Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 565 66 67 68 6974 75 76 77 78
tuskiz
14.03.2018 11:58:31
hallu: Onko kenelläkään kokemusta näistä kielistä?

http://www.uraltone.com/soitinkaupp … el-set-sahkokitaran-kielisetti.html

Olisi aika edulliset. Lähinnä kiinnostaa kestävyys verrattuna vaikka Rotosoundeihin jotka ovat aika lähelle samaa hintatasoa. Tai jääkö kovin kauas pinnoitetuista kielistä esim. Elixireistä?

Et huomannu noita arvioita?
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
hallu
14.03.2018 13:11:51
tuskiz: Et huomannu noita arvioita?

Huomasin, niissä kukaan ei tiennyt kielien kestävyydestä mitään.
Elämä on reiässä rattoisaa......
tuskiz
14.03.2018 14:09:23
hallu: Huomasin, niissä kukaan ei tiennyt kielien kestävyydestä mitään.

Näin lähtökohtasesti ei kannata normikieliltä odottaa samaa kestävyyttä kun pinnotetuilta, eikä nuo varmasti ole tarkoitettu kilpailemaan semmoisten kanssa.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
McNulty
01.11.2019 14:57:28
Tami: Joo vanha aihe, mutta mitens Optima goldin saatavuus nykyään. T-kaupassa on 9 / 11-saroja odotusajalla, mutta jos toiveena on 2028RL eli 10-46 satsi => mistä tilaatte vai tilaatteko?

Joskus vuosia takaperin tilasin SaitenKatalog/SchneiderMusikilta...
https://schneidermusik.de/shop1/product_info.php/products_id/6997

Luotettava pulju, joskaan nyt en ole pariin vuoteen tilannut mitään. Optima Goldien hinnat mielestäni nousseet melkoisesti tuolla(kin). Mä taisin maksaa setistä ~11-12€ silloin kun Optimaa kokeilin.
moving in stereo
Sammo
01.11.2019 15:16:15
Kellään kokemuksia D'addarion XT:stä?

Ite olen vannnoutunut NYXL-käyttäjä, joten niihin verrattuna kuinka toimii? Tuntuu ollevan (vain) euron halvempi paketti, pinnoitetuista en yleensä ole välittänyt ja NYXL:t toimii ja kestää mulla hyvin. Mutta silti, pitäiskö kuitenkin ... tosin Hesan vakiopaikoista ei vielä viimeviikolla löytynyt.
This is on a whole other level. Its level one.
Kefiiri
03.11.2019 08:54:44 (muokattu 03.11.2019 08:55:47)
Kokeeksi hommasin Dunlopin perus 010 satsin, tuntuu soivan heleästi ja mukava tatsi eikä ole kalliitakaan. Lyhyesti: ihastuin.

https://www.strings.fi/sahko-kitarankielet/dunlop/dunlop-010-046
En ole musiikin asiantuntija.
Krice
03.11.2019 10:24:57

Sammo: Kellään kokemuksia D'addarion XT:stä?

Ei vielä, mutta pitääpä tilata setti. Tuo on ilmeisesti nyxl ohuella pinnoitteella, joka "ei vaikuta soundiin".
parek
04.11.2019 23:40:12
Onko joku kokeillut miten Harley Bentonin kielet vertautuu perus Daddarioihin tms. normimerkkisiin peruskieliin?
KaRa
05.11.2019 01:18:15
Kissankieliä käytän. Tai siltä se ainakin kuulostaa.
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
Kefiiri
05.11.2019 07:33:16 (muokattu 05.11.2019 07:35:34)
o0o: Onko joku kokeillut miten Harley Bentonin kielet vertautuu perus Daddarioihin tms. normimerkkisiin peruskieliin?

On, mulla on ollut molempia käytössä. Koska tykkään uusien kielten soinnista, halpoja Bentoneita saa surutta vaihtaa heti kun siltä tuntuu. Daddarioista taas ajattelee, että "kyllä näillä keikan vielä vetää" vaikka rapein terä soinnista olisi jo taittunut. Erot soinnissa, tuntumassa tai kestävyydessä eivät ole mitenkään selkeitä. Milloin tahansa otan ennemmin Bentonit kuin GHS:n Boomersit!

Kyllä semmoinen euron Benton-setti (tai mitä ne nykyään maksavat) kannattaa kokeiluun ottaa.
En ole musiikin asiantuntija.
atct
06.11.2019 21:16:45
Tuli kokeiltua Dunlopin Rev.Willy's 07/38 kielisettiä. Muutaman viikon kokeilun jälkeen vaihdoin saman valmistajan 08/40 settiin ja ne toimii nyt ihan ok. Itseasiassa toi 08-setti (08 10 12 10 30 40) tuntuu tasapainoiselta setiltä ja "sormituntuma" jotenkin paremmalta kuin esim. Ernie Ball tai D'addarion samanpaksuisia kieliä käyttäessä.
Sammo
21.01.2020 09:35:36
Sammo: Kellään kokemuksia D'addarion XT:stä?

