Aihe: Digi vs. Analog ?
1 2 3 4 528 29 30 31 3234 35 36 37 38
Pinewood
01.11.2019 08:35:43
Captain Farrell: Twin reverb on clean vahvistin, ei kai siitä kukaan ota säröä irti? Jos sen meinaa saada säröytymään täytyy vola olla niin jumalattoman kova että henki lähtee. Tai ainakin järki.

Tai ainakin kuulo.
paskiaispaska
01.11.2019 08:49:58

Captain Farrell: Twin reverb on clean vahvistin, ei kai siitä kukaan ota säröä irti? Jos sen meinaa saada säröytymään täytyy vola olla niin jumalattoman kova että henki lähtee. Tai ainakin järki.

Vaimentimen ansiosta tästä tonemasterista saa tietty säröä kohtuullisella volumella, mutta ei se varsinaisesti mikään twinin juttu ole. Mutta toimii kyllä hyvänä alustana säröpedaaleille.

Vaimennin digivahvarissa? :D Kuullostaa vähän myyntipuheelta vanhoille putkiheeboille.
Lennu
01.11.2019 08:53:15

paskiaispaska: Vaimennin digivahvarissa? :D Kuullostaa vähän myyntipuheelta vanhoille putkiheeboille.

Se on, ja muhun menee ihan täydestä :D On täysin eri asia laittaa vähän digivolaa ja enemmän gainia, kuin laittaa vola täysille ja antaa vaffarin mennä ns. luonnollisesti ruttuun. Mutta sitten se äänenvoimakkuus pitää saada kuriin. Uskokaa nyt, nää on fiilisjuttuja.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
samiko
01.11.2019 08:54:48
hallu: No nykyäänhän tehdään Applenkin tietokoneet kiinassa joten ei laatu noissa varmastikaan ole ongelma. Mutta mallinnutkset on oltava kunnollisia, se on ihan vähimmäisvaatimus että noista voisi innostua. Olisi mielestäni aika outoa, jos Fender ei sitä mallinnusta hoitaisi ihan viimeisen päälle..... tai jos Fender ei siihen pysty niin tuskin siihen sitten pystyy kukaan.

No mutta joka tapauksessa Twin Reverb tehdään Jenkeissä. En näe mitenkään outona että Fender ei saa mallinnoksia kuulostamaan presiis samalta. Eihän ne saa ees reissuekamoja (tai kukaan muukaan) aina kuulostamaan yks yhteen.
samiko
01.11.2019 08:56:30

Vaimentimen ansiosta tästä tonemasterista saa tietty säröä kohtuullisella volumella, mutta ei se varsinaisesti mikään twinin juttu ole. Mutta toimii kyllä hyvänä alustana säröpedaaleille.

Ei siitä itsessään säröä tietenkään, mutta pedaaleja apuna käyttäen.
samiko
01.11.2019 09:02:43
paskiaispaska: Vaimennin digivahvarissa? :D Kuullostaa vähän myyntipuheelta vanhoille putkiheeboille.

Niin, tää on yks mikä puoltaa omaakin mutua että näissä Tone Mastereissa vaan yritetään houkutella vanhoja jääriä digidigin ihmeelliseen maailmaan.
samiko
01.11.2019 09:10:50
Captain Farrell: Oletko testannut tonemastereita? Jos et, niin kannattaa ehdottomasti. Ei noista youtube-videoista pysty kauheesti päättelemään onko joku hyvä vai ei. Mä olen soittanut tm deluxe reverbillä nyt kuukauden päivät, kotona/treeneissä/keikalla, ja toimii mulla täydellisesti. En pysty saundista/tatsista sanomaan että ei oo putkia sisässä. Ja mulle putki deluxe on hyvinkin tuttu.

En ole testannut. Testaan jos vastaan osuu varmasti. Saako kysyä mikä sai sut ostamaan digideluxen etkä esim vaikka aitoa tai helixiä?
samiko
01.11.2019 09:30:46 (muokattu 01.11.2019 09:37:03)
Laulava Kylätohtori: Tai jos katkeruus jätetään pois, niin Fender ihan vaan kasvattaa myyntiä siellä, missä se vaan on mahdollista. Ei siellä ole mikään käännytystyö tmv. menossa, vaan niitä myydään ihan kaikille, jotka tuollaista tarvitsevat. Maailmassa kun voi olla muitakin motiiveja ostaa ko. vahvistin kuin vanhat putkijäärät huijataan digimaailmaan. Mielipiteitä, tarpeita ja näkemyksiä voi olla muitakin kuin mitä sinulla on.

