Aihe: Digi vs. Analog ?
1 2 3 4 522 23 24 25 2634 35 36 37 38
aristoteles666
14.10.2019 16:04:44 (muokattu 14.10.2019 16:06:50)

steelduck: Tuohan ei ole mallintava vaan käyttää ihan oikeita putkia. Joskin nano-semmoisia.

se on transistor/op amp/jFet??i, siina on yksi putki driverina päätteelle, muuten silkkaa transistoria.
eikä nyt ole edes kyse mikä on putki tai mallintava, tämä keskustelu on että särö ei tarkoita samaa kuin kompressio.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
steelduck
14.10.2019 16:08:57 (muokattu 14.10.2019 16:10:06)

aristoteles666:
eikä nyt ole edes kyse mikä on putki tai mallintava, tämä keskustelu on että särö ei tarkoita samaa kuin kompressio.

...ja se keskustelu lähti siitä, että keskusteltiin dynamiikasta digimallintava vs. analogi-putkivehkeet ja miten higain-särösoundit ovat kompressoituneita joka on helpompi mallintaa kuin dynaaminen reuna-särösoundi. ;)
ituvirtanen
14.10.2019 17:48:33

aristoteles666: siina on yksi putki driverina päätteelle, muuten silkkaa transistoria.

https://www.soundonsound.com/reviews/bluguitar-amp-1

Juu, oikeammin hakkuripääte (D-luokka). Tuo venäläinen pikkuputki on vain etupäässä.
Mikko1978
14.10.2019 17:53:59
aristoteles666: tassa on esimerkkeja sarosta joissa on hyvin vahan kompressiota, soitetaan sointuja niin etta aanet kuuluu tik tik tik, eika blaah niinkuin jollain perusmarsulla kuuluisi.

https://www.youtube.com/watch?v=gbSxC5d8Adk

En noista tik tikeistä saa kiinni ajatustasi, mutta onhan tuo nyt ihan hemmetin kompressoitunut signaali. Sointu jatkaisi ärinäänsä samalla volalla Tosi pitkään, jos sen antaisi vain soida.

aristoteles666: ei ole, se on nimenomaan klippautumista, ei mitään tekemistä kompression kanssa.

No on noilla sen verran tekemistä, että klippautuminen kompressoi signaalia. Miksi transistorin klippautuminen ei ole mielestäsi kompressiota, mutta putken kyykkääminen taas on kompressiota?
paskiaispaska
14.10.2019 18:05:02

Ettei tässä nyt vaan olla hakoteillä mitä dynaaminen tarkottaa... Jollain ku on se käsitys, että dynaaminen tarkottaa "jyhkeetä", täyteläistä ja jopa tiukkaa soundia. Mitä enemmän dynamiikkaa, ni sen isompi kovimman ja hiljasen äänen ero on soundissa - kai? Eli hiljaset äänet kuuluu hiljaa ja kovat äänet kovaa. Kyl mä haluun kuulla sellasen higain soundin joka hiljenee samanlailla kielen sustainin loppua kohden niinku perus vahvarin clean soundi - pysyen samalla säröytyneenä :P Kyllä ne mun mielestä kaikki soi niin samperin pitkään ja kovaa - eli kompressoidusti.
Kefiiri
14.10.2019 18:07:33 (muokattu 14.10.2019 18:08:45)
Tässä on nyt vissiin semanttinen ongelma. Aristoteles ei hyväksy leikkautumista kompressioksi, ja onhan se sikäli totta, että on eri asia litistää pesusieni tai leikata siitä pala. Ensin mainittu ehkä on lähempänä kompressiota. Siitäkö tässä nyt on kysymys?
En ole musiikin asiantuntija.
steelduck
14.10.2019 18:51:33 (muokattu 14.10.2019 18:56:18)

paskiaispaska: Ettei tässä nyt vaan olla hakoteillä mitä dynaaminen tarkottaa... Jollain ku on se käsitys, että dynaaminen tarkottaa "jyhkeetä", täyteläistä ja jopa tiukkaa soundia. Mitä enemmän dynamiikkaa, ni sen isompi kovimman ja hiljasen äänen ero on soundissa - kai? Eli hiljaset äänet kuuluu hiljaa ja kovat äänet kovaa. Kyl mä haluun kuulla sellasen higain soundin joka hiljenee samanlailla kielen sustainin loppua kohden niinku perus vahvarin clean soundi - pysyen samalla säröytyneenä :P Kyllä ne mun mielestä kaikki soi niin samperin pitkään ja kovaa - eli kompressoidusti.

