Aihe: Digi vs. Analog ?
1 2 3 4 526 27 28 29 3034 35 36 37 38
Kefiiri
29.10.2019 08:37:51
Iskariot: Kivaahan se soundien ruuvailukin on, mutta kuten kamarunkkauskin, kyseessä on jo aivan oma harrastuksensa.

Sellaiselle joka tykkää viilailla soundeja, on monipuolinen mallintava tosiaan varmaan mainio peli. Eikä se viilailu välttämättä jätä soittoakaan paitsioon, onpahan vaan oma lisämausteensa musiikkihommassa. Mutta vaikka säätöjen tekeminen toimisi ajatuksen voimalla ilman ensimmäistäkään valikkojen vilautusta, tuntuisi jotenkin häiritsevältä käyttää sadasta mahdollisesta mallinnuksesta jatkuvasti vain yhtä. Me artistit ollaan herkkää väkeä :D
En ole musiikin asiantuntija.
paskiaispaska
29.10.2019 09:09:07 (muokattu 29.10.2019 12:49:27)

Mulla oli joskus bossin katana. Hyvät soundit hintasekseen, mutta joku digikyllästyminen siinä iski niissä soundeissa. Bändikaverilla kemperi ja se saa siitä kyllä taiottua ihan uskomattomat soundit - mutta tääki riippuu ihan siitä mimmonen soundi sieltä "sormista" lähtee. Just pari viikkoo sitte oli kaks kemperistiä vierekkäin ja vähintään yhtä taitavia teknisiä soittajia, mutta ei sen toisen kemperistä vaan tullu pihalle mitään sellasta jota vois sanoa "uskomattomaks soundiks". Soittivat saman kaapin läpi jopa. Sen toisen soittotatsi tai joku ei vaan saanu sitä vehjettä laulamaan. Miksaajaki tuli sanomaan meidän leadikitaristille, että osaa selkeesti hommansa ja saa kemperin kuullostamaan todella hyvältä. Mutta putkikoneella seki haluu aina treeneissä vetää :)

Täs on yks päähänpisto minkä äänittelin viimeviikonloppuna:

https://youtu.be/zCjSOGaFGrY

"Jälkityöstö" tietenki digitaaliaesti tehty, mutta erottaako tuosta miten muut äänitykset hoidettu? Analogi- vai digitaalivahvistimilla?

Miksaus vähä tollane amatööri, ku ei oo referensseinä muutaku nappikuulokkeet, läppärin omat kajarit ja autostereot :P Enkä muutenkaa hirveesti oo noita tehny.
Mikko1978
29.10.2019 10:06:21
Laulava Kylätohtori: Mites se menikään se sanonta kepeistä, koirista ja älähdyksistä? :)

Sori vaan, mutta en nyt oikein viitsi provosoitua huutelustasi. Koeta haastaa riitaa jonkun toisen kanssa.
Mikko1978
29.10.2019 10:13:25
aristoteles666: Yamahalla oli DG-60 yli 20 vuotta sitten, kaksi kanavaa ja kaiku.

ja huom twin ja deluxe on myos kaksikanavaisia.

Ja aika perinteisin eväin on myös nyt jo 20 vuotiaiden Line 6:n Spiderienkin käyttöliittymä toteutettu.
Laulava Kylätohtori
29.10.2019 10:20:56
Mikko1978: Sori vaan, mutta en nyt oikein viitsi provosoitua huutelustasi. Koeta haastaa riitaa jonkun toisen kanssa.

En mä ole sua missään kohtaa maininnut tai provosoinut. Pahimmat digihörhöt löytyvät ulkomaan foorumeilta, eikä tästä ketjusta. Se nyt on sun oma tulkinta ja johtopäätös, jos jollain tavalla tunsit piston sydämessäsi.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
pappasfin
29.10.2019 10:26:48 (muokattu 29.10.2019 11:01:12)
Hmm... en mä myöskään huomannu, että "digimiehet" ois vastustellu jonkinsortin yhden mallinnoksen digihärpätintä.

Mä luulen, että sen valmistaminen ei tulisi niin paljoa halvemmaksi kuin härpättimen, jossa on useampia mallinnoksia jne. ja kenties markkinoilla on kysyntää laitteelle jossa on enempi sälää.

