pyhä liitto murtuu ja soundi ei olekaan enää laitteen vaan soittajan ominaisuus/omaisuus. Tulevaisuuden "klassikkovahvistimet" eivät ole enää fyysisiä laitteita vaan algoritmeja tai ohjelmia. Tietty vähän mietityttää miten tällainen aineeton vahvistin syö pedaaleja :-). Kokeilin kerran käyttää Logicin virtuaalivahvistimen kanssa tavallista säröpedaalia, niin siinä se toimi yllättävän hyvin (oletin että siinä olisi ongelmia, mutta ei ollut). Toinen juttu että miten tommosen digivahvistimen efektilenkki on toteutettu? onko siellä da/ad muunnos? jos käyttää vaikka jotain digiefektiä lenkissä niin tuleeko silloin efektilenkkiin da/ad/da/ad muunnos?

Kai pointtina on, ettei tarvita pedaaleita tai efektilenkkejä. Luulisin ainakin.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
antnis
01.11.2019 18:38:11
Sehän on vain hyvä asia, että laite ei enää määrittele soundia. Eikä se sitä ole varsinaisesti määritellyt enää varmaan vuoden 1968 tms jälkeen muutenkaan, sen jälkeen kun ihmiset oppivat soittamaan.
Kontiak
01.11.2019 18:48:24
hallu: No näitä juttuja on hyvä punnita jokapuolelta.

Jos siis vertailemaan aletaan, niin putkivahvistinhan on rikki, kun putkiin tulee jotain ongelmaa.
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
aristoteles666
01.11.2019 20:12:55 (muokattu 01.11.2019 20:19:37)

Laulava Kylätohtori: Jaa, ettei siis hajoa? On aika ennenkuulumatonta elektroniikkaa, jos näin on.

Samalla voidaan kysyä, mikä on suunniteltu elinkaari vuosissa? Tällaista elektroniikkaahan ei lähtökohtaisesti suunnitella isältä pojalle, vaan näissä on joku tietty kestoaika suunnittelun pohjana. Nämähän voi tehdä vaikka samanlaisiksi kuin printterit, että sopivan ajan jälkeen joku piiri vaientaa koneen. Ja eikun kaupoille uutta ostamaan.

Hyvin on Yamaha DG 80-210 kestänyt yli kaksikymmentä vuotta ilman ensimmäistäkään huoltoa.
tai Yamahan spx kohta 40 vuotta tai Digitechin prosessori yli 30 vuotta.
(muistin patteri vaihdettu)
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
sustain65
02.11.2019 08:17:06
Laulava Kylätohtori:
Kai pointtina on, ettei tarvita pedaaleita tai efektilenkkejä. Luulisin ainakin.

Aika turhaa lisävaivan hakemista keikoille on kyllä esim. Fractalin AX8:n kanssa lähteä vielä käyttämään muita pedaaleja - siis muita kuin vola tai expression. Mutta kyllä lisäpedaalit toimivat aivan mainiosti laitteen eteen tai efektilenkkiin laitettuina. Varmaan joku poikkeuskin voi löytyä, siis ettei toimikaan hyvin.

Olin eilen kuuntelemassa paria keikkaa, pitkästä aikaa sitten kesän. Kampiliiran ja huilun soitolla upeasti maustettu metallibändi Cellar Darling oli pääesiintyjä ja lämppärinä toimi minulle ennalta tuntematon Forever Still. Lämppärin kitaristi veti Axen jollain räkkimallilla, varmaan Axe-Fx II kun näytti niin tutulta laatikolta vihreine näyttöineen. Aivan loistavan keikan vetäneen Cellar Darlingin kitaristi käytti Kemperiä, mutten ole ihan varma oliko lattialla uusi Stage vai aiempaan malliin liitetty ohjain.

Varsinkin Cellar Darlingin tapauksessa oli käytössä tumman murisevan särösoundin lisäksi joitakin hyvin spesiaaleja viulumaisia yms. soundeja esim. biisien väliosissa. Yhtään mitään järkeä en keksi saman toteuttamisessa analogisella putkivahvarilla ja erillisillä polkusimilla. Paitsi jos haluaa "fiilistellä" ja roudata isosti. Mutta toki, asiassa ei ole "oikeaa" ja "väärää", ainoastaan henkilökohtaisia prioriteetteja ja valintoja. Ja kuten edellä on todettu, noita muitakin vaihtoehtoja on vahvistinosastoon kuin mallintava digitaalinen moulinex tai "täysputkivahvistin".
steelduck
02.11.2019 09:33:09 (muokattu 02.11.2019 09:34:30)

Pete Thorn sanoi minusta aika hyvin: "If you want guitar to remain this dangerous instrument that moves people, there is no substitute to the old school" takoittaen tällä putkivehkeitä. Kaveri itse soittaa kemperillä, axsella, helixilla riippuen tilanteesta, mutta myöntää että putkivahvistimissa on sitä jotain joka inspiroi ja laittaa soittamaan paremmin.

Kommentti on tämän haastattelun lopussa: https://www.youtube.com/watch?v=AlApiSz_0I0

Peten asenne on että oikea työkalu oikeassa paikassa, eli ei ole mitään vastakkain asettelua.
samiko
02.11.2019 10:35:06 (muokattu 02.11.2019 10:40:02)
steelduck: Pete Thorn sanoi minusta aika hyvin: "If you want guitar to remain this dangerous instrument that moves people, there is no substitute to the old school" takoittaen tällä putkivehkeitä. Kaveri itse soittaa kemperillä, axsella, helixilla riippuen tilanteesta, mutta myöntää että putkivahvistimissa on sitä jotain joka inspiroi ja laittaa soittamaan paremmin.