Ja jos digitaaliset Fenderit noin katkeroittaa mielen, niin kannattaisiko antaa olla vaan. Mä en edelleenkään käsitä tätä, että täytyy pitää tuollaista aiheesta, joka ei itseä kiinnosta millään tavalla. Varsinkin, kun:

Että siltä pohjalta. Kokeilematta paska. :)

Kokeiltu on lähes kaikki aikaisemmat mallinnushittituotteet, vibro ja super champ xd:t (jopa putkivehkeitä), cyberdeluxet jne. Tämä uusikaan kone ei oikein youtubessa vakuuttanut. Se on ihan sama vaikka olisi autenttisesti yks yhteen orkkiksen kanssa, Kopiosta ja kiinasta en tollasta summaa maksaisi. Enkä ole millään lailla katkera siitä että joku käyttää rahansa sellaiseen, mihin itse en käyttäisi.

EDIT. Ja joka tapauksessa aika sen näyttää miten nää menestyy. Itse veikkaan että käy huonosti tai hintojen täytyy tippua roimasti.
Laulava Kylätohtori
01.11.2019 09:53:33
samiko: Kokeiltu on lähes kaikki aikaisemmat mallinnushittituotteet, vibro ja super champ xd:t (jopa putkivehkeitä), cyberdeluxet jne. Tämä uusikaan kone ei oikein youtubessa vakuuttanut. Se on ihan sama vaikka olisi autenttisesti yks yhteen orkkiksen kanssa, Kopiosta ja kiinasta en tollasta summaa maksaisi. Enkä ole millään lailla katkera siitä että joku käyttää rahansa sellaiseen, mihin itse en käyttäisi.

EDIT. Ja joka tapauksessa aika sen näyttää miten nää menestyy. Itse veikkaan että käy huonosti tai hintojen täytyy tippua roimasti.

Ei siinä mitään, ymmärrän kyllä, miksei sua kiinnosta ja se on täysin fine. Mun pointti nyt oli, että maailmassa on oletettavasti paljon muita, joita kiinnostaa ja tämä on suunnattu heille. On muitakin näkemyksiä, priorisointeja ja tarpeita kuin mitä sinulla on. Ja vaikka todennäköisyydet ovat puolellasi soundin laadun suhteen (ainakin omien kriteeriesi mukaan), niin onhan tuo vähän hassua kommentointia testaamatta. Youtube nyt on tässä kohtaa aika se ja sama. Ja kyllä noiden täystyrmäyksiesi rivien välistä oli sanamuotojesi ja -valintojesi perusteella jotain katkeruuden tapaista aistittavissa, siitä kommenttini.

Hinnat tulee 100 % varmasti tippumaan, se on ihan markkinoiden laki se. Kermankuorinta, jne, ei se vielä tarkoita epäonnistumista tai kysynnän puutetta. Mutta itsekin seuraan mielenkiinnolla, miten käy. Ja olisihan tuollaista hauska päästä testaamaan.

Itse taas näen näitä puoltavana seikkana sen, että onhan analogisia vahvareitakin ollut jo ikuisuuden yksinkertaisista todella monipuolisiin, mutta silti niille yksinkertaisimmillekin on kysyntää. Ei tämä yksinkertainen vs. monimutkainen ole suinkaan mikään uusi tai yksin digitaalisuuteen liittyvä asia.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Lennu
01.11.2019 10:13:01

samiko: Kokeiltu on lähes kaikki aikaisemmat mallinnushittituotteet, vibro ja super champ xd:t (jopa putkivehkeitä), cyberdeluxet jne. Tämä uusikaan kone ei oikein youtubessa vakuuttanut. Se on ihan sama vaikka olisi autenttisesti yks yhteen orkkiksen kanssa, Kopiosta ja kiinasta en tollasta summaa maksaisi. Enkä ole millään lailla katkera siitä että joku käyttää rahansa sellaiseen, mihin itse en käyttäisi.

Itse näkisin, että nämä tulee korvaamaan putkivehkeet täysin.
Captain Farrell
01.11.2019 11:22:46
samiko: Saako kysyä mikä sai sut ostamaan digideluxen etkä esim vaikka aitoa tai helixiä?

