Aihe: Digi vs. Analog ?
1 2 3 4 523 24 25 26 2734 35 36 37 38
Shredator
24.10.2019 07:22:06

Nyt lähti Strymonkin mukaan tähän digivahvarimeininkiin!
https://youtu.be/KbQOdpqLGkk
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
iec
24.10.2019 09:15:59

Shredator: Nyt lähti Strymonkin mukaan tähän digivahvarimeininkiin!

Tuohan on hyvin pitkälti sama kuin tämä Atomic Amplifirebox:
https://atomicamps.com/amplifirebox/

Hyvä että tulee lisää tarjontaa näistä pedaalikokoisista mallintavista.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Shredator
24.10.2019 11:15:15

iec: Tuohan on hyvin pitkälti sama kuin tämä Atomic Amplifirebox:
https://atomicamps.com/amplifirebox/

Hyvä että tulee lisää tarjontaa näistä pedaalikokoisista mallintavista.

Kyllä Strymonit on aina Strymoneita ja nämä muut räppänät erikseen :)
hallu
24.10.2019 11:39:23
Shredator: Nyt lähti Strymonkin mukaan tähän digivahvarimeininkiin!

Periaatteessa ihan kiinnostava pedaali ja olen vähän miettinyt, että digivahvareiden tulevaisuus voisi olla tommosissa speduissa. Nimittäin itse olen käyttänyt analogisena Koch Pedaltonea, joka edelleen oli yksi ehdottomista suosikeistani vahvistinten maailmassa. Se oli vaan analoginen ja joskus vuosituhannen alkupuolellahan oli oikein buumi kun tuli vähän joka valmistajalta pedaalietareita. sitten tuli tietty se Blue One joka oli lupaavan oloinen värkki vaan edelleen analoginen sekin.

Nyt tosiaan nämä digitaaliset ovat alkaneet tarjota pedaalikokoon yksinkertaisia mallintavia Amplifire ja tää Stryymori viimeisimpänä ja pidän näitä kiinnostavina laitteina molempia. Pieni koko, halpa hinta ja yksinkertainen käyttöliittymä näissä houkuttaapi. Tai no "halpa ja halpa" :-D katsoin Thomanin hinnastoa niin 429 ennakoidaan ton Iridiumin hinnaksi (Koch Pedaltone oli tullessaan 600 euron kieppeissa ja viimeksi näin sen kakkosversiota juurikin tohon 400 euron huitteisiin myytävän) eli ei ehkä ihan riittävän halpa mun makuun :-) .

Musta Strymorin spedut on periaatteessa ihan kiinnostavia, mutta vierastan niiden ympärillä käytävää hypetystä joten en ole vielä sellaista halunnut ostaa. Varmaan odotan, että trendisetterit alkaa intoilemaan jostakin muusta sateentekijästä ja kokeilen sitä sitten :-D .
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Shredator
24.10.2019 12:06:41

Kyllä ne Strymonit on osoittautuneet hintansa arvoisiksi. Kyllä sille hypelle on erittäin vahvat perusteet :)
BulletFace
24.10.2019 12:17:04
"Tässä myöskin pakko sanoa, että kemperissä on mun mielestä kohtuu suoraviivainen käyttöliittymä, jos ei vaan leiki turhaan. Jos sulla on siellä profiilit, niin yksi nuppi vaihtaa profiilia, muista gain ja tonesäädöt. Toki näkyvillä on paljon muita namiskoja, mutta jos niihin ei vain koske. Itse nimittäin menee juurikin näin, että en paljoa leiki kuin EQ:lla ja gainilla eri mallinnoksissa. Saiskohan kemperistä sellaista versiota, että muita nappeja ei oikein edes olisi :D"

Mä en ole kanssa kokenut kemperiä mitenkään vaikeaksi käyttää. Toki rig manageri on edelleen ihan saatanasta, mutta eiköhän sieltä jossain vaiheessa se editori tule.