Oishan se kiva että joku tekis noita yhden vahvarin mallintavia digihärpättimiä.

Kun tästä aika kuluu ja tekniikka kehittyy niin jossain vaiheessa soittajille voitaisiin istuttaa päähän siru ja sitten liitin sopivaan kohtaan ja sitten vaan mallinnettaisiin soittajalle vaikkapa Jimi Hendrixin taidot ja tatsi tai Tommy Emmanuelin tai ehkä kenties Steve Vain soittotaidot ;D

Relatkaa ja ottakee iisisti, jokaiselle löytyy onneksi erillaista tarjontaa soittovehkeiden suhteen.
PappaSFin
Mikko1978
29.10.2019 10:47:09
Laulava Kylätohtori: En mä ole sua missään kohtaa maininnut tai provosoinut. Pahimmat digihörhöt löytyvät ulkomaan foorumeilta, eikä tästä ketjusta. Se nyt on sun oma tulkinta ja johtopäätös, jos jollain tavalla tunsit piston sydämessäsi.

Ja jälleen kerran kirjoitat asioista, jotka tapahtuvat vain mielikuvituksessa. Toivot taas, että olisin ottanut jotenkin itseeni noista sun huuteluista, mutta tälläkin kertaa joudut pettymään.

En minä tietenkään ole väittänyt, että kirjoitit minusta. Minähän nimenomaan kerroin, ettei mielestäni tässä keskustelussa ole sellaisia "heikkoitsetuntoisten uskovaisten" väitteitä, mitä sinä esitit - luonnollisesti yhtään provoilematta. Nyt ne Hallun idean tyrmääjät ovatkin sitten ilmeisesti jollakin ulkomaisella foorumilla... Oikeasti, palataan ehkä sitten asiaan, kun tuon lapsellisen provoilun sijaan kykynet kirjoittamaan kitarakamoista. Nämä paskapuheet kalikoista, pistoista ja uskovaisista alkavat sotkemaan jo ihan tarpeeksi keskustelua.
WanhaWetäjä
29.10.2019 12:30:08

pappasfin: Hmm... en mä myöskään huomannu, että "digimiehet" ois vastustellu jonkinsortin yhden mallinnoksen digihärpätintä.
Sellanen voisi toimia mikä olisi ns tyhjä ja johon vois ostaa yksitellen mieleisiään mallinnuksia, rajoituksena vaikkapa 3 mallinnusta. Oma tarve on kuitenkin hiukka laajempi kuin vain se yksi soundi ja efektejäkin pitäs löytyä ainakin reverb, delay, chorus, tremolo + pari erilaista säröä. Himassa menisin edelleen mieluusti Helixilla koska sen kautta voi reitittää kaiken mitä äänityksissä tarvin. Nyt kun tuli tuo PowerCab 212 hommattua niin se lisää monipuolisuutta entisestään, himassa ja keikoilla.

Mä luulen, että sen valmistaminen ei tulisi niin paljoa halvemmaksi kuin härpättimen, jossa on useampia mallinnoksia jne. ja kenties markkinoilla on kysyntää laitteelle jossa on enempi sälää.
Mikäli olen oikeen ymmärtänyt niin suuri(n) osa digivermeitä käyttävistä kuin myös esim IRrien tarjoajista on raskaamman musan edustajia joka lienee suosituin alue nykykitaristien keskuudessa ainakin jos jotain voi päätellä esim kirjoitusten määrästä näilläkin palstoilla koskien kamoja tai soittamista. Aika moni tuntuu harrastavan soundien kopsaamista esim levyiltä tai tietyiltä kitaristeilta jopa eri levytyksissä mikä ei välttämättä toimi analogisilla vehkeillä koska niitä pitäisi olla aika kattava määrä. Digivermeillä ei jää ainakaan siitä kiinni etteikö olisi eri vaihtoehtoja riittävästi.

