Aihe: Kitarakaapin soundin modaus eristämällä ja takalevy auki/kiinni
1
MustaKissa
17.09.2019 18:41:01
Tänään tuli tulevaan IR-projektiin liittyen mieleen että sitähän voisi kokeilla vuorata vanhan kaappina toimivan kitarakombon äänieristyslevyillä ja kokeilla kuinka paljon soundi muuttuu jos takalevyn ottaa irti tai laittaa kiinni ja sitten kertoilla tutkimustuloksia.

Tein IR-filun takalevy auki, eristämättä kiinni ja kiinni sisukset vuorattuna ja sitten soitin muutaman pätkän kitaraplugarin (Poulin Lecto ja LeCab2) läpi impulssit ladattuna.

Jo impulsseja nauhoittaessa huomasin Reaperin aaltomuodoista (https://i.imgur.com/uKZfXDD.jpg) että takalevy auki kaapin bassotaajuudet on selvästi kovemmalla ja löysemmät kuin jos kaappi on kiinni ja lisäksi alakeskitaajuudet oli myöskin lievästi korostettuina. Takalevy kiinni ja ilman eristeitä basso tiukentui selvästi ja keskialue muuttui piikikkäämmäksi. Eristeet sisällä taajuusvaste silottui selvästi ja bassotaajuudet tuntui tiukentuvan entisestään. Kuulostaa selkeämmältä.

Laitoin Maihinnousuun ääninäytteet miten nuo vaikutti. https://maihinnousu.net/s/29424 Pahoittelut rupuisesta kitaransoitosta mutta eristelevyjä leikatessa tuli naarmu sormeen.
Olipa kerran kissa, kaappi ja kitara. Ilmainen IR-paketti kitaralle: https://blackcatstechno.blogspot.com/
hallu
18.09.2019 09:45:35
Kiitos, hieno havaintoesitys. Tulos todistaa myös omia havaintojani asiasta. En itse soita noin gainikkailla soundeilla, mutta kyllä takalevyllä eli alapään tiukkuudella on merkitystä ja sen havaitsee ihan kliineilläkin tsoundeilla. Itse havaitsin, että elementeilläkin on väliä. Käytin aikaisemmin kaapissani Celestion V30 hägäreitä, jotka oli tosi botnekkaat niin ei tullut edes mieleen avata takakantta kaapissa. Mutta vaihdoin ne WGS ET65 kajareihin, jotka ovat kaikessa muussa minulle paremmat, mutta botnea niistä puuttuu niin takakannen avaaminen vaikutti juurikin suotuisasti alapäähän.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
steelduck
18.09.2019 21:48:31

Samankaltaiset ovat omat huomionikin. Minulla on Bluetonen 2x12" kaappi jossa Celestionin Greenbackit. Suljettuna botne on mukavan kontrolloitu ja avoimena sitä tulee enempi mutta "löysempää" ja samalla kaappi myös säteilee ääntä enemmän huoneeseen.
kimurantti1
18.09.2019 22:27:46
Hienoa hommaa, että jengi jaksaa tehdä näinkin työläitä vertailuja ja laittaa tulokset kaikkien kuultavaksi!
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
aslak
18.09.2019 23:24:02
Mulle avoin saundaa parhaalta. Ite käytän semi open.
LaXu
23.09.2019 14:39:44
Hyvää vertailua. Takaa avoimessa tai osittain avoimessa (niin kuin useimmat combot on) on toki myös puolensa. Kaapin takaa seinistä heijastuvat ääniaallot saavat äänen täyttämään tilan paljon paremmin, mikä taas johtaa siihen, ettei sitä tarvi soittaa ihan niin lujaa. Bassotoiston tiukkuus vastaavasti kärsii.

Osaakos joku sanoa, mikä vaikutus on sillä, että mulla on tyhjä 1x12 combon runko kaappina? Modaan Bogneristani nuppia, joten combossa on osittain avoin takaseinä ja sitten aukko katossa josta vahvarin kontrollit pukkasivat ulos aiemmin. Tarkoitus olisi tilkitä tuo reikä kunhan jaksaa, mutta toimiiko tuo nyt jonkinlaisena porttina vai eikö sillä ole mitään väliä koska combo on muutenkin avoin? En osaa itse sanoa ennen/jälkeen soundista mitään kun ei tullut testattua samassa tilassa.
steelduck
23.09.2019 17:57:12

Helppohan tuo on kokeilla. Laita joku lauta siihen päällä olevan reijän päälle ja painoa päälle.
Mikko1978
23.09.2019 21:06:48
Jos kaapista on ns. naama auki, niin sen pitäisi muuttaa alapään toistoa. Vastavaiheessa takaa tulevat äänet vaikuttavat kuin kampasuodin.
pusero
22.10.2019 21:03:47
Kiitos mahtavasta vertailusta! Aihe kiinnostaa, kun tuli hankittua 2x12 komero, jossa tekisi mieli vähän yrittää tiukentaa ja selkeyttää soundia varsinkin treenisvolyymeillä. Kokemusta on tuosta eristämisestä sen verran, että joskus laitoin yhteen kaappiin takaseinälle n. 15mm paksua akustiikkalevyä. Sitä tavaraa olisi vieläkin, mutta en välttämättä käyttäisi sitä kun saattaa päästää sisältään lasivillapölyä? Tuskin sillä kaiutinta rikkoo, mutta olisiko parempaa materiaalia tuohon tarkoitukseen? Läheisessä B-kaupassa näytti olevan esim. Tällaisia:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp … eet/polyesterivanu-5-kpl-2000018423
Ja:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp … riaali-kaiuttimiin-5-kpl-2000018639

Olisiko jompikumpi noista parempaa kuin toinen? Myöskin kannattaisiko kamalla vuorata koko pöntön sisus vai pelkkä takaseinä? Tuommoista valkoista vanua on näyttänyt olevan joissakin kitarakaapeissa ainakin interretin kuvahaun perusteella. Jonkin sortin vanua on ollut stereokaiuttimienkin sisällä kun olen niitä joskus teurastanut.
Shit happens when you party naked.
LaMotta
24.10.2019 13:53:26

Mitä havaintoja esim tilaefektien soundista avoimessa vs suljetussa kotelossa? Muistelen että esim reverb ei kuulostanut suljetussa yhtä mageelta. Tosin tästä on aikaa kauan. Itse olen suosinut avointa koska basisti hoitaa bassotaajuudet.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)