Dynaaminen käsittääkseni tarkoittaa sitä, että jos näppäilee hiljaa niin tulee hiljaa ja sitten kun runttaa kovaa niin tulee kovaa. Kompressoitu taas semmoista, että aika sama miten kieliä paukuttaa hiljaa tai lujaa niin tulee samaa ääntä kajarista.

Tohon kun vielä sotketaan se, että säröytyminenkin on dynaamista, eli kun näppäilee hiljaa niin tulee hiljaa cleania soundia ja sitten kun näppäilee kovaan niin tulee kovaa ja alkaa mennä särölle.

Helposti menee kyllä puurot ja vellit sekaisin. Minulle dynaaminen tarkoittaa tosiaan sitä, että plektralla voi säätää cleanista crunchiin.
jarmo vh
14.10.2019 20:09:30
paskiaispaska: Ettei tässä nyt vaan olla hakoteillä mitä dynaaminen tarkottaa... Jollain ku on se käsitys, että dynaaminen tarkottaa "jyhkeetä", täyteläistä ja jopa tiukkaa soundia. Mitä enemmän dynamiikkaa, ni sen isompi kovimman ja hiljasen äänen ero on soundissa - kai? Eli hiljaset äänet kuuluu hiljaa ja kovat äänet kovaa. Kyl mä haluun kuulla sellasen higain soundin joka hiljenee samanlailla kielen sustainin loppua kohden niinku perus vahvarin clean soundi - pysyen samalla säröytyneenä :P Kyllä ne mun mielestä kaikki soi niin samperin pitkään ja kovaa - eli kompressoidusti.

Jep, äänen dynamiikalla tarkoitetaan yleisesti äänen voimakkuuden vaihtelua esim. kuuntelet radiosta hittibiisiä: vähän dynamiikkaa, kuuntelet konserttisalissa sinfoniaorkesteria: paljon dynamiikkaa.

Äänen säröytyminen kieliä kovempaa rämpsäyttäessä ei ole mielestäni dynaamista, koska äänenvoimakkuus ei juurikaan lisäänny. Haluaisin itsekin kuulla sellaisen särösondin, joka olisi dynaaminen eli soundi pysyy samana, vain äänenvoimakkuus vaihtelee soittotatsin mukaan.

Alkuperäiseen aiheeseen sen verran että huomasin merkittävän plussan analogipuolelle. Yksi suurimpia harrastelijan huvejahan on kyylätä keikoilla toisten soittajien kamoja: millä laitteilla soundi muodostuu, mitkä kitarat, purkit ja pedaalit on esillä... Kyllä menee maku hommasta itselläni, jos lavalla vilkkuu digihärvelit. Nykyisin kun tulee harvemmin käytyä livenä bändejä katsomassa, niin loistava korvike on esim. Rig Rundown-sarja Youtubessa. Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun Metallican miehet käyttivät jotain fractaaleja vai mitäniitänyon. Billy Gibbonsin JMP-1:set vielä kestin.
Mitä vanhempi, sitä vanhempi.
sustain65
14.10.2019 22:21:52
Ilmaisena vinkkinä niille jotka eivät saa "reunasärö"-soundeja toimimaan Axe-Fx II XL+:n kanssa (ja sama pätee ehkä tavallisessa II:ssa ja uudessa III:ssa): Input Gate -lohkosta kannattaa laittaa Threshold pienemmälle, jostakin käsittämättömästä syystä se on preseteissä oletuksena jotain -60dB, "reunasäröille" parempi on vaikka -80dB. Olen varmaan tämän joskus aiemminkin todennut.

Aattelin vaan että tässä ketjussa saattaa olla useita sellaisia henkilöitä joille vinkki on tarpeen ;-)

Itse huomasin tuon vasta kun olin ihmetellyt "reunasäröjen" toimimattomuutta joskus taannoin.
Attew
15.10.2019 11:27:30

sustain65: Ilmaisena vinkkinä niille jotka eivät saa "reunasärö"-soundeja toimimaan Axe-Fx II XL+:n kanssa (ja sama pätee ehkä tavallisessa II:ssa ja uudessa III:ssa): Input Gate -lohkosta kannattaa laittaa Threshold pienemmälle, jostakin käsittämättömästä syystä se on preseteissä oletuksena jotain -60dB, "reunasäröille" parempi on vaikka -80dB. Olen varmaan tämän joskus aiemminkin todennut.