Soitin useita vuosia putki Deluxe Reverbillä. Se on käytännössä mun unelmavahvistin, en tarvii vahvistimelta muuta kuin yhden hyvän säröytymisen rajoilla pyörivän clean-saundin. Sattuneista syistä (esim kaksi ikävää putkirikkoa keikkatilanteissa) sai mut miettimään muita vaihtoehtoja.

Olen testaillut erilaisia ei-putkivahvistimia, esim Katana100, mutta kun en tarvii kuin sen yhden hyvän saundin. Sellaisen mikä on nopeasti ja helposti säädettävissä keikkaolosuhteissa. Nyt kun Fender toi tonemasterit markkinoille olin enemmän kuin innoissani. Sama vanha tuttu saundi samassa tutussa paketissa, mutta ilman putkia ja muutamilla moderneilla ominaisuuksilla. I'm in!

Sen verran tuolla on tullut jo soiteltua, että suurin kuherruskuukausi on ohi, mutta olen edelleen innoissani. Esim tuo IR xlr out on todella vakuuttava. Ei mitään syytä enää keikalla mikittää vahvistinta.

Sorry, hehkutan ehkä liikaa, mutta se on mun näkemys laitteesta. Varmasti löytyy soittajia joiden mieleen tonemasterit ei ole ja se on ihan ok. Kaikki me ollaan erilaisia. :)
Badger and Bunny have got a secret hiding place in the forest.
samiko
01.11.2019 13:16:52
Captain Farrell: Soitin useita vuosia putki Deluxe Reverbillä. Se on käytännössä mun unelmavahvistin, en tarvii vahvistimelta muuta kuin yhden hyvän säröytymisen rajoilla pyörivän clean-saundin. Sattuneista syistä (esim kaksi ikävää putkirikkoa keikkatilanteissa) sai mut miettimään muita vaihtoehtoja.

Olen testaillut erilaisia ei-putkivahvistimia, esim Katana100, mutta kun en tarvii kuin sen yhden hyvän saundin. Sellaisen mikä on nopeasti ja helposti säädettävissä keikkaolosuhteissa. Nyt kun Fender toi tonemasterit markkinoille olin enemmän kuin innoissani. Sama vanha tuttu saundi samassa tutussa paketissa, mutta ilman putkia ja muutamilla moderneilla ominaisuuksilla. I'm in!

Sen verran tuolla on tullut jo soiteltua, että suurin kuherruskuukausi on ohi, mutta olen edelleen innoissani. Esim tuo IR xlr out on todella vakuuttava. Ei mitään syytä enää keikalla mikittää vahvistinta.

Sorry, hehkutan ehkä liikaa, mutta se on mun näkemys laitteesta. Varmasti löytyy soittajia joiden mieleen tonemasterit ei ole ja se on ihan ok. Kaikki me ollaan erilaisia. :)

Juu siis sehän on vaan hienoa että tälläiset uudet jutut löytää paikkansa jonkun soitinlaitteistoon. Ja mikä minä olisinkaan sinulle sanomaan että olet väärässä :)

Itse taas punnitsen noi laitehajoamiset niin että ennemmin huollan putkivahvistimen sen prakattua ja soitan sansampilla tms keikan loppuun kun joutuisin digilaitetta huoltamaan sen hajottua (kai nekin voi hajota?)
samiko
01.11.2019 13:19:07
Laulava Kylätohtori: Ei siinä mitään, ymmärrän kyllä, miksei sua kiinnosta ja se on täysin fine. Mun pointti nyt oli, että maailmassa on oletettavasti paljon muita, joita kiinnostaa ja tämä on suunnattu heille. On muitakin näkemyksiä, priorisointeja ja tarpeita kuin mitä sinulla on. Ja vaikka todennäköisyydet ovat puolellasi soundin laadun suhteen (ainakin omien kriteeriesi mukaan), niin onhan tuo vähän hassua kommentointia testaamatta. Youtube nyt on tässä kohtaa aika se ja sama. Ja kyllä noiden täystyrmäyksiesi rivien välistä oli sanamuotojesi ja -valintojesi perusteella jotain katkeruuden tapaista aistittavissa, siitä kommenttini.

Hinnat tulee 100 % varmasti tippumaan, se on ihan markkinoiden laki se. Kermankuorinta, jne, ei se vielä tarkoita epäonnistumista tai kysynnän puutetta. Mutta itsekin seuraan mielenkiinnolla, miten käy. Ja olisihan tuollaista hauska päästä testaamaan.