Kommentti on tämän haastattelun lopussa: https://www.youtube.com/watch?v=AlApiSz_0I0

Peten asenne on että oikea työkalu oikeassa paikassa, eli ei ole mitään vastakkain asettelua.

No minä en tulkinnut Peten sanoja noin kuin sinä. Ei puhunut siinä kohtaa mitään putkivehkeistä. Mutta jokainen tosiaan voi itse käydä kuuntelemassa, noin kohdasta 1h 03min.

EDIT: Ja vaikka olisi mitä sanonut, kannattaa pitää mielessä että nää on aikamoisia myyntimiesmynttisiä.
steelduck
02.11.2019 11:57:01 (muokattu 02.11.2019 12:07:01)

Ööö... jos katsot koko videon niin juuri tuosta puhuu - old school nyt tuskin tarkoittaa digivehkeitä ja edellisessä lauseessa antaa Jimi Hendrixin soundin täysillä esimerkkinä. Vai olikohan se old school sitten Line 6 Pod? :D

Videossa puhutaan miten digivehkeet on käteviä monessa kohtaa ja hyviä lentokeikoilla yms, mutta putkivehkeissä on sitä jotain mikä motivoi soittamaan.

..ja tottakai ovat myyntimiehiä, mutta eivät laita noita mitenkään vastakkain ja olen itse samaa mieltä. Minulla on ollut aikalailla nuo kaikki nykypäivän digivehkeet ja ihan kivoja soundeja niistä saa ja en varmasti erottaisi niitä äänitteistä toisistaan, mutta kyllä putkivahvistin täysillä on MINUSTA ihan oma juttunsa fiilikseltään.
samiko
02.11.2019 15:15:49
steelduck: Ööö... jos katsot koko videon niin juuri tuosta puhuu - old school nyt tuskin tarkoittaa digivehkeitä ja edellisessä lauseessa antaa Jimi Hendrixin soundin täysillä esimerkkinä. Vai olikohan se old school sitten Line 6 Pod? :D

Videossa puhutaan miten digivehkeet on käteviä monessa kohtaa ja hyviä lentokeikoilla yms, mutta putkivehkeissä on sitä jotain mikä motivoi soittamaan.

..ja tottakai ovat myyntimiehiä, mutta eivät laita noita mitenkään vastakkain ja olen itse samaa mieltä. Minulla on ollut aikalailla nuo kaikki nykypäivän digivehkeet ja ihan kivoja soundeja niistä saa ja en varmasti erottaisi niitä äänitteistä toisistaan, mutta kyllä putkivahvistin täysillä on MINUSTA ihan oma juttunsa fiilikseltään.

No minä ymmärsin sen jimisoundijutun sillai, että Jimillä oli oma tyyli tehdä se saundi (laittamalla kamat huutaan) verrattuna vanhan liiton kavereihin. Eli pitää olla innovatiivinen ja plaa plaa...
Kontiak
02.11.2019 15:55:21
sustain65: Kampiliiran ja huilun soitolla upeasti maustettu metallibändi

If you want guitar to remain this dangerous instrument that moves people, there is no substitute to the old school.

Ei putkiongelmia:

https://youtu.be/a-bDgUxNKXc?t=574 (Kohdasta 9:34)
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
sustain65
02.11.2019 17:38:07
Kontiak: If you want guitar to remain this dangerous instrument that moves people, there is no substitute to the old school.

Ei putkiongelmia:

https://youtu.be/a-bDgUxNKXc?t=574 (Kohdasta 9:34)

En oikein ymmärtänyt kommenttisi ydintä, mutta täytyy varmaan kuunnella toi video tarkemmin. Olen kiinnostuneena katsonut tuon ja pari muuta videota tuosta BluGuitar Iridiumista. Hauskasti muuten Strymoninkin uuden laitteen tuotenimi on Iridium.
Pinewood
02.11.2019 20:38:47 (muokattu 02.11.2019 20:39:48)
steelduck: Pete Thorn sanoi minusta aika hyvin: "If you want guitar to remain this dangerous instrument that moves people, there is no substitute to the old school" takoittaen tällä putkivehkeitä. Kaveri itse soittaa kemperillä, axsella, helixilla riippuen tilanteesta, mutta myöntää että putkivahvistimissa on sitä jotain joka inspiroi ja laittaa soittamaan paremmin.

Putkivahvistin edustaa vaaraa ja arvaamattomuutta - eli ilmentää rocknrollia. Miltä tämäkin olisi näyttänyt jos kitaristilla olisi ollut Kemper? :)

https://youtu.be/jqh03zFRx2w
Mikko1978
03.11.2019 00:54:25 (muokattu 03.11.2019 00:54:43)
Onko tää tarpeeksi yksikertainen?

https://youtu.be/uGGv2ryG6b4
aristoteles666
03.11.2019 06:52:11

steelduck: Ööö... jos katsot koko videon niin juuri tuosta puhuu - old school nyt tuskin tarkoittaa digivehkeitä ja edellisessä lauseessa antaa Jimi Hendrixin soundin täysillä esimerkkinä. Vai olikohan se old school sitten Line 6 Pod? :D

jos tyyppi on mainostamassa nimikkovahvistintaan, voi toki olettaa etta se sanoo putkivahvistimen olevan vielakin se juttu.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)