Itse vähän harmitellut sitä, että kemperistä ei ole tuollaista HX stompin kaltaista pientä versiota. En tarvitse itse puoliakaan Kemperin ominaisuuksista joten tuollainen 3 napin versio sopisi kuin nyrkki päähän.
Get the best and fuck the rest.
hallu
24.10.2019 12:23:04
Shredator: Kyllä ne Strymonit on osoittautuneet hintansa arvoisiksi. Kyllä sille hypelle on erittäin vahvat perusteet :)

En mä väitä etteikö sille olisi perusteita, mutta en silti pidä siitä ja siksi mieluummin odotan että se laantuu. Hype on hypeä yhtä kaikki, vaikka laite olisi miten hyvä ja seksikäs. Mä mieluummin hiihtelen vähän perässä ja tällä hetkellä digilaitteissa mun kannalta kiinnostavia on juurikin jotkut 11R:t tms. mutta ne on vähän monimutkaisia eikä niitäkään torilla ihan päntiönä ole tarjolla ollut.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
hallu
24.10.2019 12:26:47 (muokattu 24.10.2019 12:28:04)
BulletFace: "Tässä myöskin pakko sanoa, että kemperissä on mun mielestä kohtuu suoraviivainen käyttöliittymä, jos ei vaan leiki turhaan. Jos sulla on siellä profiilit, niin yksi nuppi vaihtaa profiilia, muista gain ja tonesäädöt. Toki näkyvillä on paljon muita namiskoja, mutta jos niihin ei vain koske. Itse nimittäin menee juurikin näin, että en paljoa leiki kuin EQ:lla ja gainilla eri mallinnoksissa. Saiskohan kemperistä sellaista versiota, että muita nappeja ei oikein edes olisi :D"

Mä en ole kanssa kokenut kemperiä mitenkään vaikeaksi käyttää. Toki rig manageri on edelleen ihan saatanasta, mutta eiköhän sieltä jossain vaiheessa se editori tule.

Itse vähän harmitellut sitä, että kemperistä ei ole tuollaista HX stompin kaltaista pientä versiota. En tarvitse itse puoliakaan Kemperin ominaisuuksista joten tuollainen 3 napin versio sopisi kuin nyrkki päähän.

Kemperistä voisi olla kiinnostava joku yksinkertaistettu versio johon saisi vaikka vain yhden profiilin kerrallaan. Toisaalta mä mietin, että Kemperhän ei pysty mallintamaan kokonaista vahvistinta, vaan ottaa ainoastaan "valokuvan" kulloisestakin signaaliketjusta joten se ei välttämättä pärjäisi pelkästään yhdellä profiililla. En kylläkään tiedä kuinka monta profiilia yhdestä vahvistimista pitäisi tehdä, että se kattaisi vahvistimen koko soundipaletin ? riippuu varmaan vähän vahvarista.
Mpox
24.10.2019 13:25:23 (muokattu 24.10.2019 13:26:04)
hallu: Kemperistä voisi olla kiinnostava joku yksinkertaistettu versio johon saisi vaikka vain yhden profiilin kerrallaan.

Joopa joo. Oli laite mikä tahansa niin pitää pelata sen vahvuuksia eikä rakentaa keinotekoisia rajoitteita. Yhden profiilin mallintava olis kuin digikamera, johon mahtuis vain 36 kuvaa eikä herkkyyttä tai valkotasapainoa vois muuttaa kesken kaiken. Vanhan tekniikan ajattelumalleja kannattaa harvoin soveltaa uuteen.
iec
24.10.2019 17:03:14

Shredator: Kyllä Strymonit on aina Strymoneita ja nämä muut räppänät erikseen :)

En usko ennenkuin pääsen vertaamaan noita kahta keskenään ;) En ainakaan pystynyt havaitsemaan oikeastaan mitään merkittävää eroa esim Fender SuperSonicin Deluxe Reverb-tyylisen kanavan ja Amplifireboxin Deluxe Reverb-mallinnuksen välillä, vaikka mallintavan soitin PA-kaapin läpi. Tietysti piti hetken aikaa etsiä mallintavasta sopivat eq-asetukset. Tämä oli tietenkin minun omiin aistihavaintohini perustuva kokemus ja jollakin toisella saattaa olla aivan toisenlaiset aistihavainnot.