Aattelin vaan että tässä ketjussa saattaa olla useita sellaisia henkilöitä joille vinkki on tarpeen ;-)

Itse huomasin tuon vasta kun olin ihmetellyt "reunasäröjen" toimimattomuutta joskus taannoin.

Joo, ite usein otan gaten kokonaan pois, kun ei sitä analogisillakaan tulis käytettyä muuta ku hevijutuissa. Kyllä se pieni hurina kuuluu asiaan.
Mikko1978
20.10.2019 16:26:51
aristoteles666: ei ole, se on nimenomaan klippautumista, ei mitään tekemistä kompression kanssa.

Tässä on hyvä video aiheesta. Jos et ehdi koko videota katsoa, niin tuo särön ja kompression yhteys selitetään tuosta linkin hetkestä alakaen.

https://youtu.be/7oOmX3JHwtE?t=107
Mikko1978
23.10.2019 12:48:46
Fender on näköjään tehnyt Twinistä digitaalisen painoksen. Tässä ei ole liikaa vaihtoehtoja tai säätämistä.

https://youtu.be/w9YxfcI7H24
hallu
23.10.2019 13:58:54
Mikko1978: Fender on näköjään tehnyt Twinistä digitaalisen painoksen. Tässä ei ole liikaa vaihtoehtoja tai säätämistä.

https://youtu.be/w9YxfcI7H24

Onpa hieno, tuo on jotakin sellaista jota olen tosissani odottanut ja ihmetellyt miksei kukaan ole keksinyt sitä vielä tehdä. Eli "wanhan" oloinen vahvistin digitekniikalla, mutta perinteisellä käyttöliittymällä. Viiveet minimiin ja dynamiikka maksimiin ilman mitään usb-portteja tai muita nykyajan hömpötyksiä. Eihän sillä oikeasti ole mitään väliä mitä siellä konehuoneen puolellla on kunhan käyttökokemus on mahdollisimman autenttinen.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
FastEddie
23.10.2019 15:51:46 (muokattu 23.10.2019 15:52:58)

hallu: Onpa hieno, tuo on jotakin sellaista jota olen tosissani odottanut ja ihmetellyt miksei kukaan ole keksinyt sitä vielä tehdä. Eli "wanhan" oloinen vahvistin digitekniikalla, mutta perinteisellä käyttöliittymällä. Viiveet minimiin ja dynamiikka maksimiin ilman mitään usb-portteja tai muita nykyajan hömpötyksiä. Eihän sillä oikeasti ole mitään väliä mitä siellä konehuoneen puolellla on kunhan käyttökokemus on mahdollisimman autenttinen.

No, onhan tää jo tehty nelisen vuotta sitten Yamahan toimesta. Ja yllättävästi vahvistin on vieläkin markkinoilla.

https://www.youtube.com/watch?v=8W8mpCQiYVU
If you think you are too old to rock n roll, then you are.
hallu
23.10.2019 16:12:10
FastEddie: No, onhan tää jo tehty nelisen vuotta sitten Yamahan toimesta. Ja yllättävästi vahvistin on vieläkin markkinoilla.

https://www.youtube.com/watch?v=8W8mpCQiYVU

Eihän tuo Yamaha THR ole lähellekään samaa luokkaa. Yamahassa on useita mallinnuksia kun nyt juurikin haetaan sitä yksinkertaisuutta vain yksi mallinnus mutta se olisi sitten hyvä ja tavallaan niinkuin toisinnettaisiin digitaalisesti perinteinen vahvistin käyttöliittymää myöten.