Oishan se kiva että joku tekis noita yhden vahvarin mallintavia digihärpättimiä.
Kohderyhmä? Suurimmat "jäärät" ovat nimenomaan analogipuolella, monet heistä sellasia jotka eivät ole edes kokeilleet digivermeita koska ei heillä ole siihen tarvetta ja heitä ei kiinnosta digi ja se on ihan ok. Jos tarvii vain yhden vahvistimen/perussoundin niin eikö se ole järkevintä toteuttaa perinteisesti analogivahvarilla +eturauhasilla efektit kuten aina on tehty.
Nuoremman polven harrastajat ovat tottuneet räpläämään kaikkea elektroniikkaa jo pienestä pitäen joten monipuoliset laitteet toimivat heille ikäänkuin luonnostaan ja ovat helppoja omaksua. Ehkä tässä on myös se peikko ikänsä analogisten kanssa puuhastelleille eli ei viitsitä opetella jotain kun se on niin hankalaa. Valikkohelvetti on taas asioista tietämättömien mutua, toki onhan noissa eroja, Helix on looginen kun siihen pääsee sisälle, ottaa toki aikansa, muista en osaa sanoa mitään.

Kun tästä aika kuluu ja tekniikka kehittyy niin jossain vaiheessa soittajille voitaisiin istuttaa päähän siru ja sitten liitin sopivaan kohtaan ja sitten vaan mallinnettaisiin soittajalle vaikkapa Jimi Hendrixin taidot ja tatsi tai Tommy Emmanuelin tai ehkä kenties Steve Vain soittotaidot ;D
Joskus jo ammoin miettinyt tätä samaa laulajien suhteen, softa/mallintaja jossa on eri laulajien soundit + autotune eli "laula kuin Elvis" lienee kohtuu helppo toteuttaa vs tuo siruosasto.

Relatkaa ja ottakee iisisti, jokaiselle löytyy onneksi erillaista tarjontaa soittovehkeiden suhteen.
Jep, jotenkin huvittavaa kuinka tosissaan näillä palstoilla ollaan, kyseessähän on kuitenkin vain hyvä harrastus, ainakin suurimmalla osalla.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Laulava Kylätohtori
29.10.2019 13:01:53 (muokattu 29.10.2019 13:07:51)
pappasfin: Hmm... en mä myöskään huomannu, että "digimiehet" ois vastustellu jonkinsortin yhden mallinnoksen digihärpätintä.

Onhan sitä tässäkin ketjussa kutsuttu tyyliin turhaksi, resurssien hukkaamiseksi ja ties miksi. Mielestäni se on varsin vastustava asenne. Plus vielä pahenpia löytyy mnetin ulkopuolelta.

Keskityt epäolennaisiin. Pointti on, että nykyisin myydään x laitetta ja y soittajaa haluaisi "yksinkertaisen" digihärpättimen. Nyt tuo määrä y on hukattua potentiaalia, koska tarjolla on laitteita vain ryhmälle x. Jos nyt tehtäisiin laite y:n tarpeisiin, myytäisiin x:n sijaan x+y.

Ihan sama, vaikka maksaisi samankin. Silti se olisi lisää myyntiä y:n verran ja vähintään samalla katteella.

Ei kai niiden monimutkaisten valmistamista tarvitse lopettaa, vaikka rinnalla olisi yksinkertaisempiakin myynnissä. Voi valmistaa ja myydä molempia ja tehdä enemmän rahaa sekä laajentaa markkinoita. Tuollainen riisuttu malli nykyisestä ei kuitenkaan vaadi mitään tuotekehitysurakkaa, koska kaikki on valmiina. Jätetään vaan osa pois. Samalla uudet käyttäjät olisivat potentiaalinen kohde muulle lisämyynnille.

E. itseäni ei kiinnosta monipuoliset laitteet millään tekniikalla toteutettuna. Ei, vaikka se olisi analoginen perinteisillä napeilla. Eikä digissä ole kyse mistään uuden opettelun tai uuden tekniikan pelosta, vaan siitä, ettei ole tarvetta, eikä kiinnosta. Joku yksinkertainen omiin tarpeisiin sopiva digipeli sen sijaan kelpaisi, jos se toteuttaisi omat tarpeet parhaalla tavalla. Itse tykkään kyllä putkivahvareista, mutta ei mulle digipeleissä kiinnostamattomuuden syy ole digitaalisuudessa itsessään, vaan siinä, ettei sieltä löydy optimaallisia laitteita omaan tarpeeseen.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Gary Enfield
29.10.2019 15:01:31
WanhaWetäjä: Sellanen voisi toimia mikä olisi ns tyhjä ja johon vois ostaa yksitellen mieleisiään mallinnuksia, rajoituksena vaikkapa 3 mallinnusta. ..