Ei se Strymon varmaan mikään huono ole, eli tuskin valmistaa mitään aivan luokatonta kampetta. Veikkaanpa kuitenkin, että monikaan ei huomaisi sokkotestissä eroja näiden parhaiden mallintavien välillä, jos esimerkiksi näistä säädettäisiin kaikista Angus Youngin särösoundi. Toki niitä eroja ilmeisesti on ja ne ilmenevät tietyntyylisillä reunasäröillä tai high-gain-junttauksessa.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
hallu
24.10.2019 19:10:55
Mpox: Joopa joo. Oli laite mikä tahansa niin pitää pelata sen vahvuuksia eikä rakentaa keinotekoisia rajoitteita. Yhden profiilin mallintava olis kuin digikamera, johon mahtuis vain 36 kuvaa eikä herkkyyttä tai valkotasapainoa vois muuttaa kesken kaiken. Vanhan tekniikan ajattelumalleja kannattaa harvoin soveltaa uuteen.

Ei sitä tarvitse keinotekoisesti rajoittaa, jättää siitä vain pois turhat säädöt ja mallit ja keskittyy siihen yhteen. Olen ihan varma, että semmoiselle vempeleelle olisi käyttöä ja kysyntää. Sitä paitsi esim. tuo mainittu strymor on aika simppelin oloinen. En mä ihan tarkkaan ymmärrä sitäkään, että jos digihiiveli pystyy mihin tahansa, niin miksi se ei pystyisi yksinkertaisuuteen?

Eihän se keneltäkään olisi pois jos meille vanhoille putkijäärille pakattaisiin se yksi mallinnus jonka tarvitsemme mahdollisimman tutunoloiseen ja simppeliin pakettiin. Varmasti monimutkaisuutta kaipaaville löytyy runsainmitoin vaihtoehtoja, miksi kukaan haluaisi minulta kieltää tätä pientä toivetta?
hallu
24.10.2019 20:04:37
iec: Amplifireboxin idea on ainakin WYSIWYG, eli nupikat ovat aikas lailla samat kuin perinteisissä putkivahvareissa ja säädöt ovat juuri ne mitä nupikat näyttävät. Siitä löytyy 9 eri valmista mallia, jotka valitaan kahdella kolmiasentoisella vivulla. Eli Clean, Crunch ja lead vasemmanpuoleisella vivulla ja 3 eri näkemystä kulloisestakin aihealueesta sillä oikeanpuoleisella. Ja näihin jokaiseen voi konffata tietokoneen avulla sopivat soundit. Olen itse tykännyt että toimintaperiaate on näin yksinkertainen. Niin no on mullakin yhden valinnan alla bassovahvarin malli käytössä (Ampeg). Eli tuohon voit säätää yhden vahvistinmallin+sille kaiutinimpulssivasteen ja käyttää vaikka hamaan tappiin sitä samaa mallia ;) Tai sitten käyttää pelkkää vahvistinmallia ja syöttää sen jonkin päätevahvarin kautta kitarakaappiin. Ihan käteviä nämä tällaiset purnukat. Strymonin näkemys aiheesta vaikuttaa huomattavasti rajoittuneemmalta, mikäli siihen saa vain nuo kiinteät vahvistinmallit. Näin ymmärsin Strymonin nettisivujen perusteella asian laidan olevan.