Ite olen vannnoutunut NYXL-käyttäjä, joten niihin verrattuna kuinka toimii? Tuntuu ollevan (vain) euron halvempi paketti, pinnoitetuista en yleensä ole välittänyt ja NYXL:t toimii ja kestää mulla hyvin. Mutta silti, pitäiskö kuitenkin ... tosin Hesan vakiopaikoista ei vielä viimeviikolla löytynyt.

Vastaan itselleni, sitten. Eli Stratoon meni 11-setti XT:tä ja nyt on sitten ensivaikutelmat. Hyvät puolet ekaksi:
+ hyvä soundi edelleen.
+ punotut kielet eivät tunnu pinnoitetuilta kieleliltä kuten esmes. mun kokemukset Elixireistä
+ näyttäisi olevan euron halvempi kuin NYXL-setti

Ei niin hyvät puolet:
- ohut E-kieli ei meinaa asettua vireeseen millään, saattaa johtua kitarasta, mutta en usko että viime NYXL oli tätä ongelmaa
- punomattomat kielet tuntuivat pikkasen liutettaessa tahmaiselta
- b-kieli tuntui jotenkin väärän paksuiseilta, verrattuna viereisiin kieliin (ohuemmalta). Tuon setin paksuudet ovat speksien mukaan samat kuin edeltäjässä.

Kestävyydestä ei ole vielä tietoa, itellä noi NYXL:t kestää todella pitkään joten niissä ei ole ollut ongelmaan. Vaihtanen vielä PRS Grissomiin nuo kokeeksi, joten katellaan sitten uudestaan.
This is on a whole other level. Its level one.
pappasfin
21.01.2020 12:44:08 (muokattu 21.01.2020 12:57:05)
Sammo:...+ punotut kielet eivät tunnu pinnoitetuilta kieleliltä kuten esmes. mun kokemukset Elixireistä

Elixiriltä löytyy se Optiweb, jonka tuntuma on eri kuin sen Nanoweb ja Polyweb sarjan.

Itse käytin aikaisemmin noita Nanowebejä (ei häirinny minua sileys) mutta kuitenkin nykyään käytän Optiweb, jonka tuntuma kuin normaalissa kielessä.

Tämä vaan muillekin tiedoksi jos se Elixirin Nanowebin sileys häiritsee sormissa ;D
PappaSFin
iec
21.01.2020 13:58:59 (muokattu 21.01.2020 14:01:40)

pappasfin: Elixiriltä löytyy se Optiweb, jonka tuntuma on eri kuin sen Nanoweb ja Polyweb sarjan.

Itse käytin aikaisemmin noita Nanowebejä (ei häirinny minua sileys) mutta kuitenkin nykyään käytän Optiweb, jonka tuntuma kuin normaalissa kielessä.

Tämä vaan muillekin tiedoksi jos se Elixirin Nanowebin sileys häiritsee sormissa ;D

Jep. Elixir Optiweb käytössä mullakin kahdessa eri kitarassa. Uskoisin että tulee olemaan jatkossakin. Tuntuma on tosiaan kuin normikielessä, mutta kestää moninkertaisesti pitempään.

Pojalla käytössä Ernie Ball 3121 Regular, joka sekin on ilmeisesti hyvä valinta. Hänen mukaansa jopa parempi tuntumaltaan kuin Elixir Optiweb. Minä en ole tätä kielisettiä testannut omissa kitaroissani, joten en ota sen enempää kantaa. Tuossa EB:n setissä on Titanium-pinnoite, eli hyvin eri ratkaisu kuin Elixirillä.
https://www.thomann.de/fi/ernie_ball_3121_regular.htm
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Putti Possu
17.02.2020 08:22:30
Varmasti jotkut on huomannu, että kielivalinnoilla voi vaikuttaa yllättävän paljon esim. saunsin kirkkauteen.

Laitoin Boomersit (jotka taitaa jakaa mielipiteitä) kiinni rosterinauhaiseen, vaahterakaulaiseen RG:hen, ja ero oli selkeä. Nyt aiemmista ko. kitarassa
olleista kielistä johtuva hieman liiallinen kirkkaus on poissa. Jotenkin sopii muutenkin
tohon kitaraan.

Pitää koettaa miten Boomersit sopii AZ:aan, jossa siinäkin on rosterinauhat ja kohtuu pinkeätä kirkkautta...

Ei kellään sattuisi olemaan suosituksia/ hyviä kokemuksia kielistä, jotka sopii erityisesti rosterinauhaisille tai kirkkaille kitaroille?

-PP
WanhaWetäjä
17.02.2020 12:46:16 (muokattu 17.02.2020 13:22:32)

Jaahans...vaihdoin Elixirin 10 setin ysiin ja soittaminen on helpompaa/kevyempää (no ei yllättänyt tämä), soundi kirkkaampi, nyanssit tulevat esiin paremmin, myös esim kanrityyppinen naksutus toimii paremmmin, jopa vire pysyy paremmin (yllätys mulle) vaikka GAS telessa se pysyy kyllä hyvin kympeilläkin.