Itse taas näen näitä puoltavana seikkana sen, että onhan analogisia vahvareitakin ollut jo ikuisuuden yksinkertaisista todella monipuolisiin, mutta silti niille yksinkertaisimmillekin on kysyntää. Ei tämä yksinkertainen vs. monimutkainen ole suinkaan mikään uusi tai yksin digitaalisuuteen liittyvä asia.

Totta kai on erilaisia mieltymyksiä ja toiveita kuin ne minun omat. Minä vaan veikkaan näille -ei niin ruusuista- tulevaisuutta, toisin kuin vaikka axeille tai kemppereille. Se on vaan mutu ja voin olla väärässäkin.
Lennu
01.11.2019 13:25:49

samiko: Totta kai on erilaisia mieltymyksiä ja toiveita kuin ne minun omat. Minä vaan veikkaan näille -ei niin ruusuista- tulevaisuutta, toisin kuin vaikka axeille tai kemppereille. Se on vaan mutu ja voin olla väärässäkin.

Olet todennäköisesti väärässä. Minä taas veikkaan, että nämä vie kaikki markkinat.
hallu
01.11.2019 13:28:53
samiko: Totta kai on erilaisia mieltymyksiä ja toiveita kuin ne minun omat. Minä vaan veikkaan näille -ei niin ruusuista- tulevaisuutta, toisin kuin vaikka axeille tai kemppereille. Se on vaan mutu ja voin olla väärässäkin.

No onhan tommonen kalliskin digitaalinen yhden tempun poni kuitenkin helposti puolet halvempi kuin AXE tai Kemper, jos se laadullisesti tekee sen saman (tai Kemperin tapuksessa enemmän), niin eiköhän sellaiselle luulisi kysyntää olevan.

Mutta mitäpä tätä veikkailemaan, tulevaisuus sen osoittaa.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
hallu
01.11.2019 13:32:57
samiko: ........

Itse taas punnitsen noi laitehajoamiset niin että ennemmin huollan putkivahvistimen sen prakattua ja soitan sansampilla tms keikan loppuun kun joutuisin digilaitetta huoltamaan sen hajottua (kai nekin voi hajota?)

Ei taida digivehkeet lähtökohtaisesti hajota ja jos hajoaa, niin eiköhän se ole sitten sillä selvä ja kierrätykseen, koska ei taida olla tällähetkellä kovinkaan montaa tekijää jotka noita korjailisi. Toivottavasti olen väärässä ja jos noita nyt edes teoriassa pystyy korjaamaan, niin luulisi että joku ottaisi sen homman hoitaakseen, mutta markkina taitaa olla aika pieni koska noi ei pääsääntöisesti hajoa ja on lähtökohtaisesti suunniteltu huoltovapaaksi.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Laulava Kylätohtori
01.11.2019 13:37:51
hallu: Ei taida digivehkeet lähtökohtaisesti hajota ja jos hajoaa, niin eiköhän se ole sitten sillä selvä ja kierrätykseen, koska ei taida olla tällähetkellä kovinkaan montaa tekijää jotka noita korjailisi. Toivottavasti olen väärässä ja jos noita nyt edes teoriassa pystyy korjaamaan, niin luulisi että joku ottaisi sen homman hoitaakseen, mutta markkina taitaa olla aika pieni koska noi ei pääsääntöisesti hajoa ja on lähtökohtaisesti suunniteltu huoltovapaaksi.

Jaa, ettei siis hajoa? On aika ennenkuulumatonta elektroniikkaa, jos näin on.

Samalla voidaan kysyä, mikä on suunniteltu elinkaari vuosissa? Tällaista elektroniikkaahan ei lähtökohtaisesti suunnitella isältä pojalle, vaan näissä on joku tietty kestoaika suunnittelun pohjana. Nämähän voi tehdä vaikka samanlaisiksi kuin printterit, että sopivan ajan jälkeen joku piiri vaientaa koneen. Ja eikun kaupoille uutta ostamaan.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
01.11.2019 14:02:15 (muokattu 01.11.2019 14:08:04)
Laulava Kylätohtori: Jaa, ettei siis hajoa? On aika ennenkuulumatonta elektroniikkaa, jos näin on.
E:
Niin siis lähinnä ajattelin että ei hajoa suunnitellun elinkaarensa puitteissa. Tietokoneita lähinnä mietin olen itse pitänyt yhtä pöytäkonetta suunnilleen kymmenen vuotta ajossa ennen kuin vaihdan uuteen eikä silloinkaan ole vielä rikki vaan ainoastaan tehottomia. Eihän tietokoneitakaan minun tietääkseni korjata, vaan niihin vaihdetaan aina kokonaan se rikkoutunut osa. Ehkä noissa mallinnusvempeleissäkin voitaisiin jäljitellä tietokoneista tuttua moduulirakennetta jolloin käyttäjät voisivat itse suunnitella ja rakentaa laitteen haluamistaan palikoista ja korjaaminen olisi helppoa ja hauskaa ja luultavasti hinnatkin tulisivat alaspäin, mutta tietty tommosta mallinnusmasiinaahan voi ajaa tavallisessa tietokoneessa ja nyt kun on nämä ultranopea tb liitännät ja hyvät äänikortit niin en usko nopean tietokoneen kanssa edes pahemmin jäätävän jälkeen erillislaitteen nopeudesta ja ylihuomenna ei varmasti enää yhtään.