Joo toi vaikuttaa ihan tolkulliselta systeemiltä ja saattaisin kiinnostua sellaisesta. Mielessäni on eräs asia joka tuntuu vaikealta juuri nyt, mutta se olisi älykäs. Eli mulla on kaksi isoa putkivahvistinta joista tykkään molemmista perkeleesti paljon. Ajattelin, että voisin luopua toisesta ja ottaa kotiin tommosen hyvän etarin jolla soitteleisin vain luureihin ja monitoreihin ja jonka voisin ottaa keikalle varalaitteeksi. No hommassa on vain se ongelma etten ole valmis enkä kykenevä vielä luopumaan kummastakaan vahvistimestani jotka ovat vaan niin ihqudaa :-D .
Mikko1978
24.10.2019 22:17:26
hallu: Ei sitä tarvitse keinotekoisesti rajoittaa, jättää siitä vain pois turhat säädöt ja mallit ja keskittyy siihen yhteen. Olen ihan varma, että semmoiselle vempeleelle olisi käyttöä ja kysyntää. Sitä paitsi esim. tuo mainittu strymor on aika simppelin oloinen. En mä ihan tarkkaan ymmärrä sitäkään, että jos digihiiveli pystyy mihin tahansa, niin miksi se ei pystyisi yksinkertaisuuteen?

Eihän se keneltäkään olisi pois jos meille vanhoille putkijäärille pakattaisiin se yksi mallinnus jonka tarvitsemme mahdollisimman tutunoloiseen ja simppeliin pakettiin. Varmasti monimutkaisuutta kaipaaville löytyy runsainmitoin vaihtoehtoja, miksi kukaan haluaisi minulta kieltää tätä pientä toivetta?

En oikein ymmärrä, että millä tavalla mahdollisuus tallentaa useita malleja tekee Kemperistä monimutkaisen käyttää. Yhtä enempää niitä ei ole pakko käyttää nykyiselläänkään. Ja vaikka ei tarvitsisikaan kuin yhden mallin, niin aika tympeätä olisi hakea se mieleisin, jos jokainen kokeiltava pitäisi ladata erikseen sisään kerran tai useammin.
hallu
24.10.2019 22:25:02 (muokattu 24.10.2019 22:29:02)
Mikko1978: En oikein ymmärrä, että millä tavalla mahdollisuus tallentaa useita malleja tekee Kemperistä monimutkaisen käyttää. Yhtä enempää niitä ei ole pakko käyttää nykyiselläänkään. Ja vaikka ei tarvitsisikaan kuin yhden mallin, niin aika tympeätä olisi hakea se mieleisin, jos jokainen kokeiltava pitäisi ladata erikseen sisään kerran tai useammin.

No ei Kemperin monimutkaisuus mua haittaa kun en semmoista osta kuitenkaan :-) mutta tuo Strymor on ihan kiintoisa peli ei siinä mitään :-). Lähinnä ajattelin, että mitä lähemmäs perinteisen vahvistimen käyttökokemusta pääsee niin sen parempi. Eli kaksi tai kolme kanavaa menee kuten joissakin putkivahvistimissakin, mutta periaatteessa yksi kanava joka on hyvä spedualusta on monelle soittajalle se oikea. Jos sellaisen pystyy digitaalisesti tekemään, niin en keksi yhtään syytä miksi sellaista ei sitten voisi tehdä.

E: tää on vähän sama juttu kuin jotkut ei halua hirveästi vaihteita polkupyöräänsä (Wagner sanoi "minä haluan ajaa pyörällä enkä tehdä valintoja"). Mä voisin sanoa, että minä haluan soittaa kitaraa enkä tehdä valintoja. Soittaja joka uskoo soundin lähtevän sormista, ei tarvitse ihan helvetin kummallista vahvistinta. Yksinkertainen laite joka toistaa kitarasta tulevan mahdollisimman samalla tavalla kuin vaikkapa Vibrochamp, riittää. Kysyn vain onko semmoinen liikaa pyydetty? ainakin yllättävän paljon moinen toive aiheuttaa vastaväitteitä.
aristoteles666
24.10.2019 23:09:41 (muokattu 24.10.2019 23:10:34)

hallu: No ei Kemperin monimutkaisuus mua haittaa kun en semmoista osta kuitenkaan :-) mutta tuo Strymor on ihan kiintoisa peli ei siinä mitään :-). Lähinnä ajattelin, että mitä lähemmäs perinteisen vahvistimen käyttökokemusta pääsee niin sen parempi. Eli kaksi tai kolme kanavaa menee kuten joissakin putkivahvistimissakin, mutta periaatteessa yksi kanava joka on hyvä spedualusta on monelle soittajalle se oikea. Jos sellaisen pystyy digitaalisesti tekemään, niin en keksi yhtään syytä miksi sellaista ei sitten voisi tehdä.