Randallilla oli tuommoisia. Yhtä comboa kattelin jokunen vuosi sitten soitinlaineessa kun se oli aika pitkään alennuksella. Siihen tais olla 2 moduulia, blackfase ja tweed valmiina, tai jotain sellaista.
pappasfin
29.10.2019 15:39:48
Laulava Kylätohtori: Onhan sitä tässäkin ketjussa kutsuttu tyyliin turhaksi, resurssien hukkaamiseksi ja ties miksi. Mielestäni se on varsin vastustava asenne. Plus vielä pahenpia löytyy mnetin ulkopuolelta.

Se, että joku kutsuu jotain turhaksi jne. on vähän eri juttu kuin vastustaminen, eihän se ole multihuljutin-mallintahärpättimen omistajalta pois jos joku valmistaisi yhtä laitetta missä on vain yksi mallinnos (esim. vaikka Brownface).

Keskityt epäolennaisiin. Pointti on, että nykyisin myydään x laitetta ja y soittajaa haluaisi "yksinkertaisen" digihärpättimen. Nyt tuo määrä y on hukattua potentiaalia, koska tarjolla on laitteita vain ryhmälle x. Jos nyt tehtäisiin laite y:n tarpeisiin, myytäisiin x:n sijaan x+y.

Sorry, en tunnistaudu epäolennaisiin keskittyväksi ;D

Ihan sama, vaikka maksaisi samankin. Silti se olisi lisää myyntiä y:n verran ja vähintään samalla katteella.

Ei kai niiden monimutkaisten valmistamista tarvitse lopettaa, vaikka rinnalla olisi yksinkertaisempiakin myynnissä. Voi valmistaa ja myydä molempia ja tehdä enemmän rahaa sekä laajentaa markkinoita. Tuollainen riisuttu malli nykyisestä ei kuitenkaan vaadi mitään tuotekehitysurakkaa, koska kaikki on valmiina. Jätetään vaan osa pois. Samalla uudet käyttäjät olisivat potentiaalinen kohde muulle lisämyynnille.

Ilmeisesti kuitenkin valmistajat ajattelevat sitä myyntivolyymia ja kannattavuutta eli kannattaako oikeasti valmistii vaikka Axe One Modelling Processor ;D koska kuitenkin varmaan se valmistaminen ym. siinä maksaa ja pitäisi saada myytyä laitetta ja moniko oikeasti ostaisi vain yhden mallinnoksen laitteen kun saa vaikkapa laitteen jossa on mallinnettu jo tuo kyseinen malli ja sata muuta.

Mutta ei ole multa pois, jos valmistettaisiin tuollainen yhden mallin laite, sitten olis sekin mahdollisuus, että joku tykkäisi tästäkin vaihtoehdosta ja ostaisi.

Kuten olen monesti maininnu niin jokaiselle jotakin, pääasia, että on sellaiset kamat, joista tykkää oli ne sitten putkareita, digihärpättimiä (yhtä tai useaa sataa matkivia laitteita).

Ihan lopuksi totean, että Muusikoiden.net keskustelut olisi paljon kivempia lukea, jos ei mentäisi henkilökohtaisuuksiin vaan pysyttäisiin asialinjalla, itse yritän noudattaa tätä tapaa.

Take it easy
PappaSFin
sustain65
29.10.2019 17:03:27
Laulava Kylätohtori:

Tuollainen riisuttu malli nykyisestä ei kuitenkaan vaadi mitään tuotekehitysurakkaa, koska kaikki on valmiina. Jätetään vaan osa pois.