Samalla voidaan kysyä, mikä on suunniteltu elinkaari vuosissa? Tällaista elektroniikkaahan ei lähtökohtaisesti suunnitella isältä pojalle, vaan näissä on joku tietty kestoaika suunnittelun pohjana. Nämähän voi tehdä vaikka samanlaisiksi kuin printterit, että sopivan ajan jälkeen joku piiri vaientaa koneen. Ja eikun kaupoille uutta ostamaan.

No jos ottaa verrokiksi laadukkaan pöytätietokoneen, niin eiköhän tommonen kymmenen vuotta ole aika helposti saavutettavissa. Jos noita nyt olemassa olevia digietareita ja efektejä miettii, niin esim. R11 tai jotkut Line6 laitteet antaa varmaan osviittaa odotettavissa olevaan kestoon. R11 taitaa olla jo kymmenenvuotias ja jonkin verran on keskusteluissa tullut esille laitteita jotka ovat päästäneet savut ulos, mutta eiköhän noita ole vielä ajossakin jokunen..... tai vaikka Line6 xt räkkimalli lienee kymmenen vuoden tietämillä tai ainakin lähellä niin niitäkin näkyy toisinaan myytävänä.

Kyllä me kai edelleen ollaan keräämässä kokemusta siitä miten noi digikamppeet pitkässä juoksussa peilittää tai siis kestää. Mä vähän luulen, että siihen puoleen ei vielä olla kauheasti kiinnitetty huomiota kun niiden tekniikka kehittyy niin vauhdilla, että laitteet ehtivät käydä vanhanaikaisiksi kauan ennen kuin fyysisen keston rajat tulee vastaan. Ehkä semmoinenkin näkökohta on huomioitava, että digivehkeet ovat persoonattomia, niin niiden kestolla ei ole samalla tavalla väliä kun se soundi on aina kopioitavissa sellaisenaan uuteen laitteeseen niin ei tule sitä ongelmaa kuin analogipuolella jossa laitteet ovat enemmän tai vähemmän yksilöitä ja siksi vähän arvaamattomia. Digipuolella laitteen hajoaminen on ainoastaan kustannuskysymys. Mutta sanotaanko, että parin tonnin laitteelle kymmenen vuotta huoltovapaata kestoa tekee jotain 16 euroa kuukaudessa.

No näitä juttuja on hyvä punnita jokapuolelta.
Mikko1978
01.11.2019 14:15:44
hallu: E:
No jos ottaa verrokiksi laadukkaan pöytätietokoneen, niin eiköhän tommonen kymmenen vuotta ole aika helposti saavutettavissa. Jos noita nyt olemassa olevia digietareita ja efektejä miettii, niin esim. R11 tai jotkut Line6 laitteet antaa varmaan osviittaa odotettavissa olevaan kestoon. R11 taitaa olla jo kymmenenvuotias ja jonkin verran on keskusteluissa tullut esille laitteita jotka ovat päästäneet savut ulos, mutta eiköhän noita ole vielä ajossakin jokunen..... tai vaikka Line6 xt räkkimalli lienee kymmenen vuoden tietämillä tai ainakin lähellä niin niitäkin näkyy toisinaan myytävänä.

Mulla on Line6:n mallintavia laitteita kolme: 20-, 10- ja 1-vuotias. Ainoa tekninen murhe noiden kanssa on yksi jakakytkin, joka vaatii vähän tavallista enemmän voimaa. Ilmeisesti pitäisl jaksaa puhdistaa se, mutta temppuilu on sen verran harmitonta, etten ole viitsinyt sitäkään korjata.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)