E: tää on vähän sama juttu kuin jotkut ei halua hirveästi vaihteita polkupyöräänsä (Wagner sanoi "minä haluan ajaa pyörällä enkä tehdä valintoja"). Mä voisin sanoa, että minä haluan soittaa kitaraa enkä tehdä valintoja. Soittaja joka uskoo soundin lähtevän sormista, ei tarvitse ihan helvetin kummallista vahvistinta. Yksinkertainen laite joka toistaa kitarasta tulevan mahdollisimman samalla tavalla kuin vaikkapa Vibrochamp, riittää. Kysyn vain onko semmoinen liikaa pyydetty? ainakin yllättävän paljon moinen toive aiheuttaa vastaväitteitä.

perinteisen vahvistimen käyttökokemus (ja soundi) on saatu mallintavissa jo 90 luvun lopulla, usealta valmistajalta, eikä kukaan vaaadi sua vaihtamaan millä ikinä soitatkin, joten nyt on tehty vain tikusta asiaa pitkän aikaa.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
hallu
24.10.2019 23:42:05
aristoteles666: perinteisen vahvistimen käyttökokemus (ja soundi) on saatu mallintavissa jo 90 luvun lopulla, usealta valmistajalta, eikä kukaan vaaadi sua vaihtamaan millä ikinä soitatkin, joten nyt on tehty vain tikusta asiaa pitkän aikaa.

Jotkut kelpuuttaa margariinin, mutta toiset haluaa voita :-D
Kefiiri
25.10.2019 08:27:02
Mä ymmärrän Hallun ajatuksenjuoksun kun ajattelen vähän samalla tavalla. Mutta lienemme vähemmistössä, eikä parin primitivistin takia vissiin kannata erikseen ruveta suunnittelemaan rajoittuneita digivahvareita.

Mutta se tarpeeton kapasiteetti syö fiilistä! Multiefektissä se ei haittaa, mutta vahvistimen kanssa moinen ahdistaisi :D
En ole musiikin asiantuntija.
LaMotta
25.10.2019 09:47:11

hallu: Jotkut kelpuuttaa margariinin, mutta toiset haluaa voita :-D

Järkevät käyttää oivariinia.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
WanhaWetäjä
25.10.2019 11:33:55

Hauska idea, ammattilaiset säätävät ei omaa vaan jonkun toisen tehtailijan vahvaria, lopuksi yritetään arvata/kuulla mikä olikaan se oma vahvistin.

https://www.youtube.com/watch?v=hnRIWxCdU6I

Liittyy myös mukavasti tähän osioon digi vs analog koska esim Helixin floorilla voi säätää jalakakytkimillä kesken soittamisen (vaikka keikalla) hyvin perussäätöjen likäksi monia eri asioita ja tämä on erittäin kätevä ominaisuus myös soundtsekissa tai kun etsii selaamalla sopivia IReja kymmenien joukosta.

Ei taida taittua perinteisillä vehkeillä tämä eikä ole tarviskaan, putkivehkeissähän soundi on aina jumalainen mikäli ko laitteiden käyttäjiin on uskomista ;-)

No joo, totuus on tuolla ulkona, ei makkarin sängyn reunalla, sitten kun omalle kohdalle sattuu vääjäämättä se paskimmista paskin akustiikka (jos tekee keikkaa), pienet lauteet, matala tila missä esim pellit tulee aivan vtun lujaa niin aivan sama soittaako siellä kalliilla putkisetilla vai parin sadan euron muljuttimella kun mistään ei saa mitään selvää.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)