Minun kaltaiselle ihmiselle digivahvistin joka olisi oikeasti yksikanavainen ja vain yksi mallinnus ja käyttöliittymä sama kuin perinteisessä vahvistimessa. Mitään usbeja sun muita ei tarvittaisi. Yksinkertainen vahvistin yksinkertaisella käyttöliittymällä, mutta digisti toteutettuna. Sellainen voisi vedota. Saisi mahdollisimman tutun laitteen kevyempänä ja huoltovapaana versiona (ehkä vähän laajemmalla dynamiikalla esmerkiksi niin, että olisi gain säädin jonka alkupäässä olisi kliini ja loppupäässä särö). Luulisi että semmoisen tekeminen ei olisi juttu eikä mikään. Mutta kaikki tähän saakka nähdyt digihiivelit sisältää vähintää viisi mallinnusta ja justiinsa sen voisi mielestäni jättää pois.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
FastEddie
23.10.2019 16:31:10 (muokattu 23.10.2019 16:38:37)

hallu: Eihän tuo Yamaha THR ole lähellekään samaa luokkaa. Yamahassa on useita mallinnuksia kun nyt juurikin haetaan sitä yksinkertaisuutta vain yksi mallinnus mutta se olisi sitten hyvä ja tavallaan niinkuin toisinnettaisiin digitaalisesti perinteinen vahvistin käyttöliittymää myöten.

Minun kaltaiselle ihmiselle digivahvistin joka olisi oikeasti yksikanavainen ja vain yksi mallinnus ja käyttöliittymä sama kuin perinteisessä vahvistimessa. Mitään usbeja sun muita ei tarvittaisi. Yksinkertainen vahvistin yksinkertaisella käyttöliittymällä, mutta digisti toteutettuna. Sellainen voisi vedota. Saisi mahdollisimman tutun laitteen kevyempänä ja huoltovapaana versiona (ehkä vähän laajemmalla dynamiikalla esmerkiksi niin, että olisi gain säädin jonka alkupäässä olisi kliini ja loppupäässä särö). Luulisi että semmoisen tekeminen ei olisi juttu eikä mikään. Mutta kaikki tähän saakka nähdyt digihiivelit sisältää vähintää viisi mallinnusta ja justiinsa sen voisi mielestäni jättää pois.

Yamaha THRn saa myös yksikanavaisena, eikä tietokonetta tarvita.
Juu, knupilla saa valittua etuvahvistin-sekä päätevahvistin tyypit. Muutenhan tuo on kuin mikä tahansa analogivahvistin, siis niinkuin säätimiltään.
Soundeista en osaa sanoa... putkijäärä kun olen.
If you think you are too old to rock n roll, then you are.
jhlamm
23.10.2019 16:50:47
hallu: Minun kaltaiselle ihmiselle digivahvistin joka olisi oikeasti yksikanavainen ja vain yksi mallinnus ja käyttöliittymä sama kuin perinteisessä vahvistimessa. Mitään usbeja sun muita ei tarvittaisi. Yksinkertainen vahvistin yksinkertaisella käyttöliittymällä, mutta digisti toteutettuna. Sellainen voisi vedota. Saisi mahdollisimman tutun laitteen kevyempänä ja huoltovapaana versiona (ehkä vähän laajemmalla dynamiikalla esmerkiksi niin, että olisi gain säädin jonka alkupäässä olisi kliini ja loppupäässä särö). Luulisi että semmoisen tekeminen ei olisi juttu eikä mikään. Mutta kaikki tähän saakka nähdyt digihiivelit sisältää vähintää viisi mallinnusta ja justiinsa sen voisi mielestäni jättää pois.

Tässä taas mennään plugarien maailmaan ja ehkä vähän eri soundiosastolle, mutta ainakin VST instrumentteina löytyy just sillain vahvareita, että se etupaneeli on jopa kuva normaalista vahvarista. Joissain pääsee kyllä sisälle tökkimään ja sitten mikkiä siirrtelemään kaapin edessä, mutta siis ajatuksen tasolla mukavan sama toi perusliittymä.

Tässä myöskin pakko sanoa, että kemperissä on mun mielestä kohtuu suoraviivainen käyttöliittymä, jos ei vaan leiki turhaan. Jos sulla on siellä profiilit, niin yksi nuppi vaihtaa profiilia, muista gain ja tonesäädöt. Toki näkyvillä on paljon muita namiskoja, mutta jos niihin ei vain koske. Itse nimittäin menee juurikin näin, että en paljoa leiki kuin EQ:lla ja gainilla eri mallinnoksissa. Saiskohan kemperistä sellaista versiota, että muita nappeja ei oikein edes olisi :D
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
hallu
23.10.2019 17:21:47
jhlamm: Tässä taas mennään plugarien maailmaan ja ehkä vähän eri soundiosastolle, mutta ainakin VST instrumentteina löytyy just sillain vahvareita, että se etupaneeli on jopa kuva normaalista vahvarista. Joissain pääsee kyllä sisälle tökkimään ja sitten mikkiä siirrtelemään kaapin edessä, mutta siis ajatuksen tasolla mukavan sama toi perusliittymä.