Ei mene noin, kyllä se riisuttu mallikin vaatii suunnitteluaikaa, testauksen, käyttöohjeet ja myös teknistä hommaa, jos fyysisiä "potikoita" on vähemmän, jne. Toki tuotekehityspanos saattaisi olla suhteellisen pieni ja sitä kautta taloudellisesti kannattavaa. Huomiona vain, en mitenkään vastusta yksinkertaisten mallintavien ideaa. Itsellekin kelpaisi esim. pienikokoinen mallintava "Mesa TC-50".
Laulava Kylätohtori
29.10.2019 17:30:53
sustain65: Ei mene noin, kyllä se riisuttu mallikin vaatii suunnitteluaikaa, testauksen, käyttöohjeet ja myös teknistä hommaa, jos fyysisiä "potikoita" on vähemmän, jne. Toki tuotekehityspanos saattaisi olla suhteellisen pieni ja sitä kautta taloudellisesti kannattavaa. Huomiona vain, en mitenkään vastusta yksinkertaisten mallintavien ideaa. Itsellekin kelpaisi esim. pienikokoinen mallintava "Mesa TC-50".

Kyllä. Eihän se nyt voi se sama laite olla. Pointti oli kuitenkin juuri tuo, mitä kirjoitit, että varsin vähäisiä ovat ja normi mallintavan kehitystyöhön verrattuna vain pisara meressä. Tuosta puuttuisi kuitenkin se suurin työ eli niiden soundien kehittely, koska tuossa muokattaisiin lähinnä käyttöliittymää (yksinkertaisemmaksi).

Ja voihan se olla, että Mesa itse alkaa jossain kohtaa tekemään omia vahvistimia digipohjaisena. En tarkoita, että näiden nykyisten Axen, Kempereiden tai muiden on pakko niitä tehdä. Voihan niitä tehdä muutkin. Pointti nyt siinä, että näille olisi varmasti kysyntää ja markkinoita.
Kontiak
29.10.2019 18:01:02
Laulava Kylätohtori: Voihan niitä tehdä muutkin. Pointti nyt siinä, että näille olisi varmasti kysyntää ja markkinoita.

Epäilyshän jää, että kysyntää ja markkinoita ei ole, kun tuota ei tapahdu.
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
sustain65
29.10.2019 18:02:44
Laulava Kylätohtori:
Ja voihan se olla, että Mesa itse alkaa jossain kohtaa tekemään omia vahvistimia digipohjaisena. En tarkoita, että näiden nykyisten Axen, Kempereiden tai muiden on pakko niitä tehdä. Voihan niitä tehdä muutkin. Pointti nyt siinä, että näille olisi varmasti kysyntää ja markkinoita.

Jep, hyvinkin olisi markkinoita. Vaikka monipuoliset mallintavat antavat itselle mahdollisuuden kokeilla ja käyttää hienoja soundeja, niin välillä viiksettää se tietokoneen käyttö mikä siinä mukana tavallaan seuraa. Kun tulee seurusteltua koneiden kanssa jo muutenkin ihan tarpeeksi arkipäivisin.
Laulava Kylätohtori
29.10.2019 18:02:55
Kontiak: Epäilyshän jää, että kysyntää ja markkinoita ei ole, kun tuota ei tapahdu.

Se voi olla yksi syy, mutta ei sinänsä todista, etteikö markkinoita olisi.
Gary Enfield
29.10.2019 18:26:55 (muokattu 29.10.2019 18:28:27)
Kontiak: Epäilyshän jää, että kysyntää ja markkinoita ei ole, kun tuota ei tapahdu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Randall_Amplifiers#MTS_Series

Randall tuotti moduuliratkaisuja, yksin pääteaste, mutta etuset moduuleina, sarja lopetettiin 2012.
Kontiak
29.10.2019 19:41:15
Gary Enfield: https://en.wikipedia.org/wiki/Randall_Amplifiers#MTS_Series

Randall tuotti moduuliratkaisuja, yksin pääteaste, mutta etuset moduuleina, sarja lopetettiin 2012.

http://www.synergyamps.com/
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
Kefiiri
29.10.2019 20:05:32
Kontiak: http://www.synergyamps.com/

Tuollainen moduulisoosi osoittaa just sen, että ei tajuta että vahvistimissa sointi on vain yksi osatekijä :D
En ole musiikin asiantuntija.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)