Homma tuli testattua oikeen urakalla, to-su laivalla kitaratriolla, humpasta kenttäjatsin kautta kevyeeseen rokkiin. Ero kymppeihin ei ole valtaisa mutta kyllä sen huomaa kun joutuu soittamaan kaikki soolot/introt + kompit, otelautakäsi ei ole niin kovilla esim kompatessa mitä joutuu ko kokoonpanossa tekemään suurimman osan ajasta kun samalla laulaa ja kun kitara on ainoa sointusoitin.

Kahteen kitaraan jätin kympit joilla soitan lähinnä himassa.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
LaMotta
17.02.2020 13:04:32

Putti Possu: Ei kellään sattuisi olemaan suosituksia/ hyviä kokemuksia kielistä, jotka sopii erityisesti rosterinauhaisille tai kirkkaille kitaroille?

-PP

Ghs boomer ehkäpä juurikin. Oma stdratkaisu kaikkeen soundin hienosäätöön on equ.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
pappasfin
17.02.2020 13:27:54
Putti Possu: Varmasti jotkut on huomannu, että kielivalinnoilla voi vaikuttaa yllättävän paljon esim. saunsin kirkkauteen.

Laitoin Boomersit (jotka taitaa jakaa mielipiteitä) kiinni rosterinauhaiseen, vaahterakaulaiseen RG:hen, ja ero oli selkeä. Nyt aiemmista ko. kitarassa
olleista kielistä johtuva hieman liiallinen kirkkaus on poissa. Jotenkin sopii muutenkin
tohon kitaraan.

Pitää koettaa miten Boomersit sopii AZ:aan, jossa siinäkin on rosterinauhat ja kohtuu pinkeätä kirkkautta...

Ei kellään sattuisi olemaan suosituksia/ hyviä kokemuksia kielistä, jotka sopii erityisesti rosterinauhaisille tai kirkkaille kitaroille?

-PP

Tuossa Ibanezin AZ mallissa lienee sullakin se mikkivalinta switch, siinähän on se toinen puoli vähän ns. "tummempi" soundinen ja toinen taasen kirkkaampi.

Mä itse käytän niin Ibanezin AZ kuin AT100 tai AS200 jne. Elixirin Optiwebiä koska ne kestää ja soi kivasti, noi Optiwebit on vähän rapsakkaamman soundiset kuin Nanowebit.

Noista Elixirin kielistä taitaa se Polyweb olla sitten se tummimman soundisin, ite en niitä ole käytellyt. Nanowebit oli aikaisemmin mulla ne vakiot ja nykyään siis Optiwebit.

Noista muistakin kielimerkeistä löytyy pinnoitettuja kieliä esim. Cleartone, Dáddario, Ernie Ball, GHS ja DR Strings.
PappaSFin
T_V_H
17.02.2020 14:45:52
pappasfin: Tuossa Ibanezin AZ mallissa lienee sullakin se mikkivalinta switch, siinähän on se toinen puoli vähän ns. "tummempi" soundinen ja toinen taasen kirkkaampi.

Mä itse käytän niin Ibanezin AZ kuin AT100 tai AS200 jne. Elixirin Optiwebiä koska ne kestää ja soi kivasti, noi Optiwebit on vähän rapsakkaamman soundiset kuin Nanowebit.

Noista Elixirin kielistä taitaa se Polyweb olla sitten se tummimman soundisin, ite en niitä ole käytellyt. Nanowebit oli aikaisemmin mulla ne vakiot ja nykyään siis Optiwebit.

Noista muistakin kielimerkeistä löytyy pinnoitettuja kieliä esim. Cleartone, Dáddario, Ernie Ball, GHS ja DR Strings.

Mä olen taas koittanut etsiä korvaavaa tuotetta Polywebeille. Ne vaan kestää ja ovat mukavan luikkaat näppien alla. Ongelmaksi muodostuu heikohko saatavuus ja tarjonta eri paksuuksille. Sitä kun on innostunut kaikenlaisista mörkövireistäkin, niin ei oikein 11-setti piisaa.

Toistaiseksi on kokeiltu Nanoweb, Ernie Ballin Coatedit, Harley Bentonin pinnoitetut, Ddarion NYXL ja Kiinalaiset "Alice" brändätyt pinnoitetut. Alicet taitaa olla prikkuleen samaa tavaraa kuin Benttonit, eikä niitä voi aidosti suositella kenellekään vaikka halvat ovatkin. Pinnoitus ei kauaa kestä.

Olin kysymässä, että mihin voisi suunnata katseensa, mutta tuo "Optiweb" ponnahti silmään. Jossain kuullut, mutta jostain syystä ohittanut tyystin. Hieman herättää epäilyksiä tämä "natural feel", mutta kompromissiin pystyy kyllä, jos kestävät eikä tee sitten mieli vaihtaa kieliä viikon välein niin kuin perinteisten Slinkyjen kanssa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)