Tässä myöskin pakko sanoa, että kemperissä on mun mielestä kohtuu suoraviivainen käyttöliittymä, jos ei vaan leiki turhaan. Jos sulla on siellä profiilit, niin yksi nuppi vaihtaa profiilia, muista gain ja tonesäädöt. Toki näkyvillä on paljon muita namiskoja, mutta jos niihin ei vain koske. Itse nimittäin menee juurikin näin, että en paljoa leiki kuin EQ:lla ja gainilla eri mallinnoksissa. Saiskohan kemperistä sellaista versiota, että muita nappeja ei oikein edes olisi :D

No itseasiassa olen plugareita kokeillutkin ja pidän siitä ajatuksesta, että se näyttää juurikin vahvistimelta säätimineen. Ja joo kyllä Kemper varmaan sen yksinkertaisuuden vaatimuksen jollakin tasolla täyttyäisikin. Mietin vain että olisi makeaa, jos joku tekisi jostakin klassikkovahvistimesta ihan oikeasti kloonin säätimineen, tolexeineen ja kajareineen ja nappuloineen päivineen, mutta konehuoneessa olisi vain putkien ja kuparikäämien sijasta prosessori joka ohjaisi viimeisen päälle tarkkaa mallinnusta joka toistaisi myös vahvistimen esikuvan tavan reagoida säätimiin, siis volumehan on monessa putkarissa myös tone ja silleen eli vahvistimen soundi muuttuu riippuen minkälaisella voimalla sitä ajaa ja sekin olisi makeaa kun olisi mallinnettu mukaan, niin että käyttötuntuma ja silmäkarkki olisi niin autenttista kuin mahdollista. Silloin kaltaiseni putkijäärä voisi kertakaikkiaan unohtaa, että soittaa digitaalista vahvistinta.

Nyt tietenkin joku kysyy, että miksi helvetissä ei sitten käytä sitä alkuperäistä? no niinhän mä nykyisellään käytänkin, mutta digiversiossa saisi muut digitaalisuuden hyödyt. Eli huoltovapaus, todennäköisesti keveys, tasalaatuisuus, hinta pitäisi digitaalisessa olla kaiken järjen mukaan merkittävästi halvempi. Semmoisesta vempeleestä saattaisin jopa innostua :-D .
Lennu
23.10.2019 19:13:43

hallu: No itseasiassa olen plugareita kokeillutkin ja pidän siitä ajatuksesta, että se näyttää juurikin vahvistimelta säätimineen. Ja joo kyllä Kemper varmaan sen yksinkertaisuuden vaatimuksen jollakin tasolla täyttyäisikin. Mietin vain että olisi makeaa, jos joku tekisi jostakin klassikkovahvistimesta ihan oikeasti kloonin säätimineen, tolexeineen ja kajareineen ja nappuloineen päivineen, mutta konehuoneessa olisi vain putkien ja kuparikäämien sijasta prosessori joka ohjaisi viimeisen päälle tarkkaa mallinnusta joka toistaisi myös vahvistimen esikuvan tavan reagoida säätimiin, siis volumehan on monessa putkarissa myös tone ja silleen eli vahvistimen soundi muuttuu riippuen minkälaisella voimalla sitä ajaa ja sekin olisi makeaa kun olisi mallinnettu mukaan, niin että käyttötuntuma ja silmäkarkki olisi niin autenttista kuin mahdollista. Silloin kaltaiseni putkijäärä voisi kertakaikkiaan unohtaa, että soittaa digitaalista vahvistinta.

Nyt tietenkin joku kysyy, että miksi helvetissä ei sitten käytä sitä alkuperäistä? no niinhän mä nykyisellään käytänkin, mutta digiversiossa saisi muut digitaalisuuden hyödyt. Eli huoltovapaus, todennäköisesti keveys, tasalaatuisuus, hinta pitäisi digitaalisessa olla kaiken järjen mukaan merkittävästi halvempi. Semmoisesta vempeleestä saattaisin jopa innostua :-D .

1111€ näyttäis tuo Twini olevan. Tullee varmaan vielä alas. Sitten ostan.

T.putkijäärä
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)